“ … RATARE …”
Cum nici un “algocalmin” –
evocat în replica acestui spectacol cu o piesă celebră de Cehov ! – nu aduce un
sprijin credibil pentru intenția actualizării scrierii, este necesar totuși, a
cita intențiile regizorului Claudiu Goga, exprimate în programul de sală.
“IUBIRE, SEX, OBSESIE, TRĂDARE, RATARE, MOARTE, ARTĂ – înșiruite astfel par a
fi ingredientele unui film de Hollywood – dar acestea sunt temele principale
din Pescărușul lui Cehov. Cum să ratezi o asemenea
poveste?“, afirmă în scris, regizorul Claudiu Goga. Dar … având la dispoziție o
distribuție cu nume prețuite ale Teatrului de Comedie și vedete de televiziune,
regizorul nu reușește pe scenă, să pună convingător în practică proiectul său.
Mai întâi, surprinzător este că
regizorul se eschivează să specifice “un spectacol DUPĂ Cehov” sau măcar
“adaptare” de Claudiu Goga. Își argumentează, tot în programul de sală,
viziunea sa astfel: “Eu nu cred în textul ca pretext pentru un spectacol. Mi se
pare varianta cea mai superficială de a face teatru. (…) cred că actualizarea
constă în modul de gândire, în psihologia personajelor care trebuie să fie una
a zilelor noastre, în felul cum sunt descifrate și dezvoltate relațiile și
situațiile teatrale în urma acestui mod de gândire, fără a trăda sensul
fundamental al piesei (…) la dobândirea acestui mod de gândire, este necesar să
ai o traducere bună, o traducere în limba vorbită azi.“ Mașa Dinescu, autoarea
traducerii, este o bună traducătoare, dar psihologia personajelor, situațiile,
nu se pot actualiza prin traducere, iar viziunea regizorală nu le poate
transforma manipulând absurd intențiile de bază ale dramaturgului.
“Algocalminul” inventat în 1922 și introdus în replica lui Anton Pavlovici
Cehov în piesa scrisă în 1896 – un exemplu doar -, cum nici viziunea
regizorală a lui Claudiu Goga, nu pot actualiza credibil scrierea. Invenții
regizorale, precum trecerea în neființă a personajului Nina Zarecinaia, ca să
argumenteze posibila sinucidere a lui Treplev, nu actualizează piesa, ci îi
distrug conținutul, o transformă într-o melodramă sau un posibil scenariu de
telenovelă banală, anulând textul inițial. Cinstit era ca regizorul să
specifice “un spectacol DUPĂ Cehov”, dramaturg și prozator de valoare
universală, pe care Claudiu Goga ambiționează să îl modernizeze. Uită însă, că
Anton Pavlovici Cehov a adus inovația în dramaturgie încă de la sfârșit de
secol XIX, prin teatrul realist psihologic în tragicomediile sale, rămase mereu
actuale. Demersul regizoral pârjolește piesa, este incoerent și strident în
numele intenției de a selecta din bogata tematică a scrierii două fațete: artă
și teatru alături de dragoste și gelozie. O replică perfect gândită de Cehov,
specifică “Teatrul are nevoie de forme noi”, dar regizorul o speculează
neinspirat. Este trist ca la o premieră, la a doua parte a reprezentației, să
constați locuri din sală rămase libere, pentru că peste 40 de spectatori se
pare că nu au mai fost interesați nici măcar de prestația actorilor din acest
spectacol.
Dragoș Huluba (Medvedenko) și Mirela Oprișor (Mașa) |
În primul act se lansează
desenul personajelor și o latură conflictuală a tematicii: arta. Decorul Liei
Dogaru propune mai întâi, o scenă goală, neagră. Culoarea de bază a prezentării
teatrale a acestei tragicomedii fiind negru. Cu o barcă vine în laterala scenei
Mașa (Mirela Oprișor). Fumează și ia din barca din care apare apoi și Medvedenko (Dragoș Huluba)… chiloții pe
care îi pune pe dânsa ! În jur, barca are … pământ, element ce devine una din
pretențiile metaforice ale inovației regizorale. Pe acea fâșie de pământ va fi
adus și pescărușul ucis de Treplev (Alexandru Pavel) și împăiat în secvențele
următoare, acolo va muri și Nina (Anca Dumitra), “învelită” fiind cu … pământ.
Amintim că excelent a fost folosit motivul metaforic al pământului de regizorul
Radu Afrim în “Năpasta”, spectacolul Naționalului bucureștean. Se aduce apoi,
pe scenă un obiect învelit în plastic negru, ce se dezvăluie a fi o ușă albă,
desenată apoi de Treplev cu graffiti. Este “decorul piesei” al cărui “autor” și
“regizor” Treplev, alături de iubita sa Nina folosită ca actriță, vrea să
prezinte mamei sale, actrița Arkadina (Emilia Popescu) și partenerului ei,
scriitorul Trigorin (Ștefan Bănică ), cât și celorlanți locuitori ai moșiei
unde trăiește, inovația privind teatrul. Nina interpretează cu o mască pe față,
monologul scris de Treplev. Acest prim act, astfel propus teatral, lansează
drumul vizualizării conceptului regizoral susținut prin decorul Liei Dogaru.
Decorul modest, sprijină intențiile metaforice ale regiei, dar nu creează atmosfera
emoțională, motivată de scriitură și rămâne alături de conceptul regiei un fals
al dorinței de “teatru nou”. O serie de efecte abundă de la o scenă la alta.
Multe personaje fumează, probabil să fie … actuale, un candelabru apare în cea
de a doua parte a reprezentației în acel decor negru cu scaune, o masă și un
birou în laterală, etc. Sunt numeroase artificiile de imagine fără sens
plasate. Costumele Lilianei Cenean par apropiate ca linie a croiului de epoca
scrierii, iar ilustrația muzicală (Claudiu Goga) completează ca accent
denaturat pretențiilor de actualizare a piesei lui Cehov. Regia se pare că și-a
dorit ca spectacolul să fie o tragicomedie, chiar dacă l-a finalizat ca o
melodramă. Forțează note comice, cum ar fi beția administratorului moșiei, Ilia
(Gheorghe Dănilă) sau o bătaie cu frișcă precum la Stan și Bran, cu Mașa,
Treplev și Doctorul. Regizorul insistă și pe latura tematică a dragostei și
geloziei, dar nu reușește să o impună prin tratarea relațiilor dintre
personaje. Și prin restrângerea unor replici nu poate specula și transmite
către public date esențiale despre statutul social și chiar de relația de
rudenie între personaje. Efectele regiei continuă și în cazul ilustrării
laturii tematice a dragostei. De pildă, în partea a doua a reprezentației, când
Arkadina constată că amantul ei Trigorin este îndrăgostit de Nina, îl provoacă
pe acesta la … un act sexual pe scaunul unde se află scriitorul. Spre finalul
scenei, cinci personaje privesc mute în scenă spre cei doi ! Evident din viziunea
regizorală nu lipsesc nici efectele stroboscopului în lumină roșie, la
sfârșitul primei părți, pentru a sugera că Treplev ar vrea să se sinucidă. În
acest spectacol imaginea teatrală generală este haotică, absentă fiind
susținerea de către regie a profilului psihologic al personajelor și a
situațiilor concepute de sărmanul Cehov căruia regizorul îi aplică o penibilă
așa zisă actualizare, în ritm lent și plicticos.
Emilia Popescu (Arkadina) și Ștefan Bănică (Trigorin) |
Mai gravă rămâne nefolosirea de
către regizor a capacităților actorilor distribuiți. De confuzia acestui
spectacol, scapă cine poate dintre actori în momentele când beneficiază de
monologuri ce îi obligă la apropierea de sensurile dorite de Cehov. În ordinea
indicată de autor, amintim distribuția. În Arkadina, femeia ajunsă actriță de
prestigiu, venită într-o scurtă vacanță la moșia fratelui său Piotr (Florin
Dobrovici) este distribuită Emilia Popescu. Regia tratează personajul de parcă
ar fi o “divă” dezinteresată de lumea din jur; Emilia Popescu încearcă să
sugereze pretențiile Arkadinei de persoană realizată, arogantă față de cei din
lumea în care poposește, pasională față de amantul său Trigorin, un scriitor cu
celebritate, și dezinteresată față de fiul său Treplev. Precizăm “încearcă”
pentru că rezultatul interpretării sale nu este strălucit. Pierde din esența
psihologică a personajului care confundă
succesul femeii de pe scenă cu datele realității vieții pe care refuză
să le perceapă. De la “Marlene” în regia Cătălinei Buzoianu, actrița Teatrului
de Comedie, nu s-a mai întâlnit cu un spectacol care să îi pună în valoare
capacitățile deosebite pe care le deține.
Trigorin care o însoțește pe
Arkadina în vacanța de la moșie, un scriitor frământat și de nemulțumiri
personale, revine lui Ștefan Bănică. Interpretul demonstrează că este
înzeastrat cu o paletă specială de a se evidenția nu numai pe micul ecran sau
în concerte, ci și pe scenă. Dacă regia nu îl îndrumă spre relaționarea
coerentă cu personajele din preajma lui Trigorin, actorul reușește însă, să
definească substanțial profilul rolului, în monologul derulat în fața Ninei.
Gândește în acel moment interiorizat replica, se transpune în starea
personajului. Cum Cehov a fost doctor ca pregătire, firește că în piesele sale
este nelipsit personajul doctorului. În doctorul Evgheni, compune atent
profilul unui rezoneur, forțat implicat de regie în posible relații de iubire,
Vladimir Găitan. Reîntâlnirea sa pe scenă este apreciabilă.
Anca Dumitra (Nina), Dragoș Huluba (Medvedenko) și Florin Dobrovici (Piotr) |
Florin Dobrovici reușește
remarcabil să compună din cioburi de text, prezența credibilă a fratelui
Arkadinei, Piotr, moșierul bolnav. Personajul ajunge în scaun cu rotile, are
leșinuri dictate de regie pentru boala sa, dar actorul păstrează coerent
desenul profilului unui om modest, bucuros de anturaj și viață. Apropiată de
intențiile lui Cehov pentru caracterizarea Polianei - sora Mașei, fiicele lui
Ilia, administratorul moșiei (precizări greu de descoperit în spectacol) -,
este Carmen Tănase. Chiar dacă demersul regizoral nu reușește să inducă scenic
biografia, relațiile personajului cu cei din preajmă, Carmen Tănase compune cu
finețe, nuanțat, portretul “asistentei” la nebunia de la moșie. Și când nu are
replică, actrița este prezentă în situație prin atitudine. În Ilia, cu supunere
față de regie, activează Gheorghe Dănilă, exagerând beția personajului, dar
subliniind apoi, cu firesc umilința
față de cei cărora la slujește pentru administrarea moșiei. O
personalitate afirmată în film, dar și în teatru, Mirela Oprișor în Mașa, este
o altă interpretă înfrântă de conceptul regizoral. Tristețile interioare ale
Mașei, deziluzionată de viață, actrița le trăiește cu măsură, dar eșecurile în
iubire, forțat impuse teatral de regie, dezmembrează caracterizarea
personajului. Beția insistentă și chiar sugerarea într-un moment că Mașa s-ar
droga, nu dau consistență rolului. Încearcă să definească profilul lui
Medvedenko, învățătorul modest, Dragoș Huluba cu măsură în expresie. Piesa în
patru acte “Pescărușul” se axează în principal pe Arkadina (Emilia Popescu) și
Trigorin (Ștefan Bănică), Nina (Anca Dumitra) și Treplev (Alexandru Pavel), dar
în acest spectacol, regia suprasolicită împingerea în prim-plan a ultimului
cuplu, căruia tinerii interpreți cu greu îi fac față. Anca Dumitra manifestă o
sensibilitate interioară aparte în Nina Zarecinaia. Coerența dezvoltării
caracterizării Ninei nu apare însă, în interpretarea actriței. Nina sa este mai
întâi, o persoană naivă , visătoare la succesul devenirii ca actriță,
îndrăgostită copilărește de Trigorin, ca apoi să devină în final, o nebună
înfrântă de eșecurile vieții. Monologul din final, prin jocul actriței,
pecetluiește spectacolul ca o melodramă lacrimogenă. Din păcate, tânăra actriță
Anca Dumitra, lipsită fiind și de experiență, și de îndrumare regizorală, nu
reușește aprecieri depline pentru acest rol. Analiștii operei lui Cehov, îl consideră
apropiat de Hamlet pe Treplev, fiul Arkadinei și prin situațiile în care este
implicat. Rolul revine în spectacol tânărului actor Alexandru Pavel care
neîndrumat fiind regizoral, transformă personajul într-un isteric. Exagerează
vocal în rostirea țipată a replicii, nu relaționează cu personajele apropiate
lui Treplev - mama sa și ființa iubită, Nina. Distribuția se compltează cu
George Grigore și Rădița Roșu în roluri tratate ca o figurație derizorie.
Este greu de prevăzut o afluență
majoră de public, la acest spectacol – experiment, “Pescărușul”de Cehov
integrat repertoriului Teatrului de Comedie, chiar dacă distribuția cuprinde
nume cu notorietate. Vinovații … cu vină pentru eșecul său, poate sunt mai
mulți, dar în primul rând rămâne conceptul regizoral că “teatrul are nevoie de
forme noi”. Ambiția de “forme noi” a unui regizor este strict necesară, dar să
nu ignore că trebuie servită de motivația descoperită în orientarea culturală
față de clasicul dramaturg ales, care nu poate fi tratat ca un pretext.
Extrordinar de exacta cronica. Semnalizeaza un flagel. Felicitari.
RăspundețiȘtergereSi eu am scris despre specacol, dar am fost mai bland.