Teatrul Național din orașul cu adevărat european, Cluj-Napoca, a găzduit ediția cu numărul XXVII a proiectului UNITER pentru a premia valori ale teatrului nostru, în special pe creatorii care în 2018 au activat pe scenele țării. Scopul proiectului este premierea a tot ce a fost mai valoros în anul anterior într-o societate bezmetică în care cultura e terfelită, valorile sunt ignorate. Anual Gala dă o gură de aer, de speranță mișcării teatrale fiind singurul demers care premiază valorile teatrului nostru. Evenimentul a concis cu aniversarea a o sută de ani de la înființarea Teatrului Național din Cluj-Napoca, cu prima reprezentație în limba română, teatru care pe parcursul unui secol și-a câștigat prestigiul prin minunații săi artiști.
Spectacolul Galei s-a realizat prin contribuția regizorului Mihai Măniuțiu, regia TV – Luminița Dumitrescu, scenografie și video – Cosmin Ardeleanu, director executiv – Aura Corbeanu și amfitrionul – Ion Caramitru. Pentru spectatorii din sală, oameni din breasla teatrului, spectacolul era încărcat de emoția firească și ignorau efectele video ale scenografiei strălucitoare în sine, dar care afectau evidențierea chipului celor aflați în competiția premierii. Pentru telespectatorii transmisiei în direct de postul public tv, receptarea era mai dificilă prin “decorul” video, cum am constatat revăzând imagini din Gală. Profesioniștii de la televiziunea publică au făcut eforturi, să transmită și pe micul ecran, emoția celor aflați pe scenă sufocată însă, de aceste efecte video. Nu mai discutăm că fiind în plină campanie electorală, televiziunea națională a considerat că mai importante sunt discursurile Cațavencilor aflați în luptă electorală, decât un eveniment cultural major precum această sărbătoare a teatrului și … Gala s-a difuzat în direct de la ora 22.oo pâna la ora 2.oo din miez de noapte.
În raport cu Galele anterioare, această ediție a surprins prin spiritul civic al breslei artiștilor; mulți dintre cei premiați și prezentatori ai lor, au subliniat prin “calde” cuvinte, ignoranța față de cultură, față de teatru a celor care dictează în societate. În mesajul președintelui UNITER din caietul program al Galei, Ion Caramitru preciza esența momentului și atitudinea majoritară a celor din breaslă : “Suntem la Cluj. La Cluj Napoca. În escală pentru infuzie de morală. Suntem cu Gala UNITER cu tot, într-un spațiu cultural plin de energie și devoțiune pentru teatru și pentru tot ce are el mai bun: dragoste de viață, respect față de grai, studiu fără limite asupra relativității vieții, ironie adâncă, vis cu ochii deschiși. Vom decide aici, la miezul nopții, cine sunt colegii noștri de referință, ce reprezintă ei pentru viața unei Românii pusă la poprire de incompetență și furt. Dacă Teatrul rămâne încă oglindă a patimilor vieții, vreau să cred că aici, la Cluj, vom cere să trăim într-o țară mai cinstită, mai demnă, mai curată!”
În nota tradițională, Gala a distribuit premii pe mai multe coordonate – (1) cele acordate de două jurii pentru anul teatral 2018, (2) cele ale Senatului UNITER pentru întreaga activitate, pentru excelență și premii speciale, apoi (3) premiul pentru cea mai bună piesă românească dat de un alt juriu, (4) premiul British Council și (5) un premiu al președintelui UNITER. Este generosă o astfel de premiere, dar totuși, sunt … prea multe premii! Un regulament al Galei “renovat” ar trebui să urmărească niște reguli speciale pentru a nu se suprapune mereu distincțiile acordate, într-adevăr unor mari artiști, în dauna însă, a celor tineri aflați la început de carieră.
PREMIILE SENATULUI UNITER
Premiu pentru întreaga activitate – actori: FLORIN PIERSIC, MAIA MORGENSTERN, scenograf: NINA BRUMUȘILĂ, regizor: CRISTIAN PEPINO, critic de teatru: DOINA PAPP. Meșterul Florin Piersic a deschis Gala premiilor și a amintit de debutul său la Cluj ca elev, într-un spectacol în care rostea o singură replică: “Să facem grevă!”, replică cu mult tâlc și astăzi.
Premiu de excelență – UNTEATRU. Cred că niciun cârcotaș nu poate contesta acest premiu atribuit unui TEATRU INDEPENDENT, înființat cu sacrificii, coordonat de regizorii Andrei și Andreea Grosu; au urcat pe scenă regizorii cu întreaga echipă, alcătuită din actori care au devenit în timp personalități în teatrele instituționalizate.
Premii speciale – MARIUS MIHALACHE pentru proiectul “Săftița”, ANDREA GAVRILIU pentru mișcare scenică, FLORICA ICHIM pentru activitatea editorială și publicistică a Fundației Culturale “Camil Petrescu”, FACULTATEA DE TEATRU ȘI FILM din cadrul UNIVERSITĂȚII “BABEȘ-BOLYAI” din Cluj și DECEBAL MARIN pentru teatrul de păpuși și marionete
Pos mortem, Senatul a acordat acest premiu și regretatei actrițe ILINCA TOMOROVEANU care până în ultima clipă a vieții a activat și în cadrul acestui forum.
PREMIILE ANULUI 2018
Acestea sunt premiile mult așteptate, cele mai mult contestate care stârnesc mulțumiri și, firește, nemulțumiri; unele pe drept, din cauza necesității revizuirii regulamentului Galei. Trebuie subliniat însă, că în domeniul artistic, subiectivismul funcționează, un act artistic nu se poate judeca după regula “tablei înmulțirii”, în funcție de pregătire și de “prietenie” fiecare jurat are o opinie. Nominalizările pentru premii au fost efectuate de trei critici de teatru – Monica Andronescu, Oana Borș și Mircea Morariu care au mers prin țară și au ales spectacolele cu oferte pentru distincții. Juriul final a trebuit să desemneze, din trei nominalizări premianții. Acest juriu are o altă componență, mult mai logică, reprezentând diferite compartimente de creație; la actuala ediție au activat: Vlad Ivanov – actor, Doina Modola – critic de teatru, Maia Morgenstern – actor, Cristian Pepino – regizor în domeniul teatrului de păpuși și marionete, Viorica Petrovici – scenograf. Ample discuții se petrec întodeauna, cauzate de selecția pe care ultimii jurații trebuie să o finalizeze cu premii, după alegerea criticilor, discutabilă din punctul de vedere al celor care sunt actori, regizori și scenografi. Pentru a se diminua efectele subiectivismului celor care selectează în dorința de a mulțumi pe toată lumea, regulamentul Galei trebuie schimbat; juriul de selecție trebuie să cuprindă nu numai critici de teatru. Asociația Criticilor de Teatru poate să acorde premiul său, dar la actuala ediție … nu l-a mai acordat!
Discutabil rămâne și faptul că în majoritatea edițiilor Galei, este premiat cel mai bun spectacol sau chiar regizor și nu i se mai alătură alte premii pentru interpretare, scenografie, regie de parcă acel spectacol a câștigat valoare fără contribuția esențială a regizorului sau actorilor. La orice festival internațional de film sau teatru, cel mai bun spectacol premiat, obține și alte distincții pentru regie, actori, producător, etc.
Premiul pentru debut – ANDREEA TECLA și MĂDĂLINA NICULAE pentru scenografia spectacolului “R.U.R.” de Karel Capek, regia Vlad Cristache, Teatrul Național “Radu Stanca” Sibiu, secția germană. Nominalizări – FLORIN AIOANE pentru rolul Euphemos din “Medea’s Boys”, dramaturgia Ionuț Sociu și fragmente din “Medeea” de Euripide, regia Andrei Măjeri, teatrul independent “Apollo 111”, București și BLANCA DOBA pentru rolul Teo din “Fata Morgana” de Dumitru Solomon, direcția de scenă Victor Ioan Frunză, Teatrul dramaturgilor români, București.
Premiul pentru cea mai bună scenografie – DRAGOȘ BUHAGIAR pentru scenografia spectacolului “Povestea prințesei deocheate”, scenariu Silviu Purcărete inspirat din “Sakura Hime Azuma Bunsho” de Tsuruya Nanboku al IV-lea, regia Silviu Purcărete, Teatrul Național “Radu Stanca”, Sibiu. (Dragoș Buhagiar a mai obținut același premiu la cinci ediții) Nominalizări – ADRIANA GRAND pentru scenografia spectacolului “Zbor deasupra unui cuib de cuci” de Dale Wasserman, direcția de scenă Victor Ioan Frunză, Teatrul Metropolis, București și COSMIN FLOREA pentru scenografia la spectacolul “Pădurea spânzuraților” după Liviu Rebreanu, scenariul și regia Radu Afrim, Teatrul Național “I.L.Caragiale”, București.
Premiul pentru cea mai bună actriță în rol secundar – NATALIA CĂLIN pentru rolul Doamna Bologa din spectacolul “Pădurea spânzuraților” după Liviu Rebreanu, scenariul și regia Radu Afrim, Teatrul Național “I.L.Caragiale”, București. Nominalizări – SABRINA IAȘCHEVICI pentru rolul Mașa din spectacolul “Pescărușul” de Cehov, regia Andrei Șerban, UNTEATRU, București și MIRELA OPRIȘOR pentru rolul Stella din spectacolul “Un tramvai numit dorință” de Tennessee Williams, regia Claudiu Goga, Teatrul Metropolis, București.
Premiul pentru cel mai bun actor în rol secundar– RICHARD BALINT pentru rolul Mr. Lockhart din spectacolul “Navigatorul” de Conor Mc.Pherson, regia Cristian Juncu, Teatrul Național Târgu Mureș, Compania “Liviu Rebreanu”. Nominalizări – ALEXANDRU JITEA pentru rolul Mitch din spectacolul “Un tramvai numit dorință” de Tennessee Williams, regia Claudiu Goga, Teatrul Metropolis, București și IONUȚ VIȘAN pentru rolul Medvedenko din spectacolul “Pescărușul” de Cehov, regia Andrei Șerban, UNTEATRU, București.
Premiul pentru cea mai bună actriță în rol principal – OFELIA POPI pentru rolurile Seigen și Shinnobu Sota din spectacolul “Povestea prințesei deocheate”, scenariu Silviu Purcărete inspirat din “Sakura Hime Azuma Bunsho” de Tsuruya Nanboku al IV-lea, regia Silviu Purcărete, Teatrul Național “Radu Stanca”, Sibiu. Nominalizări – CLAUDIA IEREMIA pentru rolul Arkadiina din spectacolul “Pescărușul” de Cehov, regia Andrei Șerban, UNTEATRU și ANA ULARU pentru rolul Marianne din spectacolul “Constelații” de Nick Payne, regia Radu Iacoban, Teatrul Act, București.
Premiul pentru cel mai bun actor în rol principal – ANDREI HUȚULEAC pentru rolul Randle P. McMurphy din spectacolul “Zbor deasupra unui cuib de cuci” de Dale Wasserman, direcția de scenă Victor Ioan Frunză, Teatrul Metropolis, București. Nominalizări – EMILIAN OPREA pentru rolul Trigorin din spectacolul “Pescărușul” de Cehov, regia Andrei Șerban, UNTEATRU, București și ALEXANDRU POTOCEAN pentru rolul Apostol Bologa din spectacolul “Pădurea spânzuraților” după Liviu Rebreanu, scenariul și regia Radu Afrim, Teatrul Național “I.L.Caragiale”, București.
Premiul pentru cea mai bună regie – GABOR TOMPA pentru spectacolul “Neguțătorul din Veneția” de Shakespeare, Teatrul Maghiar de Stat, Cluj. (Gabor Tompa a mai obținut același premiu de trei ori) Nominalizări – ALEXANDRU DARIE pentru regia spectacolului “Coriolanus” de Shakespeare, Teatrul “Bulandra”, București și VICTOR IOAN FRUNZĂ pentru spectacolul “Zbor deasupra unui cuib de cuci” de Dale Wasserman, Teatrul Metropolis, București
Premiul pentru cel mai bun spectacol– “POVESTEA PRINȚESEI DEOCHEATE”, scenariu Silviu Purcărete inspirat din “Sakura Hime Azuma Bunsho” de Tsuruya Nanboku al IV-lea, regia Silviu Purcărete, Teatrul Național “Radu Stanca”, Sibiu. Nominalizări – “PĂDUREA SPÂNZURAȚILOR”după Liviu Rebreanu, scenariul și regia Radu Afrim, Teatrul Național “I.L.Caragiale”, București și “PESCĂRUȘUL”de Cehov, regia Andrei Șerban, UNTEATRU, București.
“Pescărușul” rămâne cel mai năpăstuit spectacol din Gala Premiilor; s-au acordat doar, patru nominalizări pentru interpretare și în mod cert juriul selecționerilor nu a văzut reprezentații cu celelalte distribuții din spectacol, pe fiecare rol fiind doi și chiar trei actori excelenți ca și cei nominalizați, iar regizorul Andrei Șerban nu a fost nominalizat pentru realizarea acestui spectacol de excepție, original, modern, fără artificii scenografice și efecte video. “Pescărușul” primește și nominalizarea pentru cel mai bun spectacol, dar nu i se acordă … nici un premiu! Mai trebuie subliniat că Andrei Șerban, personalitate recunoscută internațional, a acceptat să lucreze într-un teatru independent – UNTEATRU ceea ce poate fi considerat un adevărat eveniment pentru că din lipsă de fonduri, teatrul independent de la noi, nu beneficiază de colaborare cu personalități de marcă ale regiei.
Premiul pentru critică de teatru– CĂLIN CIOBOTARI. Nominalizări – OLTIȚA CÎNTEC și CRISTINA MODREANU.
Premiul pentru cel mai bun spectacol de teatru radiofonic– “LUPOAICA”de Giovanni Verga, adaptare radiofonică Domnica Țundrea, regia Vasile Manta. Nominalizări – “UNDEva în’28”de Ilinca Stihi (ep. 1 – 11), regia Ilinca Stihi și “PĂDUREA SPÂNZURAȚILOR”de Liviu Rebreanu, dramatizare radiofonică și regie Gavril Pinte. (Toate spectacolele sunt producții ale Societății Române de Radiodifuziune)
Premiul pentru cel mai bun spectacol de teatru tv– “APOSTOLBOLOGA”adaptare după “Pădurea spânzuraților” de Liviu Rebreanu, regia Dominic Dembinski. Nominalizări – “CIRCULMATTEO”scenariul și regia Alexandru Lustig și “DEZERTORUL”după Mihail Sorbu, adaptare pentru televiziune și regie Silviu Jicman. (Toate spectacolele sunt producții ale Societății Române de Televiziune / Casa de producție a TVR)
Romanul “Pădurea spânzuraților” a fost preferatul anului 2018, cu adaptări pentru spectacole de teatru, radio și televiziune.
PREMIUL PENTRU CEA MAI BUNĂ PIESĂ ROMÂNEASCĂ
Program anual al UNITER, desfășurat sub egida Casei Regale a României
“MATILDA ȘI GROPARII”de Stela Giurgeanu. Au mai fost reținute în Secțiunea Finală de juriul alcătuit din Marina Constantinescu, Dan C. Mihăiescu și Marian Popescu, “Viețile sfinților” de Radu Macrinici, “Întoarcerea” de Laurențiu Blaga și “Când se topesc ghețarii”, “Nu suntem melci sau suntem?” de Marilena Dumitrescu.
PREMIUL ACORDAT DE PREȘEDINTELE UNITER
CORNEL ȚĂRANU – compozitor
PREMIUL BRITISH COUNCIL
“REACTOR DE CREAȚIE ȘI EXPERIMENT”din Cluj, teatru independent.
O trupă numeroasă de tineri actori a urcat pe scenă pentru premiere. Au susținut un moment artistic de excepție. Trei tineri alături de echipă, au interpretat … aria din “Nunta lui Figaro” de Mozart, “Fluturaș nu mai ai aripioare, domnul conte ți le-a retezat …” ca suport muzical pentru un excelent text satiric, cu țintă directă – modul dezastruos în care cei care conduc societatea îl manifestă și asupra culturii, teatrului și mișcării teatrale independente.
“Reactor” a încheiat exemplar spectacolul Galei prin susținerea spiritului civic al artiștilor. Tinerii au demonstrat că și prin teatru spiritul civic se trezește și își cere drepturile de a trăi “într-o țară mai cinstită, mai demnă, mai curată!”
(Scurte momente artistice muzicale reușite au mai prezentat pe parcursul Galei și membrii din echipa admirabilă a Teatrului Național Cluj-Napoca.)
P.S. Atmosfera generală a Galei și prin publicul alcătuit în majoritate din membrii UNITER, era cu adevărat de sărbătoare. Concurenți și spectatori, au imprimat eleganță momentului prin ținută. Aproape toți participanții purtau ținute realizate cu rafinament de artiști din lumea modei precum Doina Levintza și colegi din domeniu, ca la … premiile Oscar. Din sărăcia generală, toți au făcut efortul să evadeze … pentru o seară!