O ÎNCÂNTARE !
Regizorul Alexandru
Dabija este un maestru în a prezenta povești sau chiar piese de teatru aparținând unor
nume de valoare ale scriitorilor noștri de demult. Deține știința de a le
evidenția sensuri mereu actuale. Printr-o adaptare discret înfăptuită, scutură
de praf și piesa lui Vasile Alecsandri “Sânziana și Pepelea”, cunoscută și prin
intențiile de satiră politică aplicată de autor pe formatul unui basm și oferă
un spectacol încântător derulat teatral cu ajutorul unei echipe excepționale.
Spectacolul provoacă bună dispoziție, dar și judecarea caracterului special al
românului, legăturii sale cu religia, cu obiceiuri, totul tratat cu fină
ironie.
Mereu în mișcare, spectacolul prinde
imagine atractivă prin decorul ingenios și funcțional conceput de Cristian Rusu ca un paralelipiped
dreptunghic, în continuă schimbare pentru a indica locurile diverse solicitate
de povestea fetei de împărat răpită de zmeu. Decorul se amplifică prin
folosirea a două spați de joc suprapuse și se completează cu proiecția statică
din fundal și câteva elemente precum “butoiul” cu surprize. Costumele pe linie
contemporană sunt ironic departajate prin accesorii. Aceastei scenografii
reușite, regizorul îi speculează admirabil ofertele. Completează minunat
viziunea regizorală, muzica originală compusă de Ada Milea și Anca Hanu prin
cânticelele pline de umor , dar și de tâlc. Mișcarea scenică, am putea spune
chiar coregrafia lui Florin Feroiu, sporesc savoarea acestui spectacol.
Regizorul Alexandru Dabija “dirijează”
și întrebuințează inventiv prezența “corului” babelor din sat drept comentator
al situațiilor, dar cu dibăcie urmărește personalizarea tipologică a fiecărui
membru din echipa strânsă în jurul unui preot. Actorii intră în jocul propus de
regizor cu plăcere și dăruire, iar majoritatea lor trec dezinvolt de la un
prsonaj la altul, colorându-l diferit cu multă pricepere, fără să alunece pe
panta exagerării. Cântă, se modulează expresiv pe diverse tipologii,
construiesc chiar mici gaguri pline de umor, ireproșabil, toți cei distribuiți.
Este foarte dificil să te adaptezi unei astfel de convenții teatrale cu
solicitarea de a puncta cu sens numeroase personaje. Distribuția pe care o vom cita precizând și ce
personaje tipologic divers revin
fiecărui actor, dovedește pe lângă har, profesionalism și spirit de echipă,
credință în originalitatea proiectului
regizoral – Anca Hanu (Sânziana, Baba Catrina, Zâna), Miriam Cuibuș
(Baba Rada, Zâna Lacului), Angelica Nicoară (Baba Anghelina, Zâna), Irina
Wintza (Baba Marghioala, Zâna), Romina Merei (Tândală, Baba Gheorghița),
Adriana Băilescu ( Baba Casandra, Zâna), Patricia Brad (Pasărea măieastră, Baba
Safta, Zâna), Matei Rotaru (Pepelea), Ionuț Caras (Zmeul, Baba Anica), Radu
Lărgeanu (Papură, Baba Domnica), Cristian Grosu (Codruța), Adrian Cucu
(Pârlea), Cătălin Herlo (Lăcustă), Dragoș Pop (Pârlea), Cristian Rigman (Popa
Parodie), Miron Maxim (Zorilă), Silvius Iorga (Murgilă, Statul Palmă Barbă
Cot), Mihnea Blidaru (Cuviosul Mihnea Trompetistul).
“Sânziana și Pepelea” este o mică
bijuterie, cizelată de regizorul Alexandru Dabija pornind de la filonul
folcloric, cu ironică trimitere spre metehnele noastre, ce și astăzi fac
ravagii în lupta dintre binele și răul cotidian.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu