STIMĂ PENTRU INTERPRETE …
În absența unei
documentări , cât și a resurselor financiare, repertoriile preferă piesele în
două personaje, cu interpreți cunoscuți publicului. Se acordă, după cum se
vede, o atenție deosebită proiectelor de acest gen. ArCuB, Centrul de Proiecte Culturale al Municipiului București, propune piesa dramaturgului american
contemporan Marsha Norman, “Noapte bună,
mamă!”. Piesa a înregistrat aprecierile publicului nostru și în urmă cu un
sfert de secol, când rolul mamei era interpretat strălucit de Olga Tudorache.
Marsha Norman, scriitoare activă și ca
scenarist și prozator, concepe o tragicomedie cu iz melodramatic, în două
personaje, axată pe conflictul dintre Thelma și fiica sa Jessie. Regizorul
Mircea Cornișteanu menține linia scrierii și o dezvoltă iscusit, cu suspans
emoțional prin sprijinul unor actrițe prețuite, Florina Cercel (Thelma) și
Cerasela Iosifescu (Jessie). Folosește
însă, un decor încărcat de intenții, exagerat raportate la text; scenograful
Viorel Penișoară – Stănescu propune imaginea unui living dintr-o casă modestă
și învechită în care locuiesc cele două femei, dar dorește să sugereze cu sens
metaforic și pasiunea tatălui decedat pentru pescuit, evocat în conflict.
Insistent învelește livingul și obiectele din jur în plasele pescarului.
Atracția spectacolului se datorează
celor două actrițe. Regizorul îndrumă interpretele cu intenția de a sublinia
cât de dramatică, dar și comică poate fi lipsa esențială de comunicare între un
părinte și urmașul său. Dramaturgul optează pentru un caz particular desprins
din societatea americană în care dezvoltă conflictul prin invocări insistente
ale trecutului acestei familii dezbinate. Jessica este un om matur, afectat de
o fostă căsnicie cu un bărbat cu probleme , o fiică înstrăinată de mama sa, a
suferit de epilepsie și nefericită fiind, hotărăște să se sinucidă. Rolul este
foarte dificil prin aglomerația de date în construcția personajului, dar
Cerasela Iosifescu îl rezolvă admirabil. Cu trăire interioară nuanțat
exprimată, actrița parcurge frământările ce macină această femeie,
hotărâtă să își curme viața, lăsând însă, totul în ordine în casă pentru mama
sa, un om neglijent și superficial. Lipsa comunicării sincere cu Thelma, dar și
cu alți parteneri de viață evocați, actrița atenționează că i-au distrus pofta
de a mai trăi, cu accente când dramatice, când ironice, inteligent manevrate în
interpretarea sa. Din nou , Cerasela Iosifescu demonstrează că este o actriță capabilă
de performanțe în orice rol și că ar merita partituri de referință ale
dramaturgiei. În rolul Thelmei, mama egoistă, interesată doar de confortul
personal, experimentata actriță cu reușite în biografia sa artistică, Florina
Cercel, compune credibil portretul personajului. Suprficialitatea Thelmei ce
privește derizoriu hotărârea fiicei de a se sinucide, actrița o punctează cu
abilitate. În finalul tragic al piesei însă, atât regizorul, cât și actrița
propun o tratare simplistă a situației, rezultat dramatic al absenței
comunicării dintre mamă și fiică.
“Noapte bună, mamă!” rămâne un
spectacol ce poate stârni emoție publicului pasionat de telenovele. Un text
mediocru prinde interes prin interpretarea actrițelor și profesionalismul
regiei, ce meritau totuși, o piesă solidă cu rezonanță în realitatea noastră.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu