UN EXAMEN REMARCABIL SUB MAI MULTE ASPECTE
După trei ani de studii la
actorie, numeroșii absolvenți, în jur de cinzeci sau șaizeci anual la UNATC,
sunt integrați unor examene pentru obținerea licenței. Examenele nu sunt însă,
numeroase și puține se dovedesc reușite. Unii profesori doctori nu prea au
călcat pe o scenă și aceasta se simte în pregătirea studenților. Peste toate,
unii dascăli au pretenția ca la examenele de licență, să fi și regizori cu
personalitate și uită de menirea pedagogică. “Clasa noastră – Poveste în XIV
Lecții” este un caz special, un spectacol remarcabil pentru absolvenți și
public.
Unii absolvenți din clasa prof.dr
Adrian Titieni au avut șansa colaborării pentru examenul de licență cu o
actriță, Simona Măicănescu. Absolventă UNATC în urmă cu mai mulți ani, și-a
afirmat personalitatea în o serie de spectacole, ca apoi să emigreze în Franța.
A reușit și acolo, să își practice profesia. Revenirea Simonei Măicănescu
pentru o colaborare la UNATC este binevenită, experiența, dar și capacitățile
pedagogice, se fac simțite în acest examen de licență.
De astă dată, la un examen de licență,
se rupe bariera obișnuită de a alege texte cunoscute. Simona Măicănescu traduce
și adaptează în colaborare cu Delia și Diana Herman, piesa dramaturgului polonez
contemporan, Tadeusz Slobodzianek. Opțiunea sa repertorială pentru absolvirea
studiilor la actorie este apreciabilă, în primul rând sub aspect pedagogic.
Oferă studenților prilejul lucrului în echipă, dar și exercițiul cultural al
studiului unei etape tragice din istoria
omenirii. Regizorul și pedagogul Simona Măicănescu, surprinzător rezolvă
acțiunea ce se petrece pe parcursul a șapte decenii. Absolvenții vor sugera
trecerea timpului, dar nu vor concepe compoziții forțate de vârstă. Cele zece
personajele sunt de religii diferite, catolici și evrei, fete și băieți din
aceiași clasă de liceu pe care trecerea a șapte decenii îi va supune
confruntăriilor cu regimul stalinist, cu nazismul, cu discriminarea, cu
războiul mondial. Vor susține între ei, mereu, relații speciale, influențați
fiecare de efectele unei istorii frământate. Dramaturgul polonez desenează
diverse conflicte dictate de demersul social al momentelor istorice și
detașează fiecare conflict în XIV lecții de viață. Textul solicită astfel,
interpreților posibilitatea ca în momente speciale să definească substanța
caracterială a personajelor ce la revin. Toți vor participa și comenta faptele
istoriei, dar se vor și detașa în cupluri pentru secvențele esențiale din viața
lor. Absolvenții demonstrează prin această piesă și prin examenul de licență, studiul
profund de a relaționa permanent coerent într-un spectacol, dar și
particularitățile fiecăruia în definirea esenței personajului când este
implicat în momente particulare.
Simona Măicănescu se arată a
fi un pedagog deosebit. Se concentrează în a conduce mișcarea scenică a celor
zece, atentă fiind la implicarea prin expresie și ținută a fiecărui personaj și
când nu are replică, atenționând astfel asupra interpretului. Absolvenții sunt
supuși și la exerciții muzicale datorate
lui Marius Sireteanu, de care se achită ireproșabil. Scenografia Ruxandrei
Manolovici susține evidențierea interpreților.
Examenul celor zece studenți de la
UNATC pentru licență, rămâne un prim pas spre afirmare. Spectacolul merită a fi
integrat pentru mai multe reprezentații în repertoriul teatral curent. Este o
carte de vizită demnă de reținut pentru începutul de drum în profesie.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu