O REUȘITĂ CULTURALĂ CU … UNELE ÎNTREBĂRI
Să nu uităm, teatrul este de multe secole, de când există, factor
cultural și educativ pentru societate. “Teatrul este un pericol pentru public!”
afirmă astăzi, cu mult tâlc, la 90 de ani, PETER BROOK,
marea personalitate a mișcării teatrale internaționale, regizor și teoretician,
distins cu PREMIUL de EXCELENȚĂ la actuala Gală
a Premiilor UNITER.
Să ne reamintim că la noi pe vremea
sistemului comunist, teatrul era drastic cenzurat. A reușit însă, prin
creatorii săi extraordinari să fie cel mai periculos dizident al sistemului.
Spectacolele sale memorabile cultivau inspirat pentru Marele Public o convenție
originală, subtilă, ce anihila cenzura. Șefii ideologiei de atunci, vedeau în
teatru un pericol. Astăzi, cenzura epocii de tristă amintire s-a transformat în
… cenzura financiară care afectează cultura și firește, teatrul. Lipsă de
fonduri se numește ea! De 25 de ani, guvernanții privesc cultura cu dispreț, o
consideră doar un posibil sprijin pentru manevra intereselor mizere ale
politichiei personale. Fondurile acordate sunt dictate în general, pe criterii
politice. E cu noi sau nu e cu noi, cine beneficiază de “ajutor” financiar?!
Valoarea nu mai este criteriul firesc. Valoarea în toate domeniile, a devenit
un cuvânt ignorat ca semnificație și recunoaștere socială. Societatea civilă,
în general fragil organizată, luptă însă, pentru recunoașterea valorii.
UNITER (Uniunea Teatrală din România)
în 25 de ani de la înființare a reușit să fie o asociație vitală pentru breaslă.
Apreciată sau negată de unii luați de valul nou al “libertății” democrației
prost înțelese și practicate, UNITER a inițiat consecvent în 25 de ani, o
sumedenie de proiecte remarcabile. Unele sunt strict dezvoltate pentru a
sprijini financiar artiștii nevoiași, altele țin steagul sus pentru
recunoașterea valorii teatrului în peisajul cultural. Proiectul Premiile Galei
ajuns la cea de a XXIII-a ediție, este vârf de lance în activitatea UNITER.
Rămâne singura manifestare teatrală națională ce acordă în fiecare an teatral,
premii în numele valorii, cu sprijin de la sponsori preocupați de cultură.
Ordinul “Meritul Cultural” în grad de ofițer, categoria D – Arta
spectacolului a fost acordat de către președintele Klaus Iohannis – UNITER. O distincție mult
meritată după 25 de ani de activitate în care sufletul au fost Ion Caramitru și
Aura Corbeanu ca manager.
“Spectacolul” actualei ediții a fost
transmis în direct, ca de obicei, de postul public de televiziune. Echipa
tehnică a TvR dirijată de Luminița Dumitrescu, a demonstrat că totuși și acum,
televiziunea publică aflată în criză financiară, mai deține profesioniști de
înaltă clasă. “Spectacolul” a speculat cu pricepere condițiile oferite de Sala
Mare a Teatrului Național “I.L.Caragiale” (TNB) transformat în urma renovării
și consolidării într-un autentic centru cultural modern, european. S-au
speculat pe deplin condițiile tehnice ale scenei, cât și eleganța sălii.
Amfitrionul Galei, directorul TNB și președintele UNITER, actorul cu har Ion Caramitru a
acordat PREMIU PREȘEDINTELUI
Uniunii, arhitectului ROMEO BELEA;
meritele sale de a transforma astăzi , Naționalul bucureștean în gazdă a
culturii sunt evidente.
Imaginea “spectacolului” Galei și-a
completat eleganța prin bunul demers al organizatorilor de la UNITER ca
artiștii invitați să beneficieze de sprijinul unor creatori de modă pentru
vestimentația purtată în seara evenimentului. Inițiativa este binevenită pentru
că se știe că … artiștii salariați la stat, nu au bani să își procure ținute
elegante, cum solicită un astfel de eveniment.
Urmează prezentarea premiilor Galei.
Ele sunt rezultatul unor jurizări, influențate cum este normal de
subiectivismul specific judecării actului artistic. Dar … apar totuși, unele
întrebări iscate de hibele din regulamentul strict profesional al jurizării ce
ar putea anula din intențiile subiective firești ale juraților.
PREMIILE PENTRU ANUL TEATRAL 2014
Regulamentul se
aplică prin două echipe de jurizare. Primei echipe de jurați îi revine sarcina
grea a nominalizării valorilor din toată țara, în anul teatral; celei de a
doua, desemnarea premianțiilor în urma selecției anterioare. Juriul
nominalizărilor a cuprins ca de obicei, conform regulamentului, doar trei
critici de teatru – Monica Andronescu, Mircea Morariu și Maria Zărnescu. O
surpriză plăcută la ediția a XXIII-a, în sfârșit, nominalizările celor trei au
ținut cont și de o regulă elementară a premierii valorilor. Premierea celui mai
bun spectacol e de așteptat să se regăsească și în desemnarea altor premii
pentru actori, regizor sau scenograf, implicați în realizarea reprezentației
distinse. Ediția actuală a practicat această regulă.
Juriul nominalizărilor a ales
personalități din treisprezece spectacole considerate reușit realizate în 2014,
în Capitală și întreaga țară. (Opt spectacole sunt comentate la data premierii
pe acest blog.) Inexplicabil rămâne totuși pentru selecție întrebarea DE CE printre cele treisprezece nu și-a găsit un loc
și “Păi … despre ce vorbim noi aici, domnule?” adaptare de Cătălin Ștefănescu după
romanul “Moromeții” de Marin Preda în regia lui Alexandru Dabija, Teatrul Act.
Răspunsul … subiectivismul despre care tot “vorbim” la fiecare ediție!
Cel de al doilea juriu cu o componentă
potrivită rostului său, a fost alcătuit din Ștefania Cenean (scenograf), Dan C.
Mihăilescu (comentator cunoscut al fenomenului literar, dar și teatral),
Valeria Seciu (actriță de marcă), Alexa Visarion (regizor) și Oana Stoica
(critic de teatru). Prezentăm rezultatul jurizărilor.
Cel mai bun spectacol – “DE VÂNZARE / FOR SALE” de Gianina
Cărbunariu, Teatrul Odeon. Au mai fost nominalizate – “MOBILĂ ȘI DURERE” de
Teodor Mazilu, direcția de scenă Victor Ioan Frunză, producător Centrul
Cultural pentru UNESCO “Nicolae Bălcescu” și “OMUL CEL BUN DIN SECIUAN” de
Bertolt Brecht, regia Andrei Șerban, Teatrul “Bulandra”. Părerea mea este că se
putea acorda ex aequo premiul pentru cel mai bun spectacol și pentru “Omul cel
bun din Seciuan” și pentru “De vânzare / For Sale” (spectacole vizionate); au aceiași tematică și valoare, numai că sunt
diferite ca demers teatral. Primul atacă piesa lui Brecht în numele rostului
teatrului ca oglindă a realității imediate și solicită timp de peste trei
ceasuri efort creator din partea unei echipe ample de colaboratori, cel de al
doilea spectacol dezvoltă un text al regizoarei realizat în urma unei
minuțioase documentări despre un fenomen actual grav și se integrează unui alt
gen teatral – teatrul document. Cei doi regizori au demonstrat a fi “regizori
cetățeni” responsabili de ce se petrece în actualitatea curentă. Ambele au
valoare și pot fi considerate evenimente ale stagiunii trecute.
Cel mai bun regizor – VICTOR IOAN FRUNZĂ pentru spectacolul “Mobilă
și durere”.
Nominalizări – Andrei Șerban pentru “Omul cel bun din Seciuan”, Teatrul “Bulandra”
și Radu Nica pentru “Incendii”, Teatrul Maghiar de Stat “Csiky Gergely” din
Timișoara. Curios, dar “Incendii” nu a primit pentru nimeni din distribuție
nicio altă nominalizare la o altă secțiune de premiere.
Cel mai bun scenograf – ADRIANA GRAND pentru scenografia
spectacolului “Mobilă și durere”. Nominalizări – Iuliana Vîlsan pentru “Omul cel bun din
Seciuan” și Andrada Chiriac pentru “Cerere în căsătorie”, Teatrul Dramatic
“Fani Tardini” din Galați.
Cel mai bun actor în rol principal – VLAD IVANOV pentru rolurile din
“Omul cel bun din Seciuan”. Nominalizări – Sorin Leoveanu pentru rolul Hitler din
“Mein Kampf”, Teatrul Național din Cluj-Napoca și Adrian Nicolae pentru Gore
din “Mobilă și durere”.
Cea mai bună actriță în rol principal – ANCA HANU pentr rolul Amalia
din “Amalia respiră adânc”, Teatrul Național din Cluj-Napoca. Nominalizări –
Alexandra Fasolă pentru rolurile din “Omul cel bun din Seciuan” și Daniela
Torok pentru rolul Sally Bowles din “Cabaret”, Teatrul German de Stat din
Timișoara. DE CE juriile amestecă meritele
dintr-un recital (Anca Hanu) de o oră și câteva minute, cu meritele
interpretării unor partituri ample de câteva ore, dificile, cu solicitări
multiple cum sunt cele susținute strălucit de Alexandra Fasolă și Daniela
Torok? Regulamentul Galei trebuie să departajeze recitalurile, de spectacole
ample, în acordarea distincțiilor. Se poartă recitalurile intens, așa că merită
o secțiune aparte!
Cel mai bun actor în rol secundar -
MIHAI CĂLIN pentru Caliban din “Furtuna”, Teatrul Național
“I.L.Caragiale”. Nominalizări – Andrei Huțuleac pentru rolul Urechiatul din “Mobilă
și durere” și Georg Peetz pentru rolul Conferencier din “Cabaret”, Teatrul
German de Stat din Timișoara.
Cea mai bună actriță în rol secundar – KATALIN BEREKMERI pentru
rolurile din “Castingul Dracului”, Teatrul Național Târgu-Mureș - Compania
“Tompa Miklos”. Nominalizări – Ana Ciontea pentru rolul Mama din “Numele”, Teatrul
Foarte Mic și Ana Covalciuc pentru Propietăreasa din “Omul cel bun din
Seciuan”.
Critică teatrală – DORU MAREȘ. Nominalizări – Claudiu Groza și
Ion Parhon
Teatru radiofonic – “HENRIC al V-lea” de William Shakespeare,
adaptare radiofonică: Domnica Țundrea, regia artistică: Attila Vizauer. Nominalizări –
“Fantomele din Canterville” după Oscar Wilde, scenariul și regia artistică:
Ilinca Stihi și “Metamorfoza” după Franz Kafka, scenariul și regia artistică:
Ion Andrei Puican.
Teatrul TV – “VINOVATUL” după Ion Băieșu, scenariul și regia
artistică: Ion Gostin. Nominalizări – “Roman teatral (Însemnările unui nebun)”
după Mihail Bulgakov, dramatizare, adaptare și regie: Vitalie Lupașcu și “Zi
că-ți place!” după Valentin Nicolau, adaptare și regie: Cornel Mihalache. Este
o bucurie că teatru tv continuă să existe! Rămâne de văzut, când și cum își va
consolida repertoriul și va descoperi regizori cu aplicație pentru acest gen
teatral!
Debut – ANCA BIANCA POPESCU pentru rolul Fata din “Numele”, Teatrul
Foarte Mic.
Nominalizări – Vlad Nemeș pentru rolul M din “Cockoși”, Teatrul Act și Ciprian
Nicula pentru rolurile din “Ești un animal, Viskovitz!”, Teatrul “Anton Pann”
din Râmnicu-Vâlcea.
DE CE în această Gală teatrul independent nu beneficiază prin regulament
de o secțiune specială?
Premiul special – UNATC pentru Galele Absolvenților; înmânat
rectorului Adrian Titieni
Premiul British Council (premiu găzduit) pentru inovație în
management teatral, echipei coordonatoare a proiectului “9G – Noua generație”
de la TNB: Cristina Gavrilă (conducător Centrul de Cercetare și Creație
Teatrală “Ion Sava”), Ionuț Corpaci Teodorescu (producător delegat) și Viorel
Florea (coordonator scenă). Nu știm ce … cerceteză Centrul “Ion Sava” că rezultatele
artistice ale programului “9G” au fost
discutabile ca valoare artistică. Din 42 de proiecte au fost selectate 7 și
s-au prezentat 6, realizate de tineri independenți. Cu excepția unui singur
proiect, celelalte șase erau experimente căznite și lipsite de o logică
elementară. Repertoriul ales rămâne o altă problemă delicată, cum este și cea a
tinerilor regizori. DE CE s-a acordat acest
premiu coordonatorilor programului “9G” e greu de explicat, mai ales că tinerii
independenți reușesc unele spectacole remarcabile în teatre independente?!
Cea mai bună piesă românească a anului 2014 – concurs UNITER sub
egida Casei Regale a României – “Timpul nebunilor” de Stela Giurgeanu. (Juriul selectiei –
Marina Constantinescu, Dan C.Mihăilescu și Marian Popescu)
PREMIILE SENATULUI UNITER
Ca în fiecare an, Senatul
UNITER acordă premiile sale selectate în
urma propunerilor teatrelor și membrilor din Senat. Lista nominalizărilor este
foarte bogată în nume prețuite, dar vom preciza doar pe cei care au obținut
premii la actuala ediție.
Premiul pentru întreaga activitate – VLADIMIR JURĂSCU (actor), MIHAELA ARSENESCU WERNER (actriță), ALEXANDRU HAUSVATER (regizor), CLARA LABANCZ (scenograf) și MIRA IOSIF
(critic și istoric teatral).
APLAUZE PENTRU INVITAȚI !!!
Evenimentul cultural
a beneficiat de invitați surpriză care au “colorat” încântător momentele Galei.
“WEST SITE STORY”, musicalul celebru
datorat lui Leonard Bernstein a fost prezentat ca o noutate la ultima ediție a
Festivalului Național de Teatru, de o excelentă echipă de tineri coordonați de
Răzvan Mazilu (spectacol comentat pe blog). A fost un spectacol remarcabil, un
eveniment ce insufla încredere în tineri, dar … nu s-a jucat, decât de patru
ori pe scena Teatrului Odeon! Nu s-a mai putut prezenta publicului din … lipsă
de fonduri! În cadrul Galei acei tineri formidabili au oferit un scurt fragment
din musical. Poate totuși printr-o minune, un teatru să treacă peste cenzura
financiară și să includă în repertoriu “WEST SITE STORY” cu acești minunați
tineri! Pe scena mare a TNB și-ar găsi un loc generos acest musical. Prezența
lor în Gală a fost o încântare.
FORMAȚIA
“VIOLONCELISIMO” cu tineri interpreți a oferit excelente momente muzicale. Din nou,
întâlnirea cu tinerii a fost o mare bucurie!
TEATRUL “MASCA” ajuns și el la 25 de
ani, ca și UNITER, a cucerit publicul și telespectatorii cu un scurt moment ce
exemplifica marea artă a acestei trupe conduse de Mihai Mălaimare, pentru
genulul special de teatru dans și pantomimă.
TONI GRECU și o parte din trupa
sa au animat cu fin umor ritmul Galei. Un scurt moment de teatru de
improvizație a fost un exemplu de ce presupune comedie, satiră de înaltă
calitate. Toni Grecu și ai săi rămân singurii autori, creatori de satiră
actuală în peisajul nostru cultural. Din păcate se manifestă cuceritor duminica
doar la Digi 24 Tv și f.f.f. rar pe scenă !
Seria invitaților s-a completat
cu PAULA SELING într-un moment apreciabil și
care a pus din nou în evidență posibilitățile tehnice ale scenei de care
dispune Sala Mare a TNB.
GALA PREMIILOR UNITER, EDIȚIA a
XXIII-a s-a înscris ca un reușit eveniment cultural. Ca aspect general și
conținut a dovedit o revitalizare a imaginii sale. Mai are de dat însă,
răspunsuri la o serie de întrebări cu
“de ce …?”.
Primul răspuns trebuie să îl dea
însă, guvernarea haotică a societății noastre – DE CE NU ACORDAȚI ATENȚIE
MERITATĂ CULTURII? … “Nu putem unii fără alții!”