marți, 10 februarie 2015

“ SPARGEREA “ – TEATRUL NAȚIONAL “MARIN SORESCU” din Craiova (Sala studio “Ion D.Sîrbu”)

UN SPECTACOL SURPRINZĂTOR!
         Acest spectacol reușit, surprinde în primul rând prin apariția unui tânăr regizor – Dragoș Alexandru Mușoiu. Convinge pentru alegerea profesiei de regizor prin construcția inventivă și coerentă a unui spectacol apropiat ca stil de suprarealism, o comedie neagră cu rezonanță în actualitate. Speculează scenografia deosebită a colegei de generație Andreea Simona Negrilă și dezvoltă scenic acțiunea textului, cu suspans și miez satiric, ilustrată teatral ca în poveștile în benzi desenate din reviste. Dragoș Alexandru Mușoiu atrage atenția  după ce a fost desemnat drept câștigător al celei de a patra ediții a Concursului de proiecte pentru tineri regizori și scenografi, proiecte cu texte românești, inițiativă excelentă a Naționalului din Craiova. Firește, nu orice astfel de concurs pentru sprijinirea tinerilor, cum se practică și în alte teatre de prestigiu, dă rezultate. Și la Craiova, din edițiile trecute ale concursului s-a impus în urmă cu un an, doar regizorul Bobi Pricop cu “Profu’ de religie”, pe care teatrul l-a angajat.


         Conform cerințelor acestui concurs, “Spargerea” este “o versiune scenică” propusă de Dragoș Alexandru Mușoiu după povestirea “Jaf armat” a prozatorului contemporan Răzvan Petrescu. Pe scurt, scenariul rezultat atacă fără stridență satirică situația amară a doctorului Radu (Claudiu Bleonț) căruia nu îi ajung veniturile pentru traiul familiei și alături de doi amici, Cristi (Angel Rababoc) și Emil (Adrian Andone), pornesc ridicol acțiunea unui jaf armat la o casă de schimb valutar. Având la bază o proză, firește că scenariul e apropiat teatrului epic și dramatizarea suferă de repetarea unor momente. Se  povestesc situații ce implică și nevestele celor trei și pe cei de la casa de schimb valutar, cu intenția clară de radiografie a existenței unui segment social al actualității. Acțiunea se derulează pe muchia de cuțit a transformării personajelor și în comentatori, iar regizorul conduce admirabil teatral montajul scenelor. Dragoș Alexandru Mușoiu dovedește știința profesională de raportare la cerințele textului, apelând la o echipă – scenograf și actori, colaboratori activi pentru susținerea viziunii sale teatrale.
         Se dezvoltă pe mai multe planuri acțiunea pornită de doctorul Radu ce are în apropiere mai mulți oameni ale căror nemulțumiri personale ajung până în pragul delirului. Tânăra scenografă arhitect Andreea Simona Negrilă definește excelent planurile acțiunii, imaginea generală a reprezentației. Numele său apare și ca realizator al decorului mult prea încărcat al spectacolului “Kean” (comentat pe blog), dar de astă dată lucrează migălos pentru funcționalitatea în esență a decorului aparent simplu. Șase panouri în alb, transparente sunt manevrate mereu cu pricepere de o mână nevăzută și stabilesc locuri diverse ale situațiilor, sugerează ca sens un adevărat labirint în care poți înnebuni că nu îți găsești drumul. Locurile sunt marcate uneori doar prin scaune și mici accesorii semnificativ alese. În fața spațiului de joc, o masă cu un microfon indică locul mărturiilor fiecărui personaj disperat. Costumele și machiajul, imaginate de Andreea Simona Negrilă trimit spre esența tipologică a personajelor. Cei trei prieteni pentru “jaful” pus la cale apelează la măști de fluturi, fiind niște fluturi ai unei societăți ce le refuză normalitatea existenței. Remarcabil se completează montajul momentelor scenice prin ilustrația muzicală folosită de regizor.
         Spectacolul captivează prin interpretarea actorilor a unor partituri dificile în care fiecare se integrează admirabil personajului și conceptului regizoral. Surprinzător este cum regizorul reunește actori cu bogată experiență și tineri la început de carieră, formează o echipă adaptată cu dăruire proiectului și condițiilor spațiului de joc al Sălii studio. Actorii “povestesc” despre destine frânte și relaționează mereu cu spectatorii luați drept parteneri.


 Claudiu Bleonț este Radu inițiatorul “spargerii” și actorul trăiește cu forță interioară disperarea personajului. În Cristi cel aparent îndrăzneț, amicul lui Radu, cu perfecțiune definește Angel Rababoc, profilul personajului. Emil cel temător este remarcabil caracterizat de Adrian Andone. În scene precum cea a punerii la cale a spargerii sau cea a împărțirii banilor, o sumă mică în raport cu jafurile zilnice existente în societatea noastră, Claudiu Bleonț, Angel Rababoc și Adrian Andone  sunt senzaționali prin expresiile diverse, cu finețe și sensuri, aplicate situațiilor. Femeile din preajma celor trei amici – Corina, Anca și Doina, personaje cu tipologii speciale, sunt încântător prezentate de Iulia Lazăr, Anca Dinu și Gabriela Baciu. Fiecare interpretă nuanțează cu firesc desenul personajului. Întâlnirea la coafor a doamnelor este o altă scenă remarcabilă a reprezentației. Un alt personaj, tânărul motociclist Aurel care se alătură acțiunii celor trei, se evidențiază prin interpretarea deosebită a actorului Cătălin Vieru; acesta subliniază subtil apartenența lui Aurel la bezmetica generație “cool”, cât și intențiile satirice ale scenariului. Ioana și Gigi sunt cei de la casa de schimb valutar, iar Iulia Colan și Eugen Titu, fără exagerări punctează abil, grotescul tipologiilor respective. Toți actorii contribuie substanțial la tratarea originală a scenariului pe linia  suprarealismului.

         “Spargrea” este o reușită a concursului inițiat de Naționalul din Craiova cu scopul descoperirii de tinere talente în domeniul regiei și scenografiei. Așteptăm cu interes evoluția în alte proiecte a regizorului Dragoș Alexandru Mușoiu și a scenografei Andreea Simona Negrilă.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu