luni, 5 iulie 2010

CONCURSUL DE SCENOGRAFIE – GEORGE baron LÖWENDAL

ACT CULTURAL DE EXCEPȚIE

În umbra reflectoarelor oricărui spectacol se află regizorul și scenograful. Spectatorii răsplătesc cu aplauze entuziaste actorii, cureaua de transmisie a ideilor textului, regiei și scenografiei, dar nu știu că fără de aportul creator al celor care se află în spatele interpreților (regizor și scenograf), un spectacol nu poate funcționa. Desigur că sunt și multe spectacole în care regia, și chiar scenografia distrug intențiile textului și incomodează, afectează interpretarea actorilor. Comentatorii, “analiștii” fenomenului teatral, rar acordă atenția cuvenită contribuției scenografului la o reprezentație. Sunt mai cunoscuții creatorii din moda vestimentară, decât scenografii !!! Scenografia – decorul și costumele unui spectacol – este , la noi, o artă marginalizată a cărei valoare nu se recunoaște.

“Fundația Löwendal” a inițiat și lansat un progam de excepție, singular în viața noastră artistică , de sprijinire și premiere a tinerilor scenografi. Amintim că baronul George Löwendal a fost și rămâne o personalitate de marcă din domeniul artelor plastice, fiind unul din deschizătorii de drumuri în scenografie. Modern în expresie, avangardist în gândire, a creat scenografii memorabile în perioada 1926 – 1935 la Teatrul Național din Cernăuți. Multora din soluțiile scenografice originale le-a asigurat înfăptuirea și ca regizor. A trecut în neființă în 1964. Ariadna Avram, nepoata acestui prestigios artist, ca un adevărat Mecena, a inițiat “Fundația Löwendal” al cărui președinte este, a asigurat funcționarea ei într-una din puținele case de rafinat bun gust rămase în Capitală (Piața Gh. Cantacuzino, fostă strada Polonă). Aici a lansat proiectul : “CONCURS DE SCENOGRAFIE – GEORGE baron LÖWENDAL”. Cu entuziasm și generozitate, Ariadna Avram și-a dorit astfel să revitalizeze, să omagieze memoria bunicului său și să sprijine evoluția scenografiei prin stimularea tinerelor talente. Proiectul său poate fi considerat un eveniment cultural într-o societate care alarmant neglijează actul artistic și valorile. Concursul a atenționat asupra importanței scenografiei , meritului său în reușita unui spectacol.

Au participat la acest concurs cinsprezece studenți și masteranzi de la UNARTE (Universitatea Națională de Arte din București) cu soluții scenografice pentru “Azilul de noapte” de Maxim Gorki. Tema a fost aleasă și în amintirea lui George Löwendal care în 1928 realiza cu succes prin inventivitatea sa la Teatrul Național din Cernăuți, montarea acestei piese ca scenograf și regizor. În spațiile oferatante ale Fundației în care cei interesați aflau și două albume pentru documentare despre scenografiilor concepute de George Löwendal și deosebitele sale desene ale actorilor timpului său, s-au expus proiecte de decor și costume, machete, dar și scurte motivări ale conceptului scenografiei concurenților. O muncă de creație remarcabilă era prezentată captivant. Viziunile scenografice ale concurenților, precizăm, lipsite de o colaborare regizorală asupra temei, denotau profesionalism în pregătire și consistență în expunerea vizualizării. Argumentele multora se apropiau de intențiile unui posibil concept regizoral solid gândit. Juriului i-a fost, cred, foarte greu să acorde premiile, ofertele concurenților fiind incitante pentru demersul vizualizării astăzi, a piesei lui Maxim Gorki scrisă în secolul trecut cu o substanță veșnic dramatică, indiferent de timpuri. Simeza ce promova tineri de talent sper că va rămâne deshisă vizitării atât pentru cei din bresla teatrului, dar și pentru publicul interesat de artă.

Juriul a reunit personalități din domeniu. A fost prezidat de recunoscutul ca valoare pedagogică, profesor și regizor, Sanda Manu și compus din Marina Constantinescu – critic de teatru, conf. dr.Viorica Petrovici – scenograf, Ana Maria Altmann – istoric de artă al muzeelor Albertina și Belvedere din Viena, Doru Dănilă – artist plastic , Puiu Antemir – scenograf și Ariadna Avram – președintele Fundației. Deoarece lucrările studenților și masteranzilor erau oferte inspirate pentru viitoare spectacole , juriul a acordat mai multe distincții decât obișnuitele premii “clasice”, unul, doi și trei.

Premiul I : CRISTINA MILEA, anul II, master

Premiul III : ZELMIRA SZABO, anul II și ANDREEA KOCH, anul I, master

Mențiune : OANA MICU, anul II master și DANA ANUSCA, anul I

Mențiune specială în afara juriului acordată de “Fundația Löwendal” :

MARIA TACHE, anul III de studiu

Concursul de scenografie “George baron Löwendal” a fost un eveniment care a evidențiat pregătirea deosebită a celor de la secția scenografie a UNARTE. Învățământul nostru artistic ciudat organizat, ca întregul învățământ de altfel, are însă mai multe universități de stat și chiar particulare, unde funcționează secții de scenografie. UNATC (fostul Institut de teatru și cinematografie “I.L.Caragiale”), din Capitală, deține o secție de scenografie, ca și UNARTE. În edițiile următoare ale concursului poate că Fundația, cu un efort sporit, va dezvolta proiectul evidențierii tinerilor care studiază scenografia în diverse instituții de învățământ artistic nu numai la UNARTE, printr-o preselecție a celor interesați de proiect, înainte de lansarea temei competiției.

Acest concurs de scenografie unicat în domeniu este un exemplu de mecenat cultural, de încurajare a tinerilor talente dintr-un domeniu neluat în considerație, din păcate, nici măcar de “analiștii” fenomenului teatral.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu