JALNIC!
Inițiativa
Naționalului bucureștean de a găzdui tineri creatori prin programul “9G” a
încheiat o primă etapă cu “Organic”. Amintim că din 42 de proiecte au fost
selectate șapte, s-au realizat până acum – “ActOrchestra”,
“DISTROPIE.shakespeare.REMIX”, “Ziua în care nu se cumpără nimic”, “Piesă
pentru frate și soră” și “Dragoste în patru tablouri”, comentate pe acest blog;
a absentat spectacolul “Copii de aruncat”.
“Organic” (“Useless”) poate fi
considerat un exemplu pentru criza teatrală datorată regiei, dar și selecției
repertoriale. Textul aparține Savianei Stănescu, o persoană ambițioasă care își
dorește a fi dramaturg. A fost ziarist, a emigrat în SUA, “a rupt cu limba
română” cum declară dânsa și a devenit “dramaturg rezident” peste ocean. După
ce i-au fost jucate câteva piese acolo, în teatre din planul secund, atacă din nou, și
mișcarea noastră teatrală. S-a deplasat și a lucrat la Teatrul Odeon alături de
un alt posibil rezident, regizorul Alexandru Mihai, “Viza de clown” (“Străini
cu abilități extraordinare”), spectacol pe care îl vom comenta în curând, iar
acum, figurează ca dramaturg în generosul program “9G” dedicat tinerilor
regizori, scenografi, actori. În cele două piese este obsedată tematic de
emigrație. Încropește texte cu conflicte superficiale și personaje fără
conținut și aplică în scriere pretenții sofisticate cu sens mataforic.
“Organic” este o poveste absurdă despre trei emigranți din zone necunoscute,
ajunși în țara visului, America. Tematica ar fi traficul transplantului de
organe! Emigrația și traficul de organe sunt aspecte grave, dramatice ale
realității și nu pot fi “subiecte” pentru un text care se vrea a fi … o comedie
neagră cu picanterii erotice! Soții Chris și Kora sunt emigranți care ar avea
condiții de trai; ea a fost prostituată, el câștigă acum fiind implicat în
traficul de organe.
În
casa lor se află Omy, de curând emigrat din altă țară, fost crescător de porci
– precizare cu pretenție metaforică! – adus pentru a “dărui” un rinichi, el pare
a fi un handicapat suferind de epilepsie. Despre Kora și Omy afli lămuriri
esențiale, cum ar fi dorința ei de a deveni asistentă medicală (!), doar când
rostesc monologuri. Textul pornește de la realitate și se încarcă prin cinci
scene botezate “vis”, delirul de fapt al celor trei personaje, penibil conceput
de așa zisul dramaturg. Saviana Stănescu se mândrește că textele sale au fost
considerate “piese de limbaj”, numai că replica nu are substrat, nu servește
personajele, intențiile tematice și mustește de vulgaritate. Limbajul trivial poate
fi acceptat când are sprijin solid în conflict, dar nu e cazul acestui text
ajuns pe prima scenă a țării. Iată și câteva exemple: “Oamenii sunt în stare să
își dea rinichii ca să mă f…” sau “Te învăț să cunoști țâțe și p….”. Textul
este scris în engleză pentru că autoarea “a rupt cu limba română” , e tradus,
adaptat de Andreea Chindriș. Dar nu acest limbaj este gaura neagră a textului,
ci dezastruosul montaj al scenelor în jurul unei tematici dramatice. De ce s-a
als acest text ar trebui să răspundă tânărul regizor Andrei Măjeri și
selecționerii programului “9G”. La premieră au răspuns câțiva tineri spectatori
care au părăsit sala în timpul reprezentației, dezgustați de ce vedeau.
La fel ca și pentru spectacolul “Ziua
în care nu se cumpără nimic”, “Organic” reunește o numeroasă echipă în jurul
tânărului regizor, absolvent al universității din Cluj. S-au căznit pentru
vizualizarea scenică șapte persoane (Adina Lazăr – asistență regie, Irina
Chirilă – scenografie, Ioana Grama, Corina Zăbavă – asistență costume, Dragoș
Mălăescu – foto, Alex Luft – pregătire vocală, Andrei Turenici – logo) cărora
li s-au alăturat “Artiști asociați” (Ada Milea, Arcadie Rusu & Les Ateliers
Nomad, Ioana Păun, Tudor Giurgiu – inspirat din picturile Suzanei Dan /
Montajul: Letiția Ștefănescu / Imagine: Adrian Silișteanu / Producția: Libra
Film) pentru a ilustra delirul din cele cinci “vise”!!! Firește, în funcție de
propunerile haotice ale textului și echipa a lucrat haotic în stiluri diverse
de expresie. Astfel, rezultatul conceptului regizoral este un ghiveci fără sare
și piper în care se amestecă la nimereală legume.
Regizorul
pornește reprezentația de la realism teatral rudimentar, ajunge la grotesc,
încearcă suprarealismul, viziunea sa fiind dezvoltată incoerent. Prima și
ultima scenă ar vrea să arate atmosfera unei familii în care Kora și la final
Chris gătesc sârguincios la aragazul aprins. Se trece după debutul
reprezentației la pregătirea delirului, la agitație cu încercări forțate de
dans, cântări la microfon sau urlete disperate. Combinația montajului scenelor
este total neinspirată.
Scenografa
Irina Chirilă ar vrea să indice prin decor o locuință cu specific american în
care Omy manevrează o sacoșă ponosită de pe alte plaiuri. Costumele concepute
cu sprijinul celor două asistente merg pe aceiași linie. Cora schimbă aiurea
numeroase peruci, vestimentația se vrea extravagantă. Scenografia este
stridentă în intenția definirii imaginii din “țara visului”. Intervin mereu și
proiecțiile pe marele ecran din fundal , fiecare în alt stil, lipsite de o
elementară legătură pentru definirea situațiilor și stării interioare a
personajelor din scenă.
O oră și patruzeci de minute
spectatorul asistă la o învălmășeală de efecte teatrale, ilogic prezentate ca
imagine pentru a sugera drame personale, pofte erotice, beția, totul în scopul
ironizării “visului american” al emigranților. Spre final, se va flutura de către Omy și
steagul american în monologul său de comunicare cu ... mama decedată!
Rar se întâlnește un astfel de
spectacol jalnic în peisajul nostru teatral, unde normal că nu lipsesc
reprezentații mediocre chiar submediocre. Și în cazul de față regizorul a vrut
să își demonstreze originalitatea, dar a optat pentru un text deplorabil al
unei foste românce rezidentă în America, poate visând la un posibil turneu
peste ocean. Textul nu i-a servit pentru a convinge publicul de calitățile sale
regizorale.
Mai trist rămâne din oferta ultimă a
primei etape a programului “9G”, drumul actorilor spre afirmare deplină. Trei
tineri actori – Silvia Helena Schmidt (Kora), Andrei Stehan (Chris) și Lucian
Rus (Omy) – se supun docil acestui proiect și se zbat cu disperare să
interpreteze niște personaje goale de conținut, să cânte, să danseze, să urle
cum solicită textul și regia. În tot acest balamuc cu pretenții de teatru,
fiecare din cei trei reușesc însă, câteva secunde sau chiar un minut să exprime
credibil starea individului care caută
mulțumire în viață. Păcat de acești actori că au avut neșansa întâlnirii cu
“Organic”. Numeroși tineri actori caută proiecte pentru a se remarca, dar nu
descoperă oferte de texte și nici viziuni regizorale care să le speculeze
calitățile.
Când în teatrul independent din
multitudinea de reprezentații propuse de tineri creatori se descoperă într-o
stagiune, măcar două sau trei spectacole remarcabile, este inexplicabil de ce
acest “9G” nu a reușit să selecteze și să găzduiască sub “firma” Naționalului ,
proiecte consistente, pornind de la alegerea textului până la conceptul
regizoral și să servească afirmarea tinerilor actori. Ori selecționerii nu merg
la examenele de absolvire sau la spectacolele teatrului independent și nu îi
cunosc pe tinerii creatori ori selecția este înfăptuită la nimereală. Din cele
șase spectacole ale primei etape s-a detașt doar “ActOrchestra”. Urmează
pregătirea și selecția pentru a doua etapă a programului “9G” și rămânem cu
speranța că va oferi totuși, mai multe proiecte de calitate profesională și culturală.
sunt de argint de la Garman, m-am căsătorit acum 8 ani fără un copil, căutam cu disperare o soluție pentru că doctorul a spus că nu pot rămâne însărcinată, dar un prieten de-al meu m-a îndrumat către un jucător de vrăji numit Dr. White și i-a explicat problemele mele și mi-a promis că totul va fi bine cu mine în 12 zile, mi-a dat câteva instrucțiuni pe care le-am făcut perfect, am fost la spital pentru test și mi-au confirmat că sunt însărcinată cu o săptămână și acum am frumosul meu fiu și mai am o altă sarcină chiar acum, mulțumesc ție dr White, contactează-l pentru tot felul de soluții,
RăspundețiȘtergere1) dacă doriți să returnați Ex.
2) dacă vrei vraja să rămâi însărcinată.
3) dacă doriți să opriți avortul spontan.
4) dacă vrei să fii iubit de cineva.
5) vraja pentru a vindeca tot felul de boli sau boli.
Si altii.
el este cel mai bun și foarte adevărat. wightmagicmaster@gmail.com. WhatsApp: +17168691327