ACTORI CAPTIVI UNUI REGIZOR CARE ÎI IGNORĂ
Când în timpul unei reprezentați,
unii spectatori părăsesc sala, plictisiți sau chiar revoltați, este un semnal
de alarmă important pentru realizatori. Se petrece acest lucru uneori, în
cadrul prezentării unor proiecte “9G”, la spectacole cu pretenții de
experimente ale tinerilor regizori.
Programul “Noua generație”
(“9G”) este o inițiativă apreciabilă a Centrului de Cercetare și Creație
Teatrală “Ion Sava” din cadrul Teatrului Național “I.L.Caragiale” și a ajuns la
a treia ediție. Dacă acest Centru se ocupă și de “cercetare” ar fi cazul să
analizeze de ce la unele spectacole ale unor tineri cu pretenția de a fi
viitori regizori, colegii lor de generație ca vârstă, părăsesc sala. Acest
trist fenomen nu se întâmplă și la spectacolele din teatru independent propuse
de tineri regizori. La “9G” selecția propunerilor tinerilor regizori se
dovedește adeseori a fi superficială. O nouă dovadă este și “Dragoste și
informație” de Caryl Churchill în regia Irinei Crăița-Mândră, o tânără deosebit
de activă, prezentă la mai toate concursurile dedicate tinerilor regizori.
Irina Crăița-Mândră alege și
traduce un text al dramaturgului englez Caryl Churchill mai puțin cunoscut la
noi. Nu se specifică dacă a adaptat textul care propune o înșiruire de
“scheciuri”, de povești de sine stătătoare cu tema foarte actuală a comunicării
între oamenii sufocați de invențiile tehnologiei moderne, de ecranul
calculatorului, de Faceboock, etc. Tema excelent este dezvoltată și în
spectacolul “(D)efectul Placebo”, tot din cadrul programului “9G” realizat de o echipă
de tineri minunați cărora le aparțin și textul și regia. (Spectacolul este
comentat pe acest blog). Dramaturgul Caryl Churchill ar propune să surprindă
degringolada sufletească din prezent care macină lumea tinerilor activi,
corporatiști poate, ce nu știu să comunice nici în dragoste. Liftul, locul de
muncă, restaurantul, patul, etc sunt locurile unde se petrec “scheciurile”
diverselor întâlniri, iar în plan central s-ar afla “dragostea”, fie cea dintr-un
cuplu căsătorit, fie cea a fiului față de mamă, fie cea a unor amanți de
ocazie, etc. Presupunem că acesta ar fi motivul tematic pentru că în
reprezentație se înțeleg foarte greu conflictele ori stările numeroaselor
personaje implicate.
Regizoarea Irina Crăița-Mândră a
suprasolicitat vizual textul prin imagini cu intenți metaforice exagerate și
a uitat de rostul personajelor și cuvântului rostit. A alcătuit o echipă
numeroasă pentru așa zisul său experiment teatral: scenografia – Iulia Popescu,
coregrafia - Ștefan Lupu, muzica originală și sound design – Alexandru Suciu,
video design – Iustin Surpanelu, Mihai Apostol, Dimitris Palade, light desig –
Cristian Ciopată, sunet – George Puiu, regie de scenă – Daniel Buglea, plus
șase actori tineri remarcați și unii chiar premiați pentru roluri din teatrul
independent.
Un cub imens transparent domină
scena, în el si în jurul său se petrec “scheciurile”, pereții săi devin și
“ecran” pentru proiecții aberante cu diverse imagini sau chipurile unor
interpreți. Prin manipularea unor scaune cu rotile, element folosit și în alte
scenografi, se încearcă identificarea unor diverse spații de întâlnire a
personajelor. Acestea sunt îmbrăcate în costume uniforme și se agită continuu,
uneori se reunesc și poartă toate mici “ecrane” luminose. Scenele din pat se
petrec pe verticală cu perne fixate pe lateralele cubului. Am amintit câteva
elemente de vizualizare prin care regizoarea vrea să își demonstreze imaginația
creatoare, originalitatea. Din păcate, majoritatea din aceste elemente sunt
împrumutate din o sumedenie de spectacole ale unor regizori cunoscuți unde
vizualizarea teatrală își afla solidă motivare în text și situații. “Balamucul”
scenic oferit de această viziune regizorală nu transmite nimic credibil și
spulberă intențiile textului.
Voicu Aaniței, Nicholas
Cațianis, Alexandru Călin, Cristina Drăghici, Dana Marineci, Lavinia Pele sunt
tinerii actori folosiți de regizoarea Irina Crăița-Mândră ca păpuși mecanice.
Erau de nerecunoscut după ce am avut șansa să îi apreciem în alte spectacole.
Nu sugerau tipologii angrenate în conflicte, situații, regizoarea îi îndruma
doar să țipe isteric, să se miște bezmetic, să se agite haotic și reușeau să …
plictisească pe unii spectatori care se ridicau și părăseau sala. Viziunea
regizorală era lipsită de elementara logică a exprimării în primul rând prin
actori a unei tematici foarte actuale - dragoste și comunicare.
“Dragoste și informație” intră
la categoria spectacoleloe submediocre, aculturale și nu reprezintă tânăra
generație de creatori, mulți afirmați pe deplin, dar nu în cadrul programului
“9G”.
sunt de argint de la Garman, m-am căsătorit acum 8 ani fără un copil, căutam cu disperare o soluție pentru că doctorul a spus că nu pot rămâne însărcinată, dar un prieten de-al meu m-a îndrumat către un jucător de vrăji numit Dr. White și i-a explicat problemele mele și mi-a promis că totul va fi bine cu mine în 12 zile, mi-a dat câteva instrucțiuni pe care le-am făcut perfect, am fost la spital pentru test și mi-au confirmat că sunt însărcinată cu o săptămână și acum am frumosul meu fiu și mai am o altă sarcină chiar acum, mulțumesc ție dr White, contactează-l pentru tot felul de soluții,
RăspundețiȘtergere1) dacă doriți să returnați Ex.
2) dacă vrei vraja să rămâi însărcinată.
3) dacă doriți să opriți avortul spontan.
4) dacă vrei să fii iubit de cineva.
5) vraja pentru a vindeca tot felul de boli sau boli.
Si altii.
el este cel mai bun și foarte adevărat. wightmagicmaster@gmail.com. WhatsApp: +17168691327