INTENȚII NEINSPIRATE DE ORIGINALITATE
În informarea despre acest spectacol nu
figurează că ar fi o ”adaptare” sau “după” Eugene Ionesco, dar sensurile majore ale piesei erau spulberate de regie prin ieftine efecte
teatrale neinspirate și nemotivate de
scriere.Viziunea regizorală îngăla finețea absurdului ionescian cu absurdul
unor așa zise inovații teatrale.
Florin Vldamski în travesti pentru Portăreasa |
Amintim de pildă, că fără rost pentru
personajul Portăreasa s-a apelat la un travesti; sârguincios actorul Florin
Vldamski executa solicitările regizoarei Mihaela Panaite, dar rezultatul
amintea de teatrul de revistă. “Inovația” regizorală cu travestiul se aplica și
unuia dintre cei doi hamali, aceștia fiind tratați ca niște păpuși mecanice.
Textul părea a fi ignorat de regie, replicile se rosteau fals și nu mai
deveneau suport al imaginii scenice. Personajele se cățărau pe scara de
serviciu a scenei, aruncau de sus obiectele sau locatarul se tăvălea pe scenă,
agitația lor fiind lipsită de sens . Decorul (Cristina Milea) era o
făcătură prin forma ciudată a obiectelor-personaje ce nu aveau trimitere spre
singurătatea noului locatar care trăiește prin mutarea lor propria biografie și dorește
ca noua locuință se rămână la fel precum cea vechie. Efectele sonore ce
aminteau de scârțâielile unui fierăstrău erau jalnice. În acest ansamblu de
artificii scenice la care apela regia, Noul locatar (Cornel Răileanu) părea a fi un biet bolnav psihic, rostul său în scrierea lui Eugene Ionesco
fiind anulat de conceptul regizoral.
Acest spectacol nu poate fi considerat
nici măcar o intenție de experiment pentru că nu dezvolta o logică elementară
în tratarea scenică. Era doar rezultatul penibil al unei ambiții de
originalitate.
P.S.
VINERI, 24 OCTOMBRIE în FNT au mai fost
prezentate spectacolele “FURTUNA” (Teatrul Național “I.L.Caragiale – comentat
pe acesr blog) și “Viața-i mai frumoasă după ce mori” (Teatrul “Tomcsa Sandor”
Odorheiul Secuiesc; textul și regia Mihai Măniuțiu) și “Fă-mi loc!” (Godot Café
Teatru; text Anthony Michineau, în regia lui Radu Beligan)
SÂMBĂTĂ, 25 OCTOMBRIE – “DE VÂNZARE” (Teatrul Odeon, un spectacol excelent de
teatru document social realizat de Gianina Cărbunariu), “LECȚIA DE VIOLONCEL”
(Teatrul Metropolis, text de Mona Radu, în regia lui Felix Alexa), “ȘASE DIN
49” (Teatrul de Artă; text de Gyorgy Spiro, în regia lui Alexandru Maftei) –
aceste trei spectacole sunt comentate pe blog la data premierei. S-au mai prezentat și “West Side
Story” (Producție FNT, spectacol de Răzvan Mazilu având la bază celebrul
musical), “Noul locatar” (Teatrul Municipal din Baia Mare), “Trilogia
belgrădeană” (Teatrul “Anton Pan” Râmnicu – Vâlcea; text Biljana Srbljanovic,
în regia lui Cristi Juncu), “Victor sau copiii la putere” (Teatrul Maghiar de
Stat din Cluj; text de Roger Vitrac, în regia lui Silviu Purcărete), “Fă-mi
loc!” (Godot Café Teatru).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu