UN RAR SPECTACOL CU SUFLET PENTRU SUFLET
Rar, foarte rar îți e
dat să întâlnești un astfel de spectacol “manifest” despre o lume aflată în
pragul prăbușirii. Spectacolul compune cu multe sensuri un “album” cu imaginile
oamenilor fără speranțe, cu destine frânte de societatea în care trăiesc și i-a
împins la marginea ei. Consistența piesei lui Maxim Gorki jucată în urmă cu
decenii și sub titlul “Azilul de noapte”, în valorosul spectacol regizat de
Liviu Ciulei, primește, acum o altă față. Regizorul Yuri Kordonsky scormonește
în străfundurile piesei și scoate la iveală actualitatea ei. Rezultatul este un
memorabil spectacol care lasă publicul fără suflare. Reprezentației nu i se
poate atribui că ar fi “modernă” sau practică genul de teatru realist, e numai
suflet, sinceritate și adevăr. Nu mai sunt personaje principale și secundare,
nu mai poți atribui considerații diferite pentru un actor sau altul. Yuri
Kordonsky construiește o echipă cu actorii de excepție care aparțin Teatrului
Maghiar de Stat din Cluj Napoca. Fiecare actor realizează performanță în
interpretarea rolului atribuit fiind în relație permanentă cu partenerii și își
dăruiește talentul pentru un spectacol colectiv.
Oameni fără adăpost, se întâlnesc în
“azilul” pus la dispoziție de Kostiliov și Vasilisca. Cu imaginație debordantă, Dragoș Buhagiar
sugerează acest “azil” în spiritul piesei și viziunii regizorale, drept o
mansardă fără acoperiș concret, din bârne și scări, cu paturi suprapuse lângă
un perete protejat de vânt cu o folie de plastic care fâlfie mereu, o cadă
prăpădită, ziare mototolite în mai tot locul și multe obiecte, amintiri poate
din trecutul spulberat al celor ajuși aici. În față, pe o laterală, o sobă de
fier cu un burlan care străpunge tavanul, scoate în permanență fum de la focul
roșu din interior, trimitere simbolică la zbuciumul oamenilor din preajmă.
Costumele cu aceiași minuție realizate ca și decorul, definesc profilul acestor
oameni lipsiți de șansă, cu un trecut apus, împinși în pragul morții de
societate. Scenografia lui Dragoș Buhagiar, bogată în sensuri, servește perfect
concepția de excepție, a regizorului Yuri Kordonsky.
Într-o atmosferă impresinantă,
apăsătoare, întunecată – poate prea întunecată scenic, în ritm tensionant,
alert, Yuri Kordonsky propune să privești cu atenție oamenii prăbușiți în
nefericire, prezenți mereu în diversele planuri ale spațiului de joc până în
profunzimea sa, în care fiecare se zbate mereu pentru viață; unii așteaptă
miracolul salvării de la Dumnezeu, de la credință, alții se luptă violent
pentru supraviețuire primitivă. În fiecare loc al mansardei se petrece
concomitent ceva, chiar și sus pe grinzile rămase din acoperiș. În acești
oameni împinși de o societate dezaxată pe treapta de jos a existenței, orice
spectator își poate regăsi nemulțumirile tăinuite. Yuri Kordonsky nu forțează o
adaptare a piesei, aplică numai trimiteri spre actualitate; de pildă, Tătarul
este un musulman care intervine prin rugăciune la Dumnezeul său, devenind
opusul lui Luka purtătorul de cruci, Vaska are o înfățișare prin costum și
aranjarea părului ca a unui “băiat de băiat” de astăzi, regizorul mai intervine
și cu o scenă a “amintirii” unei alte lumi, efectuată prin jocul de-a
personajele din “Anna Karenina”, excelent motivată de profilul visător și
sensibil al unora din oamenii lui Gorki. Realismul ajuns la naturalism prin cultul
detaliului în manifestări, mișcare scenică și imagine, taie respirația
publicului.
