vineri, 7 noiembrie 2014

“ÎN TRAFIC” – TEATRUL NAȚIONAL TÂRGU MUREȘ, Compania “Liviu Rebreanu” (FNT)

CE E PREA MULT STRICĂ


         “În trafic” a obținut în 2014, Premiul UNITER ca piesa anului, iar   spectacolul “Companiei “Liviu Rebeanu” poate fi considerat un spectacol de autor, dramaturgul Alina Nelega fiind regizorul propriului text. Piesa prezentată în FNT era un lung monolog în interpretarea actriței, Elena Purea. “Monologul” includea mai multe personaje prin care erau atacate mai multe teme în mod confuz. Se încerca sugerarea a șase (!) femei și un … câine, fiecare având problemele sale. O femeie era nemulțumită de mariajul cu soțul, petrecut mai mulți ani, alta era o femeie, om de afaceri, înșelată, alta o polițistă ce se confrunta cu situația unui accident sau a unei crime, cățelușul era nemulțumit de eutanasierea maidanezilor, etc. Acest ghiveci tematic, regizoarea Alina Nelega încerca să îl compartimenteze prin “cortine” de dans susținute de un grup de tineri – Andrei Chiran, Claudiu Banciu, Mihai Bloj, Simon Kalman Attila, ce se dovedeau buni dansatori, dar rostul lor nu își găsea motivare convingătoare prin text în spectacol.

         Actrița Elena Purea se lupta ca toate cele șase personaje femei, plus un câine, să aibă un contur credibil, să sugereze cauzele ce frământau pe fiecare. Regia plasa mereu interpreta cu fața la public, ca la un examen. În unele momente, Elena Purea reușea să definească personajele când textul era mai substanțial, în altele repeta aceleași modalități de expresie și doar accentele de costum mai precizau identitatea unui alt personaj. Scenografia concepută de Tiberiu Toitan și Oana Micu încerca prin desene pe scândura scenei, să trimită spre diversitatea spațiilor de joc solicitate de text.
         Alina Nelega s-a impus ca dramaturg în principal prin “Amalia respiră adânc”, dar acum, rolul de regizor pentru “În trafic” se pare că îi dezavantaja scrierea.

P.S. VINERI, 31 OCTOMBRIE Ca în fiecare zi a programului FNT s-au mai oferit publicului  - “PĂI DESPRE CE VORBIM NOI AICI, DOMNULE?” (Teatrul Act, un text de Cătălin Ștefănescu după romanul “Moromeții” de Marin Preda, regia Alexandru Dabija – un spectacol de excepție), “REVIZORUL” (piesa lui Gogol în regia lui Felix Alexa la Teatrul Național din București), “NOUL LOCATAR” (Teatrul “Nottara”) - spectacole comentate pe acest blog, plus “Sânziana și Pepelea” (Teatrul Național din Cluj, regia Alexandru Dabija, autorul textului Vasile Alecsandri)


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu