“JURNALUL” … ÎNCERCĂRII
TINERILOR ACTORI DE AFIRMARE
Împreună cu regretatul regizor
Alexandru Tocilescu, aflați fiind la vârsta entuziasmului tinereții, am reușit
să convingem autoritățile să inițieze Gala Tânărului Actor, cu greu firește, în
acea perioadă de tristă amintire a anilor ’80, când mai funcționa și cenzura,
peste toate. Am beneficiat și atunci de sprijinul lui Nicușor Năstase care
invita concurenții la discoteca “Vox Maris”, un spațiu modest, dar rar pentru
acele timpuri. Astăzi, UNITER a dezvoltat, a amplificat Gala Tânărului Actor ce
a ajuns în noua formulă la ediția a XVII-a, iar de doi ani de zile, același
NICUȘOR NĂSTASE ca patron acum, generos pune la dispoziție VOX MARIS GRAND
RESORT Galei “HOP”, “un spațiu mirific” dezvoltat, cum îl numește și
președintele UNITER, Ion Caramitru, în condiții elegante pentru concurenți și
invitați. Pentru ediția viitoare, anunță și posibila folosire a unei noi săli
de spectacol, ultramodernă aflată în construcție. Sunt foarte rari astfel de
manageri precum Nicușor Năstase care iubesc teatrul și se implică în viața
culturală! Participanții nu pot decât mulțumi găzduirii la Vox Maris Grand
Resort, unul din foarte puținele locuri de pe amărâtul nostru litoral, conceput
la nivel european.
De doi ani de zile, echipa de
profesioniști de excepție a UNITER – Aura Corbeanu (director executiv), Carmen
Marinescu (coordonator economic), Doina Lupu (coordonator proiect), Maria Morar
(coordonator imagine), Corina Gherleanu (coordonator financiar), Simona Stoica
(coordonator organizare și PR), Pamela Bojog – Pricopie (PR), Lavinia Alexandru
(secretar și organizare), Eugen Mareș (coordonator tehnic) și Aurel Ruști
(curierat, organizare) – are drept pilon principal al reușitei proiectului pe
directorul artistic RADU AFRIM, personalitate marcantă a regiei.
|
Gregory Crewdson - Penitent Daughter" |
Și pentru ediția a XVII-a (9 -13
septembrie 2014), Radu Afrim a propus un proiect novator cu dorința de a da
posibilități de afirmare tinerilor actori, dar și cu un substrat necesar de a
contribui la cizelarea talentelor, ca un adevărat pedagog cu viziune modernă. A
ales drept temă – “Joacă-te cu mine! Sunt om. Nu personaj.” Cu tâlc este
alegerea acestui motto, iar cum au perceput-o concurenții puteți afla din
“Jurnalul” ce urmează. A mai propus și un atelier de mișcare coordonat de
Andrea Gavriliu care a uimit cu spectacolul “Zic Zac” lansat la ediția
anterioară. A lucrat acum, cu o parte din concurenți, arta mișcării și dansului
contemporan.
|
Erwin Olaf - "Hope. The Hallway" |
|
Arthur Tress - "Flood Dream" |
Radu Afrim a amplificat proba alegerii
monologului de prezentare individuală în 15 minute pentru concurenți, oferind
două posibilități: alegerea unui personaj de preferință celebru din dramaturgie
sau alegerea uneia din cele patru fotografii puse la dispoziție, și imaginarea
unei povestiri, fie cu sprijinul unui scriitor, fie prin inventivitatea
personală. Edităm și noi imaginea acestor fotografi. Cum au privit propunerile
concurenții vom comenta în “Jurnal”. Pentru proba obligatorie a mers pe aceiași
linie ca la ediția anterioară, alegera de către concurent a unei personalități
cunoscute, un “idol”, și încercarea de a îi prezenta profilul în trei minute.
Vom analiza în “Jurnal” și tratarea acestei probe obligatorii pentru toți
concurenții, indiferent de secțiunea la care participau. Aceste probe dificile
au solicitat pentru înfăptuire scenică și ajutorul unei echipe de tehnicieni
destoinici care au sprijinit prin proiecții, lumini și sonorizare, concurenții.
|
Chris Killip - "Crabs. Skinningrove |
Pentru a prinde Gala un ritm alert și
provocator, directorul artistic a folosit pentru prezentare o personalitate, pe
PAVEL BARTOȘ, câștigător la ediția din 1999 al premiului pentru cel mai bun
actor, astăzi fiind o vedetă. Cu vremea, Pavel Bartoș, actor al Teatrului
Odeon, a demonstrat că este nu numai un desăvârșit interpret în numeroase
roluri, dar deține și inteligența de a fi un prezentator inventiv în emisiuni
de televiziune. Pavel Bartoș a animat cu fin umor spiritul tineresc al Galei
prin anunțarea fiecărui moment cu atenție pentru a nu neglija pe nimeni, nici
pe sponsorii evenimentului.
Radu Afrim pentru a da consistență Galei,
a inventat acum și trei episoade de “Bonus HOP Shop” cu show-uri prezentate de
către unii concurenți în afara concursului cu posibilitatea de a fi “adoptate”
de numeroșii directori de teatru aflați spectatori la această manifestare de
prestigiu. Ediția a XVII-a, surprinzător, a avut de astă dată drept spectatori,
personalități ale teatrului nostru – directori, regizori de teatru și chiar
film, producători de film, în număr foarte mare!! Nu au lipsit dintre invitați, nici
personalități marcante precum Mariana Mihuț și Victor Rebengiuc. Publicul era
alcătuit de fapt, din nume de referință ale lumii creatorilor de teatru și
film. Nu s-au alăturat însă lor și pedagogii să vadă cum se manifestă într-un
astfel de concurs al afirmării, rodul învățământului artistic practicat de
dânșii.
S-au prezentat la Gală pentru Secțiunea
individual și discutata Secțiune Grup, peste 200 de concurenți. S-a efectuat o
preselecție prin două jurii. La Secțiunea individual juriul a fost alcătuit din
Radu Afrim – regizor, Marius Manole – actor și Mihaela Michailov – critic de
teatru. Pentru Secțiunea grup, membrii juriului au fost Ana Ciontea – actriță,
Claudiu Groza – critic de teatru și Cristian Theodor Popescu – regizor. În urma
preselecțiilor au ajuns în finală la Costinești pentru a își afirma
personalitatea, 37 de concurenți în fața unui public special și a juriului
alcătuit din Gianina Cărbunariu – regizor, Tudor Giurgiu – regizor, producător
de film, Ioana Marchidan – dansator, coregraf, George Mihăiță – actor, Ana
Ularu – actriță.
Vom prezenta în ordinea desfășurării
Galei un “Jurnal” cu precizarea premiilor acordate de juriu, și la sfârșit
unele concluzii ce ar putea fi folositoare pentru viitoarea ediție.
Marți, 9 septembrie
Startul pentru cei 37 de concurenți,
directorul artistic Radu Afrim l-a pornit printr-un prolog de prezentarea
ambițioșilor concurenți ce vor să facă un pas înainte pe drumul dificil al
afirmării. Au dansat, au cântat mai bine sau mai stângaci, au propus mici
improvizații. Alături de ei au fost și premiantele ediției trecute – Ruxandra
Maniu (Marele Premiul “Ștefan Iordache”) și Aida Avieriței (Premiul pentru cea
mai bună actriță).
Secțiunea grup
“O
POVESTE IMPOSIBILĂ”
A inventat acest spectacol “imposibil”
de receptat, cu tema unei posibile audiții (casting, cum se mai spune), actrița
ALINA SUĂRĂȘAN (scenariu și regie!) – promoția 2012, UNATC, Arta Actorului,
clasa prof.univ.dr. Doru Ana. A amestecat în scenariu un talmeș balmeș - o
prezentare în versuri cu intenții ironice penibile, cu fragmente din “Visul
unei nopți de vară”, “Nora”, “Faust”, “Unchiul Vanea”. Se vroia a se arăta de
fapt, că actorul nu își găsește un loc de afirmare și din cauza unor regizori,
nominalizați! A regizat amatoristic momentul, participând și ca actriță în
distribuție alături de colegii săi de clasă, SMARANDA NICOLAU, DANA MARINECI,
plus LUCIAN IONESCU, ANCA BIANCA POPESCU și OANA CRISTINA PUȘCATU de la clasa
prof.univ.dr. Olga Delia Mateescu. Din păcate acest spectacol de grup selectat
de juriul mai sus citat, dezavantaja grav tinerii concurenți, era ca o
reprezentație de amatori de la casa de cultură din Hăul Bârgăului. Cei
distribuiți este posibil să dețină calități actoricești, sugerate de fiecare
chiar, în unele secunde (!!) din reprezentație, dar prin scenariu și regie nu
se puteau evidenția. Cum la UNATC, ca în genere în învățământul artistic, nu
există un studiu pentru pregătirea participării la un casting, absolvenții au
încropit un spectacol jalnic.
Secțiunea individual
ANDREI
BRĂDEAN – promoția 2011, Universitatea “Babeș - Bolyai”, Cluj, Actorie, clasa
conf.univ.dr. Miklos Bacs. A ales fotografia “Penitent Daughter” de Gregory
Crewdson și împreună cu Botos Balint a propus textul “It’s a strange world”. A
încercat să comunice stranietatea penitenței într-o biografie ciudată a
personajului inventat, cu evocari ale primei întâlniri erotice, ale relației cu
tatăl, dar interpretarea sa nu a fost convingătoare, chiar dacă intervenea în
comunicare printr-o relație interactivă cu spectatorii. Precis în expresie, cu
forță interioară a fost concurentul la
proba obligatorie unde a propus pe Klaus Kinski revoltat la o filmare, cu
replică rostită în limba germană. Proba la alegere l-a dezavantajat însă.
AURORA
PĂUNESCU – promoția 2012, UNATC, Arta Actorului, clasa lect.univ.dr. Mircea
Rusu. Aceiași fotografie o inspiră pentru textul personal “Mie mi-au spus
altceva”. Textul stângaci compus nu avea o țintă tematică precisă, iar
interpretarea era confuz condusă, cu o logică fragilă. La proba obligatorie a
încercat să se apropie de Nicole Kidman în “Eyes Wilde Shut”, moment rostit în
limba engleză într-o imitație lipsită de vigoare, colorată numai printr-o tentă
a sensibilității.
MARIAN
OLTEANU – promoția 2014, UNATC, Arta Actorului, clasa prof.univ.dr. Florin
Zamfirescu. Nu a optat pentru vreo fotografie, ci pentru “Ferdinand Remix”,
inspirat după “Furtuna” de Shakespeare. Cu un microfon în mână, încerca
stângaci să amintească de unele personaje din celebra piesă. Și-a dorit la
proba obligatorie să se apropie de Bobby McFerrin, tot cu microfonul în mână,
în aceiași manieră, ce nu transmitea mai nimic ca intenție de interpretare.
ADA ALEXANDRA LUPU – promoția 2013, Universitatea de Arte “George
Enescu”, Iași, Arta actorului mânuitor de păpuși și marionete, clasa.lect.univ.dr.
Ciprian Huțanu. A ales tot poza lui Gregory Crewdson și a compus un reușit text
propiu, “Nu e ceea ce pare”, și chiar a demonstrat prin interpretarea bogată în
sensuri acest lucru. Amintirile unei copile ce se confruntă cu multiple
probleme până la 16 ani, erau evocate cu sens și subtext al replicii, cu multă
sensibilitate și trăire interioară în trecerea prin mai multe situații și
stări, tânăra actriță folosind o voce bine strunită, o frazare cu nuanță
subtilă. Apariția sa doar în chiloți și sutien, cu toate că are un fizic
fragil, nu a dezavantajat-o. La proba obligatorie a apelat la Olive Oyl din
desenele animate, și cu inteligență, doar prin flexibilitatea admirabilă a
corpului în continuă mișcare, a compus cu umor, portretul partenerei lui Popey.
A mai fost prezentă și în distribuția reprezentației de la Secțiunea grup –
“Feromonii” și a mai venit și cu un show la “Bonus HOP Shop”, pe care le vom
comenta la timpul potrivit. Pentru interpretarea de la Secțiunea individual, ADA ALEXANDRA LUPU obține în final, în aplauzele
entuziaste ale spectatorilor mai multe premii – Marele
Premiu al Galei: “Ștefan Iordache”, Premiul Publicului pentru cea mai bună
actriță și Premiul Vox Maris. Până acum,
la nici o ediție, nici un concurent nu a adunat mai multe premii, precum Ada
Alexandra Lupu, despre care în mod cert, vom mai auzi, fiind un talent
deosebit, special.
ALEXANDRU
ȘTEFĂNESCU – promoția 2012, UNATC, Arta Actorului, clasa conf.univ.dr. Doru
Ana. A imaginat personal un text după fotografia “Flood Dream” de Arthur Tress,
“Cutia muzicală”, o poveste despre o familie, cu intenții de comentariu
filosofic, destul de șubredă pentru a îi evidenția capacitățile. În
“Gollum/Smeagol” din “Stăpânul inelelor” de la proba obligatorie, se mișca
abil, dar personajul nu avea consistență. Alexandru Ștefănescu s-a remarcat
însă, pe tot parcursul Galei, în mai multe momente, prin capacitățile sale de
chitarist.
Cei
din distribuția spectacolului de grup “O poveste imposibilă” au evoluat apoi,
la proba obligatorie.
LUCIAN
IONESCU a încercat să se apropie de Freddie Mercury printr-o imitație modestă
pentru definirea esenței personajului celebru.
DANA
MARINECI a ambiționat a caracteriza pe Ofelia Popii în “Faust”, dar recita
mecanic textul.
ANA
BIANCA POPESCU a surprins prin apropierea cu temperament de Cyndi Lauper; a
dansat și a încercat să cânte în engleză cu dorința de a capta publicul.
OANA
CRISTINA PUȘCATU a reușit o parodiere a lui Ștefan Bănică Jr. cu umor desenată.
ALINA
SUĂRĂȘAN a optat pentru personalitatea artistei Marina Abramovic pe care a
evocat-o simplu, în esență, fără apel la replică, doar prin mișcarea pe patine
cu rotile.
BONUS HOP
SHOP – episodul 1
Directorul artistic
Radu Afrim a dorit ca prin această manifestare să dea frâu liber fanteziei unor
concurenți capabili de posibile show-uri în afara competiției.
Astfel, Alexandru Ștefănescu a
oferit un scurt recital de cantautor cu unele reușite, dar adeseori cu texte
mediocre.
Un alt recital discutabil au
prezentat Ana-Maria Bercu și Ștefan Huluba. Pe motive muzicale cunoscute au
încropit un dialog în care implicau și publicul. Ana-Maria Bercu a demonstrat
calități muzicale deosebite, dar Ștefan Huluba a compus un personaj ciudat,
fără rost pentru a da sens credibil recitalului.
Miercuri, 10 septembrie
Secțiunea
individual
RĂZVAN
CORNECI – promoția 2012, Universitatea “Babeș - Bolyai”, Cluj, Actorie, clasa
prof.univ.dr. Miriam Cuibus. A optat pentru … “Niște Treplev”! Alegerea se pare
că era din neștiință culturală, nu din dorința originalității de a interpreta
în mai multe variante pe Treplev din “Pescărușul” lui Cehov. Folosea puține
replici din piesă, manevrate incoerent, fără a transmite linia esențială a
personajului. La proba obligatorie a vrut să sugereze cum a fost interpretat
Bob Dylan de Cate Blanchett în “I’m Not There”. Rezultatul …o caricatură!
ANA - MARIA BERCU – promoția 2013, UNATC, Arta Actorului, clasa
prof.univ.dr. Gelu Colceag. A optat tot pentru Cehov și “Pescărușul”, încercând o interpretare originală a Ninei
Zarecinaia. A reușit parțial o interpretare originală, monologul său se derula
pe o sensibilă stare interioară, dublată de o ironie cu efct comic asupra
eșecului suferit de Nina, atât în dragoste, cât și ca actriță. Monologul său se
dezvolta însă, uniform ca ritm. Dialogul
imaginar cu Treplev avea scăpări comice superficiale în defavoarea stării
dramatice interioare. A apelat firește, și la acorduri muzicale la instrumentul
cu clape pe care îl stăpânește, inutile însă, pentru acest monolog. La proba
obligatorie și-a fructificat din nou, calitățile muzicale remarcate și la
“Bonus HOP Shop” în încercarea unui portret caricatural exagerat al Ellei
Fitzgerald. În afara calităților muzicale, tânăra actriță a reușit totuși, să
demonstreze că deține o gândire teatrală deosebită. ANA
– MARIA BERCU obține , la Secțiunea individual Premiul
pentru cea mai bună actriță pentru rolul Nina Zarecinaia.
CĂTĂLIN
ASANACHE – promoția 2014, Universitatea “Babaș - Bolyai”, Cluj, clasa
conf.univ.dr. Miklos Bacs. S-a vrut a fi original în interpretarea lui Richard
III din piesa cu același nume de Shakespeare. Într-un tricou roșu, cu ținută
sportivă a recitat câteva replici pentru a aminti de personaj, apoi s-a
dezbrăcat și în chiloței s-a pregătit cu labele și ochelarii pentru scufundări
să … caute calul din replica bătrânului Will! Tratarea așa zis modernă a
personajului dovedea lipsă de cunoaștere elementară a textului ales. În fața
unui microfon, a recitat, firește în engleză, pledoaria lui Al Pacino din
“Avocatul diavolului” departe fiind de cerințele probei obligatorii pentru a
sugera personalitatea “idolului” ales.
ANDREA
BOKOR – promoția 2012, Universitatea de Arte Târgu – Mureș, Actorie – maghiară,
clasa prof. Zalanyi Gyula. S-a oprit la fotografia “Hope, The Hallway” de Erwin
Olaf pe un text propiu cu inserții din scrierile lui Orban Eniko. A fost
singura concurentă ce a rostit textul în maghiară, cu traducerea de rigoare,
acordând personajului o caracterizare corectă în evocarea unor amintiri. Cu
dans și cântec a încercat desenul Christinei Aguilera în “Burlesque”.
Interpretarea sa a fost frânată de emoția concursului, dar actrița dovedea
calități.
ANDREI
MORARIU – promoția 2010, UNATC, Arta Actorului, clasa prof.univ.dr. Ion Cojar.
A denumit textul propiu de la proba obligatorie “WPY 1725” inspirat de
fotografia “Crabs. Skinningrove” de Chris Killip. Povestea sa era stranie,
începea de la evoluția unui copil născut cu un handicap la un ochi și se
sfârșea cu schimbarea ținutei la vedere – dezbrăcat, îmbrăcat și machiaj pentru
a deveni … Nina Zarecnaia! Penibile erau intențiile acestui monolog, ilogic
conceput și interpretat. La proba obligatorie a vrut să fie Chaplin în
“Dictatorul”, dar nu a reușit să transmită datele principale ale personajului.
Au
urmat apoi, propunerile la proba obligatorie ale celor din spectacolele de la
Secțiunea grup.
SMARANDA
NICOLAU după participarea la spectacolul
“O poveste imposibilă”, a vrut să o sugereze pe Azaelia Banks. Monologul său în
engleză avea unele trimiteri cu haz către personaj, dar cântarea alăturată era
stridentă vocal.
ALEXANDRA
ACALFOAE, ca și următorii concurenți erau implicați în spectacolul de grup
“Feromonii”. Absolventa promoției 2013, Universitatea de Artă “George Enescu”,
Actorie, clasa conf, univ.dr. Octavian Jighirgiu, a vrut să ne amintească de
Amy Winehouse; beția la venire în scenă era cât de cât acceptabil propusă, dar
… cântarea în engleză demonstra lipsa calităților muzicale ale actriței.
PETRUȚ
BUTUMAN – promoția 2011, aceiași universitate, clasa prof.univ.dr. Emil Coșeru.
“Idolul” său era … Gigi Becali și imitarea individului era cu mult sub cea
mereu întâlnită prin divertismentele tv.
ANCA
PASCU – colegă de clasă cu Alexandra Acalfoae a imitat momentul cunoscut al
urării de la mulți ani de către Marilyn Monroe de ziua președintelui american.
Timid încerca sugerarea “idolului” ales.
COSMINA
RUSU – colegă de clasă cu Petruț Butuman, total neinspirat și prin ținuta sa, a
ales pe Tina Turner, rezultatul fiind o
caricatură neplăcută.
Secțiunea grup
“FEROMONII”
de Theo Herghelegiu în regia lui Vlad Volf, avea în distribuție echipa citată
mai sus căreia s-a alăturat și Ada Alexandra Lupu. Din nou juriul preselecției
a arătat o inexplicabilă îngăduință pentru alegerea spectacolului. “Feromonii”
ar fi vrut a fi un text absurd în care se filosofa în replici de două parale
despre existență și personalitate, cu intervenții vulgare. Theo Herghelegiu,
cândva o personalitate ca regizor și dramaturg se pare că și-a pierdut cu
timpul forța creatoare. Un astfel de text, într-o regie inexistentă a avut,
firește drept rezultat un spectacol penibil ce dezavantaja tinerii reuniți în
distribuție. Încerca să dea o linie coerentă prezenței în scenă a personajului
Thomas adolescentul, actrița Ada Alexandra Lupu, chiar dacă textul și regia nu
sprijineau prin nimic creionarea unor posibile tipologii de personaje …
“hormoni exteriori”.
BONUS HOP SHOP – episodul 2
ANA
BIANCA POPESCU și LUCIAN IONESCU participanți la Secțiunea grup cu “O poveste
imposibilă” au prezentat în afara concursului un dialog muzical amuzant despre
evoluția în timp a unui cuplu. Ideea era apreciabilă și bine susținută de cei
doi, în special în momentele muzicale de Lucian Ionescu. Prin acest mic show,
actorii au anulat imaginea neplăcută lăsată în spectacolul din concurs.
ANDREI
CIOPEC pe care îl vom întâlni în concurs în ziua următoare, la Secțiunea
individual, a propus un show mai lung, dar cu multe secvențe atractive și
susținute cu aplicație pentru comedie și relaționarea cu publicul. A combinat
rostirea de bancuri ca în stand-up comedy, cu recitarea unor poezii, cu
cântece, sprijinit în interpretare de chitaristul Alexandru Ștefănescu, și cu …
iluzionismul. I-a reușit aproape totul pentru că este dotat pentru comedie, dar
… mai are de lucru la vorbirea sa bolmojită.
RUXANDRA
COMAN, o altă tânără concurentă ce va evolua în ultima zi a Galei, a încercat
un număr special de comedie. Cu o ținută desprinsă parcă dintr-un spectacol pentru
copii – un cocoș cu un colac de salvare pe gât, vroia să comunice ironic
povestea unei actrițe în căutare de roluri. Dovedea umor uneori când dorea să
susțină credibil o relație directă cu spectatorii. În momentul său se simțea lipsa unui regizor care să coordoneze
interpretarea.
ADA
ALEXANDRA LUPU a ținut să ne amintească absolvirea secției de arta actorului
mânuitor de păpuși și marionete. Fără replică, a inventat inteligent un show
original și cuceritor prin fantezia investită de a sugera personaje și cupluri
– păpuși. Construia de pildă, personaje pe suportul piciorului din accesorii,
mânuite la vedere. Senzațională era relația dintre personajul inventat și
“părintele” mânuitor implicat activ prin expresie ca actor comentator. Ada
Alexandra Lupu a demonstrat din nou, că este un profesionist de excepție în
“mânuirea” artei actorului în diverse genuri.
Joi,
11 septembrie
Secțiunea individual
IULIA
VERDEȘ - promoția 2010, UNATC, Arta Actorului, clasa prof.univ.dr. Ion Cojar. A
participat cu un monolog cu pricepere compus de Gabriel Pintilei după
fotografia “Penitent Daughter” de Gregory Crewdson, dar povestea fetei răpite
de extratereștii, nu a reușit să o exploateze profund, cu trimiteri spre
subtilitatea scrierii. Susținea provocator relația directă cu publicul, dar nu
dezvolta tensiunea solicitată de text. Scurt, cu precizie în atitudini a
caracterizat personajul autoritar din filmul “Veronica” interpretat de
Margareta Pâslaru, la proba obligatorie.
DANIEL
CHIRILĂ – promoția 2012, Universitatea de Arte “George Enescu”, Iași, clasa
lect.univ.dr.asoc. Mihaela Arsenescu Werner. Concepe reușit un monolog
“Câinele” după poza “Crabs. Skinningrove” de Chris Killip. Îl ilustrează
nuanțat în rostirea replicii, dar stângaci în mobilarea expresivă. Remarcabil a
conceput un text susținut în limba română și pentru proba obligatorie, cu
dorința de a indica personajul Conchita Wurst.
REKA SZASZ – promoția 2011, Universitatea “Babeș - Bolyai”, Cluj,
Actorie, clasa asist.drd. Csongor Kollo. Apreciatul dramaturg Csaba Szekely
folosește fotografia lui Gregory Crewdson și compune un monolog reușit al unei
fete măritată cu un turc, ce se întoarce acasă. Naivitatea fetei era tratată cu
sensibilitate de actrița care rostea cu aplomb și umor în limba română
replicile. A schițat pentru proba obligatorie, cu atenție în expresie, esența
imaginii lui Edith Piaf. REKA SZASZ a fost
distinsă de regizorul și producătorul de film Tudor Giurgiu cu distincția “10 PENTRU FILM LA TIFF”.
ANDREI CIOPEC – promoția 2014, UNATC, Arta Actorului, clasa
prof.univ.dr. Florin Zamfirescu. Alege fotografia “Crabs. Skinningrove” și
concepe un text amuzant intitulat “Dorel”, un muncitor ce comentează
realitatea. Demonstrează abilitatea în punctarea cu haz a stărilor lui Dorel,
expresie comică, dar mai puțin stăpânirea unei tehnici vocale în rostirea
cuvântului. Susține credibil vocal și ca ținută, prezentarea lui Nicolae Furdui
Iancu, pentru proba obligatorie. ANDREI CIOPEC
obține PREMIUL PENTRU CEL MAI BUN ACTOR.
FLAVIA
GIURGIU – promoția 2013, Universitatea “Babeș - Bolyai”, Cluj, Actorie, clasa
lect.asoc. Ionuț Caras. Monologul său se intitula “Olga/Mașa/Irina”, evident
personajele din “Trei surori” de Cehov, pe care însă, nu reușea să le sugereze.
Vorbirea sa era uniformă într-o frazare defectuoasă. Și în monolog, ca și la
proba obligatorie unde dorea să amintească de Giulietta Masina în “Nopțile
Cabiriei” interpretarea sa era exterioară.
Ca
și în ziua precedentă, concurenții de la Secțiunea grup din spectacolul
“Paravan – două telefoane” au susținut proba obligatorie.
IRINA
ANTONIE – promoția 2013, UNATC, Arta Actorului, clasa prof.univ.dr. Adrian
Titieni. A reușit să dea savoare aparentei copilării a vedetei Reese
Witherspoon în “Walk the Line”.
ANDREI
CĂTĂLIN – din aceiași clasă cu Irina Antonie, a recitat în engleză predica lui
Rowan Atkinson, uneori cu atenție în expresie față de sensul replicii.
IULIA
CIOCHINĂ, din aceiași clasă a ales pe Kate Bush, dar imaginea vedetei a fost
modest tratată.
OCTAVIAN COSTIN, coleg cu cei citați mai sus, a ales pe Slava Polunin,
un celebru claun. A surprins prin modul în care a imaginat expresiv, fără
cuvânt, povestea tristă de iubire a claunului prin gestică. Pentru că OCTAVIAN COSTIN s-a remarcat și în interpretarea
personajelor din “Paravan – două telefoane” a fost distins cu PREMIUL pentru prestanță și rostire scenică, oferit de Dorina
Lazăr.
ȘTEFAN
HULUBA – promoția 2010, UNATC, Arta Actorului, clasa prof. univ.dr. Ion Cojar.
Înaintea apariției la Secțiunea grup, a
dorit la proba obligatorie să se apropie de Răzvan Vasilescu în rolul din
“Terminus Paradis”. Rolul a fost doar, schițat superficial, fără nerv dramatic.
Secțiunea grup
“PARAVAN – DOUĂ TELEFOANE” - scenariu și regie, Matei Lucaci Grunberg. În
sfârșit, acest spectacol a dat consistența cerută pentru Secțiunea grup și a
servit evidențierea tinerilor actori distribuiți. Scenaristul și regizorul, în
nota exercițiilor de studiu din universitate, a propus o amuzantă tratare a
unor scene cu personaje cheie din Caragiale, Shakespeare, Cehov și Eugene
Ionesco, ansamblate ca la o repetiție generală, condusă de un regizor. ȘTEFAN
HULUBA era admirabil în rolul regizorului, personaj compus cu umor, fără
exagerări de expresie . Alături de el, evoluau IRINA ANTONIE, ANDREI CĂTĂLIN,
IULIA CIOCHINĂ, OCTAVIAN COSTIN, MĂDĂLINA CRAIU în celebre personaje precum,
Julieta, Romeo sau Veta, Chiriac, etc. Toți erau remarcabili prin modul în care
încercau la o “repetiție” să fie originali în tratarea personajelor.
Spectacolul obliga a reține numele acestor tineri actori cu posibilități de
afirmare în diverse partituri în viitor. “PARAVAN –
DOUĂ TELEFOANE” obține PREMIUL “CORNEL TODEA”
pentru cea mai bună trupă de actori și PREMIUL
PENTRU CEL MAI BUN SPECTACOL. George Remeș, managerul de la Godot Café –
Teatru, a anunțat că spectacolul va fi preluat și introdus în repertoriul
curent al acestui teatru independent.
BONUS HOP SHOP – episodul trei
Intervențiile
din afara concursului cu posibile show-uri, de astă dată nu au mai avut
surprize plăcute.
După
aprecieri superlative pentru rolurile din spectacolele regizate de Bobi Pricop
– “Jocuri în curtea din spate” și “Contra progresului”, Ioana Manciu cu greu
putea fi recunoscută în rolul unei
ziariste trăznite care ia un interviu lui Marga Barbu și aceasta îi răspunde pe
o casetă fără a se înțelege clar replica. Pentru a da totuși viață acestui
“show” total nereușit au intervenit pe scenă premiantele de la ediția
trecută – Ruxandra Maniu (Marele Premiul
“Ștefan Iordache”) și Aida Avieriței (Premiul pentru cea mai bună actriță),
care au mai animat cât de cât propunerea neinspirată a Ioanei Manciu.
A
urmat un alt moment muzical firește, neinspirat conceput de trei concurenți.
În
final, s-a desprins din grupul celor trei, Ioana Repciuc și acompaniată la
caple de Lucian Sabados, directorul Teatrului “Maria Filotti” a susținut un
recital. Dovedea un glas amplu în intențiile sale de a se apropia de jazz.
Cele
trei momente rămân însă, încercări neconvingătoare pentru un posibil show ce ar
putea fi integrat unui spectacol.
Vineri,
14 septembrie
Secțiunea individual
IOANA
REPCIUC – promoția 2014, Universitatea “Babeș - Balyai”, Cluj, Actorie, clasa
conf.univ.dr. Miklos Bacs. Fiind înzestrată cu aptitudini muzicale, firește
le-a aplicat și pentru prezentarea unui text propiu “Misty(c)” după fotografia
“Hope.The Hallway”. Din păcate a cântat și nu a reușit să construiască un
personaj credibil. La proba obligatorie a ales pe Liza Minnelli și a schițat
exterior profilul vedetei.
ȘTEFAN
HULUBA – promoția 2010, UNATC, Arta Actorului, clasa prof. univ.dr. Ion Cojar.
Cu fantezie, a imaginat “Nevinovat”, un text după fotografia lui Chris Killip,
imitând vorbirea în limbile germană, italiană, portugheză și chiar maghiară,
pentru întâmplarea petrecută de un personaj român, Corneliu. Încercările aveau
umor, dar nu îi susțineau pe deplin calitățile actoricești pe care la Secțiunea
grup a arătat că le deține.
CLAUDIA
CHIRAȘ - promoția 2012, Universitatea de Arte “George Enescu”, Actorie, clasa
lect. univ.dr.asoc. Mihaela Arsenescu Werner. A conceput personal textul
“ariaM” după fotografia “Penitent Daughter”, numai că monologul rezultat era
confuz în sugerarea unui personaj. Interpretarea ce includea și momente
muzicale, era încărcată de “artificii” de imagine penibile – spălatul pe
picioare și a unui tricou într-un lighian, schimbarea vestimentației, etc. La
proba obligatorie și-a dorit să se apropie de Madonna anilor ’80, dar nu a
reușit decât o imitație palidă.
ALEXANDRU APOSTOL – promoția 2014, UNATC, Actorie, clasa prof.univ.dr.
Florin Zamfirescu. Investind uneori prea mult firesc în interpretarea sa
originală , încerca să explice unui spectator ales din public, situațiile prin
care trece Andrei Prozorov din “Trei surori” de Cehov. Era convingător în unele
momente. A vrut să fie Iggy Pop la proba obligatorie, dezvoltând cu mult
temperament “idolul” chiar dacă “cântarea” sa își avea hibe muzicale. ALEXANDRU APOSTOL a primit PREMIUL
SPECIAL “SICĂ ALEXANDRESCU” din partea
juriului.
RUXANDRA
COMAN – promoția 2010, UNATC, Arta Actorului, clasa prof.univ.dr. Adrian
Titieni. “Un acoperiș deasupra capului” se intitula povestea scrisă de
concurentă și inspirată de fotografia lui Arthur Tress. Era monologul unei
femei ce a muncit cu disperare pentru a avea o casă, trăit sincer de interpretă,
dar încărcat inutil de efecte realiste precum pregătirea cafelei la vedere în
scenă. Imitarea cântăreței Marina Voica la proba obligatorie, era departe de
profilul modelului ales.
ALEXANDRU
MALAICU – promoția 2010, Universitatea “Lucian Blaga”, Sibiu, Actorie, clasa
lect.univ.dr. Anca Bradu. Înainte de a concura la Secțiunea grup cu spectacolul
“Ce a zis vrabia” a prezentat la proba
obligatorie un monolog în engleză, uneori cu nuanță în sugerarea stărilor prin
care trece vedeta sa preferată, Daniel Day Lewis în “There Will Be Blood”.
IOAN ALEXANDRU SAVU, promoția 2013, de la aceiași universitate și clasă de
studiu precum colegul din “Ce a zis vrabia”, a optat pentru Robert Downey Jr.
în “Tropic Thunder”. În engleză, firește, a desenat cu nerv profilul celui
ales. De altfel, prin temperamentul său vulcanic, aplicat și în construirea
personajului Dan din distribuția spectacolului de la Secțiunea grup, IOAN ALEXANDRU SAVU a cucerit spectatorii care i-au
acordat PREMIUL PUBLICULUI pentru cel mai bun actor.
Secțiunea
grup
“CE A ZIS VRABIA” de Danny Mitarotondo, regie colectivă. Traducerea textului
abuza uneori de un limbaj vulgar, iar regia colectivă dezantaja construirea
credibilă a relației dintre cele două personaje, Dan și Blaze. Actorii, IOAN ALEXANDRU
SAVU și ALEXANDRU MALAICU, reușeau însă, în momente individuale de prezentarea
personajelor, interpretări deosebite, pe stare cu sens emoțional. Dezvolta cu
un apreciabil temperament revolta isterică a personajului Dan, actorul premiat
de public; Ioan Alexandru Savu a susținut în deschiderea spectacolului ca
prolog, și un moment muzical reușit la clape, ce nu își avea însă, rostul
pentru ansamblu reprezentației. Colegul său de distribuție, Alexandru Malaicu
se detașa prin sensibilitatea interioară impusă personajului Blaze.
Seara
concursului s-a încheiat cu o demonstrație reușită de mișcare și dans
contemporan în relație, propusă de un grup al concurenților, fiind rezultatul
Atelierului coordonat de Andrea Gavriliu. Atelierul a fost o altă inițiativă
meritorie a directorului artistic al Galei, Radu Afrim; desfășurat în fiecare
dimineață, acest Atelier era un prilej de instruire a tinerilor actori pentru
cultivarea expresiei corporale.
“ActOrchestra”,
spectacol invitat, realizat sub auspiciile Centrului de Cercetare și Creație
“Ion Sava” în cadrul programului TNB pentru Noua Generație de creatori – 9G, a
fost un exemplu de ce înseamnă inventivitatea creatoare a actorilor. Acest
spectacol minunat, merită a fi comentat separat, în zilele următoare.
OBSERVAȚII ȘI CONCLUZII GENERALE
După prezentarea pe scurt în
acest “Jurnal” a fiecărui concurent la Gala Tânărului Actor “Hop”, ediția a
XVII-a, se pot trage unele concluzii. Gala, concursul în sine, în ansamblu a
fost sub valoarea ediției trecute. Cauzele pot
fi pregătirea absolvenților în diversele universități de învățământ artistic și
ștacheta ridicată a probelor, greu de trecut pentru tinerii actori ce sunt
lipsiți de un studiu complex și, firește, de experiență artistică.
Din nou, majoritatea concurenților
dovedea absența cizelării glasului și dicției prin studiul tehnicii vocale, cât
și frazarea stângace a replicii, fără o gândire atentă asupra sensului și
substratului ei. Unii acordau atenție mai mare rostirii textului în limba
engleză, chiar dacă accentul nu era desăvârșit, decât față de rostirea în limba
română.
Se putea sesiza și absența unei
pregătiri culturale solide în selecția repertorială, în majoritatea cazurilor.
“Mizăm pe libertatea absolută, pe ignorarea limitelor.”, afirma directorul artistic
al Galei, Radu Afrim. Numai că “libertatea absolută” solicitată concurenților,
nu presupune și citirea scenică ilogic a unui text. Preferată de către mulți
concurenți a fost dramaturgia lui Cehov, în special “Pescărușul”, piesă
studiată poate la universitate. De ce nu s-a abordat o paletă mai largă de
personaje din dramaturgia consacrată universal? E greu de răspuns la această
întrebare.
Gala “Hop” este primul contact
cu o competiție amplă pentru concurenți, iar învățământul artistic nu cuprinde
și un curs special, la sfârșitul studiilor, pentru pregătirea fiecărui
absolvent de a construi o “carte de vizită” repertorială reprezentativă
personalității sale, necesară prezentării la un concurs, o audiție, un casting.
Hibele învățământului artistic
s-au făcut simțite și în modul superficial în care au atacat cele două probe
dificile ce urmau să fie susținute – individuală și obligatorie.
PROBA OBLIGATORIE după cum a
fost percepută de concurenți părea să transforme Gala într-un segment al
concursului tv … “Vocea României”. Proba propunea alegerea unui “idol”, unei
vedete, un artist preferat ca model care nu trebuia imitat; se solicita
sugerarea esenței personalității sale, lucru foarte greu, e drept. 90% din
concurenți se luptau cu “idolii” muzicii și încercau să cânte o partitură din
repertoriul vedetei. Cântau firește, în engleză și rar vreun concurent recita,
tot în engleză, un monolog dintr-un film. Studii la universități pentru
pregătirea actorului de a juca într-un musical, nu există. Ureche muzicală sau
calități vocale muzicale, nu toți concurenții dețineau. Proba obligatorie s-a
transformat într-o … “cântare” continuă și nu oferea un sprijin convingător
pentru concurenți, să își evidențieze calitățile actoricești. Era doar o
încercare de imitare superficială după studiul unor “clipuri” online ale unor
vedete, în majoritatea cazurilor.
PROBA INDIVIDUALĂ lăsa cale
liberă de alegere între două oferte. Alegerea unui personaj dintr-o piesă
cunoscută și revitalizarea sa scenic, original. Concurenții s-au vrut originali
în interpretare și mulți, superficial, au distrus esența profilului caracterial
al personajului pentru care au optat. A doua ofertă, era alegerea uneia dintre
cele patru fotografii prezentate mai sus și conceperea unui monolog, unei povestiri
inspirate de imaginea selectată. Puteau apela pentru scrierea textului la un
scriitor, dar unii din cei solicitați de concurenți, dovedeau că nu cunosc bine
profilul prietenului actor, dar interpretul își putea compune singur textul,
dacă deținea și har scritoricesc. Excelentă provocarea acestei probe, dar
foarte dificilă, mai ales când pregătirea absolvenților este fragilă cultural.
SECȚIUNEA GRUP s-a dovedit din
nou, greu de susținut repertorial. Se simte nevoia unui regulament strict
pentru acceptarea spectacolelor de grup și poate secțiunea ar trebui să se
apropie de producțiile teatrului independent.
În ciuda unor neîmpliniri, Gala
Tânărului Actor “Hop” rămâne un proiect necesar, de referință pentru cariera
tinerilor actori, pregătit minuțios de UNITER și direcționat de Radu Afrim care
a dat celor două ediții un suflu nou. Nu se poate omite, că de-a lungul
timpului, cei premiați în cele peste cinsprezece ediții, au devenit majoritatea
lor, stâlpi de nădejde ai teatrelor instituționalizate sau independente. Gala a
sporit, la ultima ediție și interesul directorilor și regizorilor de teatru și
film pentru a descoperi tinere talente.
Gala oferă o mare șansă pentru
afirmare, tinerilor actori. Nu le putem dori decât succes viitorilor concurenți
și atenție mare la pregătirea repertoriului, dar și … multă șansă premianților
de a obține roluri în teatru sau film pe măsura capacităților demonstrate la
această ediție.