INTENȚII REUȘITE, DAR …
Teatrul de revistă, prețuit de
public, este un gen dificil, cu totul special. Are aproape un secol și jumătate
de existență. Și-a consolidat de-a lungul vremii un statut prin nume celebre de
crearori, pornind de la Matei Milo, ajungând la Constantin Tănase și urmașii
lor de astăzi. Solicită spectaculozitate, fast prin unirea obligatorie a
interpretării actorilor cu muzica, baletul, având la bază “scenarii” comice și
de satiră acidă. Marele Public caută insistent buna dispoziție, vrea să râdă și
aplaudă entuziast în special cupletele, scheciurile, ce au un demers satiric cu
adresă directă la actualitate. Un spectacol de revistă trebuie să bucure prin
strălucirea imaginii, prin vigoarea baletului, prin contribuția unei orchestre
moderne și în principal prin actori deosebiți. Acestora le revin scheciurile și
cupletele în care definesc doar în câteva minute, mai multe tipologii aplicate
unor situații din viața curentă. Peste toate, actorii trebuie să cânte și să
danseze.
Teatrul de revistă solicită talente speciale, carismatice și … fonduri
pentru a realiza spectacole fastuoase de succes. În prezent și Teatrul de
Revistă “Tănase”, ca și cele de proză, sunt afectate de o gravă criză
financiară. Totuși “Tănase” oferă premiera “Viva Revista!”, un spectacol ce
merită prețuirea publicului, chiar dacă se fac simțite dificultăți în aplicarea
deplină a regulilor ce definesc acest gen.
În sfârșit, în “Viva Revista!”
contribuie pentru strălucirea reprezentației, orchestra plasată în fundalul
scenei ce oferă acompaniamentul live al diverselor momente.
De asemenea, baletul s-a împrospătat prin tineri dansatori, dar … coregrafia
lui Cornel Popovici cere modernizare în concept și îndrumarea expresiv
participativă a dansatorilor la fiecare moment; Vali Roșca, dansator cu
expiedență, rămâne un exemplu de implicare în situații, nu doar un executant al
diverselor stiluri de dans, un exemplu ce trebuie preluat și de noi veniții
dansatori. Scenografia – decor și costume – realizată de Ana Iulia Popov este
atractivă, dar … se pare că autoarei i-a fost limitată inspirația prin
constrângerile financiare. Spectacolul se derulează pe texte semnate de
personalități: Mihai Maximilian, Nae Lăzărescu, Aurel Storin, Octavian Sava,
Vasile Muraru, Dan Mihăescu, fiecare cu stilul său de scriere, mai acid satiric
sau mai trivial, dar … “scenariul” rămâne un montaj încropit, fără coerență în
prezentare. Publicul aplaudă mai ales momentele satirice cu adresă directă la
politicieni și “politichia” practicată de dânșii astăzi. Se constată la Teatrul
de revistă absența unor scriitori de marcă precum au fost Mihai Maximilian și
Dan Mihăescu. Absența unor astfel de personalități funcționează și în așa zisul
divertisment tv. sufocat de vulgaritate. Teatrul de revistă are nevoie și de un
P.R. activ pentru promovarea producțiilor sale. La premiera cu “Viva Rrevista!”
nu exista nici măcar o foiță cu distribuția pentru a populariza tinerii
participanți la reușita reprezentației. Plasmele din holul elegant renovat al
teatrului, nu funcționau pentru a face publicitate repertoriului atractiv de la
“Tănase”.
Cu vigoare au evoluat actorii și
cântăreții, dar… regia lui Cezar Ghioca nu le specula calitățile pe deplin, era
modestă în intenții. Reprezentația nu dovedea inventivitate regizorală; are un
ritm tern ce îi lungește durata și nu cizelează interpretarea tinerilor. Sunt
corecți Liliana Mocanu, Anamaria Donosă sau Cristian Simion, dar… nu reușesc
strălucirea solicitată de partituri. Un posibil interpret aparte ar putea
deveni Nae Alexandru, dacă își va găsi texte pe expresia personală și un
regizor care să o speculeze. Se simte la tinerii actori lipsa pregătirii
specifice pentru teatrul de revistă, necesar a fi efectuată în numeroasele
noastre universității de artă. De la UNATC până la universitatea X particulară,
nu funcționează nicio secție dedicată teatrului de revistă.
Actori cu experiență în acest gen ce au
devenit nume de rezonanță ale teatrului, ridică ștacheta reprezentației. Este
ireproșabilă Cristina Stamate în cupletul său, o actriță ce are știința de a
dezvolta un comic amar, uneori chiar cu lacrimă în ochi. Vasile Muraru reușește
din nou, să cucerească prețuirea publicului prin remarcabila sa abilitate de a
specula fiecare tipologie interpretată, cu umor și fantezie expresivă.
Stânjenită de microfon apare Valentina Fătu, actriță cu temperament prin
rostirea cu stridență a replicii. “Bunurile naționale” cum îi definea cineva pe
Stela Popescu și Alexandru Arșinel, sunt punctul forte al succesului
reprezentației pentru că în afara experienței profesionale, dețin harul rar de
speculare a cerințelor multiple cerute de genul teatral al revistei. Se
transformă rapid în diverse tipologii, cântă și dansează dezinvolt. Sunt doi
mari artiști pentru care teatrul de revistă nu mai are secrete. Strălucit
colorează Stela Popescu un cuplet în care ia drept parteneri direcți o serie de
spectatori, coborând printre ei. Îi sfătuiește cu finețe … “bărbate nu mai
bea”! Cu farmec comic, la nuanță, susține un scheci alături de Alexandru
Arșinel. Măestria compoziției o dovedește Alexandru Arșinel în
cupletul bărbatului căzut în mrejele beției. O astfel de tipologie este foarte
dificil de interpretat, dar actorul prin nuanțarea fiecărui sens al cuvântului,
declanșează un torent de efecte comice, cu măsură dirijat. Firește că în final,
cu vocea sa specială, meșterul prezintă un cântec live și stârnește aplauze.
Stela Popescu și Alexandru Arșinel sunt în prezent așii teatrului de revistă.
Rămâne însă întrebarea, dar… ce tineri se încumetă să îi concureze?
Un moment cu totul aparte, reușit din
spectacol se datorează Adrianei Trandafir, o artistă de înaltă clasă
profesională care a optat pentru acest gen, după remarcarea în teatrul de
proză. Prezintă excelent un potpuriu din cântecele Maria Tănase “pasărea
măiastră”, personalitate recunoscută drept
patrimoniu cultural, ce a activat și la Teatrul “Tănase”. De ce oare
teatrul nu a reușit să ofere în memoria Mariei Tănase, când s-au aniversat o
sută de ani de la nașterea sa, un spectacol dedicat acesteia? Adriana Trandafir
este unul din capetele de afiș ale teatrului, capabilă de evoluții deosebite,
dar … îi sunt minor folosite capacitățile de actriță pe care le deține și le-a
demonstrat în multe spectacole.
Ana Maria Mirică și Alin Gheorghișan
sunt soliștii momentelor muzicale, nume tinere ce merită atenție. La început de
drum dovedesc talent și adaptare la solicitările unui spectacol de revistă. Dar
… au nevoie de cineva care să le cizeleze repertoriu în funcție de tematica
unui scenariu.
“Viva Revista!” este un spectacol
recomandabil publicului aflat în căutarea bunei dispoziții. Rămâne însă, acel
“dar”… se poate oferi mai mult. Se simte absența celor specializați în acest
gen, scriitori, regizori, a unor tinere talente carismatice și a … fondurilor
necesare!