DUPĂ SPECTACOL MERGEȚI LA … DUȘ !
Teatrul “Bulandra” este cunoscut
prin cele două săli de spectacol ale sale – “Liviu Ciulei” ( str.Izvor) și
“Toma Caragiu” (Grădina Icoanei) care prin exploatarea lor de către regizori
memorabili ca Liviu Ciulei, Lucian Pintilie, David Esring și astăzi de Yuri
Kordonski sau Alexandru Darie, au construit “cărămidă” cu “cărămidă”, spectacol
cu spectacol, prestigiul său, mirajul publicului și al actorilor față de
această instituție culturală. Cu gândul la ziua de mâine și la evoluția spre
noutate a teatrului, conducerea sa a conceput cu eforturi “Laboratorul de
Noapte”, dedicat experimentului și în special, tinerilor creatori. A dotat
“Laboratorul de Noapte” cu două săli, cu spații neconvenționale, una la etajul
sălii “Liviu Ciulei”, mai modestă ca ofertă de joc și alta în apropierea sălii
“Toma Caragiu”, mai amplă, cu dificultăți însă, de urcare la ea pentru cei cu
dizabilități. De curând, tânărul regizor Bobi Pricop a propus un “experimant”
reușit pentru “Laboratorul de Noapte” de la Izvor, “Contra progresului”, sala
fiind inaugurat cu “Arlechino moare?” prin străduința actriței Antoaneta
Cojocaru, mai nou practicantă și a regiei. Spectacolele au fost comentate pe
blog.
Precum la un “laborator” de creație,
experimentul este intenția principală a proiectelor propuse publicului. Actrița
și regizoarea Antoaneta Cojocaru a ales de astă dată “Pescărușul” de Cehov
drept pretext al unui experiment. Rezultatul însă, este lamentabil și
obligatoriu trebuie să amintim realizatorilor, măcar definiția din DEX a
cuvântului “experiment” – “procedură de cercetare științifică”, “experiență”,
“folosirea cu caracter experimental a unor modalități și tehnici noi”.
Definiția “experimentului” nu se regăsește în acest spectacol pentru care
echipa a repetat luni de zile, dar fără rezultat după cum se poate vedea.
Cehov și piesa sa “Pescărușul” devin un
petext derizoriu pentru o “adaptare”, un fel de scenariu mai bine zis, cât și
pentru traducere. Acest “pretext” reușește să facă aproape de neînțeles,
subiectul acțiunii, despre tematica majoră dezvoltată de Cehov, evident nu mai
poate fi vorba. Scenariul este folosit “regizoral” de actrița Antoaneta
Cojocaru pentru înșiruirea a mai multor improvizații penibile. Pentru
absolvenții unor universități de artă, improvizațiile sale amintesc de …
improvizațiile propuse drept test de dascăli pentru a cunoaște pe cei admiși la
studii și repartizați la clasele lor, practicat în prima lună a anului întâi.
“Improvizăm”, “ne tăvălim pe scenă”, dar… “ de ce?”, era întrebarea cheie a
profesorilor. Acest “de ce?” lipsește cu desăvârșire și improvizațiilor
dezvoltate de Antoaneta Cojocaru cu zbuciumări exagerate, cu tăvăliri pe scenă,
cu strigăte și țipete, cu muzică fără sens plasată, etc. Acțiunea este
distrusă, ca și psihologia relațiilor dintre personaje. Actorii depun eforturi
de mișcare, de așa zis dans, pentru a gesticula fără sens și se mai “odihnesc”
din când în când, stând culcați în “nisipul” negru așeza în spațiul de joc,
când alți colegi încearcă a improviza diverse situații. “Experimentul”
Antoanetei Cojocaru și al echipei sale nu are o minimă logică de a răspunde “de
ce?” această bălmăjeală de improvizații care distrug sensurile piesei alese. Un
răspuns nu poate fi nici intenția de a aminti actorilor primele luni de studiu dacă au avut dascăli de prestigiu și nu “doctori” care nu au călcat în viața
lor pe o scenă. Astfel de exerciții de improvizație nu interesează pe
spectatorii care vin să vadă o piesă de Cehov, o valoare a culturii. “De ce?” a
fost ales sărmanul Cehov pentru terfelirea prin “nisipul” negru de proveniență
dubioasă și prin praful unor improvizații jalnice ?
Concret, scenografia asumată de Mihai
Păcuraru este o altă improvizație jalnică. Spațiul neconvențional e definit
prin acel “nisip” negru care ridică praf la mișcarea agitată mereu, sufocă
actorii, ca și pe spectatori, și nu sugerează nimic. Mobila se rezumă la opt
scaune metalice și o grămadă de valize vechi într-un colț, iar folosirea lor de
către actori stânjenește vizualizarea scenelor din centru aflate în
desfășurare. Costumele se schimbă fără sens, au diverse stiluri, și nu sprijină
personajele. De ce trebuia o astfel de scenografie pentru improvizații hilare
în care se uită de menirea principală a actorului de a defini și dezvolta
personajul ce îi revine ? Intențiile regizorale ale Antoanetei Cojocaru distrug
și sensurile primare ale tipologiei fiecărui personaj. Scapă cine mai poate ca
actor din acest talmeș-balmeș de dans, mișcare, tăvălire prin “nisip”,
stridențe de expresie și vocale, în care replica nu mai are nici un rost.
Despre gândire asupra replici și subtextului său nici nu poate fi vorba în
acest “experiment” aberant.
Scenariul și demersul regizoral,
distrug miezul scrierii. Acțiunea propusă de Cehov este simplă, duce și la un
conflict între generații, între creatorii de artă, între lumea de la centru și
cea marginală de pe moșia actriței Arkadina. Aceasta are un fiu matur, Treplev,
ce își dorește să revoluționeze “forma” teatrului, dar și un iubit, Trigorin,
scriitor celebru, etc. Regia o aduce aiurea în finalul reprezentației pe
Arkadina … gravidă!! Aceasta este doar una din multele intervenții regizorale
ridicole. După acest spectacol, acasă mergi repede la duș ca să scuturi praful
și tristețea iscată de cum poate fi tratat Cehov într-un experiment cu
pretenții.
Cu regret , de astă dată nu putem avea
compasiune pentru actorii care au căzut în plasa acestui “experiment”.
Demonstrează doar că i-a atras mirajul Teatrului “Bulandra” și nu au mai
analizat propunerile proiectului. Cum reacționează dânșii când văd că unii
spectatori părăsesc sala chiar în timpul spectacolului ? La premieră, după pauză,
mai multe locuri erau goale. Mai amintim că brambureala improvizațiilor durează
și trei ceasuri. Timp pierdut !!
Și Artaud, și Jarry, au experimentat,
dar nu pe exerciții din clasa primară a studiilor pentru profesie! Orice
experiment într-un “laborator” propune un drum spre originalitate și o temă
transmisă șocant emoțional. Acest spectacol găzduit de Teatrul “Bulandra”
jignește intențiile de inovație servite admirabil de unii tineri și mai puțin
tineri regizori prin motivații profunde,
cu respect pentru textul ales și descifrat inventiv, cu prețuire pentru actorii
distribuiți. Echipa ambițioasă să joace în acest experiment, “Pescărușul”,
ignoră publicul, îi aruncă praf în ochi în numele originalității, fără să îi
comunice nimic, decât … scălămbăieli în numele lui Cehov trecut pe afiș.
P.S.
Peste toate, risipa de penibilități sporește prin difuzarea unor fotografii –
“concept foto” – realizate de Alex Iatan. Fotografiile sunt imagini profesional
compuse în sine, dar nu au legătură cu vizualizarea teatrală a experimentului.
Acest mod de “publicitate” denotă confuzia culturală a regizoarei Antoaneta
Cojocaru și a echipei care i s-a alăturat. Fotografiile nu au legătură cu ce se
propune pe scenă, dacă întâmplător veți merge să vizionați acest “Pescăruș” …
împușcat de un regizor și o echipă de actori stimați pentru alte
realizări.
Excelentă cronică. A nu știu a câta oară felicitări ...
RăspundețiȘtergeream fost la spectacol si mi-a placut. Sala era plina si singurii care au plecat au fost un cuplu in varsta, el nu auzea prea bine. E frumos spectacolul si emotionant, e o cautare...
RăspundețiȘtergereSpectacolul este plin de emotie iar sentimentul cu care am plecat din sala a fost minunat :)
RăspundețiȘtergereNu am știut niciodată că oamenii încă mai au puteri și fac ca lucrurile să se întâmple așa. Sunt John Luna din Albania. Soțul meu m-a lăsat pe mine și pe copilul meu pentru o altă fată în urmă cu trei ani, de atunci viața mea a fost plină de dureri, tristețe și traume pentru că el a fost prima mea iubire și suntem împreună de ani de zile și nu ne-am putea imagina viața fără el . Am văzut câteva mărturii despre un mare jucător de vrăji DR DAWNACUNA și despre cum ajută oamenii din întreaga lume, că poate aduce înapoi iubitul în câteva zile, inițial am râs și am spus că nu mă interesează, ci datorită dragostei pe care o am pentru omul meu l-am consultat pe marele jucător de vrăji și, spre marea mea surpriză, după două zile, soțul meu m-a sunat pentru prima dată după trei ani, că îmi lipsește și că îi pare atât de rău pentru fiecare lucru prin care m-a făcut să treacă, încât mă vrea înapoi, ne vom petrece viața împreună și promit să nu ne mai părăsim nici eu, nici copilul meu. Încă nu-mi pot crede ochilor, pentru că este extrem de incredibil, este prea bun pentru a fi adevărat. Tot ce pot să spun este să vă mulțumesc DR DAWNACUNA pentru că mi-ați adus soțul la mine și la copilul meu și pentru oricine ar putea avea nevoie de ajutorul acestui mare jucător de vrăji, vă rog să-mi permiteți să trimit mailul aici: {dawnacuna314@gmail.com}
RăspundețiȘtergereWhatsApp: +2348032246310