REZULTATUL ABSENȚEI UNUI REGIZOR …
Când dramaturgia
noastră se zbate să găsească teme actuale, iar rezultatele sunt minore în piese
stângaci scrise, în Transilvania dramaturgul Csaba Szekely oferea în 2010
“Trilogia minelor”: “Beznă de mină”, “Flori de mină” și “Apă de mină”. În
aceste tragicomedii prezintă cu duritate situația actuală a satului și micilor
comunități în urma trecerii de la comunism la încercarea bezmetică de a
construi un alt sistem social. Inexplicabil, dar piesele sale cu conflicte
actuale, personaje solid definite și replică încărcată de sensuri, nu
beneficiază de integrarea în repertoriile cu pretenții ale majorității
teatrelor noastre. Am descoperit acest dramaturg de valoare, apreciat și
premiat peste hotare, în urmă cu trei ani când Trupa “Yorick” de la Târgu-Mureș
prezenta “Beznă de mină”, spectacol comentat pe acest blog. De curând, aceiași
trupă a obținut mai multe premii meritate în cadrul celei de a XIV-a ediție a
Festivalului Comediei Românești (fesrCO) cu piesa “MaRo” de Csaba Szekely.
În Capitală, doar Teatrul Act
independent, a inscris în repertoriu “Apă de mină”, un proiect coordonat de
teatrologul Oana Stoica, cu o echipă de actori stimați, unii apreciați și
pentru roluri din film ori producții de televiziune, dar … fără regizor.
Spectacolul rezultat este minor prin absența unui concept regizoral.
“Apă de mină” dezvoltă prin personaje
consistente o temă legată de rostul bisericii important și în viața satului,
unde se dovedește a fi acum, o instituție ipocrită sub stindardul moralei.
Conflictele dramatice sunt atacate prin replici acide care animă intențiile
satirice ale acestei tregicomedii. Se știe că limba maghiară în care este
scrisă și piesa, deține un bogat bagaj de expresii triviale, dar traducerea sa
în limba română de către Sandor Laszlo se rezumă la câteva injurii exagerat
repetate. Traducerea devine vulgară, fără motivare în substratul situațiilor și
afectează imaginea generală a spectacolului, cât și tematica meritorie a
scrierii.
Punctul nevralgic al acestui spectacol
rămâne însă, lipsa coordonării regizorale a proiectului produs de Teatrul Act
și “Scena 9”. Stimații actori distribuiți reușesc cu greu să definească în
profunzime personajele atribuite. Replicile sunt adeseori fals recitate, fără
specularea substratului lor. Tânărul revoltat Marton, îngrijitorul bisericii,
pilon al conflictului apare ca un individ cu probleme psihice. Alexandru Potocean,
lipsit fiind de îndrumarea regizorului, nu reușește să stabilească nuanțat
relațiile lui Marton cu cei din preajmă și adeseori turuie replica fără
evidențierea sensurilor. În Istvan, învățătorul căruia i-a ars casa, Alin
Florea propune un tip egoist, fără atitudine în raport cu tragedia trăită.
Fiica sa Imola este caracterizată de Irina Antonie caricatural, ca o prostovană
cu pofte erotice. În preotul Ignac, încearcă o schiță mai amplă de personaj,
Ioan Coman care sugerează uneori perfidia slujitorului imoral al bisericii.
Alcoolul rămâne singurul refugiu al personajelor în fața degradării vieții din
acest sat, beția nu este manevrată însă, credibil de interpreți prin absența
regizorului. Sensurile majore ale tematicii piesei lui Csaba Szekely sunt anulate
când nu există un concept regizoral, iar tragicomedia se transformă într-o
comedie vulgară, cu precizarea a nu fi recomandată persoanelor sub 16 ani. Un
singur personaj din distribuție, Iren, femeia de serviciu a preotului, are
densitate prin interpretarea Virginiei Mirea. Cu finețe actrița dezvoltă
personajul pe muchia de cuțit dintre dramatic și comic, trăind interior stările
unei femei cu viața distrusă și de dispariția fiicei; Iren vrea să păstreze
tradițiile locului, evocă mereu pe fiica aparent plecată în America, și mai
ales cum ar fi viața de acolo, și în toate situațiile Virginia Mirea
exploatează subtil substratul lor dramatic. Admirabil reușește actrița să
salveze personajul de confuziile iscate prin inexistența unui regizor.
“Apă de mină” rămâne un alt exemplu al
crizei regiei cu care se confruntă teatrul nostru instituționalizat sau
independent. Din păcate, în acest caz o piesă de calitate, necesară
repertoriului teatral prin tematica actuală, este afectată că nu s-a găsit un
regizor să îi dea viață scenică.
sunt de argint de la Garman, m-am căsătorit acum 8 ani fără un copil, căutam cu disperare o soluție pentru că doctorul a spus că nu pot rămâne însărcinată, dar un prieten de-al meu m-a îndrumat către un jucător de vrăji numit Dr. White și i-a explicat problemele mele și mi-a promis că totul va fi bine cu mine în 12 zile, mi-a dat câteva instrucțiuni pe care le-am făcut perfect, am fost la spital pentru test și mi-au confirmat că sunt însărcinată cu o săptămână și acum am frumosul meu fiu și mai am o altă sarcină chiar acum, mulțumesc ție dr White, contactează-l pentru tot felul de soluții,
RăspundețiȘtergere1) dacă doriți să returnați Ex.
2) dacă vrei vraja să rămâi însărcinată.
3) dacă doriți să opriți avortul spontan.
4) dacă vrei să fii iubit de cineva.
5) vraja pentru a vindeca tot felul de boli sau boli.
Si altii.
el este cel mai bun și foarte adevărat. wightmagicmaster@gmail.com. WhatsApp: +17168691327