SPECTACOL MEDIOCRU CU ACTORI STIMAȚI
Este necesar a aminti câteva
date esențiale despre George Bernard Show pentru a argumenta mediocritatea
acestui spectacol. În 1925 primește Premiul Nobel “pentru opera sa care este
marcată de idealism și umanitate, pentru satira sa stimulatoare plină de multe
ori de o singulară frumusețe poetică”. Aceste observații sunt absente din
spectacol. Admirator apropiat de Ibsen, dramaturgul de origine irlandeză,
George Bernard Show, critic de artă și pamfletar politic, în piesele sale s-a
îndreptat spre satiră. Repartizate pe categorii, în multe piese se resimte
ambiguitatea sa politică, iar în cele devenite celebre, paradoxul este nota
dominantă. Printre ele se află și “Profesiunea doamnei Warren”, scrisă în 1893
și integrată de autor categoriei, “piese neplăcute”.

“Profesiunea doamnei Warren” deține personaje complexe
și multe paradoxuri conflictuale, și avea nevoie de o viziune regizorală solid
construită pentru specularea intențiilor scrierii și asimilarea convingătoare a
sensurilor replicii de către interpreți. Spectacolul de la Teatrul Mic,
apelează la regizorul Claudiu Istodor. Acest actor de valoare al colectivului,
mai întâi traduce piesa cu o inexplicabilă vulgaritate de limbaj. Apoi, Claudiu
Istodor își atribuie rolul de regizor, viziunea sa fiind confuză. Forțează
exagerat derularea acțiunii spre comedie vulgară, inspirată parcă de divertismentul
tv. Regizorul confundă satira, categorie estetică din sfera comicului, cu o
banală comedie de situații,
fiecare având însă, suportul
propriu al motivării exprimării scenice. Această confuzie regizorală, distruge
substratul textului, rezultatul fiind un spectacol de comedie mediocru,
strident în căutarea umorului.



Maia Morgenstern este însă, o mare
actriță cum a dovedit în timp, și o demonstrează și în compunerea … celeilalte
laturi a personajului, în scena destăinuirii către fiică a cauzelor dramatice
din trecutul mamei care au determinat-o să opteze pentru profesia ce le aduce
bani, acum. Trăiește interior durerea confesiunii, cât și grija față de destinul
fiicei prețuite, dar și pragmatismul ce i s-a infiltrat ca scop existențial.
Este excelentă actrița în această scenă care rămâne singura de referință din
spectacol pentru sensurile tematice ale scrierii. Acel dialog dintre mamă și
fiică, tratat tragicomic, datorită interpretelor, rămâne un moment unic,
emoțional al acestei reprezentații confuz “tradusă” regizoral scenic. În Vivie,
tânăra actriță, Ilinca Manolache reușește să păstreze coerență pentru
dezvoltarea personajului care treptat cunoaște adevărul despre lumea familiei
sale. Pune în evidență ambiția moștenită de la mamă, dar și demnitatea prin
care Vivie vrea să își urmeze drumul în viață, prin muncă și moralitate. Nu
uită nici de sugerarea tristeții interioare determinată de singurătatea unui
suflet tânăr cu părinții absenți din preajmă. Ilinca Manolache, o tânără
actriță specială, este remarcabilă în acest rol dificil, încărcat de
paradoxuri, înfăptuit la nuanță pentru relaționare în acțiune, și cu
sensibilitate acordată de solicitarea unor situații.
“Profesiunea doamnei Warren”
reunește în distribuție actori de valoare, beneficiază de o scenografie
inspirată, dar nu și de un regizor pe măsura lor. Este un spectacol banal care
defavorizează dramaturgia piesei și argumentează, din nou, criza regiei, ce
determină ca actori stimați să încerce a o salva, fiindu-le străină profesia.
P.S. Premiera a fost onorată printre spectatori de Magda Popovici, interpreta lui Vivie și Constantin Codrescu
interpretul lui Sir George Gardner, care în 1975, alături de inegalabila Olga
Tudorache în doamna Warren, realizau un spectacol de neuitat.
George Bernard Show ? N-am auzit de un asemenea dramaturg. De Shaw, da. Dumneavoastra, Ilena Lucaciu, ce facultate ati terminat ?
RăspundețiȘtergereMi-a placut foarte, foarte mult spectacolul, mai putin interpretarea Maiei in prima jumatate dar pentru care a compensat jucand foarte bine in a doua. In rest, la fel ca si in cazul Baiatului din ultima banca, eu ca simplu spectator nu am simtit deloc vreo carenta a regiei pentru ca i-am crezut pe actori , asa cum se intampla cand acestia joaca foarte bine astfel incat eu sa nu sesizez vreo urma de falsitate (cu exceptia Maiei, am explicat), pentru ca spectacolul este imprevizibil prin caracterele pe care le expune (nu am banuit adevarata natura a personajului lui Istodor). Pe scurt Ilinca a reusit sa ma faca sa simt conflictul moral trait de Vivie, si eu nupot considera un spectacol ca fiin d prost atata vreme cat "traiesc" cu personajele de pe scena. In rest, scenografia e foarte buna(foarte mobila si ingenioasa; acea "carte de povesti" ocupa putin spatiu relati la numarul mare de decoruri pe care le poate genera--- nu pot sa nu mentionez aici , ca termen negativ de comparatie scenografia greoaie din Vacanta la Roma a doamnei Stone ), povestea imprevizibila, iar spectacolul unul dintre cele mai bune pe care le-am vazut in 2012.
RăspundețiȘtergereVai, domnule Popa, chiar asa il cheama pe marele dramaturg: George Bernard Shaw! Dvs. sunteti dezinformat!
RăspundețiȘtergereSpectacol (vazut in februarie 2020) care atinge culmea penibilului : C.Istudor a facut din „Profesiunea...” o comedie bulevardiera de un extrem prost gust, iar Maia Morgenstern supraliciteaza , scalambaindu-se si cautand sa amuze un public destul de gregar. Aceasta actrita, care a insemnat ceva pentru teatrul romanesc si pentru cinema-ul, nu numai romanesc, se afla pe o panta clar decsendenta – joaca mult si fara discernamant si, mai grav, in acelasi stil, fara nuante, dar si cu tuse prea stridente, menite sa asigure un succes facil.
RăspundețiȘtergere