TRISTĂ ISTORIE A VALORII, RĂMASĂ … MEREU ACTUALĂ
Textul ansamblează stenogramele
celebrului proces internațional din 1928 și nu aparține unui dramaturg român,
ci francezului Eric Vigner, actor și regizor cunoscut. În 1996, a fost
prezentat de către Eric Vigner pentru prima dată acest text în spectacol, la
cea de a 50-a ediție a Festivalului de la Avignon. O personalitate activă a
teatrologiei și pe plan internațional, George Banu traduce acest text, iar Editura
Curtea Veche publică un caiet program original, semnat de George Banu și Eric
Vigner. În cartea program de sală, descoperim un sensibil și cuceritor eseu al
teatrologului, alăturat textului de teatru documentar conceput de francez.
Spectacolul este producția Teatrului Odeon și Companiei Suzanne M., realizată
cu sprijinul Ministerului Culturii și Comunicării din Franța, al Institutului
Francez al Regiunii Bretagne și al Ambasadei Franței la București.
Regizorul
Eric Vigner tratează scenic textul său fără artificii teatrale, acordând
importanță sensurilor “citirii” publice a documentelor din proces, transformate
într’o dezbatere deschisă pe tema rostului unui act artistic. Regizorul implică
și publicul în această dezbatere despre adevărul actului artistic. Spectatorii
sunt plasați de-o parte și alta a spațiului de joc, iar avocații celor două
părți – acuzare și apărare – vor ca asistența din sală să le susțină
pledoariile. Decorul și costumele lui Constantin Ciubotariu ilustrează timpul
acțiunii într-un spațiu funcțional desenat.
Actorii participă la dezbatere pe tot
parcursul reprezentației și ca simpli spectatori, izolați într-o zonă separată
de public. Când se transformă în personaje, actorii relatează admirabil
“citirea” cu dublu sens a stenogramelor care revin fiecăruia. Stâlpii
dezbaterii sunt avocații, iar Carmen Tănase (C.J.Lane, avocatul acuzării) și
Marius Damian (M. Higginbotham, avocatul apărării), reușesc o performanță prin
îmbogățirea personajelor și sub aspect caracterial.
De pildă, Virginia Rogin punctează cu
ironie, cu umor personajul R. Ingersoll Aitken, femeia elegantă cu pretenții de mare
creatoare în domeniu. Elvira Deatcu este excelentă în F.Watson, șefa unei
reviste de artă; cu inteligență și firesc scoate în evidență convingător argumentele estetice ale susținerii inovației
în artă. Credibil este Silviu Vâlcu în Edward Steichen cel care evidențiază
motivele admirației pentru opera lui Brâncuși. (În altă variantă a
reprezentației, rolul este atribuit actorului Richard Bovnoczki.) Fiecare
secvență a reprezentației prezintă declarațiile unui alt personaj martor audiat în
proces, și astfel distribuția se completează și prin interpetările ireproșabile
ale actorilor Mircea M.Crețu (Jacob Epstein), Mugur Arvunescu (William Henry
Fox).
Un rol important revine lui Brâncuși, tratat însă, modest de către regie, dar interpretat cu credință de Laurențiu Lazăr. Procesul
are și un judecător pe Waite, cu replici puține, dar actrița Oana Ștefănescu
evidențiază prezența personajului prin atitudini expresive în momentele numeroase lipsite de replică din diversele
situații ale conflictului. Apreciabilă este și participarea lui Radu Poalelungi
în Thomas M.Jones cel care animă intervențiile sculptorului. Întreaga
distribuție se confruntă cu personaje schemă. Ele relatează, ilustrează, un
proces istoric. Actorii reușesc să treacă peste dificultățile specifice
teatrului documentar, dovedind fiecare capacitățile deosebite pe care le
deține.
În finalul reprezentației, planul
substratului tematic al textulu, arată și intervenția politicului în actul
artistic. Se dă citire stenogramei ședinței Academiei Republicii Populare
România, procesului-verbal din 7 martie 1951; ședința era prezidată “de
tov.acad. M.Sadoveanu” cu participarea “acad.Gh.Călinescu, I.Iordan, Camil
Petrescu, Al.Rosetti, Al.Toma, G.Oprescu, Jean Al.Steriadi, V.Eftimiu și tov.
Geo Bogza, prof. Al.Graur, prof. I.Jalea, I.Panaitescu-Parpessicius și
K.H.Zambaccian. Și-au scuzat absența tov.acad. Gala Galaction și tov. Lucian
Grigorescu.” Participanții “înfierau formalismul” lui Brâncuși și nu acceptau
prezența lucrărilor sale în Muzeul de Artă!
“Brâncuși împotriva Statelor Unite”
este un spectacol de importanță pentru cunoașterea istoriei amare a valorilor
culturale, indiferent de timpul istoric și reușit prin configurarea teatrală.
Publicul este captivat de relatarea unui proces cultural și aplaudă mulțumit că
a privit cu emoție o lecție de istorie mereu vie.
P.S.
În 2017, trista istorie a valoriilor lui Constantin Brâncuși se repetă,
continuă, în jurul unei alte opere de artă valoroasă, de patrimoniu național –
“Cumințenia pământului”. Concetățenii săi de astăzi, sunt entuziasmați însă, de
“valori” siliconate, într-o societate în care la vârf, se află alți … “vameși”
culturali.
sunt de argint de la Garman, m-am căsătorit acum 8 ani fără un copil, căutam cu disperare o soluție pentru că doctorul a spus că nu pot rămâne însărcinată, dar un prieten de-al meu m-a îndrumat către un jucător de vrăji numit Dr. White și i-a explicat problemele mele și mi-a promis că totul va fi bine cu mine în 12 zile, mi-a dat câteva instrucțiuni pe care le-am făcut perfect, am fost la spital pentru test și mi-au confirmat că sunt însărcinată cu o săptămână și acum am frumosul meu fiu și mai am o altă sarcină chiar acum, mulțumesc ție dr White, contactează-l pentru tot felul de soluții,
RăspundețiȘtergere1) dacă doriți să returnați Ex.
2) dacă vrei vraja să rămâi însărcinată.
3) dacă doriți să opriți avortul spontan.
4) dacă vrei să fii iubit de cineva.
5) vraja pentru a vindeca tot felul de boli sau boli.
Si altii.
el este cel mai bun și foarte adevărat. wightmagicmaster@gmail.com. WhatsApp: +17168691327