REUȘITA UNEI ECHIPE DE TINERI CREATORI
Este o mare bucurie
să urmărești un spectacol realizat de o excelentă echipă de tineri creatori, un
spectacol care te lasă cu respirația tăiată și după o oră și treizeci de
minute, dorești să continue. Destul de rar se petrece un astfel de eveniment.
Tudor Lucanu, regizor la Teatrul
Național din Cluj Napoca, ne propune “Împăratul muștelor” după romanul lui
William Golding. Titlul spectacolului poate păcăli că se prezintă un basm, o
poveste cu “a fost odată …”, numai că titlul, ca și conținutul textului, sunt
desprinse din realitate cu trimitere metaforică la stările prezente ale
existenței umane. “Împăratul muștelor” este primul roman scris în 1954 de
prozatorul englez, William Golding, premiant Nobel, adaptat pentru teatru de
Nigel Williams. Romanul, ca și adaptarea sunt foarte actuale prin tematica
atenționării asupra violenței, fenomen al agresivității verbale sau fizice,
activ în rândul tinerilor, mai numit modern și “bullying”. Acțiunea e aparent
simplă și ia drept pretext situația extremă în care se află zece tineri elevi.
În timpul războiului, ei erau înr-un avion care încerca să salveze pasagerii de
ororile acestuia. Avionul se prăbușește pe o insulă izolată și elevii sunt
singurii supraviețuitori ai accidentului aviatic. Pe insulă, începe lupta
pentru supraviețuire, pe care fiecare o înțelege altfel. Contextul acțiunii e
bazat pe substratul impresionant al expunerii metaforice a realității umane,
emoționant prin situațiile care aduc provocarea spectatorului să judece
manifestările dominate de instinctul supraviețuirii tinerilor aflați într-un
moment de cumpănă existențială.
Regizorul Tudor Lucanu demonstrează o
“citire” scenică profundă și subtilă prin imaginea teatrală a acțiunii pe care
o expune cu atenție la coerență pentru a spori tensiunea de la o scenă la alta,
a stărilor care transformă cei zece tineri izolați de “maturitatea” lumii.
Captivant construiește regizorul fiecare scenă, având drept sprijin și
scenografia remarcabil creată de Vladimir Turturică. Decorul punctează
semnificativ cadrul unei insule exotice, cu rămășițele avionului prăbușit
dramatic. Vladimir Turturucă întrebuințează inspirat posibilitățile tehnice ale
scenei rotative și manevrarea luminii pentru transformări de imagine a
decorului spre a sporii tensiunea acțiunii. Regizorul completează atmosfera
reprezentației cu unele sugestive trimiteri metaforice prin momente de dans
tribal - mișcarea scenică Ștefan Lupu, dar și prin universul sonor dadorat lui
Petre Ancuța și sporit de efectele live realizate de actorii Loredana Cosovanu
și Mircea Alexandru Băluță; cei doi actori “muzicali” sunt prezențe aproape
neobservate, îmbrăcați în negru, plasați discret pe lateralele scenei, dar
contribuția lor pentru sporirea senzației emoționale a reprezentației este
deosebită.
Tudor
Lucanu dovedește nu numai ingeniozitate în conceptul de a servi tematica piesei,
ci și arta regizorului de a lucra strălucit cu actorii, luați drept element
esențial al reprezentării teatrale. Alege o distribuție alcătuită din actori
independenți, unii chiar aflați în faza studenției și actori ai Teatrului
Excelsior. Regizorul unește pe acești actori într-un SPECTACOL DE GRUP care
exclude roluri secundare, ci participare continuă la acțiune a personajelor,
chiar dacă textul are drept piloni în derularea situațiilor pe Ralph cel ales
șef al supraviețuitorilor și Jack care semnificativ este dirijorul unui cor în
viața obișnuită, având acum alături pe câțiva “coriști” supraviețuitori.
Conflictul construit în jurul lui Ralph și Jack, se
amplifică prin prezența lui Piggy “ochelaristul”, semnificativ dependent de …
ochelari. ȘTEFAN IANCU (Ralph), VLAD IONUȚ POPESCU (Jack), MIHAI MITREA
(Piggy), ȘTEFAN MIHAI (Roger), ALEX POPA (Simon), DAN PUGHINEANU (Sam), ANDREI
BIBIRE (Eric), DAN CLUCINSCHI (Henry), VLAD LINȚĂ (Bill) și ALIN POTOP
(Perceval), sunt tineri actori senzaționali prin modul în care se dăruiesc cu
tot sufletul personajelor, indiferent de importanța lor prin replica atribuită,
se transpun cu credință în situații, trăiesc intens fiecare moment, definesc în
profunzime caractere prin privire, gestică, expresie corporală și susțin
relațiile cu cei din preajmă. Fiecare are momente speciale de remarcare, de
ieșire în prim planul situațiilor. Orice regizor, aflat în căutarea unor tineri
pentru o distribuție, poate descoperi în această minunată reprezentație actorul
dorit.
Textul
atribuie personajelor Ralph, Jack și Piggy mai multă consistență; Ștefan Iancu
urmărește și reușește la nuanțat să redea profilui lui Ralph, tânărul care
caută cu naivitate soluția salvării izolaților de pe insulă, dar se maturizează
pe parcurs și rămâne ferm principiilor existenței corecte; cu temperament și
forță interioară, Vlad Ionuț Popescu construiește excelent caracterul lui Jack
pentru care uciderea unui animal e considerată o victorie, o soluție și un argument în a fi
conducătorul supraviețuitorilor, iar matrizarea sa îl transformă într-un
primitiv judecător al situației extreme în care se află; Mihau Mitrea este
remarcabil în tânărul dependent de “ochelari” căruia îi subliniază esența
interioară a celui ce poartă respect al ordinii în relații. Colegii din
distribuție, a celor trei trei interpreți dotați cu roluri consistente prin
replică, le sprijină admirabil evoluțiile, sugerând
expresiv apropierea personajelor atribuite de unul din caracterele ilustrate de
Ralph, Jack și Peggy. Prin ei se reușește un SPECTACOL DE GRUP impresionant.
Tânărul regizor Tudor Lucanu realizează
un spectacol coerent și încărcat de emoție în care atenționează credibil asupra
gravității violenței care poate distruge umanitatea. Finalul reprezentației,
inteligent gândit regizoral, lasă cale liberă întrebărilor legate de salvarea
și revenirea la viața reală a celor care au trăit izolarea pe insula exotică.
“Împăratul muștelor” este un spectacol
eveniment al tinerei generații de creatori care ne dă speranța că viitorul
teatrului va străluci și prin aceste talente. “Teatrul adevărat” se poate numi
și acest spectacol în care un regizor cu har reunește o echipă de valoare
pentru a construi fără efecte ostentative, un spectacol încărcat de emoție,
bogat în tâlcuri și foarte actual.