O NOUĂ GENERAȚIE DE ACTORI ÎȘI CONSOLIDEAZĂ VALOAREA
Piesa “Medeea, mama mea” atenționează
asupra problemei migrației axată în special pe segmentul etniei romilor din țările
estice, temă subliniată și prin comentariile muzicale inspirat create de Assen
Avramov. Conceptul regizoral amplifică tematica prin imagini cu trimitere spre
fenomenul actual al migrației din Orient, în special prin ținuta personajelor
feminine. Planul principal al textului e susținut prin monologurile a trei
femei care relatează dramele suferite prin abuzuri și înstrăinarea copiilor.
Planul doi al textului motivează și titlul prin evocarea mitului celebrului
personaj Medeea, cât și prin povestea balenei Goliat, pentru a marca disperarea
emigranților. Personajele principale ale acestui plan sunt Bojdar care zace pe
un pat de spital și în delirul său trăiește drama căutării mamei, alături
fiindu-i Teodor ale cărui comentarii uneori au trimiteri culturale forțate.
Lui Ivan Dobcev îi mai aparține
și scenografia cu intenții de a puncta vizual metaforele piesei sale originale.
La începutul reprezentației decorul se rezumă la un zid de spital alb cu
înscrisul roșu “Emergency” prin care se lansează convenția teatrală a
“urgenței” de a privi mai atent lumea din jur. În spatele acestui zid se
descoperă decorul straniu al suferinței lui Bojdar. Accente muzicale, songuri
și momente de dans însoțesc evocările celor rătăciți pe drumul vieții.
Spectacolul este un reușit experiment teatral pe o temă gravă a actualității.
Întruparea scenică a celor opt
personaje solicită actorii pentru a demonstra capacitățile multiple pe care le
dețin - cântă, dansează, susțin impresionant monologurile - poveste care evocă
destinul fiecărui personaj feminin, în special. Reîntâlnim în distribuție
actori cu CV-uri bogate, absolvenți din 2001 până în prezent de la diverse
universități de artă – Florentina Țilea, Aylin Cadîr, Mădălin Mandin, George
Piștereanu, Iloana Brezoianu, Ionuț Toader, Ionuț Niculae, doar Alin Potop este
încă student. Mai toți au jucat în filme de lung și scurt metraj, au participat
la diverse proiecte dezvoltate în teatrele independente și de stat. Sunt tineri
ajunși la deplină maturitate creatoare prin multipla activitate ce le-a adus
remarcarea deplină.
În acest spectacol amintim de pildă, interpretarea de
excepție a actrițelor Florentin Țilea (Jupâna), Iloana Brezoianu (Isaura) și
Aylin Cadîr (Zambila) care susțin ample monologuri dramatice. Se integrează
perfect atmosferei impuse de monologuri – Mădălin Mandin (Johny), George
Piștereanu (Gugstean) și Ionuț Niculae (Leonsio), colorând dramatic cu accente
ironice uneori, situațiile evocate. Trebuie subliniat că interpreții prin
cântec și mișcare, prin expresie gestuală și rostirea cu sens profund a
subtextului replicii, construiesc admirabil diverse personaje. Muzica este live
prin contribuția remarcabilă datorată lui Emilian Ciobanu – acordeon și Bianca Drăgoi
– vioară.
Două roluri deosebit de dificile
cu intenția de a încărca textul prin metafore și comentarii filosofice – Bojdar
și Teodor sunt dezvoltate cu abilitate de Alin Potop și Ionuț Toader. Actorii
reușesc să redea profilul interior al personajelor.
“Medeea, mama mea” poate fi
considerat un experiment teatral provocator ce transmite emoție prin dăruirea
interpreților pentru susținerea tematicii sale dramatice. Este un spectacol de
actualitate despre fenomenul dramatic al migrației, ambalat atractiv muzical.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu