“TEATRU ADEVĂRAT PENTRU SUFLET ȘI MINTE”
“Livada de vișini”
care a încheiat de fapt, Festivalul Național de Teatru,
a amintit unora de evenimentul întâlnirii, în urmă cu mulți ani, cu
spectacolul “Regele Lear” în regia lui Peter Brook, cu Paul Scofild pentru că
era “teatru adevărat pentru suflet și minte”.
De treizeci și trei de ani, regizorul
Lev Dodin conduce “The Maly Drama Theatre -Theatre of Europe” și cucerește
lumea cea largă cu demonstrațiile sale privind ce presupune teatrul astăzi și
inovația teatrală. În spirit cultural, Lev Dodin își permite să adapteze scenic
”Livada de vișini”, descoperind că genialul psiholog al lumii, Anton Pavlovici
Cehov, a scris la început de secol XX despre comedia istoriei care se repetă
mereu.
Integrarea se consolida și prin proiecțiile
prezentate pe marele ecran din scenă. Perfect motivate, cele două filme
proiectate în alb și negru, arătau fascinanta livadă de vișini înflorită și
evocau viața trăită de Ranevskaia înaintea plecării la Paris în urma pierderii
băiatului său. Filmele indicau epoca glorioasă a unui important segment social,
aristocrația. Finalul impresionant al reprezentației oprea respirația
publicului, când Lopahin, stăpân acum al livezii, înmânează rolele filmului,
celor care rămân într-o epocă trecută a istoriei, părăsind livada.
Comentariile
muzicale (Gilles Thibaut, Paul Misraki, Johann Strauss) și accentele sonore,
completau sugestiv trecerea timpului istoric. Intervenția de două ori a
sirenelor de alarmă, atenționa trecerea clasei aristrocate de la etapa sa
istorică, la cea din 1917 de venire a comunismului, ce deschidea o altă epocă,
ca apoi spre final, sirena să sugereze perspectiva unei alte etape, posibil a
îl afecta și pe Lopahin. Imaginea spectacolului era magic condusă de regizor,
scenograf, actori și coloana sonoră pentru a sublinia raportul dintre forma și
conținutul aparent comic, dar dramatic de fapt, al transformării etapelor
istoriei.
Liubov Ranevskaia devenea prin Ksenia
Rappoport o aristocrată romantică, o femeie detașată de concretul vieții,
dorind să trăiască pentru iubire, sentimentală, răsfățată, dar și egoistă,
privind însă, superficial realitatea. Actriță de teatru și film, Ksenia
Rappoport impresiona prin firescul acordat judecării absurde a situației în
care se afla Ranevskaia. Grupului aristocrat îi aparține și Gaev, fratele
Liubei, nobil rupt de realitate, naiv în gândire, remarcabil prezentat de Igor
Chernevich. Firs (Sergey Kuryshev) și chiar, Charlotta, guvernanta (Tatiana
Shestakova) serveau mentalitatea propietarilor livezii, iar actorii defineau
admirabil personajele.
Opusul
aristrocaților naivi în perceperea evoluției istoriei este Lopahin, fiu de
iobag, parvenit financiar, un om cu spirit practic, dar care nu uită umilințele
trecutului, personaj excelent compus în amănunt de Danila Kozlovsky, actor
consacrat în film și în teatru. Actorul sugera sensibil, cum pragmatismul lui
Lopahin, ajunge să îi frâneze sentimentele față de Varia, fiica adoptivă a
Liubei, “gospodina” conacului. Actorul sublinia forța lui Lopahin de a urca o
treaptă spre o nouă etapă istorică. Apropiată lui ca mentalitate, Varia, e
lipsită însă, de forța acestuia în a o pune în practică. Elizaveta Bolarskaia
trăia stările multiple ale Variei, de femeia îndrăgostită de Lopahin, dar și de
femeia autoritară, pragmatică. Actrița prezenta o Varia, greu de uitat.
Trofimov, studentul (Oleg Ryazantsev), Ania, fiica Lubei (Dana Abyzova) și
Epihodov, contabilul (Andrei Kondratiev) aparțineau unui grup social în care
fiecare își dorește trabsformarea, dar este incapabil să o înfăptuiască;
ireproșabil construiau interpreții personajele. O mentalitate confuză în
perceperea situațiilor reale se dovedea a fi specifică, slugilor tinere cu
ambiții diferite – Duniașa (Arina Von Ribben) și Iașa (Stanislav Nikolsky) -
discret satirizată, o prezentau remarcabil interpreții. Toți actorii construiau
mentalitățile diverse ale unor categorii sociale, întâlnite mereu, indiferent
de epoca istorică. “Livada de vișini” se transforma într-o oglindă a lumii,
afectată întodeauna de schimbările istoriei.
Acest spectacol, a demonstrat cât de
contemporană rămâne ultima piesă scrisă de Cehov în 1904, perfect construită
scenic de Lev Dodin și echipa de la “Maly Drama” în spiritul “teatrului
adevărat pentru suflet și minte”, fără artificiile unui regizor care se visează
mai presus de dramaturg, cum se întâmplă uneori. “Livada de vișini” rămâne întâlnirea memorabilă propusă de Festivalul Național de Teatru, cu ceea ce presupune
creația teatrală astăzi, datorată unor mari artiști al căror talent e dublat de
cultură și cunoașterea profundă a realității.
Admirabil, felicitări...
RăspundețiȘtergere