O “ COMEDIE “ … HORROR
Piesa cunoscută datorată lui Caragiale, o valoare a
dramaturgiei naționale, este pusă în scenă de regizorul Dragoș Galgoțiu cu
intenții de originalitate. Spectacolul debutează sonor în acorduri din “Lacul
lebedelor” de Ceaikovski, apoi în fum, pe scenă apar niște măcelari și un
polițist care se luptă să taie un porc. Motivul muzical este anulat de
răcnetele porcului. Victorios, Radu Zetu (măcelarul), plin de sânge în final,
trece la băutură alături de
participanții la sacrificarea porcului printre care se află și Ovidiu Niculescu
pe post de personajul lui Caragiale, Iordache. Măcelarul inventat de regizor va
fi mai mereu prezent în scenă. Băutura este element important al regiei pentru
… caracterizarea personajelor.
Începe, să îi spunem,
prezentarea piesei, mai precis o “adaptare” după scriere. Regizorul Dragoș
Galgoțiu vrând a fi mai presus de Caragiale, intervine pe tot parcursul
reprezentației cu replici și situații inventate. Programul de sală nu are bunul
simț a preciz că piesa este o “adaptare” sau Caragiale a fost luat drept
pretext. Anunță doar distribuția, “original”, mai întâi prin numele actorilor și apoi ale personajele ce
le revin a fi interpretate, probabil în ideea că rolurile nu au nicio
importanță în spectacol.
Regizorul precizează că la “frizeria
model Nae Girimea” s-ar vinde și pâine, aflându-se în imediata apropiere a unei
măcelării prin fundalul ce marchează planul doi de joc, decorat cu jamboane și
cârnați, activ prin cumpărători. Decorul aparține regizorului Dragoș Galgoțiu.
Este conceput pe mai multe planuri, marcate prin manipularea unor panouri.
Ideea decorului este demnă de apreciat pentru funcționalitate.
Revenind la începutul spectacolului,
Ovidiu Niculescu pe post de calfa lui Nae Girimea, începe să cânte fericit o
manea, iar după costum se pare a fi un fante de Obor elegant. Oferta lui
Caragiale este generoasă pentru cine creează costumele necesare celor cu
pretenții din mahala, participanți și la carnavalul cu încurcături. Lia Manțoc
forțează imaginea costumelor spre grotesc în conformitate cu intențiile regiei.
La “frizeria model” vecină cu măcelăria, vin și Vitalie Bantaș ce se vrea
Catindatul lui nenea Iancu și Doru Ana botezat în piesă Pampon. E îmbrăcat
precum un țăran avut ce poartă o căciulă de astrahan și este înarmat cu o bâtă
de basseball sau poate de oină. La carnaval, Pampon și Crăcănel vor rămâne în
izmene.
Apare și Adriana Șchiopu ca Mița într-o blană elegantă,
dornică să își arate nurii, aflată în stare de beție. Din cauza geloziei care o
macină va răcni mereu replica. Ține în preajmă o geantă și o damigeană. Vom
descoperi mai târziu că în damigeană crede că se află “vitrionul englezesc”,
arma de răzbunare pe Nae Girimea. Încep să curgă o serie de gaguri inspirate
parcă de filmul mut. Mai apar și Florin Călinescu sub numele de Crăcănel și
Cristian Iacob în postura lui Nae Girimea. După cum se vede participă o
sumedenie de personalități ale teatrului la această comedie horror.
Relatarea subiectului, conflictelor,
chinuită în stil grotesc, cu greu face a se înțelege acțiunea propiu-zisă.
Rezultatul este că rareori se mai amuzau la premieră, unii spectatori în fața
abundentei gesticulații vulgare a personajelor. De la Adriana Șchiopu până la
Andreea Grămoșteanu ce se vrea a fi Didina, toți actorii sunt nevoiți fie a
răcni replica, fie a o rosti șoptit sau bălmăjit. Te și gândești dacă după
reprezentație actorii își mai pot folosi glasul normal. Peste toate, ilustrația
muzicală stridentă le acoperă glasurile. Programul de sală nu specifică și cine
a inventat acest ghiveci muzical dezagreabil ce alătură operă, motive clasice,
șlagăre universale cunoscute și manele.
Carnavalul din mahala, desenat tot din
gaguri din filme de demult, se deschide, cu un cuplu nobil se pare după
eleganța costumelor, cu dansatorii Elena Badea & Petre Cheregiu. Ei sunt
doi pitici drăguți. Firește că într-o viziune regizorală cu pretenții nu puteau
lipsi piticii. Mai sunt și alte momente de dans cu iz popular și cu unii
dansatori purtători de coarne de cerb. Mai apare și Cuzin Toma ce poartă la
carnaval un cap de porc în calitate de “ipistat”.
Încăierarea și gălăgia generală nu
puteau fi finalizate de conceptul original decât… senzațional. Vin îmbrăcate
uniform în blănuri și desuuri roșii incitante, Adriana Șchiopu (Mița) și
Andreea Grămoșteanu (Didina), iar Florin Călinescu, adică personajul Crăcănel,
scoate … un pistol și împușcă pe toată lumea, ca apoi să se sinucidă. Este
inexplicabil totuși, cum regizorul Dragoș Galgoțiu a uitat de coerența necesară
viziunii sale de a construi o comedie horror, anunțată în debutul
reprezentației. Dacă tot îi împușcă pe toți Crăcănel, de ce nu curg valuri de
sânge, ca la tăierea porcului. Probabil nu a mai avut ketchup-ul necesar, fiind
consumat de măcelar.
De fapt ce a vrut să comunice regizorul
prin această terfelire a piesei lui Caragiale? Nimic! Niște indivizi se
păruiesc din amor și gelozie, și mor cu toții în final. Putea măcar să
actualizeze mahalaua, să plaseze acțiunea într-un club de fițe din Dorobanți.
Prin fum insistent, într-o lumină încâlcit dirijată, prin sunete stridente cu
repici inventate, distruge piesa lui Caragiale, o confundă cu “Vacanța mare” în
mod mult mai penibil aplicat, decât era realizat acel divertisment. Păcat de
efortul stimaților actori distribuiți care s-au supus docil “fanteziei” unui
regizor ce a vrut a fi mai presus de Caragiale.
P.S. La
final, un spectator – “nu spun cine, persoană însemnată”, de valoare în mediul
artistic – a avut următoarea observație : “Personal mă bucur când văd la
televizor, în sfârșit, că DNA pedepsește subminarea economiei naționale. Dar în
teatru, cine acționează asupra celor ce duc la … subminarea dramaturgiei
naționale?” Răspunsul ar fi spectatorii. Plătesc însă, bilete și contribuie la finanțarea
teatrelor instituționalizate. Firesc ar fi să ocolească astfel de accidente
horror care afectează valoarile recunoscute și prețuite ale mișcării noastre
teatrale.
Draga mea, Ileana Lucaciu, ca vechi admirator al artei spectacolului care, în România, nu duce lipsă de inspirată imaginație, și ca unul care, întotdeauna, am apreciat efortul domniei tale de a aduce un, atît de necesar, unghi de vedere critic, pentru a descoperi ce este interesant de văzut și de reținut dintre spectacolele jucate pe scenele diverselor teatre, contribuind, astfel, la înțelegerea fenomenului teatral și al muncii de creație a actorilor, a concepției regizorale și a construcției scenografice în care se desfășoară acțiunea, înțeleg și mă întristez, imaginîndu-mi că ceva e, realmente, putred în milieul artistic, în mișcarea teatrală din București. Ceea ce este înspăimîntător, e faptul că o asemeea cronică incită. Mitocanul va veni, cu mic cu mare, să vadă "măgăoaia" : Porcul guițînd, sîngele curgînd, oamenii (actorii) urlînd, păruială, împușcături, crima colectivă ca în filme și pe desupra... manele. Zău că-l înțeleg pe Galgoțiu... El asta a și dorit. O astfel de "cronică", care să atragă "marele public", iubitorii de senzațional, de horror, de sex și manele. Firește, prostimii i se va adăuga și un public pretențios-estetizant, curios să vadă impactul asupra celorlalți. Fenomenul este același, ca în cazul unor personaje ce au ajuns publice tot debitînd tîmpenii care sunt acceptate, că distrează, că e posibil sau de neconceput, dar totuși există... trebuie ascultat, trebuie văzut ! După asemenea spectacole nu ar trebui să se scrie cronici !
RăspundețiȘtergere(E doar o părere).
In calitate de spectator ce era pe cale de a achizitiona bilete la aceasta piesa de teatru as dori sa va multumesc pentru recenzia scrisa. As fi regretat cu siguranta daca as fi cumparat biletele respective. Nu intelegeam de ce sunt atat de multe locuri disponibile cu doar 4 zile inainte de spectacol, cand la toate celelalte piese de teatru cautam bilete cu 2 saptamani inainte pentru a prinde locuri in sala. Acum inteleg de ce. Comedie horror... scenariu haotic... manele (?!)... nu stiu daca toate acestea vor sa ilustreze un "teatru modern" insa eu in mod sigur nu le apreciez si nu imi doresc sa vizionez asa ceva. Am 27 de ani, deci nu pot spune ca am prins foarte mult din teatrul de altadata... insa acest tip de scenete imi lasa un gust amar. Nu mai spun de utilizarea denumirii unor capodopere ale celor mai mari scriitori romani pentru a masca o piesa care in final nu are absolut nici o legatura cu operele respective. Caragiale s-ar rasuci in mormant daca ar vedea asa ceva. Consider ca aceste "scenete" sunt o jignire la adresa teatrului romanesc si a culturii, in toate formele ei.
RăspundețiȘtergereO porcărie mai mare nu am văzut!!!!RUȘINEEE.Cu această piesă,teatrul mic e.....chiar mic,mic,mic de tot.SCOATEȚI această mizerie din scenă.Dar cine s-o scoată?Florin Călinescu?Dumnealui e directorul teatrului și atunci cum s-o scoată?
RăspundețiȘtergere