O REUȘITĂ A TINEREI GENERAȚII
Prin acest spectacol musical, tânăra
generație dă un examen memorabil de talent și ținută profesională. Cei 21 de
actori, aflați la început de carieră, impun optimismul că viitorul teatrului
este pe mâini bune, și nu prin orice spectacol, ci printr-un musical, gen
deosebit de dificil. Unii sunt absolvenți ai Universității din Cluj, alții ai
Universității “Hyperion” și majoritatea ai UNATC. După absolvire sau chiar în
timpul studiilor, majoritatea a exersat profesia în teatrul independent ori în
cel instituționalizat, în partituri uneori mai restrânse din spectacole
modeste. De asemenea, mulți au jucat în diverse filme, în roluri mai mult
secundare. Câțiva au participat și la ultimele ediții ale Galei Tânărului Actor
“Hop” de la Costinești. Au exersat cu acest prilej, un scurt studiu pentru
spectacolul musical, directorul Galei, Radu Afrim determinând concurenții prin
diverse probe să se îndrepte spre acest gen. La Costinești era însă, un concurs
cu partituri restrânse, “West Side Story” - musicalul de mari dimensiuni și
mare succes, compus de Leonard Bernstein
– propune tinerilor confruntarea cu partituri ample și consistente. Cei
distribuiți în diverse roluri trebuie să cânte, să danseze, dar și să
definească tipologii și să susțină o relație continuă cu partenerii. “West Side
Story” le dă șansa de a se consacra drept actori totali. Trebuie să rețineți
numele tinerilor distribuiți pentru a le urmări cariera artistică pe mai
departe: Anca Florescu/ Ana Bianca Popescu/ Ioana Maria Repciuc - (Maria),
Lucian Ionescu/ Emilian Mârnea - (Tony), Aylin Cadîr/ Alexandra Dușa/ Alina
Petrică/ Sânziana Tarță - (Anita), Petre Ancuța/ Silviu Mircescu – (Riff),
Rareș Florin Stoica (Bernardo), Idris Clate (Acțion), Andrea Șovan (Anybodys),
Gabriel Sandu (Chino), Daniela Tocari (Rosalia), Eugeniu Cozma (A-Rab), George
Albert Costea (Baby John), Alexandru Ștefănescu (Snowboy), Simona Pop (Velma)
și Nicholas Catianis (Pepe).
Pentru prima dată în cele 24 de ediții,
FNT realizează o producție proprie pentru a sprijini tânăra generație de
actori. Cum învățământul nostru artistic are multe hibe și produce anual
aproximativ 300 de absolvenți în numeroasele universități, această producție
poate fi considerată și un exercițiu de studiu pentru spectacolul musical, gen
ignorat de facultățile de teatru. Realizatorul acestui musical este Răzvan
Mazilu, un artist total care a reușit să impună teatrul - dans pe scena
Teatrului Odeon, teatru ce se alătură producției, fiind coproducător. “West
Side Story” este "un spectacol de Răzvan Mazilu" care se implică nu numai ca
regizor și coregraf, ci și ca dansator în compania lui Judith State, dar și ca
pedagog. În urma unui casting la care au participat peste o sută de tineri
actori, Răzvan Mazilu a ales pentru distribuție 21. În patru roluri importante
a distribuit câte doi sau chiar patru interpreți. Mai mult, pentru exercițiul
de studiu complet a apelat la participarea extraordinară a Orchestrei Naționale
de Tineret, dirijată de Gabriel Bebeșelea, ca interpretarea să fie live.
Orchestra compusă din 42 de instrumentiști, devine partener direct al tinerilor
actori, fiind așezată în fundalul scenei. Nu trebuie omis, că tinerii au un
sprijin vocal prin lavaliere, atent întrebuințate. Decorul este absent, dar
costumele poartă marca inconfundabilă Doina Levintza, sunt tinerești conform
solicitării libretului datorat lui Arthur Laurents, cu accente de personalizare
pentru fiecare personaj. Distribuția celor două “găști” aflate în conflict,
tineri americani și emigranți portoricani, se completează prin remarcabila
contribuție a unor personalități cu experiență scenică precum Constantin
Cojocaru (Doc), Ionel Mihăilescu (Shrank), Mircea Constantinescu (Krupke) și
Istvan Teglas (Glad Hand), rolurile sunt secundare, dar perfect reliefate de
acești actori consacrați, dornici să sprijine tânăra geberație. Spectacolul lui Răzvan Mazilu este conceput cu
intenții precise de remarcarea tinerilor actori, capabili să cânte, să danseze,
să caracterizeze în esență personajele ce le revin, dar să și relaționeze
direct cu publicul în multe momente, când parcurg chiar sala se spectacol.
Toată stima pentru efortul acestor tineri, pentru energia și dăruirea cu suflet
în interpretare, ca fiecare moment să transmită sinceră emoție. Din păcate, nu
putem comenta decât propunerea unei reprezentații, cu o distribuție în rolurile
principale.
Povestea din cartierul de vest are în
centru dragostea dintre Maria și Tony, ca o variantă actuală a piesei “Romeo și
Julieta”, dar sugerează pregnant substratul tematic al confruntării dintre
emigranții portoricani și “băștinași” americani. Chiar dacă personajele sunt niște tineri, fiind apropiate de vârsta actorilor, fiecărui interpret îi revine o
tipologie specială pe care o rezolvă credibil. În momentele de ansamblu,
muzicale și de dans, toți tinerii actori sunt excelenți, ca o echipă de
profesioniști de înaltă clasă. În situațiile de implicare particulară a
personajelor principale, unii au uneori șovăieli muzicale în partiturile
solistice, dar le suplinesc prin interpretarea cu măsură, la nuanță a stării
personajului. Un rol admirabil înfăptuiește Alexandra Dușa în Anita prietena
portoricană a Mariei. Senzațional este cum reușește actrița impunerea și în ansamblu, în ciuda
micuței sale siluete. Dificultățiile personajului stârnite de momente dramatice
precum uciderea fratelui Mariei în încăierarea celor două “găști” de cartier,
Alexandra Dușa le trăiește interior cu forță dramatică. Timbrul vocal deosebit
pe care îl deține, Ioana Maria Repciuc îl exploatează remarcabil în momentele
muzicale, cu sensibilitate pentru a defini personalitatea Mariei, o adolescentă
portoricană naivă îndrăgostită de americanul, Tony. La rândul său, Lucian
Ionescu încearcă să definească profilul îndrăgostitului dornic de pace în
conflictul dintre cele două tabere, în unele momente fiind însă, timidă
interpretarea sa. Riff, liderul grupului american, este interpretat cu precizie
în mișcare și expresie de Silviu Mircescu.
Rolurile din planul doi prin o
serie de scene particulare evidențiază pe fiecare interpret și rămân o "carte de
vizită" importantă pentru George Albert Costea (Baby John), Rareș Florin Stoica (Bernardo)
Idris Clate (Acțion), Andrea Șovan (Anybodys), Gabriel Sandu (Chino), Daniela
Tocari (Rosalia), Eugeniu Cozma (A-Rab), Alexandru Ștefănescu (Snowboy), Simona
Pop (Velma) și Nicholas Catianis (Pepe). În afara interpretării muzicale
excelente în ansamblu sau în scene de grup particulare, se dovedesc și buni
dansatori, reușind fiecare să indice și personalitatea aparte a personajului.
Fiecare dans în scenele ansamblului, dar și în cele speciale de grup, au
particularități deosebite.
Senzualitatea, erotismul
caracterizează prin mișcările ondulate ale trupului interpretarea actrițelor
sau forța, în cazul băieților gata de încăierare mereu. Un moment aparte,
coregrafic condus spre ironie, bine dirijat de Răzvan Mazilu, rămâne scena
celor patru “golani” americani de origine, interpretată remarcabil de tinerii
dansatori. Subliniem din nou, că fiecare participant la acest spectacol, indiferent
de amplititudinea rolului, a reușit remarcarea capacităților deosebite deținute
și cizelate pentru a fi considerat actor total.
Scopul producției FNT a fost îndeplinit
și “West Side Story” ar putea fi un spectacol de mare succes în repertoriul
curent al teatrelor instituționalizate, dar….Intervine acum problema
financiară, mereu aceiași problemă iscată prin indiferența guvernării față de
cultură, dar și pentru tinerii care o servesc strălucit. Nu sunt bani pentru a fi
răsplătiți cei 21 de actori din distribuție și nici cei 42 din orchestră, așa
că acest spectacol al tinerilor se va mai juca doar trei sau patru
reprezentații! “West Side Story” rămâne evenimentul FNT dăruit generos cu
ajutorul unor sponsorizări Marelui Public, în scpul de a remarca faptul că avem
tineri actori valoroși care așteaptă să fie integrați activ în mișcarea
teatrală.
P.S. DUMINICĂ, 26 OCTOMBRIE în programul festivalului au
mai fost prezentate spectacolele comentate pe blog la data premierii – “SUFLET ROMÂNESC”, “DE VÂNZARE”, “LECȚIA DE VIOLONCEL”,
“D’ALE NOASTRE”, “ȘASE DIN 49”, alături de “Muzicanții din Bremen” (Teatrul
Țăndărică, o dramatizare după Frații Grimm, în regia lui Attila Vizauer),
“Victor sau copiii la putere” (Teatrul Maghiar de Stat din Cluj, text de Roger
Vitrac, în regia lui Silviu Purcărete), “Triligia Belgrădeană” (Teatrul ”Anton
Pann” din Râmnicu – Vâlcea, text de Biljana Srbljanovic, în regia lui Cristi
Juncu).