MANIERĂ REGIZORALĂ: SPECTACOLUL DE GRUP ȘI IMAGINE
Regizorul Silviu
Purcărete și-a stabilit în timp, o manieră teatrală prin care trece în planul
doi rostul actorului și spectacolul se bazează pe expresii de grup și imagine.
Consideră imaginea demersul principal de prezentare a adaptării unei piese, dar
nu imaginea video, preferata altor regizori, ci imaginea “vorbită” de grup,
vie, cu sprijin substanțial în scenografie. Personajele sunt disipate prin
această manieră, manevrarea ansamblului de actori are ca scop să sugereze
conflictul, acțiunea. Aplică această manieră și piesei “Iulius Caesar” de
William Shakespeare în spectacolul realizat la Teatrul Maghiar de Stat din Cluj
Napoca.
Într-un interviu, regizorul specifică
realizarea “unui spectacol inspirat din piesa lui Shakespeare”. Păstrează din
text numai miezul acțiunii – uciderea lui Caesar în intenția de
contemporaneizare a motivului shakespearian și ignoră bogăția sugestiilor
replicii. Shakespeare devine un pretext pentru un spectacol confuz prin comunicarea
teatrală a unei tematici solid conturate. În spectacol, Caesar apare ca un
personaj secundar, un conducător care se crede semizeu, însoțit mereu de un
câine, considerat dictator de Brutus și o coaliție de senatori. Prin asasinarea
lui Caesar, aceștia nu reușesc să stabilească ordinea dorită, provoacă un
dezastru, haos, război civil și se ucid între ei. Piesa lui Shakespeare este
inspirată din evenimente reale, consfințite de istorie, luate de marele
dramaturg drept cadru și argument al unei dure analize despre ce presupune o
crimă a intereselor politice, despre minciună și morală. În spectacol,
conceptul regizoral anulează importanța personajelor și a substratului
replicilor rostite, apelând la o excesivă vizualizare lipsită de transmiterea
emoției și provocare la judecarea faptelor.
Scenograful Dragoș Buhagiar servește cu
abilitate conceptul regizoral. Propune un decor minimalist al unei scene goale,
cu mobilier și obiecte prin care definește mai multe spații de joc, animate
insistent de mișcarea grupurilor și unor personaje. Marcarea spațiilor se face
prin manevrele mobilierului – scaune, masa nelipsită din spectacolele regizorului, o
cadă de baie, patul, o măsuță de machiaj a lui Caesar cu lumini strident
aprinse, care se sting când este ucis, o cutie de carton “domiciliul” unui
personaj, etc; toate sunt manevrate de actori, dar și de mașiniști în unele
scene. Decorul suprarealist, vrea să sugereze haosul lumii lipsite de
principii. Costumele urmează aceiași linie, în alb și negru, în croiuri
uniforme. Marchează la început prezentul, sugerează apoi epoca lui Iulius
Caesar și se transformă spre final, în imagini stranii.
Regizorul derulează spectacolul,
permanent pe mai multe planuri active. Privirea spectatorului este astfel,
furată de la concentrarea pe punctul principal al presupusului conflict și
încearcă să descopere, de pildă, de ce în planul din fundal se agită un negru
sau de ce o femeie face dragoste cu cineva, în alt plan, etc. Spectacolul
devine un film cu scene proiectate deodată, lipsit de arta montajului.
Regizorul a avut la dispoziție o
excelenta echipă de actori a Teatrului Maghiar de Stat din Cluj Napoca, precum
Zsolt Bogdan (în Iluius Caesar) sau Miklos Bacs (Marc Antoniu) ori Emoke Kato
(Calpurnia, soția lui Caesar) și mulți alți interpreți care s-au supus docil
viziunii regizorale să compună imagini, să ilustreze manifestări de grup și să
uite exprimarea prin cuvântul căruia îi este necesară exploatarea sensurilor și
motivarea prin relații credibile. Distribuția se completează prin prezența …
unui câine lup alb, perfect dresat pentru a executa indicațiile regiei. Nu mai
amintim că imaginea spectaculoasă a unui câine frumos, atrage pe scenă privirea
spectatorului, mai mult decât un actor.
“Iulius Cesar” de Silviu Purcărete în
care Shakespeare este uitat, rămâne un spectacol de imagine, fără consistență
ca sens. Câțiva spectatori apreciau la ieșirea din sală cât de actuală este
tratarea regizorală, ca trimitere la … “revoluția din ‘89” de la noi!!! Este doar un exemplu, din confuziile
transmise ca mesaj de acest spectacol rod al unei maniere regizorale, în grabă
aplicate de un mare regizor.
P.S.
Marți, 25 octombrie, programul festivalului a mai cuprins o bogată paletă de
spectacole – “THE SUNSET LIMITED “, regia Andrei și Andreea Grosu (UNTEATRU), “OAMENI OBIȘNUIȚI” – spectacole comentate pe acest
blog și “Băiatul din Brooklyn”, “Trei nopți cu Madox”, “Efectul razelor gamma
asupra crăițelor lunatice”, regia Mariana Cămărășan (Teatrul Metropolis,
București), “Clasa noastră”, regia Laszlo Bocsardi (Teatrul Național “Lucian
Blaga”, Cluj Napoca) și “Prin vis”, regie, coregrafie Pal Frenak (Teatrul Național
“Mihai Eminescu”, Timișoara).
sunt de argint de la Garman, m-am căsătorit acum 8 ani fără un copil, căutam cu disperare o soluție pentru că doctorul a spus că nu pot rămâne însărcinată, dar un prieten de-al meu m-a îndrumat către un jucător de vrăji numit Dr. White și i-a explicat problemele mele și mi-a promis că totul va fi bine cu mine în 12 zile, mi-a dat câteva instrucțiuni pe care le-am făcut perfect, am fost la spital pentru test și mi-au confirmat că sunt însărcinată cu o săptămână și acum am frumosul meu fiu și mai am o altă sarcină chiar acum, mulțumesc ție dr White, contactează-l pentru tot felul de soluții,
RăspundețiȘtergere1) dacă doriți să returnați Ex.
2) dacă vrei vraja să rămâi însărcinată.
3) dacă doriți să opriți avortul spontan.
4) dacă vrei să fii iubit de cineva.
5) vraja pentru a vindeca tot felul de boli sau boli.
Si altii.
el este cel mai bun și foarte adevărat. wightmagicmaster@gmail.com. WhatsApp: +17168691327