marți, 8 aprilie 2014

“LIVADA DE VIȘINI” – UNATC (Gazdă TEATRUL FOARTE MIC)

UN EXERCIȚIU DE STUDIU
         După trei ani de studiu finalizați cu o diplomă de licență, absolvenții își mai pot continua studiile încă doi ani pentru masterat. “Livada se vișini” este examenul de masterat la Arta Actorului coordonat de prof.dr.Gelu Colceag și spectacolul alături de prof.dr. Tania Filip.

         Pentru masterat la UNATC funcționează zece secții, printre ele fiind și cea de Management și Marketing Cultural. Fecem această precizare pentru că în cazul de față, din nou s-a dovedit lipsa totală de colaborare între cei din aceiași generație aflați la masterat. Spectacolul include numeroase personaje și sunt distribuiți chiar și trei absolvenți pentru interpretarea unui personaj. Spectatorului i se înmânează o foiță cu distribuția pe care nu se specifică numele celui care joacă în acea seară. Sunt tineri la început de drum și logic este a li se face popularitatea cuvenită, să fie sprijiniți de colegii de la Management și Marketing Cultural . Un coleg putea face măcar efortul să sublinieze cine joacă în seara respectivă dintre cei trei absolvenți distribuiți pentru un rol. Ce … produce secția de Management și Marketing Cultural ? Persoane cu masterat pregătite a funcționa într-o fabrică de conserve?! Este inadmisibilă lipsa de colaborare la masterat între secții, pornind de la regie până la “marketing”.
         “Livada de vișini” este examenul final al masteratului, urmând și posibilitatea de a mai studia și doctoratul pentru cine vrea. Alegerea unei piese de Cehov rămâne meritorie pentru completarea studiilor culturale. Piesa propune însă, personaje complexe, unele vârstnice a căror interpretare nu poate deveni “carte de vizită” convingătoare pentru un tânăr absolvent. Spectacolul folosește o “adaptare” scenică prin care se reduce textul, iar regia (Gelu Colceag și Tania Filip) excelează în efecte, bănuim cu scop pedagogic aplicate. Sunt de pildă, momente de dans cu pricepere înfăptuite de absolvenți sub îndrumarea coregrafei Roxana Colceag. Interpetarea este însă, afectată de compoziții de vârstă și simplificarea relațiilor complicate dintre personaje.


         Cei unsprezece absolvenți ai masteratului dovedesc mobilitate expresivă în apropierea față de personaje. Încearcă fiecare, desenul profilului personajului în care e distribuit. Unii mai sugestiv, alții schematic. Absolvenții se confruntă cu personaje complexe a căror psihologie este definită în profunzime de Cehov. Conceptul regizoral le rezumă simplist, le transformă în scheme tipologice, implicate într-un conflict superficial între două sisteme sociale. Absolvenților le revine astfel, prezentarea unor boieri, unor slugi și a unui ambițios ce crede că poate schimba novator societatea. Prin îndrumarea pedagogică și regizorală, tratarea fiecărui personaj suferă de absența complexității sale, motivării psihologice a manifestărilor, sunt îndepărtate de intențiile lui Cehov. Reușește o apropiere de sensurile prezenței Variei în conflict, Cosmina Stratan; remarcabil susține trăirea interioară a relațiilor Variei cu mama sa Ranevskaia , cât și cu Lopahin. Urmărește fructificarea liniei caracteriale a personajului Lopahin, coerent Eugeniu Cozma; uneori este însă, prea exploziv în manifestări, rostește strident replica. Scena Varia – Lopahin demonstrează totuși, descifrarea în profunzime a rolurilor atribuite, capacități multiple ale celor doi absolvenți. Rolul de referință Ranevskaia revine absolventei, Simona Grumezea pe care îl dezvoltă strict pe două coordonate – superficialitate și sensibilitate -, dar nu reușește o împletire a lor. Pare a interpreta două personaje diferite. Superficialitatea o marchează mereu printr-un râs isteric, sensibilitatea prin lacrimi. Simona Grumezea este însă, o actriță cu farmec și în unele momente dezvăluie capacități posibil a fi aplicate în alte partituri. Farmec arată și Cristiana Ioniță în Ania, dar îl folosește primitiv în relațiile cu celelalte personaje. În acest spectacol, regia uită “pedagogic” să susțină scenic diversele și posibilile relații rostuite de Cehov. Schițe simpliste ale personajelor Trofimov și Epihodov prezintă Emilian Mârnea și Rareș Florin Stoica. Două roluri aparent de plan secund, tratate schematic cu exagerări de regie – Duniașa și Iașa, dezavantajează interpreții – Silvana Negruțiu și Alexandru Sinca. Desprinsă parcă dintr-un spectacol de circ apare Charlotta, iar Andreea Șovan execută conștiincios jongleriile prsonajului.

Se luptă cu dificultatea compunerii unor compoziții de vârstă, tinerii absolvenți -  Liviu Chițu (Gaev) și Ionuț Iftimiciuc (Firs). Reușește totuși, o rostire cu sens și subtext a replicii, Liviu Chițu. Sârguincios, Ionuț Iftimiciuc desenează doar prin ținută vârsta lui Firs. Cei unsprezece absolvenți se străduiesc a se apropia de personajele atribuite, dar prin oferta regizorală cu greu își pot evidenția pe deplin capacitățile de care dispun.

         “Livada de vișini” rămâne ca un exercițiu de studiu cu rezultate modeste pentru un examen de licență la masterat ce ar avea pretenția de a recomanda personalitatea fiecărui absolvent. Regia prin pretenții de originalitate, sufocă rostul pedagogic de a evidenția calitățile absolvenților.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu