UN PROGRAM CONFUZ, SĂRAC ÎN INIȚIATIVE
Țara este plină de festivaluri
în fiecare an teatral calendaristic, chiar și acum în perioadă de criză
financiară. Municipiile, orașele organizează tot felul de manifestări printre
ele fiind și câte un festival teatral din diverse motive, principalul evocat
este acela de a servi cultura, dar pe alt plan funcționând și alte multe motive
dictate de diferite interese. La festivalurile teatrale întâlnești în program,
în majoritatea cazurilor, aceleași spectacole ale teatrelor ce realizează
astfel turnee, ajutate prin contribuția financiară necesară venită de la instituții
publice, primării sau chiar Ministerul Culturii. Din puzderia de festivaluri,
doar câteva au câștigat personalitate culturală prin programe managerial
inventiv concepute. Cu trecerea edițiilor unele se degradează, nu numai din
cauza crizei financiare actuale, ci și din maniera organizării programelor. Un
exemplu recent este și Festivalul Comediei Românești – festCO, ajuns la ediția
XI care a prezentat un proiect încropit, superficial.
FestCo a fost lansat inspirat
de directorul Teatrului de Comedie, George Mihăiță, în urmă cu zece ani, ca un
proiect cu adevărat original pentru a cultiva dramaturgia românească prin
evidențierea într-un an teatral calendaristic a celor mai reușite spectacole
având la bază comedii autohtone, din trecut și prezent. Din 2006 festivalul a
devenit competitiv și cu eforturi financiare acordă premii. Festivalul s-a
completat și prin Concursul de Comedie Românească pentru a descopri texte de
interes pentru repertorii. Nu este singurul concurs de dramaturgie, dar discutabil
rămâne că foarte rar, piesele premiate își găsesc loc în repertoriul curent al
teatrelor. În ciuda acordării distincției, piesele se pare că sunt minore și
nici un teatru nu se încumetă să le înscrie în repertoriu !
În 2007 și 2008, festCO
a inițiat și o secțiune cu spectacole invitate de peste hotare cu piese d’ale
noastre. La ediția actuală, nu a mai participat nici măcar un teatru din țară,
ci numai cele din Capitală !! Își consolidase în timp, o identitate prin
susținerea valorilor comediei mioritice. Iată însă, că nu numai criza
financiară, dar și cea de inspirație pentru organizarea programului unei ediții anuale, a
început să se facă pe deplin simțită.
SECȚIUNEA “OFF”, NEDEFINITĂ
VALORIC
Precizăm de la bun
început , că festCo s-a derulat pe două coordonate spre a își amplifica
programul: secțiunea “off”, cea a spectacolelor din afara concursului, și
secțiunea spectacolelor selecționate pentru concurs, proiectul fiind realizat
cu sprijinul Primăriei Municipiului București și Ministerului Culturii. Ne
imaginăm că “sprijinul” presupune a fi și financiar !
La orice
festival teatral secțiunea “off” are drept scop principal a sprijini inovația
în domeniu, originalitatea provocatoare de dezbateri. La ediția de anul trecut,
când era “Anul Caragiale” în curs,
Teatrul Masca a servit excelent tema “Bucureștii lui Caragiale”. A fost
invitat și la prezenta ediție cu un admirabil program de spectacole stradale :
“Fior d’amor în București”, “Coșarii”, “Destin” și “Pierrot lunaticul” pentru a
demonstra specificul teatrului de pantomimă. În regia iscusită a actorului
maestru al genului, Mihai Mălaimare, în costume încântătoare realizate de Sanda
Mitache, cu o distribuție de actori profesioniști în domeniul teatrului
nonverbal, spectacolele Teatrului Masca se pot plasa printre punctele de
valoare din festival. La sala “Radu Beligan” a Teatrului de Comedie a prezentat
și Compania Passe -Partout Dan Puric un minunat spectacol, tot nonverbal, din
2007, despre dragoste, “Rencontres”. Dar … în afara acestor bijuterii ale unui
gen teatral special, ce au mai puțină legătură cu comedia românească vorbită,
tema centrală a festCo, secțiunea “off” a introdus fără noimă și alte
reprezentații. Au aflat dânșii că a început să se afirme și să atragă publicul,
teatrul independent, dar nu i-au dedicat un compartiment aparte. La nimereală,
fără o documentare prealabilă, au invitat la secțiunea “off’, Teatrul Mașina de
Vise cu “Taxi blues” de Ana Maria Bamberg în regia lui Dan Tudor, dramaturgul
și regizorul fiind prezenți și la ediția trecută de parcă ar fi abonați la
festCo. Și la secțiunea spectacolelor în concurs, selecționerul unic Ion Parhon
nu s-a lăsat mai prejos și a ales, tot la nimereală, trei spectacole ale
teatrului independent: “Capra cu trei iezi” – Teatrul Act, “Iubirea e un lucru foarte mare” –
Teatrul Arca și “O piesă deșănțată” de la “Teatrul nu e o clădire”, considerând
că sunt remarcabile realizări ale independenților toate trei (!!!), cu posibilități
să concureze spectacolele Naționalului bucureștean selecționate. Și de ce dacă
tot festCo se dedică dramaturgiei românești, în compartimentul “off” nu a
figurat totuși, nici un spectacol de Stand bay comedie, gen afirmat și prețuit
de public ?
Organizatorii au completat fără rost valoric compartimentul “off” cu …
“examene studenți” anul II sau III de la Universitatea “Spiru Haret”,
“Hyperion” și UNATC. În aceiași perioadă cu festCo, 16 – 23 iunie, se desfășura
însă, la UNATC, Gala Absolvenților 2013 licență, o manifestare tradițională cu
scopul de a premia pe cei mai buni absolvenți a trei ani de studiu. Această
umplutură a programului festCo cu cinci “examene studenți” , când UNATC avea o
competiție a valorilor, a dezavantajat atât pe tinerii absolvenți, cât și
prestigiul festCo.
Sufocarea
programului festivalului cu invitații care alăturau numelor de valoare
exercițiile celor care aspiră la succes, denotă fragilitatea acestui proiect
care își câștigase prin ediții anterioare, identitate. Absența unui concept
solid de festival se simte pe deplin și în cazul selecției pentru spectacolele
în concurs, în competiția valorilor.
SELECȚIE JALNICĂ
În concursul de spectacole cu comedii românești intrau la ediția
actuală cele din 2012, când a fost
“Anul Caragiale”, când în toată țara s-au montat și scrierile lui Nenea Iancu.
Selecționerul unic Ion Parhon, activ și la selecțiile pentru discutabilele
premii UNITER, și organizatorii festCo puteau evita “ghiveciul” rezultat din alegerile respectivului, dacă
precizau de la bun început, ori că dedică festivalul lui Caragiale, ori că
dezvoltă două linii în concurs : spectacole din Anul Caragiale și spectacole cu
piese din dramaturgia actuală. Firește că selecționerul comod a integrat
concursului cele patru spectacole Caragiale ale Naționalului bucureștean :
“D’ale noastre”, “Două loturi”, “Scrisoarea” și “Conul Leonida față cu
reacțiunea” cărora le-a alăturat la nimerală după preferințele sale alte nouă
spectacole de alți dramaturgi. Este penibil și lipsit de profesionalism, de
pildă, să nominalizezi într-un
concurs trei recitaluri – “Parfum de viață”, “Fata din curcubeu” și
“Moștenitoarea” – în competiție cu spectacole ample ca regie și distribuție. Se
știe că în recital, actorul își manifestă singular personalitatea, fără a avea
posibilitatea de a se sprijini pe conflicte și relații , fără a dezvolta astfel
un rol complex definit. Recitalul este un gen special pentru care actorii
merită prețuiți, dar nu presupune și interpretarea unui personaj construit prin
relații argument cu partenerii de conflict. Este absurd să înscri într-o
competiție un actor ce luptă de unul singur pentru un premiu cu un recital, alături
de colegii concurenți în spectacole ample care mai sunt și regizate de
personalități valoroase. Selecționerul trebuia să țină cont că nu poate concura
Teodora Stanciu cu recitalul său “Parfum de viață” sau Lia Bugnar ca actriță și
regizoare a spectacolului său “O piesă deșănțată” cu Mariana Mihuț, regizorul
Silviu Purcărete și … “Conul Leonida față cu reacțiunea” de Caragiale.
Această selecție “deșănțată”, confuză, jalnică, a adus în fața juriului
final alcătuit din profesioniști de marcă – Sand Manu (profesor și regizor),
Marina Constantinescu (critic de teatru) și Lia Manțoc (scenograf) –
treisprezece spectacole. Firește, premiile erau de așteptat să definească doar
valorile din această competiție penibil alcătuită !
TEATRUL NAȚIONAL “I.L.CARAGIALE”
… REGELE COMEDIEI !
Inițiatorul festCo, Teatrul de Comedie nu a reușit să obțină nici o
distincție după ce selecționerul unic l-a propus în competiție cu două
recitaluri : “Parfum de viață” și “Moștenitoarea”, alături de două spectacole:
“Zăpezile de altădată” și “Crize”. Aceasta demonstrează poate și fragilitatea
alarmantă a repertoriului Teatrului de Comedie.
Din cele treisprezece spectacole
selectate de Ion Parhon, juriul a acordat șase premii pentru cele cinci
spectacole prezente în festCo, datorate Teatrului Național “I.L.Caragiale” care
astfel devine “regele comediei” la cea de a XI-a ediție a festivalului.
Prezentăm premiile și acordăm cu respectul cuvenit , în primul rând, atenție
... premiilor speciale de excelență.
PREMII DE EXCELENȚĂ
La fiecare ediție, festCo
premiază pe cei care au consolidat încă de la înființare timp de peste cinci
decenii personalitatea Teatrului de Comedie. La actuala ediție au fost
decernate unor valori , personalități unicat atât în domeniul pedagogic, cât și în cel al regiei:
DOAMNA SANDA MANU la premiere, alături de doi foști studenți : George Mihăiță (directorul și actorul Teatrului de Comedie) și Florin Dobrovici (actor al Teatrului de Comedie) |
SANDA MANU – este pedagogul de excepție
care a cizelat talentul unor actori ce au devenit nume de referință în viața
teatrală, vreme de multe generații, cât și regizorul ale cărui spectacole
reușite au înregistrat un număr record de reprezentații. Decernarea acestei
distincții Doamnei Teatrului Sanda Manu , rămâne drept cel mai impresionant
moment al galei finale din ediția XI a festCo, publicul în majoritatea sa fiind
alcătuit din actorii numeroaselor generații de absolvenți îndrumate de distinsa
profesoară, a aplaudat în picioare evenimentul, cu entuziasm, multe minute în
șir.
VALERIU MOISESCU – este regizorul și pedagogulul
căruia teatrele îi datorează spectacole memorabile, iar regizorii o pregătire
solidă pentru profesia aleasă. Din păcate, gafele organizatorilor au făcut ca
meșterul Valeriu Moisescu să nu fie anunțat la timp pentru participarea la
festivitate și nici să nu să fie prezentată amplu publicului personalitatea sa,
așa cum se cuvenea.
Revenim la premiile ediției XI.
Premiul pentru cel mai bun
spectacol: “CONUL LEONIDA FAȚĂ CU REACȚIUNEA” de
la Teatrul Național “I.L.Caragiale” (TNB), comentat pe acest blog la data
premierii, cum sunt toate care au obținut distincții.
Premiul pentru regie: SILVIU PURCĂRETE pentru “Conul Leonida față cu
reacțiunea” (TNB)
MARIANA MIHUȚ și VICTOR REBENGIUC în spectacolul "CONUL LEONIDA FAȚĂ CU REACȚIUNEA", regizat de SILVIU PURCĂRETE la TNB, cu toții premianții festCo |
Marele premiu al juriului : MARIANA MIHUȚ și VICTOR
REBENGIUC pentru rolurile din “Conul Leonida față cu reacțiunea” (TNB)
spectacol comentat pe blog sub titlul: “Întâlnire cu doi actori de geniu”
Premiul pentru cel mai bun
actor: VIRGIL OGĂȘANU pentru rolul Zaharia
Trahanache din “Scrisoarea” (TNB), comentat pe acest blog sub titlul
“Rămășițele lui … Caragiale”
Premiul pentru cea mai bună
actriță : TANIA POPA pentru recitalul “Fata din curcubeu” (TNB), comentat sub
precizarea “Când talentul își spune cuvântul”. Cu acordarea acestui premiul,
juriul a găsit o soluție abilă de a departaja un recital de un spectacol cu doi
actori de marcă – Mariana Mihuț și Victor Rebengiuc.
Premiul pentru scenografie,
juriul l-a departajat profesional în două compartimente, pentru decor : HELMUT STURMER pentru “Două loturi” (TNB), comentat pe
blog la data premierii – “Cheia unui … film teatral, decorul” și pentru costume
: CORINA GRĂMOȘTEANU pentru “D’ale noastre”
(TNB), analizat pe blog sub titlul – “Un experiment memorabil” de teatru
nonverbal.
S-a alăturat acestor premii
ireproșabil acordate de juriul ce a știut să se descurce în hățișul
selecționerului, un premiu pentru comedie (!!) , tânărului actor Alexandru
Bogdan. Nu a jucat în nici un spectacol al competiției și bănuim că a fost
distins pentru că în fiecare zi din festCo , pe caniculă, bântuia prin fața
Teatrului de Comedie, costumat special, și anunța printr-o improvizație
discutabilă ca replică, ce se prezintă în sala de spectacol. Penibilă alăturare
la premiile juriului !
Selecția a mai cuprins următoarele spectacole, care nu au reușit să
convingă juriul pentru a obține vreo distincție: “Zăpezile de altădată” –
Teatrul de Comedie (comentat pe blog: “Meritate aplauze din partea
publicului”), “Parfum de viață” – Teatrul de Comedie (pe blog: “Un monolog
absurd”), “Gaițele” – Teatrul Metropolis (pe blog: “Un spectacol … fără sare și
piper”), “Crize” – Teatrul de Comedie (pe blog: “Un exercițiu de teatru
absurd”), “Capra cu trei iezi”- Teatrul Act (pe blog:”Un spectacol surpriză”),
“Moștenirea” - Teatrul de Comedie ( pe blog: “Lupta cu un monolog lipsit de
logică”). Acestora li s-au mai alăturat două încropeli ale teatrelor
independente.
“IUBIREA E UN LUCRU FOARTE MARE”
de Ion Băieșu. Actorul, dar și regizorul Marius Gâlea a montat la Teatrul
independent Arca un text satiric care în anii’80 obținea succes prin
interpretările memorabile datorate lui Octavian Cotescu și Coca Andronescu.
Regizorul a oferit doar o primă lectură scenică lipsită de nuanță a satirei
dramaturgului adresată prostiei omenești prin cuplul celebru Tanța și Costel.
Tinerii interpreți Adina Stoica (Tanța), Daniel Haralambie (Costel) și Sorin
Șaguna (Maestrul) încercau timid să definească partiturile, rezultatul fiind un
umor modest, lipsit de substanță. Spectacolul se manifesta ca o reprezentație
de amatori în special din cauza regiei ce nu modelase jocul actorilor și
evoluția relațiilor cuplului.
“O PIESĂ DEȘĂNȚATĂ” de Lia
Bugnar. În calitate de dramaturg, regizor și actriță, Lia Bugnar a prezentat cu
teatrul independent “Teatrul nu e o clădire” un text mediocru , vulgar, cu mult
sub alte piese scrise de autoare. Două cupluri se confruntă cu probleme sexuale
și vor să își schimbe partenerii printrun exercițiu de a își rezolva dorințele
erotice. Ela (Lia Bugnar) este arhitectă, iar soțul, Mihu (Radu Iacoban),
traducător din limba curdă, și printr-un anunț la ziar , invită cuplul , Mira
(Ilinca Manolache) și Nicky (Marius Manole) care nu știm cu ce se ocupă, ca să
facă schimb de experiență erotică. Intervine Hoțul (Andrei Huțuleac), când
cuplurile se pare că au căzut la un acord sexual, care dorește un timbru mai de
valoare din colecția lui Mihu. Hoțul e în grea suferință și vrea timbrul ca să
câștige banii necesari unui transplant de rinichi în străinătate pentru …
Matusalema, broasca țestuoasă a familiei. Se pare că intențiile dramaturgului
ar fi fost de a scrie o parodie satirică absurdă, dar rezultatul era
deplorabil, amplificat și prin regie. Actorii , unele nume apreciate, cu greu
se descurcau în hățișul scrierii. Ce căuta acest spectacol în festCo, un
concurs al valorilor comediei românești, numai selecționerul știe ?!
CONCURSUL DE DRAMATURGIE
ROMÂNEASCĂ, ediția a VIII-a prin juriul alcătuit din Adrian Lustig – dramaturg
și tinerii regizori – Gabriela Dumitru, Vlad Christache, a acordat trei premii
(!!), ca la o serbare școlară pentru “Visul Domnului Mio” – Georgiana Capuerde,
“Infractorii” – Ana Maria Bamberg și “Ultimul dans al iubirii” –Cornel Mihai
Ungureanu. Dacă tot au fost regizorii evenimentelor festCo, Gabriela Dumitru și
Vlad Christache, chiar dacă regia lor nu se făcea simțită, poate vor monta
dânșii, la Teatrul de Comedie piesele premiate !
Finalul festCo s-a petrecut cu reprezentația de premiere. Prologul se derula în stradă , cu o improvițație așa zis satirică, susținută de … George
Mihăiță (directorul Teatrului de Comedie, actor de marcă) în “rolul” de
primarul orașului comediei românești, aflat la un pas de destituire de către un
reprezentant al opoziției, “rol” jucat de … Adrian Lustig (dramaturgul preferat
al teatrului) ! Apoi, în sală, pe
scenă , au evoluat în “rolurile” de prezentatori ai premiilor – Jeremy
Stockwell și Dragoș Huluba. Cum pentru spectacole de peste hotare nu au fost
bani, organizatorii au invitat pe englezul Jeremy Stockwell un actor cunoscut
pentru turneele și atelierele susținute, o personalitate în domeniul one man
show-ului. I s-a alăturat , Dragoș Huluba, actor al Teatrului de Comedie,
artist dibaci și în arta tratrului nonverbal, numai că ansamblarea regizorală a
celor două personalități, în momentul decernării unor premii, nu a funcționat.
Englezul a desenat particular un one man show și Dragoș Huluba l-a acompaniat
discret și ca traducător în unele momente ale premierii.
Nu au
lipsit din programul festCo, precum la orice festival, lansările de carte și
atelierele de studiu. Lansările de carte au fost remarcabile pentru că
propuneau cunoașterii personalități din elita teatrului : Tamara Buciuceanu –
“O viață închinată scenei”, Radu Beligan – “Între acte” și Horațiu Mălăele – “O
poveste cu Horațiu”. Atelierele au fost susținute prin proiectul “Scrie despre
Tine” ce aparține unor tineri ambițioși : Vera Ion – regizor și dramaturg,
Sorin Poamă – actor și dramaturg. Poate era de așteptat, ca și Gianina
Cărbunariu – regizor și dramaturg a numeroase spectacole apreciate, precum și “Tigrul
sibian” jucat la sala Studio a Teatrului de Comedie, să susțină un atelier de
creație !
Concluziile despre cea de a XI-a
ediție a festCo le trage până la urmă … Marele Public ! Teatrul de Comedie de
când a fost înființat de meșterul Radu Beligan, în 1960, și-a format în timp,
spectatorii prin repertoriul său susținut de mari actori și regizori, un public
care așteaptă spectacole și alte manifestări remarcabile.