EFECTELE DEGRINGOLADEI ÎNVĂȚĂMÂNTULUI ARTISTIC
Gala Tânărului Actor “Hop” de la
Mangalia, rămâne singura competiție concepută în scopul lansării tinerelor
talente de care mișcarea noastră teatrală are nevoie ca de aer. Legile strâmbe,
lipsa de interes pentru cultură manifestate de toate regimurile noastre
politice, împiedică afirmarea tinerilor artiști. Gala, inițiată de UNITER, a
avut coordonator, multe ediții, pe regretatul regizor Cornel Todea, trecut în
neființă chiar în timpul derulării actualei ediții.
Gala oferă
tinerilor actori posibilitatea remarcării prin două concursuri – Secțiunea
individual și Secțiunea grup/spectacole. De 15 ani, UNITER depune consecvent
eforturi pentru acest proiect dedicat generației tinere. Multe nume premiate la
edițiile anterioare ale Galei sunt astăzi personalități incontestabile ale
teatrului și filmului nostru. Iată câteva exemple: Anamaria Marinca, Andreea
Bibiri, Pavel Bartoș, Șerban Pavlu, Gheorghe Ifrim, Dragoș Bucur, Adrian
Văncică, Gabriel Pintilei, Octavian Strunilă, dar și mulți alți premianți sunt
activi pe scenă, pe marele și micul ecran. Toți au trecut prin probele de foc
ale acestui concurs.
La
actuala ediție s-au înscris 200 de absolvenți din ultimii trei ani, conform
regulamentului, iar cele două jurii ale preselecției au reținut 20 pentru
secțiunea individual și 27 pentru cea a spectacolelor de grup. Numărul lor a
fost mai mare decât la alte ediții.Tot la actuala ediție surprinzătoare a fost
prezența ca spectatori a directorilor teatrelor din Capitală și din țară, în
număr foarte mare. Lipseau însă, regizori și dascălii concurenților.
La proba
obligatorie a intervenit o noutate, alegerea unui text din operele clasicilor –
Shakespeare, Moliere, Schiler, Goethe, Racine, Goldoni, etc. Firește,
Shakespeare a fost opțiunea principală. Apelul la clasici era lansat în urmă cu
trei ani de Dorina Lazăr, revoltată de selecția repertorială derizorie, vulgară
a tinerilor concurenți, ca și majoritatea oamenilor de teatru prezenți la acea
ediție. Domnia sa a propus un premiu pentru cel care interpretează un monolog
clasic. Excelentă inițiativă ! Numai că la actuala ediție nu a avut cui să
acorde premiul ! Dar, despre premii și constatări alarmante privind pregătirea
absolvenților de către învățământul artistic vom comenta în final, la
observații generale. Prezentăm acum, pe scurt, jurnalul zilnic al competiției,
specificând insistent universitățile și dascălii doctori care au “cizelat” capacitățile
celor ce visează să fie actori.
Miercuri,
29 august
Concurs - secțiunea individual
IULIAN
SFÎRCEA – absolvent UNATC, clasa prof. Ion Cojar și prof.univ.dr.Adrian
Titieni, promoția 2010 (licență) și clasa prof.Radu Gabriel , promoția 2012
(ciclul master). Alegerea repertorială era inspirată – “E frig și e noapte,
seniori !” de Augustin Buzura, și îi oferea posibilitatea de a creiona
convenabil profilul tânărului revoltat pe viață și tatăl său. Din păcate,
actorul înzestrat cu un fizic plăcut, relata exterior stările personajului, nu
gândea atent sensurile replicii și subtextul lor. Mai mult, încerca exagerat să
caracterizeze o serie de personaje-argument evocate. (De ani de zile, mai toți
cei aflați în competiția Galei, din ambiția de a arăta multiple capacități,
aplică în monologurile alese schițarea a cât mai multor personaje, exercițiul
fiindu-le în defavoare pentru minutele acordate probei individuale.) Pentru
textul clasic s-a oprit la un monolog celebru, cel al lui Brutus din “Iulius
Caesar” de Shakespeare pe care l-a recitat școlărește, ca un elev din clasele
primare aflat la prima lectură a piesei.
SIMONA
CODREANU – absolventă a Universității de Arte din Târgu-Mureș, clasa
lect.univ.dr.Daniela Lemnaru, promoția 2008. Apropierea de un text datorat
apreciatei scriitoare Alina Nelega – “Kamikaze”, era promițătoare. Dar … tânăra
actriță interpreta personajul fetei dintr-o gașcă din lumea interlopă, fără o
minimă apropiere de universul respectiv și motivările vieții din acea zonă a
“tinerilor de cartier”. Era exterioară în expresie și frazarea replicii. În
monologul Julietei din “Romeo și Julieta” de Shakespeare , în tonalități
uniforme transforma pe sărmana Julietă într-o … verișoară a fetei din gașca de
cartier. Vroia o Julietă actuală, dar dovedea o citire superficială a piesei.
ALIN STANCIU
– absolvent al Universității de Arte din Târgu-Mureș, clasa prof.univ.Nicolae
Cristache, promoția 2010 (licență), conf.univ.dr.Radu-Silviu Olăreanu, promoția
2012 (ciclul master). În “Omul care ascultă muzică la căști pe trotuar”, DUPĂ
(!) “Paparazzi” de Matei Vișniec, cu un haz special, reușea să relaționeze cu
spectatorii luați drept parteneri. În multe momente, portretul “omului străzii”
era descifrat convingător. Acel “după” autor al adaptării sale îi afecta însă,
interpretarea, cum s-a putut vedea și la mulți alți colegi de concurs
practicanți ai aceleiași metode față de textele alese. Anunța, în caietul
program al Galei, că își dorește rolul lui Richard al III-lea și a încercat în
competiție un exercițiu cu acel monolog din piesa lui Shakespeare. Părea un
șchiop revoltat de pe stradă, care bolmojea de neînțeles, niște cuvinte.
Jalnică, interpretarea unui astfel
de personaj arhicunoscut ! Totuși, spectatorii care au votat și ei pentru
premii speciale, peste cele ale juriului, i-au acordat PREMIUL
PUBLICULUI pentru monologul desprins din scrierea lui Matei Vișniec.
CLAUDIA CHIRAȘ
- absolventă a Universității de Arte “George Enescu” din Iași, clasa
conf.univ.dr. Mihaela Arsenescu Werner, promoția 2012. A preferat “Sinuciderea
Ancăi” DUPĂ (!) Adrian Sandu, relatările unei șomere ajunsă pentru angajare în
fața unui patron american cu oferte de produse pentru viața sexuală. Firește că
a încercat să creioneze mai multe personaje, rezultatele fiind niște
caricaturi. În unele momente, spre final, actrița dovedea sensibilitate în
trăirea disperării femeii aflată în căutarea unei slujbe. Pentru proba
obligatorie, a încercat în Rozalinda din “Cum vă place” de Shakespeare, o
tratare contemporană neinspirată a rolului. Deghizarea Rozalindei în păstor
însemna, transformarea într-un băiat de cartier. Interpreta dovedea însă,
uneori că știe să rostească replica, dar în ansamblu personajul era o făcătură.
Spectatorii i-au acordat PREMIUL PUBLICULUI
pentru “Sinuciderea Ancăi”.
GRAȚIELA
BĂDESCU – UNATC, clasa prof.univ.dr. Florin Zamfirescu, promoția 2011. Și-a
dorit, poate, să fie apropiată de actualitatea … facebook prin “Oracol” de
Ruxandra Pop, un text confuz. Încărcat de intenții metaforice, textul propunea
posibile dialoguri online, iar interpreta le ilustra stângaci, ca într-un
spectacol de amatori, nereușind să sugereze un minim profil personajelor. În
monologul lui lady Macbeth dovedea că nu a citit piesa “Macbeth” de
Shakespeare, parcă o lectura cu gândul în altă parte, la un articol dintr-un
ziar.
Concurs
- secțiunea grup/spectacole
“AI
UITAT SĂ STINGI LUMINA”, spectacol de teatru-dans de Elena Anghel. Ideea de a
servi acest gen dificil, teatru-dans, merită toată stima. Dar … baza unui
astfel de spectacol, scenariul, nu transmitea mai nimic, prin cele două fete,
una blondă, alta șatenă, care se agitau, se mișcau, dansau, încercau momente de
pantomimă, totul cu mari eforturi fizice. De ce se zbuciumau mereu? Ce căutau
parcă, pentru mulțumirea existenței lor? Lumina ?! Spectacolul beneficia și de
proiecțiile unui “prolog” și ale unui “epilog”. Prin imagini filmate alb-negru,
prologul ar fi vrut să sugereze viața străzii, ca apoi, în epilog să fie
proiectate în aceleași locuri ale străzii, imagini cu cele două fete ce repetau
agitația desfășurată 40 de minute pe scenă. Spre final, lumina scenei scădea în
intensitate, vira spre roșu, ca apoi acest artificiu derizoriu, să se
amplifice, lumina devenea albă puternic și fetele parcă se trezeau dintr-un
coșmar și chicoteau isteric. Ilustrația sonoră era dezagreabilă. Cele două
ambițioase interprete – Elena Anghel de la Universitatea “Dunărea de Jos” din
Galați, clasa conf.univ. Mircea Gheorghiu, promoția 2010 și Andreea C.Hristu de
la Universitatea “Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, clasa asis.univ.drd. Sinko
Ferenc și asis.univ.drd. Filip Odangiu, promoția 2010 -, dovedeau însă, că
dețin calități ale expresiei corporale susținută cu nerv interior. Din lipsa
unui scenariu coerent și a unui regizor cu expediență în teatru-dans,
eforturile apreciabile ale tinerelor actrițe nu au avut însă, rezultatul dorit,
spectacolul fiind modest ca intenții.
“NOAPTEA
BUFONILOR”, un spectacol DUPĂ
(!) texte de Shakespeare, în regia lui Miriam Cuibus, lect.univ.dr. al clasei
din care actorii alcătuiau distribuția. Rezultatul folosirii lui Shakespeare
drept un pretext de studiu pentru absolvenți a dat un spectacol penibil, de
scălămbăieli, “bufonii” parcă erau desprinși dintr-un ospiciu sau din gunoaiele
unui cartier mărginaș. Se dovedea că regia și interpreții ignoră rostul
bufonilor din scrierile bătrânului Will care îi implica în acțiune ca
“înțelepți” comentatori ai nebuniei conflictelor, rămase universal valabile,
indiferent de timpul istoric al petrecerii lor. Bufonii lui Shakespeare în
acest spectacol erau transformați de regie în niște paiațe vulgare. Vrând să
pară un concept regizoral “modern” nu a lipsit nici un moment muzical de
ansamblu din care lipseau numai … manelele. Tinerii absolvenți se vedea că
făceau eforturi să se adapteze acestei viziuni regizorale care călca în
picioare textele lui Shakespeare. Prin rămășițele din unele replici ale
autorului, Andreea Gabor – Universitatea “Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, clasa
lect.univ.dr.Miriam Cuibus, promoția 2012, încerca să prezinte bufonul din
“Regele Lear”. Țipa, urla uneori, se agita ca într-un spectacol de circ
derizoriu, vrând să amintească de … drama regelui Lear. Colegul său de clasă,
Răzvan Popa încerca o trimitere spre Tersit din “Troilus și Cressida”;
maimuțăreala, vulgaritatea, apropiau interpretarea sa de “maeștrii” Țociu și
Palade. În așa zisul portar din “Macbeth”, încerca să se apropie de stilul
regizoral impus al scălămbăielilor generale, Marius Munteanu, un alt coleg de
clasă al celor doi citați anterior. Actorul dovedea în unele scurte momente, o
măsură a bunului simț în implicarea în această haotică viziune regizorală.
De
la aceiași clasă de studiu fiind, SIMONA ARSU
era repartizată în “bufonul” șef al “groparilor” din “Hamlet”, dar și în
dirijorul așa zisei secvențe muzicale. În balamucul general al reprezentației,
actrița dovedea temperament și uneori, chiar descifra cu un gând interior
sensurile replicilor. De aici însă, până a i se acorda ex aequo PREMIUL, special al juriului, “SICĂ ALEXANDRESCU” e
cale lungă și nemotivată ! Distribuția acestui spectacol jalnic, încărcat de
efecte de machiaj absurde, distrus de regie și școala ce a format interpreții,
s-a completat cu Ana Șușca, evident produs al aceleiași clase de studiu.
Executa și dânsa conștincios indicațiile regiei în “însoțitorul groparului”.
Efortul de adaptare al tinerilor actori la conceptual regizoral al profesoarei
Miriam Cuibus, întrista, pentru că dânșii s-ar putea să dețină calități pentru
profesia aleasă, dar cizelarea lor rar se făcea simțită la unii din
distribuție. Cândva, Miriam Cuibus se afirma ca o actriță capabilă de
performanțe, pe care se vede că nu le poate pune în practică și ca pedagog, nu
mai discutăm ca regizor. Acest spectacol demonstra starea de criză a
învățământului nostru teatral. Terfelirea lui Shakespeare într-o Universitate
de studii teatrale este alarmantă, și nu studenții cu plată sau fără plată,
poartă vina, ci dascălii lor care au uitat de îndrumarea culturală și
cultivarea spiritului valorilor.
Joi, 30
august
Concurs
– secțiunea individual
ELENA
ANGHEL – absolventă a Universității “Dunărea de Jos”, clasa conf.univ.dr.
Mircea Gheorghiu, promoția 2010. După prezența din ziua anterioară la secțiunea
de grup în “Ai uitat să stingi lumina”, tânăra actriță alege un text stupid,
“Spitalul de noapte sau Fata care a fost” de Radu Andrei Horghidan. Biografia
Mihaelei cu o copilărie ciudată, cu violarea de către Gabriel, băiatul pe care
îl iubea, o duce la “doctori, la folosirea pastilelor, la șocuri electrice, la
slujba unui preot” și … la spitalul de nebuni. ( Rolurile de personaje afectate
psihic au fost preferatele multor concurenți.) Actrița, cu firesc și
sensibilitate, a speculat naivitatea Mihaelei, dar textul șubred nu îi
sprijinea bunele intenții de a dezvolta un personaj credibil. Pentru textul
obligatoriu a optat pentru un monolog al Catarinei din “Îmblânzirea scorpiei”
de Shakespeare. Ș-a dorit o Catarină modernă, sexy, dar departe de sensurile
scrierii, replica fiind fușărit rostită. Păcat de alegerile sale repertoriale,
ce nu îi serveau demonstrarea capacităților native deținute.
ANDRADA
CORLAT – absolventă a Universității “Babeș-Bolyai”, clasa lect.univ.dr. Miriam
Cuibus, promoția 2012. O actriță cu farmec ca apariție particulară, a
considerat că dramaturgia nu a acordat o atenție suficientă … Ioanei d’Arc și a
alcătuit dânsa un monolog redus ca replică - “Ioana” de Andrada Corlat. Apelând
la o ilustrație muzicală abundentă, din câteva replici vroia să arate
frământările Ioanei aflată în închisoare care se ruga la divinitate, și
manifestările ei de tăvălire prin paiele celulei, păreau că sunt ale unei …
nebune disperate. A vrut apoi, să fie un Mefisto modern, diabolic, desprins din
… “Faust” de Goethe, comunicând stângaci replica, neconvingător în sensuri și
expresie.
ADINA
LAZĂR – absolventă a Universității “Babeș-Bolyai”,clasa lect.univ.asociat Ionuț
Caras și asist.univ.asociat Mara Opriș, promoția 2010. S-a oprit la un text
DUPĂ (!) Max Aub, “Crime exemplare”, devenit un așa zis monolog satiric al unei
femei nemulțumită de relația cu soțul pe care l-ar dori mort. Textul nu îi era
favorabil posibilelor sale calități comice. Și-a dorit apoi, un travesti, ca și
alte colege de concurs, în ideea că ar fi un sprijin pentru remarcare și s-a
oprit la … Sancho Panza din “Don Quijote” de Cervantes. Purta o burtă ca să îl
ilustreze și o folosea ca … o femeie gravidă. Personajul spaniolului părea un
nebun care își încheia mărturiile interpretând o celebră melodie mexicană !
GRAȚIAN
PRISĂCARIU – absolvent al Universității de Artă “George Enescu”, clasa
conf.univ.dr. Aurelian Bălăiță, promoția 2011. A considerat că textul DUPĂ (!)
Laurențiu Budău l-ar putea
reprezenta prin interpretarea mai multor personaje evocate de inginerul acuzat
de plagiat pe care îl violează niște bandiți ce îl atacă, etc. Compozițiile
erau exagerat tratate, cu schimbări de tonalități vocale, personajul central
fiind o făcătură desprinsă parcă
dintr-un reality show nătâng. A continuat maniera de interpretare și în
cazul monologului clasic al lui Segismundo din “Viața e vis” de Calderon de la
Barca. A întrebuințat aceleași exagerări vocale și lipsa analizei replicii
rostite.
ADRIAN
ȚOFEI – absolvent al Universității “Dunărea de Jos”, clasa conf.univ.dr. Mircea
Gheorghiu, promoția 2010 (licență) și Universitatea “Spiru Haret”, clasa prof.
Ștefan Velniciuc și prof. Adriana Popovici, promoția 2012 (ciclul master).
Opțiunea sa repertorială era mai mult decât ciudată – <“Monstrul” de Adrian
Țofei, inspirat de evenimente reale și idei de Raeesa Aniff> (!). Monstrul
ar fi fost un nebun îndrăgostit de o actriță și conversează cu ea pe Facebook,
o răpește apoi, etc. și ucigașul ajunge la un spital de nebuni. Actorul
prezintă recitalul său și într-un teatru independent. Încerca să sugereze,
îmbrăcat într-o pijama, demența și candoarea personajului “monodramei” sale
inspirată de realitate și de idei ale Raeesei Aniff, și chiar avea umor în
unele momente stârnind hazul spectatorilor colegi, ca într-un divertisment tv.
Dar … personajul era ilogic construit dramatic, lipsit de motivări ale
periculoasei și aparentei sale candori. S-a oprit apoi, inspirat, la Malvolio
din “A 12-a noapte” de Shakespeare. Definea la început, cu fin umor personajul,
ca atunci când Malvolio descoperă falsul epistolei citite, să piardă linia dezvoltării
caracterului îngânfatei slugi. Repertoriul ales și modul de folosire a lui, nu
au servit calitățile elementare pe care actorul se dovedea, uneori, că le
deține.
Concurs
– secțiunea grup/spectacole
“TIGRUL”
de Murray Schisgall, spectacol susținut de Dan Clucinschi și Andreea Tănase,
absolvenți ai Universității “Hyperion”, clasa conf.univ. Rodica Mandache și
prof.univ.dr. Eusebiu Ștefănescu, promoția 2011. Abil construită ca o comedie
amară, piesa este ofertantă prin conflictul dintre fata sechestrată și Ben cel
aparent nebun. Conceptul regizoral al dascălilor bănuim, lectura însă scenic
simplist textul. Dan Clucinschi încerca remarcarea prin suprasolicitarea
nebuniei lui Ben cel complexat de refuzul admiterii la o facultate.
Verosimilitate câștiga personajul, când actorul domolea nebunia lui Ben și
reacțiile sale erau mai nuanțate în expresie. Andreea Tănase urmărea
accentuarea relației cu bărbatul “tigru” cu atenție la rostul cuvântului, dar
uita adeseori de temerea interioară iscată de situația în care a ajuns
personajul. Muzica, dansul, mișcarea “colorau” strident reprezentația.
“10” –
un spectacol scris și regizat de actori, absolvenți ai Universității
“Babeș-Bolai”, linia maghiară de studiu, clasa prof.univ.asoc. Jozsef Biro,
promoția 2012. În sfârșit, după două zile de concurs, această echipă a oferit
un spectacol încântător, în care fiecare interpret demonstra o solidă pregătire
a calităților certe deținute. Simplu, dar nu simplist, au prezentat un excelent
divertisment, amuzant, lipsit de vulgaritate și artificii scenice penibile, în
care toți absolvenții demonstrau rare calități muzicale, ținute inspirate în
folosirea expresiei corporale, relaționare și rostirea cu subtext a replicii în
funcție de situație.
Erau admirabili cei care după un prolog muzical acapella
au urcat pe scenă în fața a zece microfoane, “accesorii” de décor - Agnes Abraham, Krisztina Biro, Noemi
Daroczi, Eva Imre, Csaba Marosan, Bence Molnar, Rita Sigmond, Emese Simo, Zsolt
Vatany ; lipsea din echipă, din motivele angajării la un post tv, Julia Albert,
iar colegii i-au suplinit absența.
Fiecare beneficia de un moment aparte în
secvențele inteligent concepute ale scenariului lor - “Teatrul musical socio-critic”, “Teatrul de animație și artă
de păpuși”, “Teatrul nonverbal audiovizual”, “Teatrul ritual de trecerea
pragului psihic de acrobație”, “Teatrul musical autoreflexiv”, toate desenate
cu fină ironie după cum sugerează și titlurile alese, cu replici traduse în
română. Cântau, dansau, executau pantomimă, desenau profiluri diverse de
personaje, totul executat cu știința profesiei alese. Și în teatrele
instituționalizate sau independente cu greu descoperi actori tineri deținători
ai unei game bogate de posibilități scenice, precum absolvenții pregătiți la
clasa prof.univ. asoc. Jozsef Biro.
Spectacolul
“ 10 “ - de nota zece - a fost răsplătit cum se
cuvine de juriu cu PREMIUL PENTRU CEA MAI BUNĂ TRUPĂ DE
ACTORI la secțiunea grup și PREMIUL PUBLICULUI
la aceiași secțiune.
Vineri,
31 august
Concurs
– secțiunea individual
BIANCA
HOLOBUȚ - absolventă a Universității de Arte din Târgu-Mureș, clasa prof.univ.
Monica Ristea, promoția 2011. Alegerea sa repertorială – < “E adevărat sau e
mimat” colaj DUPĂ (!) “Femeia cu pipă” colaj după Laurențiu Budău și “Taxi
vinil” de Alina Nelega> amintea de preferințele concurenților din urmă cu
câteva ediții. Începea recitalul în rolul unei ghicitoare țigancă, și se
transforma cică, într-o actriță revoltată care ar fi repetat acel rol și se
certa ca la ușa cortului cu regizorul, și chiar cu spectatorii. “Vă f… în c… pe
toți” era ultima replică, acesta fiind dar un exemplu minor al limbajului
trivial, infect al colajului său. Tânăra artistă țipa replica, se răstea
isteric la personajele căreia o adresa, personajul era numai o apariție ridicolă.
Și-a schimbat stilul când a trecut la lady Macbeth, și se vroia o doamnă
distinsă, în veșminte în negru, dar nu reușea să încropească măcar linia
generală a personajului ; ori nu citise integral piesa lui Shakespeare ori nu o
mai interesa această probă obligatorie fiind mulțumită de colajul anterior !
ALEX
IURAȘCU – absolvent al Universității de Arte “George Enescu” din Iași, clasa
conf.univ.dr. Mihaela Arsenescu Werner, promoția 2012. A încercat un fel de
satiră la adresa vieții din teatru, cu textul “Quod erat demonstrandum” DUPĂ
(!) Sorin Oros. Un lucrător dintr-un teatru vrea să demonstreze că poate fi
actor și interpretează pe Richard al III-lea sau pe Veta lui Caragiale, ca
într-o emisiune tv a decedatei “Vacanțe mari”. La proba obligatorie s-a oprit
la Richmond din “Richard al III-lea” de Shakespeare, dar sensurile replicii nu
existau, frazarea șhiopăta . Gândirea superficială asupra textelor alese,
agitația exagerată din scenă, lăsau în umbră calitățile esențiale pentru
profesia aleasă, care doar în scurte momente se întrezăreau.
LOREDANA COSOVANU – absolventă a Universității de Arte “George Enescu” din Iași,
clasa conf.univ.dr. Mihaela Arsenescu Werner, promoția 2012. A conceput un
monolog DUPĂ (!) piesa “Crize” de Mihai Ignat, al femeii timide, sensibile,
nemulțumite de mariajul pe care vrea însă, să îl salveze. Sincer trăia
nervozitățile personajului, cu temperament și gestual expresiv, interpretarea
sa se impunea printr-un farmec special. Pentru acest rol, juriul i-a acordat PREMIUL PENTRU CEA MAI BUNĂ ACTRIȚĂ la Secțiunea
individual. Când s-a întâlnit cu dramaturgia clasică, a considerat că o poate
avantaj un travesti în personajul lui Moliere, Don Juan, căruia i-a mai adăugat
și transferul rapid în rolul unei femei pentru un dialog între cei doi.
Momentul părea apropiat unei facile scene din teatrul de estradă. Păcat de
acest exercițiu, care a dezavantajat-o.
GABRIEL
SANDU – absolvent al Universității “Spiru Haret”, clasa conf.univ. Adriana
Piteșteanu, promoția 2010. S-a prezentat un text DUPĂ (!) “Veghe” de Morris
Panich și Martin Page. Relata simplist suferințele celor ce vor să se sinucidă,
cauzele, etc. Interpretarea sa era plată în numele unui fals firesc, fără nici
o undă emoțională. La microfon, la o masă, cu … cornițe roșii vroia să fie
diavolul din “Trista istorie a doctorului Faust” de Christopher Marlowe.
Inexplicabil își finaliza relatarea cu un cântec în franceză mai potrivit unui
Romeo supărat. Actorul dovedea însă, că știe să cânte la microfon fără mari
cusururi.
ALEXANDRA
TARCE – absolventă a Universității “Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, clasa
lect.univ.dr. Miriam Cuibus. Alegerea repertorială era apreciabilă chiar dacă
se supunea acelui DUPĂ(!) Gertrude Fussenegger – “Eu sunt Ofelia”. Sensurile
multiple ale textului erau însă, anulate de actriță, iar Ofelia sa devenea o
cuconiță trăznită care se arăta spre final că poartă sub haina neagră și o
cămașă de forță. Timbru vocal special, temperament, actrița dovedea că deține,
dar rămânea tributară stilului școlii absolvite, și încărca gestual
interpretarea. În aceiași manieră, dar mult mai exagerată vroia să îl
caracterizeze pe Caliban din “Furtuna” lui Shakespeare. Personajul, în urma
agitației lipsite de rost, părea desprins dintr-unele filme horror de desene
animate pentru copii.
Concurs – secțiunea grup/spectacole
“
BUZUNARUL CU PÂINE “ de Matei Vișniec în interpretarea absolvenților –
Alexandru Nagy și Ștefan Pavel, promoția 2012 de la UNATC, clasa
prof.univ.dr.Doru Ana. Spectacolul părea un exercițiu de studiu, iar regizorul
nespecificat în caietul program, a crezut că contribuie pentru a îi da un
ambalaj de concurs. Piesa cu dialogul dintre doi indivizi în jurul prăbușirii
unui câine într-o fântână, a fost mult solicitată de teatre și grupuri independente.
Scrierea este marcată de stilul teatrului absurd definit de Eugene Ionesco.
Cine a coordonat reprezentația a uitat de recomandarea lui Ionesco că absurdul
se întâlnește în viața curentă și nu trebuie sufocat de efecte scenice absurde,
pleonastic impuse.
În cazul de față, “accesoriile” muzicale și de décor
stânjeneau interpreții. Ștefan Pavel era natural în implicările personajului în
dialog și relație, iar adeseori sublinia subtil subtextul replicii. Dubla
uneori absurdul replicii cu absurdul expresiei, ALEXANDRU
NAGY, dar juriul i-a acordat ex aequo cu Simona Arsu, PREMIUL SPECIAL “SICĂ ALEXANDRESCU”.
“NIGHT
ON EARTH”, adaptare după Jim Jarmusch în regia lui Dragoș Alexandru Mușoiu,
reunea absolvenții Alexandru Bogdan – Universitatea “Hyperion”, clasa
conf.univ. Rodica Mandache și prof.univ.dr. Eusebiu Ștefănescu, promoția 2008,
Anca Dinicu, Dana Marineci, Cosmin Teodor Pană și George Rotaru - UNATC, clasa
prof.univ.dr. Doru Ana, promoția 2012, alături de Bianca Popescu de la UNATC,
dar de la clasa prof.univ.dr. Olga Delia Mateescu și lect.univ.dr. Paul
Chiribuță, promoția 2012. Textul era o modestă ofertă pentru improvizație prin
cele trei schițe de conflict petrecute într-un taxi. Relaționarea, pantomima
erau corect susținute de tinerii actori. Se detașa totuși, din această
distribuție, Anca Dinicu în Corky, taximetristul, prin umor și concentrare
asupra situațiilor. Spectacolul banal condus regizoral, era un exercițiu
dramatic de studiu pe un text modest.
Sâmbătă,
1 septembrie
Concurs
– secțiunea individual
ANDREEA C.HRISTU – absolventă a Universității “Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, clasa
asis.univ.drd. Sinko Ferenc și asis.univ.drd. Filip Odangiu, promoția 2010.
După participarea la secțiunea grup/spectacole cu “Ai uitat să stingi lumina”,
a prezentat cu ambiție “Magazinul cu fleacuri” de Botos Balint și Andreea
Chindriș. Personajul Emilia relata despre tristețile unei adolescențe trăite
confortabil sub protecția părinților. Starea personajului era definită prin
text simplist, ceea ce defavoriza și interpreta, care a încercat totuși, să dea
o aură credibilă confesiunii. Actrița a fost răsplătită cu PREMIUL YORICK acordat de o “revistă” de teatru
online. În cazul monologului clasic, a dorit să fie lady Macbeth. Reușea să
transmită crisparea celei care încearcă să șteargă urmele crimelor, dar
tratarea rolului nu ajungea la profunzimea personajului.
EMESE
SIMO – membră a echipei reușitului spectacol “10”. A ales pentru a îi
reprezenta personalitatea “Hisz sztori” adaptate DUPĂ (!) “Selbstbeschimpfung”
(“Abuz de sine”) de Peter Handke. Cu mult haz prefața profilul personajului,
dar îl dezvoltat ulterior, minimalist. Replica în maghiară era tradusă pe
ecran, dar rostită ca într-un spațiu intim. Același stil restrâns ca expresie
vocală l-a practicat și în monologul Dorinei din “Tartuffe” de Moliere. Era
remarcabilă ca imagine a expresiei, dar cu carențe vocale.
ANDREI CHIRAN
– absolvent al Universității de Arte din Târgu-Mureș, clasa prof.univ. Monica
Ristea, promoția 2011. A transmis emoție în povestea despre prietenia
personajului cu calul său, singurul apropiat de suflet, din “Equus” de Peter
Shaffer. Era însă, uniform în linia firescului expresiei. I s-a acordat însă,
de către juriu - PREMIUL PENTRU CEL MAI BUN ACTOR.
S-a apropiat plat de monologul din “Cei doi tineri din Verona” de Shakespeare,
personaj care cu greu îi descopereai proveniența. Sperăm că în viitoare
apariții, actorul își va confirma premiul.
FULVIA FOLOSEA
– absolventă a Universității “Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, clasa conf.univ.dr.
Miklos Bacs, promoția 2011. Dezinvolt a creionat profilul unei vedete rok, din
“Concert de binefacere” DUPĂ (!) Eric Bogosian. Se dovedea a fi adeptă a unui
firesc minor în interpretare, dar interior sugera convingător superficialitatea personajului,
tendința de rutină a manifestărilor sale. Asociația Master Class i-a acordat
pentru interpretarea acestui moment, PREMIULL TIMICĂ.
Și-a dorit apoi, a fi Isabela din “Măsură pentru măsură” de Shakespeare, dar nu
a reușit nici elementar să transmită datele esențiale ale personajului.
MIHAI
MUNTENIȚĂ – absolvent al UNATC, clasa prof. Adrian Pintea, promoția 2008
(ciclul licență), clasa prof.dr. Gelu Colceag , promoția 2010 (master). A
montat de-a valma replicile unor personaje în “Vlaicu ș-al lui rumân Gruia”
DUPĂ (!) Alexandru Davila. În dezavantajul său, a trecut de la Vlaicu la doamna
Clara, ca apoi să atace brusc, cu încercări comice pe … Sganarelle din “Doctor
fără voie” de Moliere! Păcat de încercarea sa de a fi original, pentru că
deținea calități vocale și o ținută apreciabilă, dar le folosea fără pic de
logică.
Concurs
– secțiunea grup/spectacole
“CE
ZILE FRUMOASE!” de Samuel Beckett cu participarea Sabrinei Iașchevici și a lui
Ionuț Vișan – absolvenți UNATC, clasa prof.univ.dr. Doru Ana, promoția 2009
(ciclul licență) și clasa prof.univ.dr. Gelu Colceag, promoția 2011 (masterat).
Spectacolul este în repertoriul curent al tânărului teatru intependent -
“unTeatru”, din spatele C.E.C.-ului de pe calea Victoriei, ale cărui
reprezentații nu trebuiesc ocolite. (“Trei femei înalte” este un exemplu
comentat pe acest blog)
Tânăra regizoare Sânziana Stoican, în scenografia lui
Valentin Vârlan a imaginat un inspirat recital pentru SABRINA
IAȘCHEVICI în compania lui Ionuț Vișan, într-un rol argument minor -
Willie, tânărul acceptând să își sprijine colega, după evoluții apreciabile în
alte spectacole, în personaje cheie. Regizoarea a condus recitalul după un text
absurd ca scriere, dificil, pe calea “îngropării” lui Winnie, femeia care
refuză să îmbătrânească.
Tânăra interpretă realizează un experiment de
compoziție de vârstă cu finețe, folosind abil jocul cu obiectele prețuite de
Winnie din geanta sa. Sugera admirabil că sunt obiectele … vieții lui Winnie,
ilustrând fiecare moment cu emoție că ar
parcurge apusul vieții personsjului. Pentru interpretarea sa care o
anunță o actriță de viitor, actrița a fost răsplătită cu cea mai importantă
distincție, marele premiu al Galei - PREMIUL “ȘTEFAN
IORDACHE”. Este pentru prima oară când la edițiile acestui concurs cineva
participant, nu la Secțiunea
individual, ci la cea de grup, cucerește marele premiu. Este o dovadă că la
Secțiunea individual nici un concurent nu a convins de fapt, cum s-a prezentat
pentru a obține marele premiu. Dacă ar fi concurat la Secțiunea individual
tânăra actriță Sabrina Iașchevici , am convingerea că ar fi cucerit și premiul
probei obligatorii lansată prin inițiativa doamnei Dorina Lazăr și ne acordat,
dacă poate ar fi prezentat personajul … Julietei.
Gala
Tânărului Actor “Hop” s-a încheiat, ca la fiecare ediție, cu un spectacol
invitat în afara concursului, de astă dată cu “FATA DIN CURCUBEU”, producție a
Teatrului Național “I.L.Caragiale” în care TANIA POPA
a oferit o “lecție” de recital concurenților și publicului. Spectacolul era
impresionant prin forța emoției transmisă de interpretă. (Spectacolul este
comentat pe blog, la data premierei.)
OBSERVAȚII
GENERALE
Din
nou, și cea de a XV-a ediție a Galei, ridică problema învățământului artistic
aflat în degringoladă. Avem “universități de artă” în întreaga țară care
livrează anual vieții teatrale peste 300 de absolvenți, de parcă pe fiecare
străduță dintr-o localitate ar funcționa cel puțin un teatru. După trei ani
pentru licență la care se mai pot adăuga alți doi pentru masterat și chiar încă
doi pentru doctorat, pregătirea actorilor lasă de dorit. Rezultatele acestei
fabricii de rulmenți botezați actori, acestui business cu taxă pentru studii
teatrale s-au făcut simțite și la actuala ediție a Galei. Suntem într-o mare
eroare, privind la televizor că am fi o țară de talente actoricești. Talentele
nu se găsesc pe toate drumurile și mai au nevoie și de cizelare.
PREGĂTIREA CULTURALĂ Amintim că
acest capitol este esențial pentru evoluția unui actor.
La
Gală se aplică regula opțiunii personale pentru alegerea repertoriului ce poate
reprezenta fiecare concurent. La toate edițiile, selecțiile personale, în
majoritatea cazurilor, erau superficiale, de parcă dânșii nu ar fi citit nici
un text dramatic, o carte. Concurenții dovedesc că nu au știința selecției în
scop personal pentru evidențierea calităților deținute și estomparea unor
defecte. Nu știu decât să apeleze, majoritatea, la un text DUPĂ, X sau Y autor
oarecare. Alegerea ar trebui să le evidențieze personalitatea, apropierea de
genul comic sau dramatic; un
amestec forțat prin apelul la interpretare într-un monolog a mai multor și
diferite personaje, nu îi poate decât dezavantaja. Concurenții selectează la
nimereală textele, fie inspirați de vulgaritatea emisiunilor tv, fie după
crezul propriu – cum s-a întâmplat la actuala ediție -, că personajele de
nebuni și criminali sunt la modă. Nimeni din aceste “universități-fabrici” nu
se preocupă la finalul anilor de studiu, printr-un un curs scurt, să
construiască pedagogic “cărți de vizită” absolvenților pentru participarea la
“casting-uri” și concursuri pentru a pune în evidență personalitatea fiecăruia.
Absolvenții intră în jungla vieții artistice - teatru, film, televiziune, cu
naivitate, fără o “carte de vizită” a personalității lor. “Doctorii” dascăli,
străini de practica zilelor noastre curentă, nu sunt preocupați de acest
aspect. Rezultatul este că nu știu ce să își aleagă ca să-I
reprezinte,concurenții, când participă la concursuri sau “casting-uri.
Doamna
Dorina Lazăr a propus Galei o probă obligatorie de interpretare a unui pesonaj
al clasicilor universali. Cum toți vor să-l joace pe Hamlet, cum se sugera
într-o frumoasă poezie, era de
așteptat ca proba să demonstreze că dânșii au știința clasicilor și
ambiționează abordarea marilor roluri, pieselor de referință într-un repertoriu
cultural. În cazul de față, premiul nu a putut fi acordat, fiind dezastruase
interpretările concurenților. Arătau că după trei ori cinci ani, de studiu ,cu
masteratul, nu au citit mai nimic din bagajul cultural universal, nici măcar
studiul lui Jan Kott – “Shakespeare contemporanul nostru”, când vroiau să
contemporaneizeze personajele bătrânului Will. Se pare că nu mai funcționează
în aceste “universități – business” studii teoretice elementare, de instrucție
culturală. Nimeni nu își dorea la această Gală, recitarea monologurilor clasice
în tonalități apuse, precum cele practicate de Nottara sau Vraca. Era de
așteptat doar, ca fiecare să comunice esența personajelor alese prin
descifrarea atentă, contemporană, a sensurilor cuvântului rostit. Din păcate,
concurenții erau departe de convingerea elementară că Shakespeare sau
Moliere rămân contemporanii
noștrii, valori culturale universal valabile. Dar nu absolvenții sunt vinovați
de acest eșec, ci toți care nu i-au instruit cultural pentru profesia aleasă.
Absolvenții nu trebuie să uite că teatrele înscriu în repertorii și piese
clasice, dar cu greu descoperă pe cei ce le pot transpune astăzi, scenic. De ce
oare ? …
TEHNICA VORBIRII PE SCENĂ … este un
compartiment de studiu esențial pentru un actor. Talentul nativ nu poate
suplini această pregătire. “Tehnică” nu înseamnă falsitate, ci măsură în
rostirea cuvântului. “Tehnica” nu presupune așa zisul firesc insistent promovat
astăzi. Firescul actual cultivat de “universitățiile-fabrici” are drept
rezultat dialogul scenic “firesc” într-o cafenea sau o garsonieră, dar
ineficace pe o scenă. Concurenții, ori rosteau șoptit parcă replica sau țipă,
chiar urlau unii , ce aveau de comunicat replica. Pregătirea vocală, emisia se
demonstrau a fi inexistente. Lipsa impostației tehnice vocale era evidentă. Cât
despre dicție, și cizelarea defectelor personale, nici nu mai poate fi vorba,
că nimeni nu se preocupă din “fabrica de rulmenți” de aceast necesar domeniu de
pregătire a absolvenților. Frazarea replicilor dovedea și ea mari dificultăți
de cunoaștere a limbii române. Absolvenții nu au învățat la
“universitățile-fabrici”, nici măcar cerințele vorbirii într-un spațiu teatral
obișnuit, cu săli ample și cea solicitată de spațiul neconvențional al
teatrelor independente.
Am
notat doar câteva hibe elementare dovedite de marea majoritate a absolvenților
învățământului nostru artistic . Actuala ediție a Galei a fost lipsită și de
obișnuita discuție cu participanții pe tema avertizării lor că trebuie să
continue cizelarea capacităților personale.
POSIBILE SUGESTII PENTRU VIITOARELE GALE Se simte nevoia reformulării profilului Galei. Avem o criză
a regiei și Gala ar trebui să sprijine descoperirea de regizori absolvenți.
Secțiunea grup/spectacole poate fi dedicată regiei tinere și gala să se
numească GALA TINERILOR CREATORI. Astfel și tinerii actori poate prind curaj să
alcătuiască echipe alături de un regizor, coleg de generație, și să activeze
mai insistent pe tărâmul , modest ca posibilități, e drept – al teatrului
independent. Premiile trebuie să aibă miza și a acceptării în spații teatrale
instituționalizate ori independente a recitalurilor sau spectacolelor distinse
.Această Gală trebuie să prindă un nou ritm și să amplifice sprijinul lansării
tinerilor creatori.
Toată
stima pentru ambițiile concurenților și sincera recomandare să nu abandoneze
drumul profesional ales, dar să caute soluții pentru perfecționare, că
“universitățile- business” nu au fost , în majoritatea lor, interesate de o
pregătire a datelor pe care le dețin.
Fotografii
realizate de MARIA ȘTEFĂNESCU , un specialist în surprinderea imaginilor
teatrale.