vineri, 13 iulie 2012

“ CUM VĂ PLACE “ – THE GLOBE THEATRE OF SHAKESPEARE din LONDRA ( Gazdă - Piața “ George Enescu” )


TEATRUL …  ADEVĂRAT LA SUPERLATIV

         Un eveniment cultural a  făcut cadou bucureștenilor Primăria Municipiului prin activa asociație ArCuB, în parteneriat cu Britsh Council, Festivalul Shakespeare, Fundația Shakespeare și Teatrul Național “Marin Sorescu” din Craiova, în zilele de 11 și 12 iulie. În turneele sale internaționale, The Globe Theatre of Shakespeare a poposit și în Capitala noastră cu spectacolul “Cum vă place” de Shakespeare, prezentat în piața “George Enescu”, în fața a peste o mie cinci sute de spectatori, cu intrare liberă. Spectacolul este rodul proiectelor acestui prestigios teatru londonez, la secțiunea Globe Education’s Playing Shakespeare. Trebuie să amintim și câteva date din istoria acestui teatru emblematic pentru cultura engleză. În 1599 s-a construit și înființat ca spațiu al companiei lui Shakespeare, “Oamenii lordului Chamberlain”, unde Will era … unul din acționarii cu 12,5 %. În 1613 clădirea a fost mistuită de flăcări, ca în perioada 1614 să se reconstruiască pe același loc și să funcționeze până în 1642. A fost reconstruită modern, la două sute și ceva de metri de vechiul loc din Londra, în 1997, unde funcționează cu mare succes în prezent, cu o stagiune continuă, fără … concedii de vară, cu programe multiple, baza fiind repertoriul Shakespeare.

          O trupă cu opt actori admirabili, majoritatea tineri, colaboratori permanenți ai Teatrului mai numit în limba noastră  “Globul lui Shakespeare”, au oferit prin “Cum vă place”, un spectacol exemplar pentru ce înseamnă teatrul adevărat prin forța comunicării rostului cuvântului și transpunerii în diverse personaje trăitoare sincer ale situațiilor diverse, dramatice sau comice. Cu excepția lui Will Featherstone în Orlando, de curând absolvent al studiilor de teatru, Deirdre Mullins în Rosalinda și Beth Park în Celia,  roluri savuros interpretate, colegii lor - Tobias Beer, Will Mannering, John O’Mahony, Will Oxborrow și extraordinara Emma Pallant, au avut de jucat două sau trei personaje, dezvoltând excelent particularitatea fiecărei partituri. 
Era o adevărată performanță interpretarea lor ! Peste toate, întreaga trupă cânta la diferite instrumente, dar și vocal (muzica Olly Fox) și dansa  remarcabil în variante ipostaze (coregrafia Georgiana Lamb). Majoritatea momentelor muzicale erau “cortine” pentru indicarea schimbării locului acțiunii și situațiilor. Într-un decor aparent simplu cu “lăzi” de lemn și accesorii mărunte, dar semnificative, ingenios și prin soluțiile de funcționalitate – două planuri de joc etajate, scări - (scenografia Hannah Clark), regizorul James Dacre conducea întreaga echipă într-un ritm alert și construia teatral rafinat, echilibrat, momente comice, dar și pe cele sensibil poetice. Măestria acestui cunoscut regizor britanic, ca și a actorilor slujea linia teatrului adevărat pe esența cuvântului și a relațiilor. Se juca la față de scenă sau printre spectatori, dar în nicio clipă, niciun actor nu se îndepărta de personaj, chiar și când nu avea replică și era în planul secund al situațiilor. Fiecare moment era trăit interior cu sinceritate, ca și relațiile și situațiile printr-o debordanta poftă de joc, și o dăruire a actorilor. Înveșmântați în costume abil desenate pentru caracterizarea  fiecărui personaj prin nuanța accesorului, apropiate ca stil de secolul XIX, comod de purtat toamna, actorii ignorau canicula din Piața “George Enescu”. Și spectatorii au uitat de temperaturile verii caniculare timp de aproximativ trei ceasuri cât a durat spectacolul, fiind vrăjiți de fluxul emoționant transmis de interpretarea acestor maeștrii ai teatrului adevărat credibil.
 Cei de la “Globe” au oferit un exemplu despre cum se poate “citi” scenic astăzi, Shakespeare și transmite, respectându-i scrierea, ideile sale nemuritoare. Poate că unii din tinerii noștri regizori care practică soluția “un spectacol după Shakespeare” sau o “adaptare”, dacă au vizionat acest spectacol electrizant ca imagine teatrală, vor învăța să renunțe la intenția lor ambițioasă de a răstălmăci penibil opera marelui Will.
         “Cum vă place” intră în categoria acelor spectacole prezentate la noi de trupe de peste hotare, cum a fost în actuala ediție a Festivalului Shakespeare – “Romeo și Julieta” a regizorului lituanian Korsunovas sau cu foarte mulți ani în urmă, “Regele Lear” în regia lui Peter Brook cu Paul Scofield. Acestor spectacole memorabile se alătură și producțiile noastre de excepție – “Troilus și Cresida” în regia lui David Esrig (Teatrul de Comedie) , “Furtuna” în regia lui Liviu Ciulei (Teatrul “Bulandra”), “Hamlet” în regia lui Alexandru Tocilescu (Teatrul “Bulandra”) și … “Cum vă place” în regia lui Liviu Ciulei (Teatrul “Bulandra”). Din păcate, în stagiunile curente nu mai apar la noi, astfel de spectacole de valoare. De ce ? Pentru că pe lângă harul actorilor și regizorilor de astăzi, se simt lipsurile unei pregătiri culturale temeinice, dar și … tehnice pentru efortul creator al celor distribuiți într-o piesă de Shakespeare.

P.S. Merită felicitări cei de la ArCuB pentru efortul de a oferi acest spectacol, numerosului public bucureștean prezent în număr foarte mare nu la un concert rock, ci la un eveniment cultural teatral. 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu