VRAJA MIȘCĂRII CARE … “VOEBEȘTE” DESPRE NOI
Este binevenit
spectacolul meșterului Gigi Căciuleanu “L’Om
DAdA” dedicat lui Tistan Tzara și dadaismului, fiind o adevărată “lecție”
culturală, mai ales când tinerii regizori se căznesc să se remarce prin tot felul
de experimente cu pretenții de inovație teatrală. Amintim că românul Tristan
Tzara s-a născut în 1896 și de la douăzeci de ani, a susținut cu precădere în
Franța, gruparea care lansa mișcarea avangardistă de rezonanță, curentul
dadaist, inițiat în Elveția. Spectacolul are și un sens aniversar - 120 de ani
de la nașterea lui Tristan Tzara și un secol de la lansarea dadaismului, curent
din care a rezultat apoi, suprarealismul. Nume celebre de creatori printre care
Andre Breton, Louis Aragon, Paul Eluard sau Pablo Picasso, s-au reunit mânați
de revoltă, împotriva conflictului absurd al primului război mondial, cât și
împotriva conformismului burghez al epocii. Dadaismul a cuprins nu numai
literatura, ci și alte domenii artistice, fiind amplu comentat în numeroase
studii.
Anul trecut, la cea de a XVIII-a ediție
a Galei Tânărului Actor “Hop” de la Costinești, directorul artistic, regizorul
Radu Afrim, a ales drept tematică a concursului dadaismul, eveniment comentat
pe acest blog. Din păcate inițiativa nu a avut un rezultat apreciabil din cauza
lipsei cunoașterii de către tinerii concurenți a datelor despre mișcarea
avangardistă – dadaismul. Acum, Gigi Căciuleanu, personalitate a dansului
modern, reușește un spectacol unicat prin ilustrarea scenică a primei părți a
textului “L’homme approximatif” de Tristan Tzara. Îmbină armonic cuvântul lui
Tzara în română și franceză, cu exprimarea corporală. Mișcarea, elemente de
dans, gestică rafinată, “vorbesc” și exploatează multiplele sensuri pe care le
poate avea cuvântul rostit de cei doi interpreți – Gigi Căciuleanu și Lari
Giorgescu. Ei compun două persoane care rezumă senzațional, imagini esențiale
privind “aproximația” diverselor fațete ale Omului.
Autorul acestui spectacol
surprinzător, Gigi Căciuleanu transpune scenic miezul de la care a pornit
dadaismul, “Manifestul” care a animat curentul. O persoană citește în debutul
reprezentației un ziar marcat pe prima pagină de titlul “Manifest”. Ziarul
devine “obiect” folosit de cei doi care îi “citesc” scenic. În final ziarul va
fi fragmentat cu o foarfecă în multe bucăți, amintind de declarația dadaiștilor
că acele fragmente decupează cuvinte prin care se poate recompune o altfel de
poezie. Rezultatul nu va fi un amalgam de cuvinte, are o logică propie de a
descoperi aproximația ființei umane căreia însă, nu îi poate lipsi poezia.
Compoziția coregrafică ansamblează cu finețe poetică, motive de dans și
expresia mișcării subliniată prin momente statice, totul cu sens de a desprinde
ideea din cuvintele rostite pe rând de cele două persoane în română și
franceză. Impresionantă este îmbinarea cuvântului cu trăirea expresiei
corporale, cu amănuntul gestual. Totul este ritmat dirijat de o coloană sonoră
compusă din fragmente muzicale, inspirat alese din numeroase compoziții
celebre.
Persoanele ce reprezintă Omul,
construiesc acest personaj semnificativ, prin sugestiile oferite de scrierea
lui Tristan Tzara. Sunt repetate fragmente din text, dar de fiecare dată ele prind
un alt sens prin măiastra citire corporală și vocală a celor doi interpreți –
Gigi Căciuleanu și Lari Giorgescu. Cu o artă desăvârșită a comunicării gândului
interior prin fibra corporală, unde până și degetele mâinii pot exprima stări,
Gigi Căciuleanu dublează cuvântul prin exprsie corporală, cu măestrie. După
admirabilul recital “Poezia visului” de la “Unteatru” (comentat pe blog la data
premierei), Lari Giorgescu continuă demonstrația de a trăi cuvântul și poezia
sa prin abila sa mobilitate corporală, ce completează astfel, esențele
cuvântului rostit. Sunt extraordinari acești vrăjitori care transmit stări
emoționale, ambalând gestual cuvântul.
“L’Om
DAdA” provoacă, surprinde, cucerește prin demersul stilistic teatral inovator,
logic condus pentru a unii cuvântul cu mișcarea corporală într-o coregrafie cu
adevărat originală. Spectacolul vorbește despre noi, când amintește dadaismul,
luat drept pretext cultural. Orice spectator, indiferent de preferințele sale
pentru teatru, va fi cucerit de această bijuterie teatrală.