UN RECITAL REMARCABIL LA UN TEATRU …
CU UN REPERTORIU CONFUZ
Teatrele sunt în vacanță după
ce, în special cele din Capitală, au prezentat un repertoriu modest. Așteptăm
ca măcar în toamnă să ofere spectacole deosebite. Vom mai comenta câteva
spectacole din stagiunea trecută și ne oprim acum la un recital reușit, “Maria Callas – La divina” de la Teatrul
“Nottara”. Se poartă insistent recitalurile și din comoditatea managerilor unor
teatre ale căror repertorii sunt confuz alcătuite în raport cu definirea personalității
instituției și folosirea actorilor angajați.
În 1997, “Maria Callas – La divina” a
avut premiera la sala mică a Teatrului “Nottara” și a plecat într-un turneu în
lume, participând la numeroase festivaluri internaționale, iar Victoria Cociaș
înregistra aprecieri la superlativ pentru interpretarea celebrei soprane. După
câțiva ani, teatrul a reluat spectacolul
ca să își îmbogățească repertoriul său sărac. Textul după “Master Class” de
Terrence McNally , în traducerea de excepție a Antoanetei Ralian, nu presupune
ca actrița să cânte sau să facă playback
pe interpretarea Mariei Callas. Acțiunea evocă biografia divei aflată la
sfârșit de carieră, când glasul său nu mai are strălucire și viața îi e frântă
de despărțirea de miliardarul Onassis, când încearcă să fie profesoară de
canto. La studii vin diverse persoane dornice să afle secretele profesiei de la
celebra solistă. În paralel cu dialogul purtat cu “studenții” despre artă,
Maria Callas amintește întâmplări din biografia sa. Acțiunea este un pretext al
unui eseu despre arta interpretării și solicitările, sacrificiile ce le
presupune. De fapt, monologul Mariei Callas se adresează publicului, diva
poartă mereu un dialog interactiv cu spectatorii prin conceptul regizoral
inspirat dezvoltat de Radu Gabrea. Spectacolul reluat în sala mare “George
Constantin”, pierde însă, din perceperea și susținerea cu efect a unui dialog
direct al interpretei cu publicul. Anul trecut, abia la sfârșit de octombrie,
Teatrul “Nottara” își lansa stagiunea de toamnă cu această reluare în sala
“George Constantin”!
După 15 ani de la premiera inițială,
spectacolul merită însă, a fi vizional și în formula actuală, producția fiind
realizată de Compania TOTAL TV București și nu de Teatrul “Nottara”. Apreciatul
regizor de film, Radu Gabrea reface viziunea regizorală inițială și cooptează
în distribuție pentru rolurile secundare, tineri cu vocație în domeniu,
cântăreți de operă și operetă. Decorul regretatului scenograf Sică Rusescu,
completat de Andreea Koch, sugerează simplu , dar sugestiv o sală de studiu. În
acest decor funcțional, Radu Gabrea dezvoltă ritmat și coerent, subtextul
eseului teatral despre creație, în plan central folosind drept argument
invocarea unor momente din biografia divei. Jocul luminii scenice diferențiază
realitatea dintr-o sală de studiu de momentele evocării biografiei. Se
completează definirea celor două planuri de joc printr-o proiecție a cunoscutei
săli de operă, Scala din Milano, în scevențele dedicate amintirilor, locul unde
a cântat Maria Callas.
Pentru public, rolul Mariei Callas e
punct de referință, iar actrița Victoria Cociaș îl dezvoltă cu o desăvârșită
tehnică de comunicare cu privitorul. I se adresează direct pentru a sublinia
starea divei și subtextul replicii prin care atenționează asupra menirii
artistului de a creea convingător emoția solicitată de un spectacol de operă în
care un interpret joacă un rol complex ce îi solicită configurarea
personajului, dar și atenție sporită pentru partitura muzicală. Victoria Cociaș
propune ca imagine generală a personajului, o profesoară severă prin atitudinea
servită de costum și accesoriul unor ochelari, folosind excelent imaginea
prezentului pentru evocarea trecutului. Inteligent actrița descifrează la
nuanță cele două planuri ale acțiunii și interferează cu spectatorii printre
care se află și posibilii “studenți” ai divei. Este inexplicabil cum o astfel
de actriță care și-a demonstrat în timp valoarea, nu este folosită și în alte
distribuții ale teatrului în roluri pe măsura capacităților sale.
Un sprijin important pentru reușita
recitalului Victoriei Cociaș , oferă interpreții personajelor argument din
acest eseu teatral. Actrița Andreea Măcelaru Șofron este atentă la relații și
accent în “studenta” Sophie; discret cântă în unele momente și își creionează
sensibil personajul. Evident că reușesc să cucerească aplauze pentru
interpretări vocale a unor arii din opere cunoscute, Ruxandra Urdăreanu prin
glasul său deosebit în “studenta” Sharon și Daniel Madia în Tony. Completează
distribuția Mihai Vârtosu (Manny), corepetitorul de la pian al profesoarei prin
reușita sugestie de a sublinia discreta relație pe care o are personajul cu
diva.
“Maria Callas – La divina” este unul
din puținele recitaluri culturale, speciale, atractiv și pentru segmentul de
public iubitor al spectacolelor de operă. Meritul reușitei aparține regizorului
Radu Gabrea și actriței Victoria Cociaș, cât și tinerilor soliști ai genului
invitați în reprezentație. Dar … repertoriul teatrului gazdă este fragil
și Teatrul “Nottara”, aflat în buricul
târgului, își caută în continuare definirea personalității sale, având însă, o
trupă stimată. Să sperăm că în toamnă o va folosi pe deplin.
P.S.
Între 20 și 31 august se desfășoară în Capitală cea de a șasea ediție a unui
festival cu pretenții dedicat teatrului independent , UNDERCLOUD, pe un proiect
realizat de Chris Simion. Din păcate , promovarea sa prin mass media, în special cea vizuală, este egală
cu … zero. De ce oare ??
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu