GALA PREMIILOR UNITER – EDIȚIA XX
Proiectul Uniunii Teatrale din
România ( UNITER ) – GALA premiilor anuale – a fost lansat în 1992, fiind o
necesară inițiativă pentru evidențierea VALORILOR detașate într-o stagiune
teatrală. Este și va rămâne un eveniment al mișcării teatrale, chiar dacă în
timp dă semne de afectare a credibilității sale prin manierizarea
selecției. La prima ediție, o
stagiune teatrală însemna, 1992 – 1993, regulă respectată până în 2002, când
Gala s-a aliniat selecției internaționale pentru un an calendaristic. Un an de
teatru, un an al răsplătirii valorilor = Gala Premiilor UNITER. Aceasta a fost
prima schimbare a “regulamentului” Galei și din păcate, singura. În două decenii,
nu s-a reușit o reglementare solid funcțională a “regulamentului” pentru a pune
în evidență valorile evoluției teatrului din mileniul trei. “Regulamentul”
atribuie un rol major criticilor de teatru, doar prin trei persoane, care săvârșesc
prima selecție și cea mai importantă, a nominalizării valorilor. Sunt membrii
stimați ai Asociației Internaționale a Criticilor de Teatru (AICT) – Secția
Română, integrată UNITER. Urmează apoi, prestația însă, a unui alt juriu, ce trebuie să aleagă din cele trei nominalizări anterioare pentru fiecare compartiment, desemnarea premianților. Și acest juriu e dominat de critici, alături
însă, de un actor, un regizor sau un scenograf. Într-o astfel de jurizare
importantă este implicarea mai multor spirite culturale pentru a spori credibilitatea
valorilor premiate în raport cu evoluția prezentă a teatrului. La ultimele
ediții, din cauza primei selecții a criticilor de la AICT, premiile Galei au
stârnit nemulțumiri firești, care indică și o criză culturală a autorității ,
documentării criticilor, ce completează și grava criză a regiei actuale.
Prezentăm
în continuare, rezultatele jurizării Ediției XX, anul teatral 2011, cu
rezervele de rigoare datorate subiectivismului selecției, dar poate și firesc,
al persoanei care a urmărit conștiincios evenimentul la televizor, ca un simplu
SPECTATOR , iubitor de teatru. Când în sfârșit, Gala a părăsit platourile
televiziunii publice unde au fost derulate ultimele ediții din motive
financiare, e trist că la un astfel de eveniment, revenit la locul de pornire - Teatrul Odeon, se puteau sesiza locuri
goale în sală. E trist de asemenea, că selecțiile au omis unele reale realizări ale teatrului, consființite
prin avalanșa Marelui Public la numeroase spectacole speciale sub raport
estetic. Obligatoriu trebuiau luate în considerație. De pildă în Gală, timid,
sporadic, s-au nominalizat performanțele Teatrului “Bulandra” cu spectacolele
“Însemnările unui necunoscut”, “Îngropați-mă pe după plintă” și “Ivanov”,
“Artă” fiind total absent. Gala, ca imagine televizată s-a susținut prin
invitați de pe alte meridiane și prin prezentarea elegantă și inteligentă a lui
Ion Caramitru, motorul acestei bune intenții de a face publice valorile anului
trecut. Cele 25 de distincții din Gală, integrau haotic în spectacolul tv.
premiile anuale ale selecției mult așteptate și cele speciale ale Senatului
UNITER.
PREMIILE EDIȚIEI XX pentrul anul teatral 20011
Juriul selecției a reunit pentru
nominalizări pe criticii Monica
Andronescu, Ion Parhon și Ion Cocora, abonat ca personalitate la multe ediții ale Galei. Juriul
final, care a avut dificila alegere a valorilor din selecția subiectivă a
predecesorilor, a fost alcătuit din criticii Ludmila Pantajoglu, Jean Cazaban,
Mircea Morariu și actrița Rodica Negrea, scenograful Puiu Antemir. Trei critici
alături de doi practicanți ai actului artistic, și nici un regizor!
PREMIUL DE DEBUT – RALUCA VERMEȘAN pentru rolul Helen
din “XXL” de la Teatrul Act, ne-a dat în debutul Galei, o cât de câtă speranță,
actrița fiind remarcabilă în acest spectacol al teatrului independent, comentat și pe blogul “Spectator”.
O singură observație însă, nu a fost
menționată în Gală, în nici un fel, activitatea din ce în ce mai pregnantă a
independenților prezenți cu succes în întreaga țară și ne integrată unei
secțiuni speciale de premiere.
PREMIUL CELUI MAI BUN SPECTACOL DE TEATRU RADIOFONIC –
“SHYLOCK”, regia Răzvan Popa. Teatrul tv, un alt compartiment al
audiovizualului, a absentat din ultimele
ediții ale Galei pentru că nu mai produce postul public nimic original
și cheltuiește fondurile în divertismente derizorii, cu toate că
telespectatorii ar fi interesați de producțiile speciale de tradiție ale
respectivei instituții publice.
PREMIUL PENTRU CEA MAI BUNĂ SCENOGRAFIE – NIKOLA TEROMANOV
pentru spectacolul “Vizita bătrânei doamne” de la Teatrul Național
“I.L.Caragiale”. Este o scenografie spectaculoasă ne folosită însă, eficient de
regie. Alte nominalizări au fost : Vioara Barna (“Scripcarul pe acoperiș”,
Teatrul “Regina Maria” din Oradea) și Dragoș Buhagiar (“Ultima zi a tinereții”,
Teatrul Național “Radu Stanca” din Sibiu). Selecționerii nu au remarcat și contribuțiiile scenografiei originale pentru spectacolele “Însemnările unui necunoscut” – Maria Miu, “Îngropați-mă pe după
plintă” – Nina Brumușilă și “Ivanov” – Octavian Neculai (decor). În genere,
restricționarea nominalizărilor doar la trei propuneri poate fi discutabilă. Selecționerii, uneori poate nu au ce nominaliza la diferite compartimente din lipsă de valori
consistente, dar sunt și ediții în care obligatoriu apare necesitatea de a fi marcate mai multe
nominalizări, datorate unor producții teatrale de excepție. Se întâmplă asta și
la alte festivaluril de pe alte meridiane.
PREMIUL PENTRU CEL MAI BUN ACTOR ÎN ROL SECUNDAR – CORNEL
SCRIPCARU pentru Lebedev din “Ivanov” de la Teatrul “Bulandra”. Meritată
distincție pentru un actor de marcă, mai greu remarcat de critici.
PREMIUL PENTRU CEA MAI BUNĂ ACTRIȚĂ ÎN ROL SECUNDAR – ANA
IOANA MACARIE pentru Nastenka din “Însemnările unui necunoscut” de la
Teatrul “Bulandra”. Meritată, dar și discutabilă distincție pentru că în
același spectacol, Tamara Buciuceanu - Botez este uluitoare într-un personaj
dotat cu câteva replici; este de nerecunoscut. Inexplicabil rămâne cum valoarea
acestui spectacol a fost rezumată de selecționeri la o singură premiere. Unde
este necesara nominalizare a lui Virgil Ogășanu pentru rolul principal, o
excelentă realizare? Și a regiei, și chiar a spectacolului derulat cu casa
închisă?
PREMIUL PENTRU CEL MAI BUN ACTOR ÎN ROL PRINCIPAL – SORIN
LEOVEANU pentru rolul Caligula din spectacolul cu același nume al
Teatrului Național “Marin Sorescu” din Craiova. A fost deosebită prezența sa în
acest controversat personaj, în raport cu întreaga distribuție (comentarii pe
blog). Dar … referindu-ne strict numai la nominalizări, Marian Râlea în Sașa –
copil și matur – în “Îngropați-mă pe după plintă” realizează o creație unicat,
având ca dificultate și confruntarea cu partenera sa, marea actriță, Mariana Mihuț. Rămâne Marian
Râlea un alt mare nedreptățit al Galei.
PREMIUL PENTRU CEA MAI BUNĂ ACTRIȚĂ ÎN ROL PRINCIPAL –
MARIANA MIHUȚ pentru Bunica din “Îngropați-mă pe după plintă” de la
Teatrul “Bulandra”. O adevărată creație !! Dar … selecția alătură total
nemotivat în competiția nominalizărilor pe Claudia Ieremia pentru Zoe din “O
scrisoare pierdută”, un spectacol mediocru cultural al Teatrului Național din
Timișoara și pe Oana Pellea pentru recitalul “Vocea umană” de la Teatrul
Metropolis (comentat pe blog). Selecționerii, stimați critici, se pare că nu
cunosc ce presupune un rol principal într-un spectacol și un recital. De ce
Gala nu are un compartiment special și necesar pentru producțiile actuale,
recitaluri, ce nu sunt one man show-uri cum le mai definesc criticii? Oana Pellea
este senzațională într-o dificilă partitură singulară, iar Mariana Mihuț,
într-un rol ce presupune și o consecventă relaționare cu partenerii. Dacă integrezi recitalul Oanei Pellea la
premii pentru interpretare, atunci de ce selecția omite din Gală nominalizarea lui
Marcel Iureș pentru excepționalul recital oferit în “Absolut !” de la Teatrul
Act? Acest simț haotic de selectare, nedreptățește un mare actor, pe Marcel
Iureș , fondator și al primului teatru independent.
PREMIUL PENTRU CEA MAI BUNĂ REGIE – LASZLO BOCSARDI pentru
“Caligula” de la Teatrul Național “Marin Sorescu” din Craiova. Este un concept
regizoral remarcabil, dar nu în toate compartimentele credibil servit de
actori. Discutabilă rămâne nominalizarea pentru premiul de regie a lui
Radu Alexandru Nica – “Mountainbikers” (Teatrul German de Stat din Timișoara)
și Silviu Purcărete – “D’ale carnavalului” (Teatrul Național “Radu Stanca” din
Sibiu); cele două spectacole nu au obținut nici o altă nominalizare la alte compartimente,
ca să argumenteze eficiența regiei.
PREMIUL PENTRU CEL MAI
BUN SPECTACOL – “ULTIMA ZI A TINEREȚII” de la
Teatrul Național “Radu Stanca” din Sibiu. Nu am vizionat spectacolul, nu
mă pot pronunța ca spectator, dar … alăturarea sa de către selecționeri cu “Ivanov” (Teatrul
“Bulandra”) și “Vizita bătrânei doamne” (Teatrul Național “I.L.Caragiale”) –
spectacole comentate pe blog, este ciudată. Mai întâi, la orice festival
internațional, fie de teatru sau film, premiul celei mai bune realizări,
include și alte premii sau nominalizări pentru colaboratori. În cazul de față,
nu include nici măcar o nominalizare la regie pentru Yuri Kordonsky
realizatorul spectacolului “Ultima zi a tinereții” , cât și a celui de la
Teatrul “Bulandra”, “Îngropați-mă pe după plintă”. Cum o fi cel mai bun
spectacol, “Ultima zii a tinereții” dacă doar scenograful s-a remarcat din
echipa realizatorilor? Răspunsul îl pot da doar selecționării care au
nominalizat propunerile la premiul cel mai important .
PREMIILE SENATULUI UNITER
Anual Senatul UNITER acordă
numeroase premii pentru cariera creatorilor din diverse compartimente ale artei
spectacolului. Acțiune meritorie. Firesc, s-a acordat PREMIUL
DE EXCELENȚĂ regizorului ALEXANDRU TOCILESCU,
de curând dispărut dintre noi. Vreme de două decenii lui Alexandru Tocilescu
prin selecțiile edițiilor anterioare, nu i-a fost atribuit un premiu pentru
regie, ci numai pentru … unele
spectacole, de parcă această mare personalitate creatoare nu ar fi contribuit
la realizarea lor. S-a omagiat și plecarea în lumea de dincolo, a celui care a
direcționat strălucit calea teatrului nostru, și nu numai, meșterul LIVIU CIULEI. A fost uitat dintre cei dispăruți marele
scenograf Ion Popescu-Udriște. S-au acordat numeroase și meritate premii pentru
întreaga activitate lui Valeriu Dellakeza, Melaniei
Ursu, scenografei de excepție Judit Dobre-Kothay,
regizorului Cristian Hadji-Culea,
pentru muzică în teatru - Arpad Konczei, pentru
teatru de copii - Anca Zamfirescu, pentru
teatrul de păpuși - Liviu Steciuc. Pentru critică și istorie teatrală, Senatul a
premiat pe Ștefan Oprea,
o venerabilă personalitate din domeniu. Dar … în afara comunicării anterioare pe mail a
acestei distincții, a mai apărut surprinzător în spectacolul tv. încă un nume,
un premiu pentru critică, dat de
AICT. A fost acordat unei persoane distinse, mai tinere, Monica Andronescu care era și membră a juriului selecției actualei ediții (ciudată coincidență), editor al unei reviste
online, patronată de un nume cunoscut, nu numai în dramaturgie, ci și în viața
politică.
Nu
putem omite din lista numeroasă a premiilor pe Carmen
Palade Adamescu de la Unirea Shopping Centre, de zece ani răsplătită cu
Premiul Mecena pentru finanțarea Galei, pe Emil Boroghină, răsplătit de
British Council pentru Festivalul Shakespeare, ce se desfășoară în această
perioadă. Premiul președintelui UNITER, Ion Caramitru a marcat meritele
incontestabile ale doctorului Sandu Mihail Cociașu
în campania “Artiștii pentru artiști”, un proiect de activitate socială prețuit
în special, de actorii vârstnici.
Ca
în fiecare an, cu sprijinul “Fundației Margareta”, un alt juriu – Marina
Constantinescu, Marian Popescu (critici de teatru) și Claudiu Goga (regizor) – a
acordat premiul dramaturgiei originale piesei “Ultimul
pact” de Oana Maria Cajal. Conform unei promisiuni, mai mult sau mai
puțin respectate, așteptăm și un spectacol cu această piesă.
Nici Ion
Caramitru nu a fost lipsit de o distincție meritată după 20 de ani de
activitate la UNITER, acordată de Ministerul Culturii și Patrimoniului
Național.
S-ar putea ca din această bogată listă de distincții să
fi omis pe cineva. Scuze.
OBSERVAȚII GENERALE
Este necesară refacerea regulamentului de funcționare a
Galei, în raport cu evoluția actuală a teatrului. Prima selecție de către un
juriu cu trei critici, prin subiectivitatea cu pretenții autoritar estetice,
afectează credibilitatea valorii premiilor.
Pentru jurizare este necesară implicarea creatorilor
activi pe scenă din breaslă– actori, regizori, scenografi, dar și oameni de cultură
din diverse medii –personalități recunoscute .
Debutul tinerilor produși, e drept, exagerat pe bandă
rulantă de numeroasele universități de învățământ artistic, merită mai multă
atenție la premiere. Majoritatea se afirmă în teatrul independent. Teatrul
instuționalizat începe să aibă o concurență din partea publicului tânăr prin
teatrul independent pe care Gala trebuie să îl ia în seamă.
Premiile
Galei, considerate la primele ediții un “Oscar” al teatrului nostru, pierd de
la un an la altul din prețuire prin regulamentul actual. Desigur, lipsa
fondurilor îngreunează aplicarea unei jurizări mai ample. Dar … se pot găsi
soluții prin consultarea membrilor breslei. UNITER este un segment al societății civile unde speranța
sunt tinerii, unde pretențiile particulare ale unor “echipe” nu își mai pot
avea locul. UNITER a făcut mult pentru breaslă și nu i se pot știrbi meritele
numai prin fragilitatea actuală a proiectului
Galei, ce beneficiază și de o firească
mediatizare pe micul ecran. Ultimele ediții rămân însă, discutabile, atât pentru breaslă, cât și pentru iubitorii de teatru.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu