BUCURIA ÎNTÂLNIRII CU … VALOAREA
“Valoare” este un cuvânt
cuprinzător, poate avea multe înțelesuri. Dacă astăzi pentru mulți înseamnă
bani, el continuă să mai funcționze și ca prețuire pe tărâm cultural. Teatrul
aparține acestui tărâm. Pe plaiurile mioritice, e drept, ne îndepărtăm zilnic
de sensul valorii în mai toate domeniile, chiar și în cultură. Iată însă, că se
mai petrec și evenimente legate de înțelegerea profundă a acestui cuvânt.
GEORGE MIHĂIȚĂ și MARCEL IUREȘ |
Teatrul Act, vârful de lance al
teatrului independent, cu sprijinul Raiffeisen Act Proiect propune spectacolul
“Păi … despre ce vorbim aici, domnule?”, o întâlnire originală cu … valori. Se
pornește de la romanul din arhiva culturală a literaturii noastre, “Moromeții”
de Marin Preda, transpus scenic prin spiritul inventiv al lui Cătălin
Ștefănescu și se ajunge la prezentarea teatrală a substanței scrierii prin trei
personalități de valoare ale teatrului – actorii Marcel Iureș, George Mihăiță
și regizorul Alexandru Dabija. Rezultatul este un spectacol impresionant, o tragicomedie
cu un mesaj subliminal cu țintă precisă – nevoia de educație, de școală în
societatea noastră pentru a acționa și a înțelege viața socială. Poate că unii
spectatori au citit romanul lui Marin Preda “Moromeții”, poate alții au văzut
filmul lui Stere Gulea (1987), dar pentru toți, cunoscători sau nu, spectacolul
este o noutate teatrală șocantă despre noi, indiferent unde trăim, la sat sau
la oraș.
CĂTĂLIN ȘTEFĂNESCU |
Textul propus de Cătălin Ștefănescu
după “Moromeții” este o adevărată bijuterie pentru dramaturgie. Acest “după”,
mai des folosit “după” o piesă de către regizori, prinde în sfârșit sens major.
Cătălin Ștefănescu, realizator al apreciatei emisiuni tv. “Garantat 100%”,
extrage esența romanului, apelând la replicile sale pentru a arăta frământările
din viața omului obișnuit, fie țăran sau orășean. Alege două presonaje din
roman, pe Ilie Moromete și Cocoșilă care aparent stau la taclale și evocă pe
cei ce le sunt aproape. Dialogul dintre cei doi din prima parte a
reprezentației, un dialog acid satiric cu rezonanță spre actualitatea zilelor
noastre, se motivează dramatic în următoarea secvență a evocărilor. Ilie
Moromete cu amărăciune amintește cum i s-a destrămat familia, cum l-au părăsit
cei trei fii și i-au înșelat încrederea, ca apoi spre final să amintească de
insistențele cu tâlc ale fiului cel mic, Niculae de a fi dat la școală.
Povestea de viață surprinsă amplu în proza romanului, devine un text tragicomic
suculent, în două personaje, cu
trimiteri dibaci manevrate spre alte personaje apropiate lor. Cătălin
Ștefănescu se dovedește a fi prin această transpunere scenică a unui roman
celebru, un dramaturg cu har de la care am avea ce aștepta în viitor.
Valoarea acestui text dificil, ieșit
din matca obișnuitului, greu putea prinde viață scenic credibil, dacă nu
beneficia de doi mari artiști – Marcel Iureș și George Mihăiță, aleși inspirat
de Alexandru Dabija să înfăptuiască la amănunt viziunea sa regizorală. Actorii
joacă într-un spațiu neconvențional, în imediata apropiere a celor aproximativ
o sută de privitori. Alexandru Dabija le propune să parcurgă, mai întâi calea
realistă a interpretării, chiar naturalistă în unele momente, ca apoi să treacă
înspre suprarealism. Drumul interpretării este parcurs cu desăvârșită
profunzime. Marea artă a celor doi actori este sinceritatea expunerii
situațiilor prin care trec Ilie Moromete și Cocoșilă, adaptați rapid pentru un
minut sau două unor personaje evocate. George Mihăiță în Cocoșilă cel
atotștiutor, uimește prin modul expresiv gestual în care acesta dă replică
provocărilor lui Ilie. Când ascultă destăinuirile prietenului, îi răspunde
adeseori doar prin privire și gest. Numai marii actori pot realiza într-un
spațiu neconvențional, consistența la amănunt emoțional a stărilor iscate
într-un dialog despre viață. Cocoșilă prin interpretarea de excepție datorată
lui George Mihăiță devine un comentator activ al poveștilor tumultuoase redate
de prietenul Moromete. Acest “comentator” își va dezvălui și poezia personală a
judecării vieții într-o scurtă recitare a visului său, moment cu rafinată
sensibilitate susținut de actor. Devine o creație acest rol cum este înfăptuit
de George Mihăiță. Ilie Moromete este omul cu ambiții și un destin frânt, e
personajul central pentru prezentarea unui caz specific vieții obișnuite și
Marcel Iureș reușește o interpretare strălucită a partiturii sale. Moromete al
său e înșelat în dorințe și credința în familie și devine cinic, uneori. De la
zâmbetul ironic și amar, la lacrimă, Marcel Iureș parcurge cu măestrie stările
prin care poate trece în viață un om. Prezintă un personaj ce nu se poate uita
prin descifrarea rostului fiecărui cuvânt rostit și prin trăirile interioare
exprimate. Este fascinant modul în care actorul dă forță dramatică amintirilor
ce îl macină pe Moromete, cât și dorinței de a afla ce se întâmplă în lumea cea
largă.
ALEXANDRU DABIJA |
Cei doi mari actori au un sprijin
substanțial în regie. Alexandru Dabija își axează viziunea regizorală pe forța
actorilor. Vizualizarea generală a reprezentației se bazează doar prin câteva,
să le spunem obiecte, cu sens, inspirat alese de regizor. Obiectele devin
decorul spectacolului. O fărâmă dintr-un gard desparte lumea vie a lui Moromete
de viața de dincolo, de o ladă cu zestrea amintirilor acestuia, în care într-un
sac se ascund portretele celor dispăruți ce de obicei sunt puse pe cruci, două
scaune cu trei picioare completează “decorul”, ca și tigaia cu fasole, o ceapă,
sticla de țuică și cănile cu batiste legate ca obiecte pentru o pomană … a
vieții apuse. Obiectele joacă și impun situații. Debutul reprezentației se
petrece în întuneric total prin precizarea unei comunicări la radio că ne aflăm
pe timpul lui Carol al II-lea. Lumina ne va duce apoi în lumea lui Moromete, ca
în roman în poiana lui Iocan, unde oamenii citeau și comentau ziarele.
Regizorul Alexandru Dabija conduce cu un bogat bagaj de sensuri, trecerea de la "taclalele" lui Cocoșilă cu Moromete, la evocările dramatice ale lui Ilie.
Apariția fumului din jurul gardului și mai ales ploaia de luminițe, marchează
această trecere. Ambalajul imaginii regizorale este cu minuție desenat și prin
jocul luminii, accentele sonore sau mișcare. Spectacolul captivează, are ritm
și regreți că se termină după o oră și un sfert. Spectacolul “trăiește” însă,
prin cei doi maeștri Marcel Iueș și George Mihăiță care au știința comunicării
substratului fiecărui cuvânt, “vorbesc” și atunci când tac, provoacă râsul, dar
și emoția constatării amărăciunii vieții.
“Păi … despre ce vorbim aici, domnule?”,
… despre viața noastră, cu ironie și tristețe. Este un spectacol eveniment
construit din valori culturale.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu