UN SPECTACOL ORIGINAL, ADMIRABIL …
… o
“lecție” despre cât de actuală poate fi valoarea universală a unei piese
clasice, demonstrează “Don Juan” DUPĂ Jean – Baptiste Moliere, în viziunea lui
Alexandar Morfov. O reprezentație DUPĂ Shakespeare, Moliere sau alți clasici,
produce nedumeriri, pentru că în majoritatea spectacolelor, regizorii își
doresc spre a se remarca, a fi mai presus de dramaturgul ales, și ignoră taman,
miezul, esența scrierii ce a consolidat cu vremea, valoarea sa culturală
universală. Alexandar Morfov – adaptare și regie, scenografie alături de
Alexandar Orlov, autor și al ilustrației muzicale -, propune însă, la Teatrul
Popular “Ivan Vazov” din Sofia, un spectacol inspirat, cu motivare solid
argumentată teatral. Dezvoltă prin personajul Don Juan, o provocare de judecare
a individului care crede că existența sa presupune libertate absolută, lipsită
de orice regulă morală elementară. Ireproșabil derulează epic povestea
celebrului personaj. Adaptează piesa lui Moliere cu respect pentru sensurile
sale majore și alătură motive din textul lui Tirso de Molina, predecesor al francezului.
Alexandar
Morfov “citește” scenic original și printr-o scenografie mobilă excelentă,
existența mereu actuală a unui personaj precum Don Juan, “născut” de
dramaturgie în urmă cu multe secole. Spectacolul său este atemporal ca imagine.
Costumele Marinei Raicinova sugerează colorat, în prima parte a reprezentației,
inspirația din epoca lui Moliere, dar transformă fluid croiul vestimentar într-un jocu între
alb și negru, în imagini fără timp istoric. Decorul creat de Alexandar Morfov
și Alexandar Orlov, aparent este minimalist, percutant însă, ca expresivitate
prin diversele spații de joc propuse pentru a compune o atmosferă filmică, cu
referiri la un veșnic Don Juan. De la floretă la pistol, ca accesorii de accent
simbol, se apelează mereu, cu firesc, pentru a vizualiza scenic confruntările
solicitate de conflicte, și se parcurg astfel, secole de existență pentru
același individ ce se crede atotputernic. Se arată publicului, un Don Juan
mereu activ, periculos, indiferent de epocă, prezent fără exagerări primitive,
în existența curentă, un om suferind de ambiții propri, care va fi înfrânt în
final, pedepsit pentru ignorarea regulilor majore ale existenței. Nu este un
seducător de duzină, ci un individ pentru care libertatea de acțiune nu are
reguli. Strălucit, spectacolul îmbină comicul cu tragicul.
Prin
viziunea regizorală, Don Juan primește de la Alexandar Morfov o altfel de
caracterizare teatrală, profundă și ingenioasă. Este un aventurier lipsit de
Dumnezeu, dar și un visător pasionat de iubire, este malefic, diabolic,
ipocrit, dar și sincer în pledoaria sa pentru libertatea individuală. O
practică însă, fără judecată interioară, ignorând orice condiție solicitată de
contextul social, familar sau religios.
Don Juan primește replica referitoare
la condiția umană prin bunul simț elementar al slujitorului său, Sganarelle. Ei
sunt cuplul disputei conflictuale, fiind piloni centrali ai mesajului
spectacolului. Actorii Deian Donkov (Don Juan) și Zahari Baharov (Sganarelle)
sunt minunați prin credibilitatea și adevărul în expresie prin care se transpun
în personaje. Întreaga și numeroasa distribuție a personajelor argument, se dăruiește cu credință
ofertei regizorale și susține ireproșabil intențiile propuse. Un sprijin
important are interpretarea și prin asimilarea cu dăruire a ilustrației
muzicale, adeseori live, a mișcării ce solicită unele scene de scrimă dificile
tehnic (Ivan Vodenov). Echipa distribuției dovedește talent și ce presupune
“teatrul adevărat” într-un concept regizoral.
Viziunea
regizorală pornește de la un prolog cu scop de a lansa convenția reprezentației
și a indica surprinzător ca imagine, relația personajului central cu lumea,
urmează ironic calea comică a căutării iubirii erotice și se finalizează în
partea a doua spectacolului, cu
răsplata dramatică a neînțelegerii libertății de către Don Juan. Personajul se
prezintă într-o … cadă de baie alături de Sganarelle și ceilalți slujitori din
preajmă, relațiile lansând ideea descifrării atitudinilor ulterioare ale
eroulu. Imaginea reprezentației sporește apoi, prin scene surprinzătoare cu
Dona Elvira, uciderea comandorului și urmează senzaționala scenă a naufragiului
pe mare suferit de Don Juan și Sganarelle pe drumul căutării iubirii de către
erou. Sugerat prin manevrarea unor cearceafuri de către fetele din satul cu
deschidere la mare, ce poate fi și obișnuita spălare de rufe, momentul se transformă și în valurile mării
agitate, iar scena lansează comicul următoarelor situații. O pasarelă propune
cu multă fantezie scenografică, spații de acțiune din satul de la malul mării
în care au ajuns cei salvați de la naufragiu; va deveni în final, un construct
ars de pofte iluzorii. Don Juan va relaționa cu fetele întâlnite după
naufragiu. Remarcabil condusă regizoral este și scena unui cuplu din sat -
Șarlota (Reni Vrangova) și Pietro (Filip Avramov) - îndrăgostiții la început de
iubire, ca și momentele cu Matiurina și celelalte țărănci care evident, vor fi
cucerite de Don Juan.
Uimește prin vizualizarea primei părți a reprezentației,
fuga lui Don Juan și a lui Sganarelle pe biciclete cu “pescăruși” zburând în
jur. În partea a doua se trece spre dramatic. Scenele din pădure cu cerșetorul
în numele credinței, ca și cea cu frații Elvirei, duelul lui Don Juan în negru
cu opt spadasini în alb, sporesc ritmul dramatic. Crește prin fiecare secvență
cu adevărat filmică, drama lui Don Juan de a lupta fără principii cu ofertele vieții.
Personajul nu se oprește din credința proprie, nici în momentul ajungerii la
cavoul comandorului ucis. Excelent este compusă și condusă vizual scena, cu
statuile care amintesc de faptele lui Don Juan, iar mișcarea lor finală
surprinde emoțional privitorul.
Ultima scenă a spectacolului definește pe deplin, gravitatea autorității personale a eroului ce se crede liber. Elementele de decor – o masă cu scaunele din jur amplificate ca dimensiuni -, sporesc sensul metaforic al vizualizării conceptului. Față în față va ajunge Don Juan cu comandorul ucis, tatăl Elvirei. Pe mijlocul mesei, în lumină stranie, va curge de sus cenușă. Don Juan se va îndrepta sfidător spre comandor, dar calea îi va fi frântă de cenușa ce îl îngroapă. Scena finală lipsită de replică, impresionează prin creșterea treaptă cu treaptă a intențiilor conceptului regizoral, în care amănuntele cu sens simbolic se amplifică, având la bază propuneri motivate de scrierea piesei. Fără artificii șocante, regizorul revitalizează o piesă clasică, demonstrându-i valoarea și actualitatea, cu o coerență fără cusur. Să nu uităm că “Don Juan”, piesa, putea prilejui regizorilor de astăzi, cale liberă spre “modernitate” de manifestări vizuale erotice, de alunecare spre vulgaritate. Alexandar Morfov s-a ferit ca un maestru al gândirii scenice, de acest drum.
“Don Juan” rămâne
un spectacol eveniment, care rar se întâlnește, având la bază o piesă
clasică.
P.S. Alexandar Morfov a mai prezentat în Capitală pe
scena Naționalului, în 2010, un alt spectacol remarcabil de la Sofia –
“Exilații” (comentat pe acest blog). Este un regizor cu un bogat palmares de
premii pentru realizările sale. La Teatrul Național “I.L.Caragiale” a regizat
“Vizita bătrânei doamne” în stagiunea din 2011. Spectacol comentat pe blog la
data premierei.