O MINUNATĂ OGLINDĂ A LUMII NOASTRE!
Primul teatru independent înființat
la noi, Teatrul Act, a inclus în repertoriu un proiect cultural original prin
care prezintă esența unor opere literare de proză – basmele lui Ion Creangă sau
“Moromeții” de Marin Preda, ca o “oglindă” a substratului realității noastre.
Regizorul Alexandru Dabija a animat teatral senzațional acest proiect prin
“Capra cu trei iezi – un studiu gastronomic”, “Absolut” (“Ivan Turbincă”) -
dramatizări după poveștile lui Ion Creangă și “Păi … despre ce vorbim aici,
domnule?” după “Moromeții” de Marin Preda. (Aceste spectacolele deosebite sunt
comentate pe acest blog, la data premierei.) Acum, proiectul cultural al
Teatrului Act propune întâlnirea cu “Dănilă Prepeleac”, povestea lui Ion Creangă,
adaptată și exploatată cu mult tâlc pentru zilele noastre, de Cătălin
Ștefănescu în regia lui Alexandru Dabija sub titlul “N-ai tu teamă!”, cu Marcel
Iureș, Andrei Seușan și Alexandru Voicu. Opțiunea inspirată din poveștile lui
Creangă este perfect motivată pentru că scrierile sunt altfel de “basme” despre
om și relațiile cu lumea, veșnic valabile, indiferent de sistemul social și
timpul istoric. Ion Creangă poate fi alăturat lui Caragiale prin ironia poveștilor
sale cu mult miez tematic.
Cătălin Ștefănescu, după
uimitorul “rezumat” al “Moromeților” lui Marin Preda, concepe acum după “Dănilă
Prepeleac” o încântătoare poveste, alegorie morală în care preia firul acțiunii
lui Creangă și subtil o actualizează. Debutul spectacolului arată un Dănilă
Prepeleac om modest din zile noastre prin veșmânt și doi corporatiști în
costume elegante care vor să îi “investească” o parte din averea sa nemăsurată
într-un … “muzeu” despre cum a reușit în viață! La intrarea în Teatrul Act,
spectatorul a fost primit ciudat de expunerea spectaculoasă ca într-o frântură
de “muzeu” a unor costume populare, iar prin această “primire” descoperă în
spectacol că i s-a propus convenția reprezentării povestei lui Creangă.
Adaptarea reușită a lui Cătălin Ștefănescu în regia lui Alexandru Dabija
dezvoltă apoi povestea apelând și la proiecții cu imagini din satul de unde a
pornit Dănilă, familia sa tradițională, gospodărită cu obiecte de care
corporatiștii nu au auzit și nu lipsește nici refugiul din lume a eroului ca un
pusnic, întâlnirea cu dracii și înfrângerea lor care îi aduce … bogăția.
Parabola construită de realizatorii spectacolului redă cunoașterea unui om
simplu cum este Dănilă Prepeleac, des întâlnit în societatea noastră care nu
este nici prea harnic, nici prea priceput, preferă traiul comod și păcălește
când poate, isteț, sistemul social vinovat de fapt, de situația sa.
Corporatiștii / draci vor fi păcăliți de Dănilă. Subtil adaptarea atinge și
tema naționalismului exagerat, cât și pe cea a exagerărilor culturale
manifestate uneori în arta abstractă prin obiectele cumpărate pentru “muzeul”
dedicat lui Dănilă Prepeleac. Ampla abordare tematică prin îmbinarea iscusită a
temelor are drept rezultat o comedie neagră, spumoasă. Râzi, dar râsul provoacă
și gânduri amare despre noi cei de astăzi pentru că tot ce se petrece în
povestea lui Dănilă Prepeleac, oglindește de fapt, realitatea curentă.
Regizorul Alexandru Dabija
amintește prin acest spectacol de o altă reușită a sa, încărcată de fine
accente satirice, “Bloc Bach” de la Teatrul Odeon din urmă cu zece ani, prin
ilustrarea teatrală senzațională în care proiecțiile au un rol important de
argument în acțiune. De astă dată, regizorul prezintă cu ironie o altă
radiografie surprinsă prin imagini din viața unui om obișnuit. Spectacolul său
este ca o prețioasă bijuterie în filigran, lucrat migălos pe care din orice
unghi îl privești surprinde portrete și situații actuale. Reprezentația se
petrece în spațiul special al Teatrului Act, specific teatrului intimist care
nu acceptă decoruri și efecte regizorale spectaculoase. Fiecare metaforă
prezentată convingător cu simplitate vizuală, bine motivată prin text are
sensul amplificat prin interpretarea strălucită a celor trei actori.
Pe Marcel Iureș în orice
personaj îl întâlnești, îți rămâne în memorie reușita sa interpretare. În rolul
lui Dănilă Prepeleac surprinde din nou, cum trăiește sincer stările confuze ale
unui om simplu care percepe adeseori, anapoda realitatea, dar reușește să
învingă situații diverse prin perceptele sale de care nu se desparte. Danilă a
lui Iureș are și o sensibilitate aparte, manifestată de pildă, în momentul
amintirii foșnetului ierbii de acasă. Interpretarea lui Marcel Iureș este ca o
lecție exemplară de ce înseamnă, teatru adevărat. Dănilă Prepeleac își spune
povestea cu ajutorul celor doi corporatiști / drăcușori, interpretați
remarcabil de tinerii actori Andrei Seușan și Alexandru Voicu. Fiecare au de
construit tipologii diferite. Andrei Seușan este “șeful” și ca “funcționar”
corporatist, și ca diavol care au aceiași tipologie definită însă, de tânărul
actor excelent, la nuanță pentru a o personaliza. Andrei Seușan jonglează cu
diversele fațete ale “șefului” autoritar, aparent atoateștiutor, dar găunos
interior. O altă tipologie de “funcționar” corporatist și diavol, revine lui
Alexandru Voicu, remarcabil fiind în modul în care arată docilitatea de
subordonat prostovan, dar cu pretenții de cunoscător. Admirabil susțin cei doi
tineri actori relațiile cu Dănilă Prepeleac, dar și relațiile dintre ei ca
persoane implicate în viața eroului. Umorul, ironia, însoțesc jocul acestor
tineri actori.
“N-ai tu treabă!” poate fi
considerat un spectacol eveniment cultural captivant ca satiră de excepție în
“oglinda” realității noastre. Recomand vizionarea acestui spectacol de la care
oricine va pleca cu bucurie în suflet, recunoscând în poveste pe mulți din cei din preajma
sa!