ȚINTĂ REUȘITĂ CU SCOP ... REALITATEA NOASTRĂ!
Încet, încet, Mihaela
Mihailov s-a detașat ca o personalitate în dramaturgie. A atacat teme actuale
și amintim de “Complexul România” sau “Google țara mea!” și a reușit a se
remarca și peste hotarele mioritice. Stilul original al scrierilor sale este
apropiat de teatrul social. “Profu’ de religie” atenționează asupra rostului
actual atribuit cuvântului “adevăr” în raport cu școala și cu rolul
studiului religiei, dar și cu influența
programelor tv în viața publică. Pornește de la lecția de religie cu exemple
concrete sugerate din manuale și un incident iscat între o elevă și profesor, ce
ajunge în “gura” televiziunilor. Întrebarea provocatoare adesată publicului
rămâne – “Adevărurile noastre sunt adevăul tuturor?”, dar se susține prin alte
întrebări esențiale privind “adevărul” învățământului, cel al informării și
dezbaterilor din mass media vizuală. Propunerea Mihaelei Mihailov de a analiza
perspicace realitatea curentă este remarcabil argumentată prin personaje
cunoscute tipologic oricărui spectator.
Marian Politic și Romanița Ionescu |
Unui actor îi revin mai multe tipologi,
sarcină dificilă, dar întâlnirea Mihaelei Mihailov cu regizorul Bobi Pricop
rezolvă dificultatea printr-un spectacol ieșit din nota comună, obișnuită.
Tânărul regizor, confirmat ca personalitate în profesie și prin “Jocuri în
curtea din spate” sau “Contra democrației” (spectacole comentate pe acest
blog), mânuiește ca un maestru păpușar personajele și propunerea interpretării
lor într-o convenție originală. Decorul, costumele, ca și ilustrația muzicală
îi aparțin, fiind contrapuncte solide pentru conceptul regizoral. Bobi Pricop
are însă, și o altă rară calitate regizorală, aceea de a folosi actorul ca
mijloc principal în susținerea viziunii regizorale. A lucrat admirabil cu
actorii. Fiecăruia îi revin de marcat mai multe tipologii, în condiția
transformării în fața publicului cu ajutorul accesoriilor de costum, și o
înfăptuiesc fără cusur. Raluca Păun uimește de pildă, cum poate fi și eleva
grăsuță și prostuță – Anca, ca apoi să se transforme în mama ei ori în rolul
mamei Mariei, în cel al profesoarei de română sau în cel de prezentator tv.
Eleva Mara cu principii asupra adevărului și care stârnește scandalul că
profesorul de religie ar fi mângiat-o pe ghenunchi este Romanița Ionescu. Actrița
se va transforma remarcabil, rapid și în alte personaje. Aceiași cale a
miracolului transpunerii în diverse tipologii o urmează și Marian Politic, de
la profesorul de religie până la un prezentator tv, Dragoș Măceșanu și Cătălin
Vieru în alte personaje. Măestria profesională a acestor actori se
dovedește pe deplină prin modul în care
definesc credibil profiluri umane din realitatea noastră.
“Profu’ de religie” , o comedie amară,
este un spectacol de “teatru adevărat” despre “adevărul” realității noastre,
realizat de o echipă excelentă, conștientă de menirea teatrului în raport cu
actualitatea și cu publicul zilelor noastre.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu