UN ADEVĂRAT ... ``MASTERAT`` LA ACTORIE!
Această Gală anuală organizată de UNITER s-a lansat și s-a dezvoltat prin inițiativa regretatului Ion Caramitru, președinte al Uniunii Teatrale, preocupat de evoluția și popularizarea tinerilor actori. A pornit sub coordonarea unei alte personalități dispărute, Cornel Todea și a urmărit întodeauna o temă specială, sub diverse directorate artistice, cu scopul completării strict necesare a pregătirii tinerilor absolvenți pentru evoluțiile ulterioare. În cei 24 de ani de existență, cei premiați la diverse ediții ale Galei, sunt astăzi ACTORI, răsplătiți cu aplauzele entuziaste ale Marelui Public, prețuiți pentru talentul lor
Ultimele trei ediții s-au derulat sub directoratul artistic al maestrului GIGI CĂCIULEANU – dansator, coregraf, dar și poet. Tema propusă a fost ``Teatru coregrafic, DansActorul``. Maestrul preciza la finalul mandatului său de directorat al ultimei ediți derulate la început de septembrie - ``Aș fi fericit să gândiți ca mine că această Gală Hop să reprezinte pentru noi toți, actori și public, nu un tribunal care judecă, ci o etapă pe drumul creșterii noastre artistice. Să nu o considerăm neapărat numai ca pe o vitrină sau catapultă. Să fim în același timp cât mai meseriași ca actori și cât mai noi înșine ca ființe umane.`` Este dornic meșterul de a înființa și o școală de mișcare și idei. Prima ediție coordonată de maestru în 2019, urmărea ``Actorul în stare de dans``, iar următoarele ``Apropierea de cuvânt, motor al mișcării``. În 2020 această apropiere de cuvânt, de replică, avea opera nemuritorului Shakespeare, iar în 2021, ``Caragiale - o lume în mișcare. Ce lume! Ce lume!``. Acest studiu tematic original, propus de maestrul Gigi Căciuleanu poate fi considerat un adevărat ... ``masterat``, treaptă a doua pentru absolvenții secției de actorie din numeroasele universități de artă din țară pe care le avem.
Cea de a XXIV-a ediție a Galei s-a desfășurat în ciuda pandemiei la Casa de Cultură a Studenților din Alba Iulia ( 2 - 4 septembrie) cu participarea a 26 de concurenți, 11 la Secțiunea individual, 15 la Secțiunea grup. Nu vom comenta precum în cazul celorlalte ediții prestațiile fiecărui concurent pentru că am urmărit online derularea evenimentului. Consider că online, teatrul online, inițiat din cauza blestematei de pandemii, nu poate transmite emoție privitorului ca într-o sală de spectacol când interpretarea actorilor este în fața ta, în direct. La actuala ediție subliniez însă, că tinerii concurenți demonstrau și pe online că dețin calități pentru ilustrarea scenică a temei propuse prin mișcare și cuvânt.
Proiectul UNITER al Galei și prin ultimele trei ediții și tematica propusă de meșterul vrăjitor Gigi Căciuleanu, rămâne într-adevăr o treaptă de masterat pentru afirmarea talentului tinerilor actori, popularizarea lor. Să sperăm că această Gală va continua și cu cea de a XXV-a ediție, cu o temă de ... ``masterat``, derulată în trei ediții, cum solicită proiectul și viitorului director artistic.
P.S. Amintim că numeroasele universități de teatru produc anual pe bandă rulantă aproximativ ... 300 de absolvenți la actorie, toți cu speranța afirmării într-o țară mică în care cultura mai este și ignorată de toți guvernanții ei. Mulți își susțin și masterate la acele universități. Termină trei ani de actorie și unii mai trec să studieze doi ani și ... regie, fiind aspiranți la acest ``rol`` important. Se mai pregătesc apoi unii și pentru ... doctorat! Profesorii lor sunt toți doctori, dar puțini dintre ei cunoscuți și apreciați pentru practicarea profesiei pe scenă, în teatre instituționalizate sau independente. Acest sistem de învățământ artistic cu masterate și doctorate nu prea dă rezultate strălucite în activitatea creatoare pe scenă. Ne confruntăm, de pildă cu o criză de ... regizori! Aceasta rămâne o problemă ce merită o dezbatere amplă.