Regizorul
îmbină armonios fiecare detaliu pentru a pune pe tavă spectatorilor interiorul
și expresia exterioară a sufletelor unor ființe umane ajunse în prăpastia degradării
din care ar vrea să scape. Încăierările violente între oamenii lipsiți de
orizont, dorințele spălării, la propriu și la figurat, de păcate și moartea
unor personaje ca final al izbăvirii, se întrepătrund mereu fiind segmente
dintr-o viață reală. Discret se amplifică tensiunea și emoția prin intervenții
muzicale și accente sonore, fie cu acordeonul lui Bubnov invalidului în
cărucior, , fie prin rugăciunile Tătarului, fie prin sunetul care marchează
scenele și în special prin finalul primei părți susținut din off de un superb
cor bărbătesc. Muzica intervine în forță, la sfârșitul reprezentației prin
interpretarea excepțională a unui cântec de către Satin alătui de o parte din
visătorii săi colegi de azil. Este un moment tulburător, cheie pentru pilda spectacolului
în care se anunță sinuciderea Actorului. Scene de neuitat sunt și moartea
chinuitei Anna, moartea violentă a lui Kostiliov sau cea a Natașei care voit se
opărește cu apă fierbinte ori dispariția lui Luka purtător în spate ca bagaj al
unei cruci a izbăvirii, dar și o alta a credinței la piept.
Regizorul Yuri Kordonsky, scenograful
Dragoș Buhagiar provoacă actorii să dăruiască publicului adevărate, profunde
clipe de viață, sincer trăite ca avertisment că trebuie să salvăm dezastrul în
care poate ajunge societatea și astăzi. Jos pălăria în fața acestor artiști de
valoare – ORBAN ATTILA (Kostiliov), KEZDI IMOLA (Vasilisa), IMRE EVA (Natașa),
VIOLA GABOR (Vaska Pepel), FARCAS LORAND (Andrei Kleșci), LACZO JULIA (Anna),
PETHO ANIKO (Nastia), KERESZTES SANDOR (Bubnov), SZUCS ERVIN (Baronul), BACS
MIKLOS (Satin), DIMENY ARON (Actorul), BOGDAN ZSOLT (Luka) și ARUS PETER
(Tătarul). Am citat în ordinea distribuției pe acești artiști minunați care
s-au unit pentru un “spectacil colectiv”. Ei au făcut ca replica rostită în
limba maghiară, mai puțin cunoscută publicului din Capitală, să nu mai aibă
nevoie de urmărirea traducerii proiectate în română sau engleză, pentru că
personajele lor trăiau situațiile mai presus chiar de cuvinte.
“In adâncuri” rămâne “o piatră
prețioasă” în arhiva “teatrului adevărat”, oglindă a vieții. Nu este un
eveniment teatral, ci o operă de artă a existenței de secole a teatrului
creator de emoție și provocare la gând, indiferent de timp istoric și curente
artistice.
P.S.
Marți, 24 octombrie în Festival s-au mai prezentat “Kimberly” (Teatrul de
Comedie), “Rug” (Teatrul Națiomal “Radu Stanca” Sibiu), “Improvizația de la
Versailles sau Casa maimuțelor” (Teatrul Maghiar de Stat “Csiky Getgely”
Timișoara), “Jurnalul lui Robinson Crusoe” (Teatrul Odeon), “Incendii” (Teatrul
“Bulandra”), “Cafeneaua Pirandello” (Teatrul “Regina Maria” Oradea) și “Babel”
(producător LINOTIP în parteneriat cu Centrul Național al Dansului București).
sunt de argint de la Garman, m-am căsătorit acum 8 ani fără un copil, căutam cu disperare o soluție pentru că doctorul a spus că nu pot rămâne însărcinată, dar un prieten de-al meu m-a îndrumat către un jucător de vrăji numit Dr. White și i-a explicat problemele mele și mi-a promis că totul va fi bine cu mine în 12 zile, mi-a dat câteva instrucțiuni pe care le-am făcut perfect, am fost la spital pentru test și mi-au confirmat că sunt însărcinată cu o săptămână și acum am frumosul meu fiu și mai am o altă sarcină chiar acum, mulțumesc ție dr White, contactează-l pentru tot felul de soluții,
RăspundețiȘtergere1) dacă doriți să returnați Ex.
2) dacă vrei vraja să rămâi însărcinată.
3) dacă doriți să opriți avortul spontan.
4) dacă vrei să fii iubit de cineva.
5) vraja pentru a vindeca tot felul de boli sau boli.
Si altii.
el este cel mai bun și foarte adevărat. wightmagicmaster@gmail.com. WhatsApp: +17168691327