PE DRUMUL BUN, CU MARI EFORTURI
Recent, Teatrul Național
“I.L.Caragiale” a prezentat într-o
conferință de presă un jurnal al stadiului reconstrucției sale. Aflat în plin
șantier, teatrul nu s-a mutat într-un "cort" pentru spectacole și a reușit totuși,
în aceste condiții dificile, să fie alături de Marele Public și să-i
mulțumească preferințele.
Trebuie
să amintim că la sfârșitul lui 2008 a început proiectul reconstrucției TNB din
motive strict necesare pentru a salva clădirea de la dezastrul unui cutremur.
Plin de idei “geniale” fiind, tovarășul Ceaușescu nu a ascultat arhitecții și a
extins Sala Mare la 1100 de locuri fracturând structura de rezistență prin
demolarea unor pereți, a extins și foaierul fiind lipsit de susținere pe spațiul ce
are în subsol locuri de parcare, a refăcut fațada, a pus inconștient în
practică și alte “indicății” de “prim arhitect al neamului”. La orice seism,
TNB era un pericol național pentru peste o mie de oameni ce se aflau în
clădire. Astăzi, după trei ani de reconstrucție, Naționalul bucureștean este
consolidat și rezistent la un cutremur de peste nouă grade Richter, dar …
reconstrucția continuă pentru că spațiile interioare trebuie refăcute.
Arhitectul
Romeo Belea, unul dintre arhitecții proiectului inițial , apropiat și de Liviu Ciulei, este în
prezent unul din coordonatorii reconstrucției alături de Ion Caramitru . Au
prezentat pe larg, stadiul proiectului, oferind pentru cei interesați și o
vizită prin interiorul clădirii aflată în plin șantier. Conform acestuiu
proiect, TNB poate deveni un adevărat centru cultural european, modern, mai
amplu decât Naționalul londonez sau alte instituții de profil europene. Are la bază și documentarea din cunoașterea acestor instituții.
TNB
va avea șapte (!!) săli de spectacol, ultramoderne ca tehnică de manipulare a
spațiului de joc. Până acum, a avut patru săli: Sala mare, Amfiteatru, Atelier
și “99”. De asemanea , platourile foaierului vor fi extinse și Naționalul va
putea găzdui - și a început să găzduiască -, expoziții de excepție cărora li se
vor alătura librării, anticariate și cafenele pentru refugiul vizitatorilor.
TNB își va deschide porțile de dimineață până seara târziu, nu numai pentru
spectatori, ci și pentru toți cei interesați de acte culturale diverse, prin
numeroase proiecte ce se vor derula în paralel cu repertoriul teatral curent.
Din cele șapte săli viitoare , două au fost inaugurate: Sala mică și Sala media
– destinată unor proiecte speciale, dar care deocamdată găzduiește spectacole
din repertoriu. În aprilie, va intra în circuit și o altă sală nouă, Sala
Pictură, ultramodernă, transformabilă în varianta arenă pentru 297 locuri, în
stil clasic italian pentru 267 de locuri și în stil elisabethan pentru 239 de
locuri. În prezent se află în refacere și sala ocupată ani de zile, forțat, de
Teatrul de Operetă care nu a întrebuințat tehnica transformării spațiului de
joc; va deveni Sala Studio transformabilă și ea în varianta arenă pentru 592 de
locuri, în stil clasic italian, cum a folosit-o Opereta, pentru 527 de locuri
și în cel elisabethan pentru 418 locuri. Rămâne de văzut, câți regizori și
scenografi vor avea inspirația de a folosi oferta posibilităților unor săli
transformabile! Din vară intră în
renovare și Sala mare care va avea 909 locuri, nu 1100, și un cu totul alt
aspect interior. Va fi folosită doar în stil clasic Italian. La finalul
reconstrucției, pe “acoperișul” clădirii se va inaugura o sală de teatru în aer
liber, protejată fonic, cu 300 de locuri și un “foaier” atractiv pentru a
admira de la înălțime publicul, priveliștea centrului Capitalei. Așteptăm și o denumire
mai potrivită pentru aceste șapte săli, cu referire la personalități culturale
de renume.
În
ciuda renovării, la TNB activitatea artistică a continuat și s-au realizat
unele spectacole memorabile, cu repetiții petrecute în … zgomotul picamerelor
din șantier . A fost singurul teatru ce a înfăptuit un proiect de excepție
pentru Anul Caragiale, onorat prin cinci premiere : “D’ale noastre”, “Năpasta”,
“Două loturi”, “Conul Leonida față cu reacțiunea” și “Scrisoarea” (comentate pe acest blog), reunind
personalități ale regiei – Gigi Căciuleanu, Radu Afrim, Alexandru Dabija,
Silviu Purcărete și Horațiu Mălăele. Dar … prin dezafectarea sălilor
Amfiteatru, Atelier și “99”, TNB a pierdut 700 de locuri pentru spectatori, un
număr important pentru consistența bugetului său. Se lucrează acum insistent la
adaptarea pentru cele două săli noi a spectacolelor din repertoriul curent,
adaptare ce presupune refacerea scenografiei și liniei regizorale. Urmează și
adaptarea unor spectacole prezentate încă la Sala mare, ce va intra în renovare
în iunie. Peste toate eforturile cauzate de renovarea necesară, mai intervine
un aspect esențial – fondurile, banii! Pe lângă fondurile europene și împrumutul cu mică dobândă ce finanțează renovarea clădirii, bugetul teatrului nu este corelat de
finanțatori cu cerințele noilor săli ce apar. E drept, guvernanții,
politicienii nu calcă prin sălile de teatru și cultura nu îi preocupă decât
pentru interese particulare. Conform unei ordonanțe absurde a guvernanților,
teatrele, ca și TNB sau alte instituții bugetare, nu pot angaja personal.
Naționalul bucureștean prin extinderea numărului de săli, are strictă nevoie de
personal tehnic specializat , de personal de întreținere al noilor săli, nu mai
discutăm de sporirea numărului de actori, prima scenă a țării având în prezent
o echipă cu 68 de angajați.
Renovarea
Teatrului Național “I.L.Caragiale” rămâne un eveniment de importanță culturală,
chiar dacă este ignorată de mass media noastră bezmetică, preocupată de fițele
politichiei sau silicoanele vedetelor de carton. Dureros, și actul cultural
teatral curent rămâne izolat în acțiunile de promovare a evenimentelor de către mass
media. Marele Public prețuiește însă, teatrul și va avea o plăcută surpriză
când proiectul va fi finalizat.
P.S.
Alte noutăți la TNB. Folosind benefiicile online, din aprilie și Naționalul
bucureștea asigură procurarea biletelor pentru spectacole prin acest sistem. De
asemenea pentru promovarea imaginilor din reprezentațiile teatrului, o echipă
de tineri, benevol, au finalizat portalul www.teatru.pro
ce difuzează trailere filmate despre spectacolele curente. Proiectul lor va fi
extins și pentru alte teatre.
Sau poate a fost o altă modalitate de a sifona banii publici. Curios lucru că nu se prezintă şi opţiunea altor specialişti în construcţii.
RăspundețiȘtergere