UN EXPERIMENT DISCUTABIL …
PRECiZARE – Teatrul Mic
prezintă și acest spectacol cu un titlu important pe … scena sa transformată în
“Sala Atelier” cu aproximativ șaptezeci de locuri pentru că … Primăria
Capitalei nu a găsit până acum o soluție pentru a rezolva problema “bulinei
roșii” atribuită clădirii care găzduiește doar sala mare și elegantă a
teatrului, “flexibilă” cică la un cutremur. Este
revoltător cum un teatru de prestigiu al Capitalei e lăsat de izbeliște, în
vreme ce Primăria deschide … teatre, cum e de pildă, Teatrul Dramaturgilor
Români! Condițiile minore ale scenei … de pe scena Sălii Atelier, afectează și
reprezentația “Karamazovii” cu un complicat și spectaculos decor.
Dramatizarea unui roman, ridică
o sumedenie de probleme pentru reprezentarea teatrală deoarece e aproape
imposibil a se reda scenic consistența unei proze. “Frații Karamazov” de F.M.
Dostoievski e un important roman, amplu și complex. Acțiunea aparent polițistă,
devine pretextul analizei în profunzime a psihologiei omului comentată
filosofic, a sufletului său care se zbate între bine și rău, a căutării
adevărului și credinței în Dumnezeu. În 1981, la Teatrul “Nottara” s-a
prezentat memorabilul spectacol “Karamazovii” adaptare a romanului de
scriitorul Horia Lovinescu și regizorul Dan Micu, regretate personalități
culturale. În analiza spectacolului de la Teatrul Mic, nu vom face comparații
cu cel de la Teatrul “Nottara”.
Regizoarea Nona Ciobanu propune acum, o
adaptare după adaptarea lu Horia Lovinescu și Dan Micu, colaborează pentru
ilistrația muzicală cu Vasile Șirli, autor al muzicii și pentru spectacolul
regizat de Dan Micu, reduce din “dramatizare” unele personaje, introduce
personajul Liza. Viziunea regizorală a Nonei Ciobanu concentrează acțiunea pe
comentariul filosofic. Experimentul său se axează pe încercarea de a exploata
teatral demersul filosofic al romanului și neglijează suportul dramatic al
acțiunii de analiză psihologică a personajelor. În prima parte a
reprezentației, timp de două ceasuri se dorește a fi urmărit și analizat
conflictul dintre Bine și Rău, Dumnezeu și Diavol care macină familia Karamazovilor, ca
apoi în cea de a doua parte, regizoarea să schimbe registrul teatral și să
încearce rezolvarea acțiunii propriu-zise, ignorate la început. În final
plasează moralizator, neinspurat teatral un monolog al judecătoarei cu intenții forțate de
trimitere spre prezent. Din romanul lui Dostoievski, rămân pe scenă o acțiune
greoi descifrată teatral, o mare parte din comentariile scritorului filosofice
și mai puțin din complexitatea celor din familia Karamazov prin care se motivează de
fapt, comentariile despre existență. Este greu, aproape imposibil a dramatiza
sau adapta scenic un astfel de roman. Prezentarea teatrală a romanului poate să
îndepărteze tânărul privitor al spectacolului, de necesitatea totuși, de a îl
citi acasă, filă cu filă.
Imaginea generală a reprezentației este
spectaculoasă în sine, dar nepotrivit integrată condițiilor minore oferite de
spațiul de joc și sala Atelier. Decorul, complicat conceput de Peter Kosir și
Nona Ciobanu, ambiționează să susțină o impresie filmică dezbaterii
filolosofice dorită de “adaptare”. Este alcătuit din panouri mobile, susținute
de schele metalice. Manevrarea panourilor e dificilă, chiar dacă pe podea sunt
însemnate locurile. Decorul parcă indică un labirint dintr-o hală dezafectată
în care mai sunt urme de spații cu activitate precizată prin proiecțiile
realizate de Peter Kosir. Proiecțiile nu își au însă întodeauna, sens în raport
cu dialogul scenic. Frunzele toamnei sau o bibliotecă, imagini în alb și negru, susțin substratul dialogului, dat nu și cele sugerând clădiri moderne. Decorul
vrea să fie o mare hală pentru viața întortocheată a unor oameni pasionali. O
lumină venită de sus intervine uneori pentru a sugera găsirea liniștii și adevărului
căutate de personaje. Acest decor înghesuit pe scenă, în imediata apropiere a
spectatorilor, ar fi câștigat rostul trimiterilor sale spre imagini cu sens
metaforic, dacă era totuși, pe o scenă mare.
Vasile Șirli rescrie muzica de la
foștii “Karamazovi”, o adaptează viziunii regizorale și apariției noului
personaj Liza. Ilustrează muzical și texte introduse de regizoare în “adaptarea
adaptării” din Arghezi, Emil Brumaru și Biblie. Din păcate, introducerea
acestor texte, cât și a Lizei (cu sensibilitate interpretată muzical de Alina
Petrică) încarcă exagerat intențiile teatrale de analiză filosofică.
Personajele lui Dostoievski nu mai au
consistență în acest spectacol, devin numai personaje scheme pentru a argumenta
idei filosofice majore. Cei trei frați - Dimitri, Ivan și Alexei – alături de
fratele vitreg, Smerdiakov, sunt în conflict cu tatăl, Feodor Karamazov, un om
imoral și în febra pasiunii iubirii intervin Grușenka și Katerina, toate sunt
personaje complexe, definite profund psihologic de romancier. “Adaptarea
adaptării” și viziunea regizorală, omit acest aspect important, iar actorii
încearcă suplinirea prin cizelarea expresivă a replicilor. Cristian Iacob
reușește performanța de susținere cu forță dramatică, rolul lui Ivan, devenit
punct principal al adaptării. Actorul nuanțează gândurile interioare ale
lui Ivan, intelectualul analist al credinței în Dumnezeu, dar și omul orgolios,
ambițios în relațiile cu cei din preajmă. În partea a doua a reprezentației,
aflat în fața judecătorilor care investighează uciderea tatălui Karamazov,
personajul pierde din consistență prin adaptare și interpretarea din
credibilitate. Remarcabil este și Marian Râlea în rolul tatălui “bufon” în
relațiile de familie, lipsit de morală față de lume. Cu finețe, actorul
sugerează cinismul lui Feodor Karamazov. “Adaptarea” anulează importanța lui
Alexei în conflict, devenit prin restrângerea replicilor, doar un tânăr dăruit
credinței în Dumnezeu. Profilul schematic al personajului e completat însă, prin
interpretarea apreciabilă a actorului Rareș Florin Stoica. Nici personajul
Dimitri cel pasional și inconștient de rezultatul pasiunii, nu mai are
consistență în “adaptare”, dar actorul Radu Zetu îi creionează credibil
profilul. O compoziție fals propusă de regie, e atribuită lui Bogdan Talașman
pentru interpretarea lui Smerdiakov. Fratele vitreg bolnav, umilit, dar șmecher
vorbește mai tot timpul cu o voce de scapete, e satirizat grosier, actorul
reușește momente impresionante în final, când Smerdiakov e acuzat de crimă și
își schimbă glasul.
Pe Grușenka, regia o tratează ca o femeie provocatoare,
frivolă, dar actrița Simona Mihăescu, reușește în multe momente să evidențieze
suferința interioară care macină personajul și îl apropie de profilul
psihologic conturat în roman. Portretul unei femei interesate, reci în
sentimente, încearcă să prezinte Gabriela Iacob, în rolul Katerina. Unii actori
au de interpretat câte două roluri. Oana Albu, punctează expresiv cinismul lui
Rakitin într-o compoziție exagerat propusă regizoral și în alt rol, atitudinea superioară a
Procurorului. Distribuția se mai completează prin Ioan Lupu (Pan Minisialovici,
voce Kirillov, un călugăr), Avram Birău (Miusov, voce Svidrigailov), Petre
Moraru (Starețul Zosima, Grigori, un petrecăreț, Președintele Curții) și Petra
Thea Kosir (voce copil), toți sunt executanți ireproșabil în apariții scenice
diverse, cât și în neinspiratele intervenții cu vocea din off.
Acest experiment tratează actorii ca
“desene” ale personajelor pentru a servi imaginea ilustrării teatral a unor
idei filosofice. “Viața” personajelor este aproape anulată prin lipsa de suport
a “adaptării adaptărilor”. Imaginea personajelor – scheme pentru a deveni
argumente în conflictul filosofic, este construită prin costumele Doinei
Levintza, o mare artistă a scenografiei. Costumele servesc însă, docil numai
conceptul regizoral mult discutabil, și personajele în special cele feminine – Grușenka,
Katerina și Liza – poartă veșminte ca la … operetă și dezavantajează conținutul
constructului personajelor.
“Karamazovii” este un experiment
discutabil, realizat cu fantezie de Nona Ciobanu, dar lipsit de coerență prin
personajele transformate de regie în scheme filosofice.
P.S.
Luni, 23 octombrie în Festivalul Național de Teatru s-au prezentat și spectacolele
– “N-ai tu treabă” ( remarcabilă realizare a Teatrului Act), “Regele Lear" (Teatrul Național “I.L.Caragiale”), “Playlist” (Teatrul Național “Lucian Blaga”
din Cluj Napoca), “Improvizația de la Versailles sau Casa maimuțelor” (Teatrul
Maghiar de Stat “Csiky Gergely” din Timișoara), “Scrisori de dragoste” (un spectacol memorabil cu Victor Rebengiuc și
Mariana Mihuț prezentat la “Teatrelli” din București), “Rosmersholm” (Teatrul
Maghiar de Stat din Cluj Napoca), “Dorian” (Asociația Culturală Control N.București),
“O femeie singură” (Teatrul de Artă din București) și “Rug” (Teatrul Național
“Radu Stanca” din Sibiu). Majoritatea spectacolelor au fost comentate pe blog.
sunt de argint de la Garman, m-am căsătorit acum 8 ani fără un copil, căutam cu disperare o soluție pentru că doctorul a spus că nu pot rămâne însărcinată, dar un prieten de-al meu m-a îndrumat către un jucător de vrăji numit Dr. White și i-a explicat problemele mele și mi-a promis că totul va fi bine cu mine în 12 zile, mi-a dat câteva instrucțiuni pe care le-am făcut perfect, am fost la spital pentru test și mi-au confirmat că sunt însărcinată cu o săptămână și acum am frumosul meu fiu și mai am o altă sarcină chiar acum, mulțumesc ție dr White, contactează-l pentru tot felul de soluții,
RăspundețiȘtergere1) dacă doriți să returnați Ex.
2) dacă vrei vraja să rămâi însărcinată.
3) dacă doriți să opriți avortul spontan.
4) dacă vrei să fii iubit de cineva.
5) vraja pentru a vindeca tot felul de boli sau boli.
Si altii.
el este cel mai bun și foarte adevărat. wightmagicmaster@gmail.com. WhatsApp: +17168691327