UN SPECTACOL SURPRINZĂTOR!
Acest spectacol reușit, surprinde în
primul rând prin apariția unui tânăr regizor – Dragoș Alexandru Mușoiu.
Convinge pentru alegerea profesiei de regizor prin construcția inventivă și
coerentă a unui spectacol apropiat ca stil de suprarealism, o comedie neagră cu
rezonanță în actualitate. Speculează scenografia deosebită a colegei de
generație Andreea Simona Negrilă și dezvoltă scenic acțiunea textului, cu
suspans și miez satiric, ilustrată teatral ca în poveștile în benzi desenate
din reviste. Dragoș Alexandru Mușoiu atrage atenția după ce a fost desemnat drept câștigător al
celei de a patra ediții a Concursului de proiecte pentru tineri regizori și
scenografi, proiecte cu texte românești, inițiativă excelentă a Naționalului
din Craiova. Firește, nu orice astfel de concurs pentru sprijinirea tinerilor,
cum se practică și în alte teatre de prestigiu, dă rezultate. Și la Craiova, din
edițiile trecute ale concursului s-a impus în urmă cu un an, doar regizorul Bobi
Pricop cu “Profu’ de religie”, pe care teatrul l-a angajat.
Conform cerințelor acestui concurs,
“Spargerea” este “o versiune scenică” propusă de Dragoș Alexandru Mușoiu după
povestirea “Jaf armat” a prozatorului contemporan Răzvan Petrescu. Pe scurt,
scenariul rezultat atacă fără stridență satirică situația amară a doctorului
Radu (Claudiu Bleonț) căruia nu îi ajung veniturile pentru traiul familiei și
alături de doi amici, Cristi (Angel Rababoc) și Emil (Adrian Andone), pornesc
ridicol acțiunea unui jaf armat la o casă de schimb valutar. Având la bază o proză,
firește că scenariul e apropiat teatrului epic și dramatizarea suferă de
repetarea unor momente. Se povestesc
situații ce implică și nevestele celor trei și pe cei de la casa de schimb
valutar, cu intenția clară de radiografie a existenței unui segment social al
actualității. Acțiunea se derulează pe muchia de cuțit a transformării
personajelor și în comentatori, iar regizorul conduce admirabil teatral
montajul scenelor. Dragoș Alexandru Mușoiu dovedește știința profesională de
raportare la cerințele textului, apelând la o echipă – scenograf și actori,
colaboratori activi pentru susținerea viziunii sale teatrale.
Se dezvoltă pe mai multe planuri
acțiunea pornită de doctorul Radu ce are în apropiere mai mulți oameni ale
căror nemulțumiri personale ajung până în pragul delirului. Tânăra scenografă
arhitect Andreea Simona Negrilă definește excelent planurile acțiunii, imaginea
generală a reprezentației. Numele său apare și ca realizator al decorului mult
prea încărcat al spectacolului “Kean” (comentat pe blog), dar de astă dată
lucrează migălos pentru funcționalitatea în esență a decorului aparent simplu.
Șase panouri în alb, transparente sunt manevrate mereu cu pricepere de o mână
nevăzută și stabilesc locuri diverse ale situațiilor, sugerează ca sens un
adevărat labirint în care poți înnebuni că nu îți găsești drumul. Locurile sunt
marcate uneori doar prin scaune și mici accesorii semnificativ alese. În fața
spațiului de joc, o masă cu un microfon indică locul mărturiilor fiecărui
personaj disperat. Costumele și machiajul, imaginate de Andreea Simona Negrilă
trimit spre esența tipologică a personajelor. Cei trei prieteni pentru “jaful”
pus la cale apelează la măști de fluturi, fiind niște fluturi ai unei societăți
ce le refuză normalitatea existenței. Remarcabil se completează montajul
momentelor scenice prin ilustrația muzicală folosită de regizor.
Spectacolul captivează prin interpretarea
actorilor a unor partituri dificile în care fiecare se integrează admirabil
personajului și conceptului regizoral. Surprinzător este cum regizorul reunește
actori cu bogată experiență și tineri la început de carieră, formează o echipă
adaptată cu dăruire proiectului și condițiilor spațiului de joc al Sălii
studio. Actorii “povestesc” despre destine frânte și relaționează mereu cu
spectatorii luați drept parteneri.
Claudiu Bleonț este Radu inițiatorul
“spargerii” și actorul trăiește cu forță interioară disperarea personajului. În
Cristi cel aparent îndrăzneț, amicul lui Radu, cu perfecțiune definește Angel
Rababoc, profilul personajului. Emil cel temător este remarcabil caracterizat
de Adrian Andone. În scene precum cea a punerii la cale a spargerii sau cea a
împărțirii banilor, o sumă mică în raport cu jafurile zilnice existente în
societatea noastră, Claudiu Bleonț, Angel Rababoc și Adrian Andone sunt senzaționali prin expresiile diverse, cu
finețe și sensuri, aplicate situațiilor. Femeile din preajma celor trei amici –
Corina, Anca și Doina, personaje cu tipologii speciale, sunt încântător
prezentate de Iulia Lazăr, Anca Dinu și Gabriela Baciu. Fiecare interpretă
nuanțează cu firesc desenul personajului. Întâlnirea la coafor a doamnelor este
o altă scenă remarcabilă a reprezentației. Un alt personaj, tânărul motociclist
Aurel care se alătură acțiunii celor trei, se evidențiază prin interpretarea
deosebită a actorului Cătălin Vieru; acesta subliniază subtil apartenența lui
Aurel la bezmetica generație “cool”, cât și intențiile satirice ale
scenariului. Ioana și Gigi sunt cei de la casa de schimb valutar, iar Iulia Colan și Eugen Titu, fără exagerări punctează abil, grotescul tipologiilor
respective. Toți actorii contribuie substanțial la tratarea originală a
scenariului pe linia suprarealismului.
“Spargrea” este o reușită a concursului
inițiat de Naționalul din Craiova cu scopul descoperirii de tinere talente în
domeniul regiei și scenografiei. Așteptăm cu interes evoluția în alte proiecte
a regizorului Dragoș Alexandru Mușoiu și a scenografei Andreea Simona Negrilă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu