… “PE ACEȘTIA ÎI AVEM, CU EI DEFILĂM” …
DATE DESPRE COMPETIȚIE
Uniunea Teatrală din
România (UNITER), organizație a breslei slujitorilor teatrului, dezvoltă de
douăzeci de ani, cu eforturi financiare și de organizare, un proiect foarte
important – Gala Tânărului Actor “HOP” în scopul generos de afirmare a
tinerilor care trebuie să ducă mai departe teatrul nostru. Este singura
manifestare amplă dedicată tinerilor actori din peisajul mișcării teatrale.
Premianții edițiilor anterioare sunt astăzi nume de referință, în teatre și
cinematografie. Amintim, de pildă, în ordinea lansării la edițiile Galei “Hop”
câteva personalități de astăzi – Pavel Bartoș, Anamaria Marinca, Gabriel
Pintilei, Marius Rizea, Andreea Bibiri, Șerban Pavlu, Gheorghe Ifrim, Mirela
Oprișor, Dragoș Bucur, Natalie Ester, Adrian Văncică, Octavian Strunilă, Radu
Iacoban, Tudor Aaron Istodor, Sabrina Iașchevici, Ilona Brezoianu, Ada Lupu.
“Hopul” concursului trecut de ei și alți colegi ai lor, a însemnat primul pas
pe drumul succesului. La actuala ediție de sărbătoare a douăzeci de ani ai
Galei, Ion Caramitru, președintele UNITER a amintit metaforic poezia lui Marin
Sorescu “Mă uit” pentru că această Gală poate fi … un ceas “L-am pus în piață
pentru voi / Ca pregătiți să fim de HOP / Ni-i viitorul înapoi, / Zice
primarul, care-i șchiop”.
Nu trebuie să uităm că acum, avem în
“piața muncii”, 4 000 de tineri actori șomeri, absolvenți ai numeroaselor
noastre universități de artă, rezultat ai unei legislații șchioape. Este
alarmant numărul lor, producțiile de absolvenți sunt exagerate într-o țară cu
aproximativ nouăsprezece milioane de locuitori posibili spectatori, cu un număr
minor de teatre atât de stat, cât și independente. Alarmant mai este cum îi
pregătesc aceste universități de artă pe tineri pentru acerba concurență în
domeniu.
Regretatul Cornel Todea, regizorul Radu
Afrim au fost directorii artistici animatori a 18 ediții. De doi ani, cârma
directoratului a fost preluată de Miklos Bacs, actor de valoare, dar și pedagog
cu vocație la Universitatea “Babeș-Bolyai” din Cluj Napoca. Meșterul Miklos
Bacs, având experiența învățământului artistic, a definit tema fiecărei ediții
cu țintă educațional culturală. Ediția trecută a avut drept subiect pe
SHAKESPEARE, cea de a XX-a pe CEHOV cu tema “Singurătate – Suportabila
singurătate a ființei la A.P.Cehov”. Dorința dascălului a fost ca tinerii
concurenți să cunoască “lecția de singurătate” propusă de Cehov, “o lecție
plină de umor, inteligență, căldură umană, dragoste și înțelegere pentru semani
…”. Foarte grea “lecție” pentru concurenți pentru că presupune în prealabil
cunoașterea atentă a operei nemuritorului Cehov.
Programele de învățământ artistic din
universități au acum trei trepte – trei ani (!) de studii cu diplomă de
absolvire, apoi masterat, doctorat alți câțiva ani, pentru cine dorește.
Rezultatele studiului nu sunt însă mulțumitoare, atât sub aspectul pregătirii
culturale solide, chiar dacă în universitate se “exersează” Cehov sau
Shakespeare, cum se simt dramatic și hibele pregătirii strict tehnice în domeniul
vorbirii, rostirii replicii, ca și expresiei scenice. În actuala ediție de la
Costinești s-a acordat o importanță deosebită pentru “atelierele” de studiu,
workshop-urilor conduse de personalități deosebite. Mai mult, în perioada 31
august - 2 septembrie, Veniamin Filshtinsky, profesor de artă teatrală la Sankt
Perersburg, directorul Senatului Uniunii Teatrale din Rusia a coordonat “Etude”
la Naționalul bucureștean. Atelierele au continuat și la Costinești cu
regizorul Alexandru Dabija, cu Andrei Flaviu Fălcușan – Workshop kineto,
tinerii concurenți din zorii zilei până seara când se prezentau pe scenă, au
avut prilejul completării pregătirii profesionale cu exerciții consistente.
Concursul a cuprins două secțiuni -
INDIVIDUAL și GRUP. De 20 de ani, “Secțiunea grup” nu are însă, stabilit un
profil ferm. Preselecția celor 80 de aspiranți la competiție a fost întreprinsă
de juriul compus din Marcel Iureș, Maia Morgenstern și Petru Vutcărău
(regizor). Selecția dânșilor a adus 21 de tineri concurenți la Costinești în
Vox Maris Grand Resort care găzduiește de câțiva ani în spațiile sale elegante
manifestarea și colaborează cu UNITER. Actuala ediție a cuprins totuși un număr
restrâns de concurenți, doar 12 s-au încumetat să abordeze tema Cehov la
“Secțiunea individual” și restul să se manifeste numai în două spectacole
pentru “Secțiunea grup”. Concursul a avut și “proba impusă” - ETUDE, piatră
grea de încercare pentru toți concurenții, ca apoi cei 12 să prezinte în zece
minute un recital la “proba individuală” cu texte din scrisori, nuvele, piese
de teatru de Cehov la libera alegere. Ceilalți concurenți s-au manifestat în
cele două spectacole de 30 de minute selectate pentru secțiunea grup – “De ce,
Anton Pavlovici Cehov?” și “moscoOova”.
Prezentarea
în Gală a concurenților și fiecărui moment a revenit actorului Dragoș Muscalu
care s-a achitat ireproșabil de acest rol. Oferea cu umor înformația, relaționa
mereu, inteligent cu publicul. Mai trebuie subliniat că era un public special,
alcătuit firește din concurenți, colegii lor premianți la alte ediții,
directori de teatru, regizori, comentatori ai mișcării teatrale.
Juriul alcătuit din Zsolt Bogdan (actor),
Mihai Măniuțiu (regizor), Ana-Ioana Macaria (actriță), Ada Solomon (producător
de film) și Alexandru Voicu (actorul premiat la ediția Galei “Hop” din 2016) a desemnat câștigătorii acestei importante
competiții pentru cariera viitoare a tinerilor actori.
Mircea
Diaconu, parlamentar european, a oferit pentru cei premianți o călătorie la
Bruxelles, participarea la festivalul EuRoCultura proiect în care activează ca
politician fostul stimat actor.
PROBA IMPUSĂ (EDUDE), PRECIZĂRI
Celor selectați
pentru participarea la concurs a fost propus studiul următoarelor scene între
două personaje : Treplev – Arkadina din actul III, “Pescărușul”, Voinițki
(Vanea) – Astrov din actul IV, “Unchiul Vania” și Sonia – Elena din actul II, “Unchiul Vanea”. Concurenții au avut la
dispoziție multe zile, să citească atent piesele și să gândească asupra
personajelor. În concurs, cu o zi înaintea prezenței pe scenă, au fost alese
cuplurile și momentul ce revine din piesa lui Cehov. ATENȚIE! Proba individuală a presupus o improvizație pentru
acțiunea dintre cele două personaje studiate anterior, concurenții folosind
propiile replici, nu “învățând” pe de rost cele scrise de Cehov; obligatoriu
însă, trebuiau să respecte esența structurală a acțiunii propusă de dramaturg,
linia personajelor în conflict. Era o probă de studiu, amintind de propunerile
lui Stanislavski pentru “munca actorului” în asimilarea prin acțiune a personajelor.
Din păcate, mulți concurenți, surprindeau prin “improvizația” lor de studiu
facil, de parcă nu ar fi lecturat în întregime piesele propuse pentru concurs.
Proba impusă era prefațată cu scurte
prim planuri filmate pentru a evidenția diverse expresii ale chipului
concurenților în fața unor cuvinte definitorii pentru diverse stări emoționale
- “tristețe, revoltă, bucurie, spaimă, etc”. Intenție apreciabilă pentru că se
oferea și premiul “1/10 pentru FILM la TIFF”, dar prezentarea filmată apoi, a
unor scurte dialoguri în doi, inspirate de situații din filme celebre, nu își
găsea locul, așa cum erau concepute.
Prezentăm pe scurt “jurnalul” zilelor
de concurs. La fiecare concurent vom preciza universitatea unde a studiat.
4 SEPTEMBRIE
Cu
un scurt moment de joc activ, cei 21 de concurenți s-au prezentat publicului,
preocupați de întrebarea “Trebuie căutate forme noi?”, inspirată de replicile
lui Treplev în “Pescărușul”.
Concurs proba impusă
# Georgiana
Vișan (UNATC, clasa prof.univ.dr. Adrian Titieni, promoția 2o13) și
Alexandru Mihai Popa (Universitatea “Babeș-Bolyai”, clasa prof.univ.dr.habil.
Miklos Bacs și lect.asoc. Irina Wintze, promoția 2017) trebuiau să prezinte
acțiunea din actul III dintre Arkadina și Treplev (“Pescărușul”) când mama îi
schimpă fiului un bandaj și se punctează starea conflictuală dintre cei doi.
Replicile inventate nu aveau miez și erau rostite cu acel “firesc” care nu
pătrunde cu sens spre sală. Acțiunea și conflictul erau încropit sugerate,
amatoristic.
#
Maria Mitu (UNATC, clasa prof.univ.dr. Paul Chiribuță, promoția 2015) și Irina
Sibef (Universitatea “Babeș-Bolyai”, clasa prof.univ.dr.habil. Miklos Bacs și
lect.asoc. Irina Wintze, promoția 2017) vroiau să amintească de Sonia și Elena
din “Unchiul Vanea”, scena din actul II, dar nu se înțelegeau sensurile
replicilor inventate. Stăteau la o masă și … mâncau. Relațiile personajelor în
acțiune nu erau motivate.
#
Paul Radu (UNATC, clasa prof.univ.dr. Adrian Titieni, promoția 2o16) și Cosmin
Stănilă (Universitatea “Babeș-Bolyai”, clasa prof.univ.dr.habil. Miklos Bacs și
lect.asoc. Irina Wintze, promoția 2017) exersau profilul personajelor Voinițki
Vanea și Astrov în acțiunea din “Unchiul Vanea”, actul IV plasând unele accente
comice prin replicile rostite care se și înțelegeau uneori, fiind dublate de
expresii.
#
Theodora-Paula Gitana Sandu (UNATC, clasa prof.dr. Mircea Rusu și
prof.asoc.Alexandru Jitea, promoția 2015) și Radu Dogaru (Universitatea “Babeș-Bolyai”, clasa
prof.univ.dr.habil. Miklos Bacs și lect.asoc. Irina Wintze, promoția 2017)
trebuiau să amintească acțiunea dintre actrița Arkadina și fiiul ei scriitor,
Treplev (“Pescărușul”, actul III), dar conflictul părea apropiat celor dintr-o
mahala în această “improvizație”.
Concurs secțiunea individual
# Adrian
Dima (Universitatea Hyperion, clasa prof.asoc. Maia Morgenstern și prof.asoc.
Constantin Florescu, promoția 2013; este singura universitate care a alăturat
un concurent absolvenților proveniți de la UNATC și Universitatea
“Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca) A ales inspirat textul “Singurătatea
intelectualului” după “Trei surori” prin care vroia să transmită că viitorul
are și speranțe în mai bine. Chiar dacă se agita prea mult în scenă, reușea să
relaționeze direct cu spectatorii. A dovedit că deține calități, demne de
apreciat.
# BIANCA DOBA (Universitatea “Babeș-Bolyai”, clasa
prof.univ.dr.habil. Miklos Bacs, promoția 2017) a prezentat “Nina după
aplauze”, monologul din “Pescărușul” combinat cu gânduri personale și cu pasaje
extrase din scrisorile cehoviene, preciza concurenta. Momentul era “regizat”
exagerat prin apelarea la efecte derizorii în jocul cu numeroasele obiecte
dintr-o valiză. Funcționa în recital, doar o relație sugestivă în dialogul cu
personajul inventat Mircea. Concurenta demonstra calități în sugerarea stărilor
cu care se confrunta Nina, chiar dacă nu era alcătuit coerent colajul său.
Bianca Doba a fost distinsă cu Premiul pentru cea mai bună actriță
și Premiul “1/10 pentru Film la TIFF”.
# Alexandra
Dușa (Universitatea “Babeș-Bolyai”, clasa prof.univ.dr.habil. Miklos Bacs,
promoția 2014) – “Alis Volat Propriis” după “Ivanov” care avea ca replică de
bază “Hai să fugim în America” în colajul căznit încropit. A fost un alt
monolog într-o “regie” care apela tot la un geamantan, din care a scos un văl
ce îi acoperea chipul și îi stânjenea interpretarea. Personajul nu avea un
desen convingător.
#
Ștefan Craiu (UNATC, Secția Păpuși-Marionete, promoția 2016) – “Aveți un
revolver? … până mâine” după “Tragedian fără voie” de Cehov. Alegerea textului
servea intențiile concurentului de a caracteriza tragicomic situația
funcționarului, exasperat de solicitările familiei. Concurentul trăia dramatic
interior în singurătate, nemulțumirile destăinuite cu umor. A dovedit
calitățile unui actor special, capabil să dezvolte personaje cu profil comic.
Nu a primit totuși, nici o distincție!
Spectacol invitat – “OBSESII” (ArCuB)
Este
un one-woman show exemplar, impresionant prezentat de Cerasela Iosifescu după
texte de Margarita Karapanou conceput de Sfirschi-Lăudat, în regialui Yannis
Paraskevopoulos și scenografia Lia Dogaru. O femeie maniaco-depresivă își
destăinuie stările prin care trece și conflictul cu mama care i-a declașat
boala. Personajul Lola prin complexitatea biografiei relatate este un rol foarte
dificil pentru a transmite emoționant trăirile acestei femei afectate psihic.
Cerasela Iosifescu deține palmaresul unor interpretări excepționale pentru
Medeea lui Euripide, Arkadina din “Pescărușul” lui Cehov sau Zoe din “O
scrisoare pierdută” de Caragiale, iar în acest recital a demonstrat forța
talentului său de a trăi nuanțat stările extreme ale personajului gândit în
profunzime. Această actriță de valoare a oferit o “lecție” tinerilor actori
despre ce presupune conceperea cu minuție a unui personaj, asimilarea credibilă
a frământărilor care îl macină.
5 SEPTEMBRIE
Concurs proba impusă
# Adrian
Dima (Universitatea Hyperion, clasa prof.asoc. Maia Morgenstern și prof.asoc.
Constantin Florescu, promoția 2013) și Adriana Aldea (UNATC, clasa prof.univ.dr.
Adrian Titieni, absolventă promoția 2o16) au improvizat acțiunea din actul III
din “Pescărușul” susținută de Treplev și Arkadina. Au încercat să dea acțiunii
la început, o notă ironică, amuzantă. Concurentul se apropia cât de câti de
tipologia lui Treplev cel mereu nemulțumit, concurenta părea a fi Arkadina
“soră” cu Treplev, puțin isterică prin țipetele manifestate. Se apela penibil
la replici inventate, precum “idioato”.
# Bianca
Doba (Universitatea “Babeș-Bolyai”, clasa prof.univ.dr.habil. Miklos Bacs,
promoția 2017) și Eliza Teofănescu (UNATC, clasa prof.univ.dr. Adrian Titieni,
promoția 2o16) au vrut să amintească discuția dintre Elena și Sonia din actul
II, “Unchiul Vanea”. Punctau accente comice improvizate fără motivare în raport
cu situația. Bianca Doba încerca o apropiere palidă de personaj.
#
Ștefan Craiu (UNATC, Secția Păpuși-Marionete, promoția 2016) și Alexandru
Cătănoiu (UNATC, clasa prof.univ.dr. Adrian Titieni, promoția 2o16) au
improvizat acțiunea confruntării dintre Vanea și Astrov, actul IV, “Unchiul
Vanea”. Prin dezvoltarea tensiunii situației, reușeau să transmită importanța
momentului pentru acțiune. Ștefan Craiu dovedea abilitate în îmbinarea
accentelor dramatice cu cele comice, propuse de acțiune.
#
Alexandra Dușa (Universitatea “Babeș-Bolyai”, clasa prof.univ.dr.habil. Miklos
Bacs, promoția 2014) și Oana Predescu (UNATC, clasa prof.univ.dr. Adrian
Titieni, promoția 2o16) vroiau a improviza discuția dintre Sonia și Elena din
actul II, “Unchiul Vanea”, dar relația părea a fi între două puștoaice naïve.
Rostirea “firească” a replicilor nu ducea la înțelesul lor deplin, cu toate că
precauți concurenții au mutat mai în față acum, “celebra” masă de decor a
improvizațiilor.
Concurs secțiunea individual
# MARCELA NISTOR (UNATC, clasa prof.univ.dr. Adrian Titieni, promoția
2o16) a oferit un recital pe un colaj încâlcit alcătuit – “Nu știu ce” după
scrisorile dintre Cehov și Lika Mizinova și “Pescărușul”. Debuta cu replica “Nu
am înțeles tema”, citea adeseori din foile scrisorilor, se agita, dar uneori
reușea o relație directă cu spectatorii. Plasa ironii la adresa studiilor la
actorie care dovedeau că nu au reușit să îi estompeze accentul moldovenesc în
vorbire. Dovedea că nativ este înzestrată pentru genul comic, dar momentul său
era mai mult apropiat de estradă.
Marcela Nistor a obținut Premiul “Sică Alexandrescu” (premiul
special al juriului începând cu cea de a cincea ediție) și Premiul publicului pentru cea mai bună actriță în urma voturilor celor
care au urmărit transmisia video live a fiecărei zile din Gală.
# MIHAI FLORIAN NIȚU (UNATC, clasa prof.univ.dr. Adrian Titieni, promoția
2o13) a alcătuit un colaj “SOLITUDES 30” după “Hamlet” de Shakespeare și
“Ivanov” de Cehov. Era forțată alăturarea celor doi. Concurentul a dovedit
însă, o gândire profundă asupra replicii rostite cu un glas impecabil, motivate
de o stare interioară abil stăpânită nuanțat. Purta continuu provocator un
dialog cu spectatorii luați drept parteneri ai mărturiilor sale. În programul
Galei, concurentul preciza credința, că această Gală “se ocupă de CULT-URĂ:
cult = datoria de a-I onora pe cei ce au fost + responsabilitatea față de cei
ce vor urma – totul mânat de un soi de ură față de mediocritate, de compromis,
de non-valoare, de blazare, de prejudecata artistică și de autosuficiență”. În
recital a servit cu har această credință.
Mihai Florian Nițu a fost răsplătit pentru interpretare cu Premiul
pentru cel mai bun actor și Premiul Dorina Lazăr pentru prestanță și rostire
scenică.
# COSMINA OLARIU (UNATC, clasa prof.univ.dr. Florin Zamfirescu, promoția
2017) a ambiționat să atace mai multe personaje prin “Mică criză de identitate”
după “Livada de vișini”. Dovedea sensibilitate, sinceritate și imaginație în
intențiile de a comunica publicului stările personajelor schițate. Trecerile
însă, de la o tipologie la alta erau în detrimentul său prin efectele de
“regie” de a sugera transformările rapide.
Cosmina Olariu a fost laureată cu Premiul “Ștefan Iordache”, marele premiu al
Galei finanțat de sora regretatului actor și cu Premiul
Vox Maris.
# Dan
Pughineanu (Universitatea “Babeș-Bolyai”, clasa prof.univ.dr.habil. Miklos
Bacs, promoția 2017) a interpretat o reușită dramatizare “Un sărut” după
povestirea “O sărutare” de Cehov, firește. Povestea soldatului sărutat la o
petrecere de o necunoscută era redată atractiv de concurentul care dovedea
umor, dar și simț dramatic. A fost uneori dezavantajat, de exemplu când apela
la rostirea din “off” a replicilor. Concurentul a demonstrat însă, calități
pentru profesia aleasă.
Concurs secțiunea grup
“DE CE, ANTON PAVLOVICI CEHOV?” după “Mașinăria Cehov” de Matei
Vișniec, în regia lui Cătălin Bocîrnea cu Cosmin Stănilă, Irina Sibef, Nicolae
Burlacu, Alexandru Mihai Popa, Radu Dogaru, toți absolvenți ai Universității
“Babeș-Bolyai”, clasa prof.univ.dr.habil. Miklos Bacs și lect.asoc. Irina
Wintze, promoția 2017, era un rezumat al piesei pentru 30 de minute de
spectacol. Regizorul încerca un ambalaj original pentru momente de conflict și
relații, cândva material de studiu în studenția concurenților. Reușeau detașare
în interpretarea personajelor cehoviene atribuite, COSMIN STĂNILĂ și ALEXANDRU
MIHAI POPA. Primul se confrunta cu două roluri – Cehov bolnav și Ofițerul. Dacă
pentru caracterizarea lui Cehov forța nota compoziției, în Ofițerul dezvolta cu
farmec tipologia personajului șmecher. Alexandru Mihai Popa prezenta un Treplev
cu fină ironie, în forță dramatică și cu atenție la accente comice.
Spectacolul a obținut Premiul “Cornel Todea” pentru cea mai bună trupă de
actori, iar Cosmin Stănilă Premiul publicuui pentru cel
mai bun actor în urma voturilor celor care au urmărit transmisia video
live a spectacolului de grup. Amintim că au fost în concurs la secțiunea grup
numai două spectacole!!
6 SEPTEMBRIE
Concurs proba impusă
# Mihai
Florian Nițu (UNATC, clasa prof.univ.dr. Adrian Titieni, promoția 2o13) și Dan
Pughineanu (Universitatea “Babeș-Bolyai”, clasa prof.univ.dr.habil. Miklos
Bacs, promoția 2017) în sfârșit, fără decorul cu masă și scaune, improvizau
acțiunea dintre Vanea și Astrov, din actul IV, “Unchiul Vanea”. Replicile
personale rezumau motivarea acțiunii. Relația era bine sugerată de concurenții
care asimilaseră și linia generală a personajelor.
#
Marcela Nistor (UNATC, clasa prof.univ.dr. Adrian Titieni, promoția 2o16) și
Nicole Burlacu (Universitatea “Babeș-Bolyai”, clasa prof.univ.dr.habil. Miklos
Bacs, promoția 2017) au încercat a improviza acțiunea împăcării Elenei cu Sonia
din actul II, “Unchiul Vanea”. Rosteau cuvintele cu un “firesc” specific unei
conversații în casă, nu pe scenă, iar împăcarea dintre cele două părea a unor
eleve de gimnaziu.
#
Cosmina Olariu (UNATC, clasa prof.univ.dr. Florin Zamfirescu, promoția 2017) și
Cosmin Stănilă (Universitatea “Babeș-Bolyai”, clasa prof.univ.dr.habil. Miklos
Bacs, promoția 2017) dovedeau prin improvizația lor o bună înțelegere a
acțiunii din actul III, “Pescărușul”. Se abuza însă, uneori de țipete în
rostirea replicii. Apreciabile erau ținuta expresivă dată Arkadinei de Cosmina
Olariu și sensibilitatea interioară a lui Treplev subliniată de Cosmin Stănilă.
Concurs secțiunea individual
# Maria
Mitu (UNATC, clasa prof.univ.dr. Paul Chiribuță, promoția 2015) a considerat că
o avantajează colajul “T” după “Pescărușul”, “Trei surori”, “Livada de vișini”
și “Ivanov” în ideea de a servi tema “iubirii” afectate de “singurătate”.
Rostea exterior replicile pledoariei pentru dragoste, fără sugerarea
substratului raportat la situații. Declarațiile păreau ale unei puștoaice răsfățate.
#
Paul Radu (UNATC, clasa prof.univ.dr. Adrian Titieni, promoția 2o16) a ales
colajul “99 de nenorociri” după texte din “Livada de vișini” și “Unchiul
Vanea”. Evidența unei regii neinspirate, l-a dezavantajat. Un borcan cu
scheletul unui copac, o frânghie, o stropitoare folosită să ude copacul, un
scaun, decorau spațiul de joc al personajului nefericit care încerca să se
spânzure. Concurentul practica lungi pauze între replici, fără o motivare prin
expresia chipului. Neinspirat și-a finalizat recitalul cu melodia “Cine iubește
și lasă” a Mariei Tănase, căznit interpretată muzical. Efectul regizoral final,
era o găleată cu apă aruncată peste actor!
#
Georgiana Vișan (UNATC, clasa prof.univ.dr. Adrian Titieni, promoția 2o13) a
aplicat o “regie” fără sens pentru ilustrarea momentului “Gânduri” după “Trei
surori”. Rostea textul într-un cadru ce amintea de o sală de ședință, cu masa
prezidiului și câteva rânduri de scaune. Dialoga imaginar cu personaje care
i-ar fi stat de o parte și alta a scaunului său. Privirea, expresia chipului
concurentei se anulau prin această poziționare. Rostirea cuvântului nu dovedea
o analiză profundă a situațiilor invocate.
#
Theodora-Paula Gitana Sandu (UNATC, clasa prof.dr. Mircea Rusu și
prof.asoc.Alexandru Jitea, promoția 2015) a solicitat să fie bine ștearsă
podeaua scenei după momentul anterior pentru a susține recitalul cu “MAȘArăta”
după “Pescărușul” și un fragment din Epistola întâia către Corinteni a
Sfântului Apostol Pavel. După munca unor mașiniști destoinici de care a
beneficiat întreaga Gală, era de așteptat un monolog foarte activ susținut de
concurentă. În ideea că Mașa ar “iubi
fără nădejde” încerca interpreta relaționarea cu publicul, partener direct. Alipirea la textul lui Cehov
a fragmentului din Epistolă era inutilă. Monologul se completa cu un
dans-mișcare superficial, lipsit de expresia stării care domina momentul.
Concurs secțiunea grup
“moscoOova” după “Tri surori” în regia lui Florin Liță, cu Adriana
Aldea, Alexandru Cătănoiu, Oana Predescu. Eliza Teofănescu, toți absolvenți ai
UNATC, clasa prof. univ. dr. Adrian Titieni, promoția 2016. Scenariul își dorea
să arate dorința fierbinte a celor trei surori de a pleca la Moscova. “Viziunea
regizorală” pornea cu defilarea lor în deschiderea reprezentației, așezarea lor
pe scaune în prim planul scenei, în vreme ce un personaj venea în planul doi,
târând numeroși pantofi înșirați pe sfoari agățate de picioare și se uita la un
televizor. În acest cadru, concurentele încercau să amintească de linia
generală a profilului fiecărei surori și uneori chiar reușeau să o sugereze.
Spectacolul era o încropeală cu pretenții novatoare de regie, în numele …
“formelor noi”.
7 SEPTEMBRIE
Ziua
așteptată a desemnării premianților a cuprins două spectacole: unul invitat –
“O femeie” și celălalt dedicat finalului Galei cu toți concurenții.
“O femeie” după Peter Esterhazy era un spectacol de Andrea
Gavriliu cu absolvenți, unii prezenți și în concurs la Gală, ai Universității
“Babeș-Bolyai” din Cluj Napoca – Andreea Bănică, Norbert Boda, Alexandru
Chindriș, Robert Danci, Radu Dogaru, Denisse Moise, Alexandru Popa, Dan
Pughineanu, Irina Sibef, Cosmin Stănilă, Maria Teișanu și Eric Țuțuianu. La
ediția a XVI-a din 2013, Andrea Gavriliu alături de Ștefan Lupu și Gabriel
Costin, uimeau cu spectacolul de absolvire invitat “Zic Zac”, premiat și la
Gala absolvenților UNATC. Era senzațional acel spectacol de dans-teatru,
conceput cu fin umor. Au trecut niște ani de atunci, iar reîntâlnirea cu Andrea
Gavriliu deziluzionează, dovedind manierizarea sa în stilul coregrafic
practicat. Cele aproximativ zece scene imaginate pe relația femeie-bărbat erau
de fapt, niște exerciții de mișcare și expresie corporală practicate la orele de curs în universitate, la
începutul studiilor. Se repeta obositor aceiași linie a mișcării, în scene
lungi și fără sens, inspirate fără rezervă, din coregrafii celebre. Spectacolul
nu avea consistență și coerență, solicita eforturi mari din partea actorilor,
deveniți masă de manevră pentru coregrafă, păpuși mecanice greu chinuite.
Prezența
ca invitat la închiderea Galei a acestui spectacol era neavenită. Se dorea a fi
o “lecție” desprinsă din studiile absolvenților de la Universitatea
“Babeș-Bolyai”? Nu era locul unei astfel de “lecții” cu pretenții novatoare
într-un concurs. Peste toate, “lecția” arăta și stadiul așa ziselor “forme noi”
la noi care sunt cu lopata împrumutate de la alții, unde au … expirat.
Spectacolul de final al concurenților, regizat de Ștefan Lupu,
colegul lui Andrea Gavriliu, continua aceiași manieră din “O femeie”. Era ca o
serbare școlară, cu improvizații și bășcălie ieftină. Pornea cu imitarea galei
de la decernarea Premiilor Oscar și manevra apoi fiecare concurent pentru mici
intervenții facile.
Aceste
spectacole din ultima zi, arătau starea tristă a rezultatelor învățământului
nostru, atât sub aspectul regiei, cât și sub cel al precătirii viitorilor
actori.
CÂTEVA CONCLUZII
Ediția
acestei Gale prin proveniența concurenților și alegerea unor spectacole a lăsat
impresia unei lupte între două echipe, cea de la Universitatea din Cluj Napoca
și cea de la UNATC din București. La “concursul proba impusă” cei doi concurenți
aleși proveneau întodeauna de la cele două universități să susțină dialogul
care marca acțiunea improvizației. Avem o sumedenie de astfel de universități,
la Iași, Sibiu, Timișoara, Târgu Mureș, Craiova, etc și inexplicabil nu au avut
niciun concurent în Gală. Dar… și la cei prezenți, s-au văzut hibele
învățământului nostru artistic.
Cei
21 de concurenți au demonstrat că dețin calități pentru profesia aleasă de …
“prestatori de servicii artistice”, așa cum scria mai deunăzi pe diplome.
Aceste calități însă, se dovedeau la marea majoritate a participanților a a nu
fi cizelate pe deplin.
# Alegerea
textului cu tema Cehov sub forma unor colaje aberante pentru “Secțiunea
individual”, sublinia hiba unei instruiri culturale superficiale. În cazul “Probei
impuse” se dovedea că mulți concurenți nici măcar nu citiseră integral cele
două piese, replicile personale erau venite din limbajul “cool”.
#
Arăta o jalnică pregătire pentru profesia de actor tehnica vocală, impostația,
frazarea, la unii chiar dicția. Se bolborosea rostirea replicii în numele
“firescului”. Accentul pe cuvânt în frazare era aruncat fără rost. Acustica
dificilă a sălii nu purta vina, ci studiul la universități pentru acest
esențial compartiment al profesiei.
#
Concursul este un “hop” pe calea afirmării personalității. Poate fi considerat
și o treaptă pentru viitoarele “castinguri” cu care se vor confrunta tinerii
actori în teatre și cinematografie. Universitățile nu au cursuri de pregătire
în acest sens. Am asistat la castinguri dezastruoase, unde se specificau
cerințele pentru un rol – comedie, tragedie, musical, iar participanții le
ignorau total. Rosteau aproape toți aceleași
monologuri învățate la școală. La un concurs, ca și la un casting, actorul își
prezintă cu personalitate capacitățile de adaptare la un rol sau la o tematică.
# “Regia”
pentru “Secțiunea individual” a multor concurenți îi dezavantaja prin efecte de
imagine penibile.
Gala
Tânărului Actor “Hop” este un prilej generos de afirmare oferit tinerilor de către
excelenta echipă de organizatori de la UNITER. Regretabil rămâne că această
Gală nu stârnește și interes din parte profesorilor de la clasele de actorie,
nici măcar în calitate de spectatori. Aveau ce învăța pentru viitoarele cursuri
din universitățile de artă.
Au
trecut, cu mai mult sau mai puțin succes … “Hopul”, 21 de tineri. Ei sunt
curajoșii unei mici părți din cei cu care trebuie să defileze teatrul nostru spre viitor.
Doresc succes fiecăruia pentru că a semnalizat calități personale ca actor.
Rămâne să le cizeleze și cu ajutorul norocului colaborării cu regizori de
calitate. BAFTĂ!