ANIVERSARE MERITATĂ ȘI UN SPECTACOL DISCUTABIL …
Mai mulți slujitori
stimați ai teatrului de diferite vârste, s-au întâlnit să îl serbeze pe colegul
de crez profesional – Boris Petroff, distribuit în spectacolul “Cum vă place”.
LA MULȚI ANI!
Teatrul “Tony
Bulandra” din Târgoviște a organizat aniversarea prețuitului actor Boris
Petroff pentru 50 de ani de carieră și 75 de viață. Acesta este o personalitate
cu totul specială a teatrului nostru. Discret, cu inteligență a construit o
carieră artistică prin zeci de roluri înfătuite fără reproș în teatru și film.
Parcurge un traseu în evoluția sa prin o serie de teatre, nu în căutarea
marilor roluri, ci pentru a cunoaște și împărtăși experiențe artistice. A fost
repartizat după studiile de la IATC, astăzi UNATC, la Oradea, conform legilor
de atunci, apoi s-a alăturat trupei explozive din acea vreme a Teatrului
Tineretului din Piatra Neamț, au urmat Teatrul “Ion Creangă”, Teatrul Evreiesc
de Stat și colaborează acum, cu Teatrul din Târgoviște. Evoluția sa artistică
rămâne un exemplu și pentru tânăra generație cu care colaborează cu mult drag
în prezent. Boris Petroff este cu adevărat un exemplu de maestru, un artist de
excepție rar de întâlnit în viața
teatrală, pentru care crezul de bază al creatorului consideră a fi “măsura și
bunul-simț”. La mulți ani meștere și drum bun pentru a împărtăși în continuare
tinerilor acest crez artistic!
La Teatrul din
Târgoviște se petrece un lucru deosebit prin obțiunea repertorială preferențială
pentru Shakespeare; se prezintă pe afișul stagiunii actuale - “Macbeth”, “A
douăsprezecea noapte” și “Cum vă place”. Am urmărit doar ultimul titlu citat,
dar atenționăm că Shakespeare solicită nu numai o distribuție deosebită, ci și
regizori instruiți cultural. Proiectul este interesant în intenția de a alcătui
o distribuție majoritar tânără ce se alătură actorilor cu experiență. De la
intenție la realizarea însă a spectacolului, drumul se frânge din același motiv
știut – regia. Se face din ce în ce mai mult simțită în teatre, criza regiei
datorată și hibelor învățământului nostru artistic.
Tânăra regizoare Anca Ciuclaru și-a
ales cu ambiție pentru un masterat în profesie se pare, pe Shakespeare și “Cum
vă place”. Rezultatul a fost un spectacol lipsit în viziunea regizorală de
elementare reguli profesionale, de logică și coerență. Anca Ciuclaru a compus
incoerent și scenografia reprezentației. Decorul lansa vizual reprezentația printr-o scenă mică plasată pe scena de bază a teatrului în intenția de teatru în teatru, înconjurată de
numeroase obiecte și costume, zvârlite fără motivare, cu o cortină roșie în
fundal. Când acțiunea ajunge în locul refugiului Rosalindei și a celor din
preajma sa, în pădurea Ardenilor, scenografa și regizoarea schimbă demersul
proiectului. Decorul primește profunzime, o altă imagine prin manevrarea
fâșiilor din care era alcătuită cortina din fundal, ca și prin schimbarea
costumelor personajelor. Prima secvență era dominată de culoarea neagră a
conflictelor din lumea urzupatorului duce Frederic, celelalte momente scenice
erau colorate în alb și roșu în ideea căutării iubirii de către tinerii
refugiați în codrul Ardenilor. În prima secvență mișcarea era îndrumată
regizoral cu ieșiri și veniri în scenă prin culoarele sălii de spectacol, în
celelalte relaționarea cu sala dispărea. În cea de a doua parte a acestei
reprezentații, scenografia indica vizual un cadru original, apreciabil ca
motivare prin text.
Dar … în ansamblu, reprezentația era lipsită
de coerență, încărcată de intenții metaforice stupide. Câteva exemple sunt, fie
nasul roșu de claun folosit de unele personaje în diverse scene sau acrobații
forțate pe fâșiile cortinei roșii ori schițe de pantomimă, totul fără susținere
sugestivă prin situații și replică. De asemenea nici costumele scenografei, ce
se doreau moderne și atemporale, nu serveau prin nimic profilul personajelor.
În prima parte a conceptului regizoral, Anca Ciuclaru apela la accente sonore
stridente de tunete, ca apoi să folosească accente melodioase, dar inconsistente ca sensuri. Neprofesional
rămâne însă, modul în care regia a coordonat îndrumarea interpreților pentru a
construi relații, situații și a defini personajele. Într-un astfel de concept
regizoral confuz, se poate spune referitor la actori că scapă cine poate fi cât
de cât credibil. Unii interpreți au reușit chiar să se detașeze și au
impresionat prin descifrarea cu gând interior a replicii bogate în
subînțelesurile dăruite de Shakespeare, alții erau doar corecți în executarea
forțată a indicațiilor regizorale.
O realizare rămâne colaborarea între
tinerii actori și colegii cu experiență din distribuție. Sărbătoritul Boris
Petroff interpreta admirabil, aceleași personaje de la debutul său, pe ducele
surghiunit - tatăl Rosalindei și pe ducele Frederic aflat la putere. Meșterul
dubla frazarea replicii prin expresii potrivite pentru profilul celor două
caractere opozante. Pe aceiași linie a speculării sensurilor multiple ale replicilor
și prin ținută și gestual, au prezentat personajele, Corina Moise (Rosalinda)
și George Albert Costea (bufonul Tocilă). Au servit remarcabil oferta lui
Shakespeare și s-au ferit de exagerările viziunii regizorale, cât au putut. Au
realizat cu sensibilitate și umor, personaje consistente, cu multiple nuanțe acordate în interpretare.
Prin rolurile anterior jucate, cei doi tineri și-au consolidat personalitatea.
Amintim de Corina Moise în “Crize” sau “Locuri calde” sau de George Albert
Costea în “O scrisoare pierdută” sau “West Side Story” (spectacole comentate pe
blog), fiind activi mereu în diverse teatre din țară și Capitală.
Corectitudine, dar și efort fizic pentru punerea în practică a indicațiilor
regiei, manifesta tânărul actor Vladimir Purdel în Orlando cel îndrăgostit
de Rosalinda. Aceiași corectitudine în interpretarea numeroaselor personaje, au
arătat și Corneliu Jipa, Dan Clucinschi, Maria Nicola, Virgil Aioanei, Carmen
Florescu, Delia Lazăr, Costin Cambir, Ilie Ghergu, Alexandru Doreață, Ștefan
Icătoiu, Marius Zamfirescu. Personajele însă, din cauza regiei haotice nu aveau
întodeauna efectul emoțional solicitat de piesă.
Prin absența unui concept regizoral
solid construit profesional și cultural, “Cum vă place” rămâne un exercițiu
modest de întâlnire între generații de creatori. Poate Anca Ciuclaru deține
fantezie, imaginație ca regizor, dar exercițiul său cu piesa lui Shakespeare
denotă o superficială cunoaștere a regulilor elementare necesare profesiei
pentru care a optat. În cele două file ale programului de sală “Foaier.R” e
publicată o explicație se pare a conceptului regizoral din care cităm: “Intriga
politică este doar pretextul piesei, care dezvoltă un subiect mult mai
important: cunoașterea de sine. În codrii Ardenilor, regi sau oameni simpli,
tot jucându-se de-a păstorii și haiducii, ajung să se cunoască mai bine pe ei
înșiși, iar ceea ce află cu ocazia asta nu este întodeauna încântător.” Din
păcate, nici spectacolul nu era încântător!