vineri, 3 mai 2019

“VISUL UNEI NOPȚI DE VARĂ” – TEATRUL “AURELIU MANEA” / Turda

 FUMUL ȘI … FUMURILE, SUFOCĂ ACTORII

        
 “Visul unei nopți de vară” rămâne comedia datorată lui Shakespeare care tentează mereu regizorii dornici să își manifeste originalitatea, dar majoritatea, uită de substanța piesei. Tentația e iscată de acțiunea piesei pornită din planul real al unei Atene condusă de ducele Theseu și ajunsă în planul fantastic al lumii lui Oberon, regele pădurii și zânelor; nota fantastică îi provoacă pe regizori la … fumurI.
         
 
    Regizoarea Muriel Manea – Jakab consideră că fumul care invadează mereu scena, poate fi elementul esențial pentru susținerea acțiunii în cadrul feeric al pădurii unde se refugiază cele două cupluri de îndrăgostiți atenieni, dar intervine și în alte momente. De la începutul până la finalul reprezentației, fumul invadează scena și sufocă posibilitatea interpretării cât de cât credibile a actorilor. Textul piesei e comprimat de regizoare, masacrat pentru o “adaptare” regizorală care vrea să expună teatral … un basm pentru copii, cu o acțiune greu de înțeles pentru vârsta lor. Rafinata notă poetică a piesei, referitoare la puterea dragostei, dispare; Puck, unul din celebrii bufoni ai lui Shakespeare, e transformat într-un claun de circ, agitat, iar înțelepciunea replicii sale e spulberată; ironia, tensiunea acțiunii, subtextul situațiilor, sunt anihilate de puerila viziune regizorală aplicată spectacolului.

        
 Eliza Labancz își dorește, ca scenografia creată să servească prin costume și decor, nota feeriei, fantastică a “basmului”; propune un decor minimalist, cu două planuri de joc, simplu încadrate și își concentrează imaginația pentru desenul costumelor, numai că acestea nu servesc prin nimic esența tipologică a fiecărui personaj. Scenografia imprimă o imagine generală haotică reprezentației, nu cadrează prin nimic impunerea atmosferei specifice fiecărei situații conflictuale.
         Regizoarea folosește în distribuție pe mulți din tinerii actori remarcați pentru talent în “Trix Show”, dar dovedește că nu a știut să exploateze capacitățile multora dintre ei. Fiecare interpret încearcă să descurce ițele încâlcite ale viziunii regizorale și să creioneze personajul care îi revine, dar majoritatea reușește modest, fragil să înfăptuiască personaje consistente; interpretarea suferă de recitarea banală a replicii și aproape de inexistența expresiei chipului datorită … fumului și luminii modest manevrate (light design: Lucian Moga). Sunt aproape de nerecunoscut interpreți aplaudați în “Trix Show” care numai reușesc acum, să dea sens personajelor. Maria Salcă după Trix Maria cu fin umor interpretată, în Hippolyta, iubita lui Thezeu, e doar o femeie încrezută care nu relaționează cu cei din preajmă. Alexandrei Dușa îi e atribuit un personaj inventat Fairy, reprezentanta zânelor, o apariție scenică modestă, după ce s-a remarcat în “Trix Show”, situația se repetă și în cazul lui Miky Paicu, Cătălin Mihail Roajdă, distribuiți în doi dintre cei trei meșteri, alături de John Alexander; unul dintre meșteri e interpretat cu … acrobații din “Trix Show”!  Din cei șase meșteșugari din piesă, ce se vor actori amatori la serbarea nunții lui Thezeu, miez plin de umor al piesei, regizoarea încropește … trei marionete. George Sfetcu, după amuzantul personaj Trix Army, prezintă acum, o palidă evoluție în rolul îndrăgostitului Lysander.
        
 Indicațiile regiei sunt absente în coordonarea interpreților pentru a construi personaje și relații solide și a evidenția bogăția de sensuri a replicii bătrânului Will; fiecare actor se confruntă cu absența unei viziuni regizorale coerente în intenții. Bianca Holobuț face din Puck, un claun fără umor și greoi în mișcare datorită și costumului. Amalia Popa interpretează pe Titania cea aflată în conflict cu Oberon, ca un personaj “sexy” dintr-o reprezentație de teatru de revistă și cu sprijinul unui costum încărcat inutil de accesorii. Vali Popescu nu reușește să sublinieze autoritatea lui Oberon, ca și Cornel Miron obligat să devină un Thezeu fără vlagă. Cuplurile îndrăgostiților nu prind farmec în interpretarea actorilor Valentin Oncu (Demetrius) sau Anca Marcos (Hermina), decât în puține momente, din lipsa îndrumării regizorale și a unor costume care să evidențieze personalitatea personajelor. 
         “Visul unei nopți de vară” este un nou exemplu din cele multe, în care actori de talent cad victime unui concept regizoral confuz, unei “lecturi” scenice superficiale. 
         Teatrul “Aureliu Manea” din Turda, a dovedit însă, prin “Trix Show” că deține o echipă de tineri capabili care așteaptă proiecte regizorale pe măsura talentului lor.

P.S. Scuze, dar este posibil ca numele unor actori să fie greșit atribuite interpretării personajului, dar … program de sală la spectacole nu a existat, iar fițuicile date cu distribuțiile au fost … corectate printr-un e-mail confuz, trimis. Era de așteptat ca intenția de promovare a trupei și realizărilor teatrului printr-o microstagiune în Capitală, să fie sprijinită de “serviciul piar” și printr-un program de sală documentat.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu