UN IMPRESIONANT ROD AL TEATRULUI INDEPENDENT
De la o premieră la alta își
consolidează personalitatea “UNTEATRU”, ce aparține mișcării teatrale
independente, ignorată de autoritățile culturale ale statului. După “Trei femei
înalte” de Edward Albee și “Ce zile frumoase” de Samuel Beckett (spectacole
comentate pe blog), propune acum, “Un tramvai numit Dorință” de Tennesse
Williams. Autorii importanți ai dramaturgiei domină repertoriul acestui teatru
independent. Nu beneficiază de o sală modernă, activează într-o clădire veche
de pe strada Ilfov din spatele CEC-ului, pusă la vânzare de propietari; în
livingul casei, cât un apartament de bloc cu patru camere, “independenții” au
organizat o sală de spectacol cu 50 de locuri, dotată cu o tehnică modestă.
Aici, slujitori ai Thaliei, tineri devotați profesiei, independenți sau
“funcționari” ai teatrelor de stat, își unesc forțele și realizează unul după
altul, spectacole remarcabile. “Foaierul” micuței săli găzduiește expoziții ale
tinerilor plasticieni. Este o “casă a artelor” adevărate acest loc, spre
deosebire de cele în care statul risipește bani grei pentru tot felul de
circoteci cu pretenții artistice, dictate de interese politice.
După
apreciatul spectacol “Trei femei înalte”, regizorii Andrei și Andreea Grosu, alături de
scenograful Vladimir Turturică, își continuă prin “Un tramvai numit Dorință”,
inițiativa de a stabili o nouă tendință teatrală de vizualizare și analiză profundă
a textului ales, plasată într-un spațiul teatral intimist. Reduc distribuția
doar la patru personaje, reduc acțiunea la substanța conflictului, fără să
afecteze scrierea, urmăresc și reușesc impresionant să descifreze teatral,
original, substratul psihologic major al piesei. Drama trăită de Blanche DeBois
este un adevărat “puzzle” conceput de Tennesse Williams printr-un desen
psihologic solid al fiecărui personaj și al relațiilor manifestate. Blanche,
afectată psihic de eșecul unei căsătorii petrecută la 16 ani, pornește în
căutare dorinței de fericire pe calea erotismului și apoi, a dragostei unui
posibil mariaj salvator, în final. Eșecul vieții lui Blanche, venită spre
salvare la sora sa Stella, constituie baza conflictului piesei. Excelent
descifrează teatral Andrei și Andreea Grosu dorința de viață și cauzele
înfrângerii unui om, prin colaborarea doar, cu patru actori – Mihaela Trofimov
(Blanche), Nicoleta Lefter (Stella) , Liviu Pintileasa (Stanley Kowalski) și
Richard Bovnoczki (Mitch) - ale căror nume trebuie reținute pentru viitor.
Mihaela Trofimov - Blanche , în "prologul" de imagine al reprezentației |
În
spațiul restrâns de la “UNTEATRU”, Vladimir Turturică, un scenograf inspirat,
reușește surpriza unui decor capabil să definească două spații de joc pe o mică
scenă rotativă plasată în centrul sălii și cu 50 de spectatori în jur. Rotativa este casa Stellei cu două
camere, izolate de o “cortină” printr-un fir de sârmă pe care se plasează vălul
miresei care întâmpină la început , aparent ostentativ publicul, ea fiind
Blanche. Acest văl , în final , va învălui pe Blanche, ca un cocon, marcându-i
dorințele ce au apus ca posibilă înfăptuire concretă a existenței sale. Regia
și scenografia rezolvă vizual remarcabil sensurile conflictului. Discret, în
tentă realistă, Vladimir Turturică indică locul acțiunii prin obiecte – de la
valiza lui Blanche până la masa din bucătăriea Stellei. Casa parcă e desprinsă din fotografia unei celule
negre din care au rămas tavanul și partea exterioară, ce trimit spre baie.
Costumele servesc ireproșabil interpreții.
Mihaela Trofimov - Blanche și Liviu Pintileasa - Stanley, alături de Nicoleta Lefter - Stella |
Această
propunere reușită vizual de teatru intimist, dictată și de condițiile spațiului
de joc, le solicită actorilor o adaptare a emisiei vocale și a
expresiei gestuale, distanța față de receptor fiind minimă. Distribuția aleasă de
regie se adaptează impresionant la cerințele proiectului . Blanche DeBois,
pilonul central al surprinderii conflictului determinat de un destin frânt
într-o lume cu probleme sociale, este un rol deosebit de dificil , pe care
regia îl atribuie actriței Teatrului “Maria Filotti” din Brăila, Mihaela
Trofimov, ce se dovedește a fi o valoare a generației sale. Actrița păstrează
în interpretare proveniența lui Blanche dintr-o familie burgheză , dezvoltă
admirabil starea psihică degradată de mariajul tragic din adolescență, cât și
dorința de dragoste și erotism a nefericitei femei. Cu sensibilitate caracterizează
dubla stare psihologică , trăită intens interior, de persoana bolnavă psihic,
dar și de femeia care caută salvarea în soluții existențiale. Fragilitatea lui
Blanche, durerea interioară, dorința de evadare din înfrângerile suferite prin
refugiere în vise fantastice, sunt cu finețe, la nuanță sugerate prin jocul
actriței Mihaela Trofimov. Interpretarea sa prinde consistență și prin o
continuă susținere a relațiilor cu cei din preajmă. De pildă, scena
destăinuirilor lui Blanche către Mitch (Richard Bovnoczki) este unul din
momentele memorabile ale reprezentației prin interpretarea celor doi actori și
stilul teatral al regiei.
Richard Bovnoczki în Mitch |
Excepțional redă complexitatea lui Mitch - colegul de
muncă și amicul lui Stanley, soțul Stellei -, tânărul actor independent, Richard
Bovnoczki. Din replici puține, dezvoltă biografia personajului, excelează prin
transpunerea cu tot sufletul în frământările personale ale lui Mitch; dă
expresivitate gândului interior și când replica îi este absentă. De altfel și
în alte spectacole importante în care a apărut, Richard Bovnoczki s-a remarcat
ca un actor special.
Nicoleta Lefter - Stella, alături de Liviu Pintileasa - Stanley |
Printr-o trăire intensă, cu deosebit firesc, prezintă Nicoleta Lefter,
tânără actriță a Teatrului Odeon, pe Stella ca o femeie realizată în dragoste
prin mariajul cu polonezul vulcanic, Stanley Kowalski, ce acceptă viața în
condiții de trai modeste. Naivitățile Stellei, durerea constatării stării
extreme în care este sora sa Blanche, actrița le compune nuanțat, credibil,
rolul fiind descifrat în profunzimea sa; Stella parcă a uitat de proveniența sa dintr-o lume burgheză și s-a adaptat celei oamenilor simpli prin motivarea aflării dragostei în mariajul său. De la Teatrul "Maria Filotti" din Brăila vine în distribuție și Liviu Pintileasa, care cu temperament și forță expresivă, redă credibil esența omului simplu, muncitor, cu o educație modestă, care este Stanley. E unit prin dragoste de Stella, arată nedumeririle și curiozitatea față de veniriea lui Blanche în familia sa, dar uneori actorul alunecă spre exagerarea autorității și violenței lui Stanley și uită de condițiile spațiului de joc. Cei patru actori, alături de tinerii regizori - Andrei și Andreea Grosu și scenograful Vladimir Turturică, oferă o demonstrație de talent a creatorilor din teatru.
“Un
tramvai numit Dorință” rămâne o realizare de marcă a teatrului independent.
Acest spectacol avertizează că artiștii merită mai mult respect din partea
societății, prin modul în care indiferent de criza economică, de condițiile
minore ale unei săli de spectacol, vin cu dăruire către public, efortul lor
fiind răsplătit cu … aplauze !