IUBIRE NEPOTRIVITĂ, … SPECTACOL NEPOTRIVIT
Teatrul de Comedie, ca și
Teatrul “Bulandra” sau Teatrul Mic, și-au alăturat săli de spectacol, studiouri
speciale, în principal atribuite tinerilor creatori, “mobilate” cu eforturi
financiare în acest scop. La Teatrul “Bulandra” a apărut “Laboratorul de
Noapte”, la Teatrul Mic funcționează sala “Foarte Mic”, atribuită unor
proiecte, majoritatea lor datorate tinerilor. Teatrul de Comedie a renovat pe
strada Sfânta Vineri un spațiu intimist de joc, Sala Nouă cu intenția de a
servi inspirația tinerilor creatori în urma concursului “COMEDIA ȚINE LA
TINEri”. Amintim că în cele cinci ediții derulate s-au remarcat regizori precum
Marcel Țop, Alexandru Mâzgăreanu, Eugen Gyemant, Vlad Cristache, actori precum
Ioana Anastasia Anton, Bogdan Cotleț, Dan Rădulescu sau scenograful Vladimir
Turturică, nume apreciate astăzi în circuitul curent al diverselor premiere din
teatre instituționalizate ori independente. Astfel de inițiative urmăresc
sprijinirea tinerelor talente din numărul mare de absolvenți al numeroaselor
universități cu profil artistic. Spațiile de joc oferite de teatrele citate
sunt neconvenționale, mai bine sau mai modest dotate tehnic.
Pentru Sala NOUĂ, Teatrul de Comedie a
inițiat și un program exclusiv atribuit tinerilor, ce cuprinde proiecte
inițiate de regizorii Vlad Cristache – “Urâtul”, selectat și în FNT, și de
Eugen Gyemant – “Cum am învățat să conduc”, urmând premiere propuse de
Alexandru Mâzgăreanu și Vladimir Anton. Discutabilă este alegerea repertoriului
efectuată de tinerii regizori pe care “școala”, universitățile, nu au reușit să
îi instruiască și pentru folosirea spațiilor neconvenționale, care le solicită
alte reguli ale convenției teatrale.
Eugen Gyemant a debutat în urmă cu
câțiva ani, pe scena Teatrului Mic cu examenul de absolvire remarcabil,
“Deșteptarea primăverii”. Cu timpul, numele său a fost legat de diverse
spectacole în spații independente sau în cele ale unor teatre
instituționalizate. La Sala NOUĂ, tânărul regizor optează pentru o piesă de
Paula Vogel, dramaturg contemporan american, distinsă în 1998 cu Premiul
Pulitzer. Nu se specifică dacă a adaptat piesa conceptului său regizoral, decât
că îi aparține traducerea, simplistă totuși, ca limbaj al replicii. Scrierea
amintește de “Lolita” lui Nabocov, cunoscutul roman dramatizat pentru marele
ecran și teatru, tema adoptată de Paula Vogel fiind iubirea nepotrivită dintre
o minoră și unchiul său. De la titlul metaforic al piesei până la prezentarea
concretă a conflictului, narațiunea este frântă printr-un montaj haotic de
înșiruiri surprinse la diverse vârste ale relației dintre Mititica și unchiul
său, Peck. Nu lipsește aglomerarea de intervenții cu sens metaforic, de pildă
replici susținute de regie prin portavoce, dar nici sensibile momente poetice.
Peste toate, scrierea este încărcată de referiri la un specific local, la
aspecte din viața americană.
Alexandru Conovaru (Bunicul, Jerome), Smaranda Caragea (Mama, Sally) și Delia Nartea (Mătușa Mary, Bunica , Judy) |
Textul montat de regizor se vrea a fi o analiză
psihologică a imposibilei iubiri dintre cei doi, interzisă moral, în jurul
căreia îi mai sunt atribuite relații superficial compuse cu familia. Varianta
prezentată de regizor folosește un construct dramatic derizoriu. Spectacolul
este lipsit de urmărirea relației psihologice de către regizor, dintre Mititica
și Peck, pornită aparent de la lecția de condus automobilul dată de unchi
nepoatei, transfigurată prin porniri erotice. Într-un spațiu neconvențional, cu
locuri restrânse pentru publicul aflat pe gradene în imediata apropiere a
actorilor, regizorul vizualizează un spectacol gândit parcă pentru spațiul
amplu al unei scene clasice. În colaborare cu scenograful Tudor Prodan, încarcă
locul de joc cu obiecte mai mari sau mai mici pentru a indica trei spații ale
acțiunii conform montajului situațiilor - casa familiei, un motel și o mașină.
Nu mai discutăm că la premieră a mai plasat pe trotuarul de la intrarea printre
blocuri la Sala NOUĂ, o limuzină americană din anii ’60! Nu era folosită
regizoral, avea doar scopul minor al specificării epocii acțiunii. Pentru un
astfel de spațiu restrâns, se mai apelează și la multe costume pentru a defini
timpul acțiunii. Pentru personajele mătușa Mary, bunica și Judy, regizorul
alege soluția vetustă a perucilor; rolurile sunt însă creionate credibil de
Delia Nartea, în special cel al soției unchiului Peck.
Ioana Anastasia Anton (Mititica) și Șerban Pavlu (Unchiul Peck) |
Vizualizarea
teatrală exagerată, lipsită de intenții coerente pentru construcția atmosferei
necesare situațiilor, degradează sensul relațiilor prin intervenția unor efecte
penibile. La toate, mai contribuie și lumina stângaci manipulată și în plus
proiecțiile. Ilustrarea teatrală a tematicii propuse de piesă despre o iubire
nepermisă, ce nu are referire la pedofilie, este confuză, fără o bază motivată
prin text, dornică de artificii metaforice fade, imaginate de regizor și
scenograf. De pildă, Mititica nu poate fi … păpușa Barbie !
Spectatorii sunt primiți în sala mică a
acestuiu studiou prin … proiecții filmate în epoca acțiunii, selectate din
filme alb-negru, zgomotos expuse ca sonor, despre păpușa Barbie sau Marilyn
Monroe, etc. Adeseori proiecțiile dublează pleonastic situațiile, un exemplu
fiind și monologul unchiului aflat la pescuit. Spre finalul reprezentației,
regizorul uită de proiecții.
Ioana Anastasia Anton (Mititica) |
Viziunea regizorală cu pretenții de originalitate,
aplică efecte inutile și deranjante pentru spectatorul aflat într-un spațiu
intim, neconvențional, și jonglează cu stiluri de expresie diverse, de la cel
realist, la suprarealism. Spectacolul lui Eugen Gyemant este salvat prin unele
prestații actoricești personale, în prim-plan fiind Ioana Anastasia Anton în
rolul principal, Mititica, interpretat cu intenții sincer trăite interior
pentru a arăta naivitățiile feminității unei copile. Actrița reușește o
performanță prin naturalețea combinării trecerii prin vârste diferite și
importante ale feminității, anunțate mereu de proiecții. Când în prezentul
acțiunii fiind, când copilă, când adolescentă, când inocentă în erotism și
întoarcerea la copilărie, când matură, Ioana Anastasia Anton își desenează
pregnant personajul, ca într-un film de analiză psihologică. Interpretarea sa
ruptă de contextul vizualizării generale a piesei, impune excelent substratul
scrierii și transmite emoție publicului.
Ioana Anastasia Anton (Mititica) și Șerban Pavlu (Unchiul Peck) |
Chiar dacă nu este apropiat din punct
de vedere al charismei personale de profilul unchiului Peck, actorul Șerban
Pavlu reușește admirabil să sugereze intențiile bărbatului atras inconștient la
început, de farmecul naivității unei copile. La nuanță, actorul definește
profilul lui Peck, un bărbat care își are și nefericiri personale în
comunicarea cu familia, cu societatea. Distribuția se completează prin
interpretarea unor personaje argument al conflictului major, unele corect
sugerate în ciuda exagerărilor regizorale, de Delia Nartea (mătușa Mary, bunica
și Judy) și Alexandru Conovaru (bunicul și Jerome). Smaranda Caragea însă, cade în plasa efectelor derizorii regizorale
atribuite personajelor Sally și mama. Actorii, în special Ioana Anastasia Anton
și Șerban Pavlu, reușesc să transmită mesajul substanțial al scrierii în câteva
scene ireproșabil derulate într-un spațiu de joc intimist încărcat inutil de
efecte de imagine și completate de o sonorizare excesivă.
“Cum am învățat să conduc”, titlu cu
intenție metaforică pentru “cum pot învăța să îmi conduc sentimentul iubirii”,
este un spectacol rezultat din ambițiile unui tânăr regizor care a ignorat
însă, ilustrarea și analiza profundă a miezului psihologic provocator al
tematicii. Rezultatul este un spectacol lung, de aproape două ceasuri, sufocat
de o vizualizare scenică neconvingătoare. Oricărui regizor, maestru consacrat
sau tânăr cu har cum a confirmat a fi prin alte spectacole și Eugen Gyemant, i
se poate întâmpla realizarea unor spectacole neîmplinite.
Mulțumesc domnule pentru vrăjile tale reale. Numele meu este Zara Matteo. Acest lucru este cu adevărat incredibil și nu am experimentat niciodată așa ceva în viața mea. Înainte de a vă cunoaște, domnule, am încercat toate mijloacele probabile pe care le-am putut pentru a-l aduce înapoi pe soțul meu, dar am ajuns să-mi dau seama că nimic nu funcționează pentru mine și că soțul meu a dezvoltat multă ură pentru mine. Am crezut că nu există nicio speranță de a mă reîntâlni cu fostul meu soț. Dar când am citit recenzii bune despre modul în care DR WHITE îi ajută pe ceilalți, am decis să-i trimit un mesaj prin WhatsApp: +17168691327. să încerc și am făcut tot ce mi-a instruit și am avut încredere în el și i-am urmat instrucțiunile, întrucât el mi-a garantat în 48 de ore și tocmai atunci fostul meu m-a sunat. Domnule, acum suntem mai fericiți ca niciodată. Totul arată perfect și atât de natural! Vă mulțumesc foarte mult domnule pentru vrăjile dvs. autentice și incontestabile. aici din nou e-mailul său:
RăspundețiȘtergerewightmagicmaster@gmail.com
.com Îl poți și Whatsapp:
+17168691327