MEȘTERUL BELIGAN OFERĂ O … LECȚIE DE REGIE PRIN EVIDENȚIEREA UNEI
ACTRIȚE DE MARCĂ
“Jubileul” este un recital
captivant al actriței Maia Morgenstern, în regia meșterului Radu Beligan care
amintește însă, cât de important este “rolul” regizorului de a exploata
resursele interpretei în funcție de personajul atribuit. Stimulează calitățile
speciale ale actriței Maia Morgenstern pe care o ferește de orice exagerări
exterioare în prezentarea unui personaj complex, Amelie, o divă. Aceasta va relata momente importante din cei
cinzeci de ani de viață trăită cu tristeți și bucurii. Textul aparține
francezilor, Jean- Marie Chevret – actor , scenarist și lui Michele Ressi – prozatoare și dramaturg, a
înregistrat succes internațional, fiind o tragicomedie despre lume teatrului și
realitatea curentă privite prin prisma unei vedete. Replica moderează
remarcabil, stările și situațiile prin care trece și a trecut diva, îi compune
în substanță profilul care este încadrat între două “coperți” prin implicarea
servitoarei Caroline (Victoria Dicu). Traducerea Monei Radu servește pe deplin
sensurile și subtextul replicii.
Meșterul
Radu Beligan “citește” scenic inspirat piesa pentru a îndruma interpreta pe
muchia de cuțit dintre dramatic și comic. Situația lui Amelie pare la început
comică, actrița fiind îndrumată spre atribuirea unei nuanțe ironice în
prezentarea divei entuziaste că o televiziune de largă audiență o invită pentru
a îi sărbătorii jubileul. Cu umor, Maia Morgenstern desenează un prim profil al
personajului. Un accident stupid, blocarea divei pe terasa luxosului său
apartament, îi anulează orice posibilitate de a onora invitația la jubileu. Din
acel moment, Amelie se confruntă cu o situație extremă, amintirile o copleșesc
în paralel cu surprinderea datelor realității din jur ignorate până atunci.
Interpretei îi revin a parcurge stări dificile, dramatice și comice precum
într-un montaj filmic. Evocarea violului din adolescență, lansarea pe drumul
spinos al teatrului, sunt dublate de amintiri comice despre viața în teatru și
realitatea din preajmă. Rolul se amplifică în consistența definirii
personajului, și interpretei îi revin treceri rapide de la o stare la alta
interioară. Maia Morgenstern este excelentă și efectuează admirabil aceste
treceri, când cu lacrima în ochi, când exuberantă și comică în funcție de
replică și situație. În Amelie, interpreta realizează un recital de excepție,
cu măsură în nuanțe și expresie, demonstrând că este o mare actriță. Regia o
ferește de a practica maniera
stridenței vocale și îi evidențiază substanța harului său unic.
Și
în cazul rolului secundar al Carolinei, regizorul Radu Beligan își dovedește
grija pentru a evidenția calitățile actorului. În două prezențe – “prolog” și
“epilog” -, Victoria Dicu este remarcabilă și servește cu dăruire și subtilă
implicarea caracterizarea lui Amelie. Cu gând interior credibil transmis,
Victoria Dicu se evidențiază în susținerea relației cu partenera a servitoarei
Caroline, o femeie tristă, sărmană, muncitoare și nemulțumită de salariu.
Amărăciunea lui Caroline raportată la pretențiile divei, îndrumă spre efecte
ironice deosebite la adresa inconștienței și egoismului vedetei. Victoria Dicu
joacă dramatic stările personajului, care prin dramaturgia textului prind un
rezultat comic irezistibil.
Pentru
o imagine scenică atractivă a viziunii sale regizorale, meșterul Radu Beligan
colaborează cu Puiu Antemir, un
artist în domeniu. Decorul său sugerează generos spațiul elegantei locuințe a
vedetei, iar costumele și accesoriile servesc exemplar interpreta.
Radu
Penciulescu, o valoare a regiei noastre, spunea “Piesa se remodelează prin
actorii care fac vizibil ceea ce este invizibil în text” . Radu Beligan a
aplicat pe deplin acest principiu și “Jubileul” este un adevărat recital al
actriței Maia Morgenstern în compania Victoriei Dicu, iar spectatorii vor fi
cuceriți emoțional vizionând acestă reprezentație.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu