UN SPECTACOL DEMN DE URMĂRIT
Din nou, Teatrul Act oferă un
spectacol ce nu trebuie ocolit, atât pentru interpretarea ireproșabilă a două
actrițe – Theodora Stanciu și Diana Cavalioti, a regiei lui Cristi Juncu, cât
și a tematicii actuale a piesei.
Se propune piesa dramaturgului britanic
contemporan, Mike Bartlett, considerat o speranță pentru teatrul englez, și nu
numai. Traducerea lui Cristi Juncu este reușită, iar titlul are un tâlc pentru
tematică; “Cont(r)acte”, un joc de cuvinte, atenționează asupra respectării
obligatoriu a unui “contract” de muncă și “contactul” comentării sale cu șefii
. Piesa construiește conflictul ce se poate ivi pe o perioadă mai lungă în
discuțiile dintre o angajată, Ema și Șefa sa de la o corporație importantă cu
reușite în afaceri. Discuțiile dintre cele două femei se poartă în jurul
prevederilor contractului și duc la distrugerea vieții personale a Emei și un
final tragic.
O piesă în două personaje și mai ales,
cu o derulare în timp prin momentele dramatice petrecute, este dificil de
reprezentat scenic. Regizorul Cristi Juncu, specialist în folosirea spațiului
de joc neconvențional și în îndrumarea actorilor, găsește soluția construirii
unui spectacol captivant, cu suspans, în ritm alert. Un sprijin își află și în
scenografia lui Cosmin Ardeleanu. Decorul de fapt nu există, se rezumă la un
scaun și un fundal-ecran, punct de afișare și al unor comunicări din partea
direcției dintr-un birou. Scaunul este cel al Emei, invitată de o șefă
autoritară să dezbată contractul său de muncă. Surpriză cu sens precis, Șefa va
sta în planul opus, în public, pe a doua gradenă a sălii de spectacol pentru a avertiza asupra unei
mentalități ce începe a se instala în viața curentă. Dialogul va fi excelent
vizualizat pentru că în fundal, în spatele Emei, vor fi proiectate continuu, în
prim plan, imaginile Șefei, expresiile duplicitare ce arată caracterizarea
acestui alarmant de periculos personaj. Cum dialogul se derulează în
etapele dictate de trecerea timpului, va
fi marcat prin cortine sonore. Motivele muzicale, cât și cele strict sonore,
sunt totuși exagerat aplicate, prea strident. Costumele în alb și negru,
servesc convenția scrierii. Fără reproș, excelent, interpretează cele două
actrițe personajele atribuite prin
îndrumarea regizorului.
Tânăra actriță Diana Cavalioti, într-un
timp scurt de la absolvirea în 2008 a studiilor, a reușit să își impună
personalitatea. Nu este doar o actriță cu farmec scenic de imagine, deține și
un har personal, aparte. Ema e un personaj complicat și trece prin momente
aparent comice și apoi dramatice cu dorința de a își menține “contractul” de
muncă, a fi prețuită și a se afirma în companie, iar Diana Cavalioti dezvoltă cu subtilitate parcursul existenței
acestei femei. Sacrifiicile din viața personală acceptate conform contractului,
o vor determina la gesturi extreme. Trecerea de la o stare la alta stând doar
pe un scaun, actrița o rezolvă prin expresii naturale încărcate de
sensibilitate interioară și parcurge comicul de la începutul dialogului, până
la încrâncerarea dramatică din final. Este excelentă interpretarea Emei de
către Diana Cavalioti prin care subliniază atenționarea pericolului unui “contract”, ce poate deveni
tragic pentru viața personală.
Theodora Stanciu prezintă admirabil pe
Șefa autoritară cu masca bunăvoinței față de subalternă, secată de orice
sensibilitate pentru judecarea vieții particulare. Șefa poate fi simplist
considerată, doar un personaj negativ al situațiilor , dar actrița îi dă
amploare umană prin profunzimea expunerii sale. Nuanțat, cu subtext, adresează
Șefa întrebările către Ema, și compune complex tipologia unei femei aride,
egoiste al cărui scop singular în viață este câștigul funcției. Întrebările
Emei dacă are o familie, un copli, o irită, o provoacă să își arate totuși fața
ascunsă, momente cu finețe jucate de actriță. Theodora Stanciu trăiește
situațiile în care este implicat personajul, iar înterpretarea rolului este un
avertisment asupra pericolului ce îl poate reprezenta un contract de muncă
semnat cu naivitate.
Chiar dacă dramaturgul forțează nota
dramatică a intențiilor sale tematice prin moartea copilului Emei – moment abil
rezolvat de regie, spectacolul are coerență emoțională și un mesaj pertinent.
Teatrul Act își completează și prin “Cont(r)acte” un repertoriu solid construit
prin regizorii și actorii, selectați în funcție de calitatea proiectului.