luni, 27 octombrie 2014

“NOUL LOCATAR” – TEATRUL MUNICIPAL BAIA MARE în FNT

INTENȚII NEINSPIRATE DE ORIGINALITATE
         În informarea despre acest spectacol nu figurează că ar fi o ”adaptare” sau “după” Eugene Ionesco, dar sensurile majore ale piesei erau spulberate de regie prin ieftine efecte teatrale  neinspirate și nemotivate de scriere.Viziunea regizorală îngăla finețea absurdului ionescian cu absurdul unor așa zise inovații teatrale. 
Florin Vldamski în travesti pentru Portăreasa
Amintim de pildă, că fără rost pentru personajul Portăreasa s-a apelat la un travesti; sârguincios actorul Florin Vldamski executa solicitările regizoarei Mihaela Panaite, dar rezultatul amintea de teatrul de revistă. “Inovația” regizorală cu travestiul se aplica și unuia dintre cei doi hamali, aceștia fiind tratați ca niște păpuși mecanice. Textul părea a fi ignorat de regie, replicile se rosteau fals și nu mai deveneau suport al imaginii scenice. Personajele se cățărau pe scara de serviciu a scenei, aruncau de sus obiectele sau locatarul se tăvălea pe scenă, agitația lor fiind lipsită de sens . Decorul (Cristina Milea) era o făcătură prin forma ciudată a obiectelor-personaje ce nu aveau trimitere spre singurătatea noului locatar care trăiește prin mutarea lor propria biografie și dorește ca noua locuință se rămână la fel precum cea vechie. Efectele sonore ce aminteau de scârțâielile unui fierăstrău erau jalnice. În acest ansamblu de artificii scenice la care apela regia, Noul locatar (Cornel Răileanu) părea  a fi un biet bolnav psihic, rostul său în scrierea lui Eugene Ionesco fiind anulat de conceptul regizoral.
         Acest spectacol nu poate fi considerat nici măcar o intenție de experiment pentru că nu dezvolta o logică elementară în tratarea scenică. Era doar rezultatul penibil al unei ambiții de originalitate.


P.S. VINERI, 24 OCTOMBRIE în FNT au mai fost prezentate spectacolele “FURTUNA” (Teatrul Național “I.L.Caragiale – comentat pe acesr blog) și “Viața-i mai frumoasă după ce mori” (Teatrul “Tomcsa Sandor” Odorheiul Secuiesc; textul și regia Mihai Măniuțiu) și “Fă-mi loc!” (Godot Café Teatru; text Anthony Michineau, în regia lui Radu Beligan)


SÂMBĂTĂ, 25 OCTOMBRIE – “DE VÂNZARE” (Teatrul Odeon, un spectacol excelent de teatru document social realizat de Gianina Cărbunariu), “LECȚIA DE VIOLONCEL” (Teatrul Metropolis, text de Mona Radu, în regia lui Felix Alexa), “ȘASE DIN 49” (Teatrul de Artă; text de Gyorgy Spiro, în regia lui Alexandru Maftei) – aceste trei spectacole sunt comentate pe blog la data premierei. S-au mai prezentat și “West Side Story” (Producție FNT, spectacol de Răzvan Mazilu având la bază celebrul musical), “Noul locatar” (Teatrul Municipal din Baia Mare), “Trilogia belgrădeană” (Teatrul “Anton Pan” Râmnicu – Vâlcea; text Biljana Srbljanovic, în regia lui Cristi Juncu), “Victor sau copiii la putere” (Teatrul Maghiar de Stat din Cluj; text de Roger Vitrac, în regia lui Silviu Purcărete), “Fă-mi loc!” (Godot Café Teatru).

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu