UN EXERCIȚIU DE STUDIU
După trei ani de studiu
finalizați cu o diplomă de licență, absolvenții își mai pot continua studiile
încă doi ani pentru masterat. “Livada se vișini” este examenul de masterat la
Arta Actorului coordonat de prof.dr.Gelu Colceag și spectacolul alături de
prof.dr. Tania Filip.
Pentru masterat la UNATC funcționează
zece secții, printre ele fiind și cea de Management și Marketing Cultural.
Fecem această precizare pentru că în cazul de față, din nou s-a dovedit lipsa
totală de colaborare între cei din aceiași generație aflați la masterat.
Spectacolul include numeroase personaje și sunt distribuiți chiar și trei
absolvenți pentru interpretarea unui personaj. Spectatorului i se înmânează o
foiță cu distribuția pe care nu se specifică numele celui care joacă în acea
seară. Sunt tineri la început de drum și logic este a li se face popularitatea
cuvenită, să fie sprijiniți de colegii de la Management și Marketing Cultural .
Un coleg putea face măcar efortul să sublinieze cine joacă în seara respectivă
dintre cei trei absolvenți distribuiți pentru un rol. Ce … produce secția de
Management și Marketing Cultural ? Persoane cu masterat pregătite a funcționa
într-o fabrică de conserve?! Este inadmisibilă lipsa de colaborare la masterat
între secții, pornind de la regie până la “marketing”.
“Livada de vișini” este examenul final
al masteratului, urmând și posibilitatea de a mai studia și doctoratul pentru
cine vrea. Alegerea unei piese de Cehov rămâne meritorie pentru completarea
studiilor culturale. Piesa propune însă, personaje complexe, unele vârstnice a
căror interpretare nu poate deveni “carte de vizită” convingătoare pentru un
tânăr absolvent. Spectacolul folosește o “adaptare” scenică prin care se reduce
textul, iar regia (Gelu Colceag și Tania Filip) excelează în efecte, bănuim cu
scop pedagogic aplicate. Sunt de pildă, momente de dans cu pricepere înfăptuite
de absolvenți sub îndrumarea coregrafei Roxana Colceag. Interpetarea este însă,
afectată de compoziții de vârstă și simplificarea relațiilor complicate dintre
personaje.
Cei unsprezece absolvenți ai
masteratului dovedesc mobilitate expresivă în apropierea față de personaje.
Încearcă fiecare, desenul profilului personajului în care e distribuit. Unii
mai sugestiv, alții schematic. Absolvenții se confruntă cu personaje complexe a
căror psihologie este definită în profunzime de Cehov. Conceptul regizoral le
rezumă simplist, le transformă în scheme tipologice, implicate într-un conflict
superficial între două sisteme sociale. Absolvenților le revine astfel,
prezentarea unor boieri, unor slugi și a unui ambițios ce crede că poate
schimba novator societatea. Prin îndrumarea pedagogică și regizorală, tratarea
fiecărui personaj suferă de absența complexității sale, motivării psihologice a
manifestărilor, sunt îndepărtate de intențiile lui Cehov. Reușește o apropiere
de sensurile prezenței Variei în conflict, Cosmina Stratan; remarcabil susține
trăirea interioară a relațiilor Variei cu mama sa Ranevskaia , cât și cu
Lopahin. Urmărește fructificarea liniei caracteriale a personajului Lopahin,
coerent Eugeniu Cozma; uneori este însă, prea exploziv în manifestări, rostește
strident replica. Scena Varia – Lopahin demonstrează totuși, descifrarea în
profunzime a rolurilor atribuite, capacități multiple ale celor doi absolvenți.
Rolul de referință Ranevskaia revine absolventei, Simona Grumezea pe care îl
dezvoltă strict pe două coordonate – superficialitate și sensibilitate -, dar
nu reușește o împletire a lor. Pare a interpreta două personaje diferite.
Superficialitatea o marchează mereu printr-un râs isteric, sensibilitatea prin
lacrimi. Simona Grumezea este însă, o actriță cu farmec și în unele momente
dezvăluie capacități posibil a fi aplicate în alte partituri. Farmec arată și
Cristiana Ioniță în Ania, dar îl folosește primitiv în relațiile cu celelalte
personaje. În acest spectacol, regia uită “pedagogic” să susțină scenic
diversele și posibilile relații rostuite de Cehov. Schițe simpliste ale
personajelor Trofimov și Epihodov prezintă Emilian Mârnea și Rareș Florin
Stoica. Două roluri aparent de plan secund, tratate schematic cu exagerări de
regie – Duniașa și Iașa, dezavantajează interpreții – Silvana Negruțiu și
Alexandru Sinca. Desprinsă parcă dintr-un spectacol de circ apare Charlotta,
iar Andreea Șovan execută conștiincios jongleriile prsonajului.
Se luptă cu dificultatea compunerii unor compoziții de
vârstă, tinerii absolvenți - Liviu Chițu
(Gaev) și Ionuț Iftimiciuc (Firs). Reușește totuși, o rostire cu sens și
subtext a replicii, Liviu Chițu. Sârguincios, Ionuț Iftimiciuc desenează doar
prin ținută vârsta lui Firs. Cei unsprezece absolvenți se străduiesc a se
apropia de personajele atribuite, dar prin oferta regizorală cu greu își pot
evidenția pe deplin capacitățile de care dispun.
“Livada de vișini” rămâne ca un
exercițiu de studiu cu rezultate modeste pentru un examen de licență la
masterat ce ar avea pretenția de a recomanda personalitatea fiecărui absolvent.
Regia prin pretenții de originalitate, sufocă rostul pedagogic de a evidenția
calitățile absolvenților.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu