LUX VIZUAL CU REZULTAT MINOR
După “Roman teatral” la Teatrul
“Nottara” (spectacol comentat pe blog), Mihail Bulgakov, valoare a culturii
universale, apare și pe afișul singurului teatru de proiecte bucureștean,
Metropolis, cu “Țarul Ivan își schimbă meseria”, piesă al cărui titlu original
este “Ivan Vasilievici”. Din proza sa, amintim doar “Maestrul și Margareta”,
din dramaturgie – “Cabala bigoților”, “Zilele Turbinilor” sau “Casa Zoicăi”,
scrieri memorabile ale lui Mihail Bulgakov care a trăit în epoca lui Stalin,
oprimat fiind de ideologia acelei dictaturi.
“Ivan
Vasilievici” este o comedie amară de situații, derulate pe linia jocului subtil
dintre prezent și trecutul istoric. Câteva precizări despre subiectul piesei
sunt necesare analizei spectacolului. Timofeev, un inginer sărac, lucrează la o
invenție pe care o dorește a fi “mașina timpului”. Distrat, provoacă mecanismul
și Ivan Vasilievici, administratorul blocului din Moscova anului 1935, unde
trăiește inginerul, ajunge în 1565 a fi binecunoscutul țar, Ivan cel Groaznic.
Pare un SF acțiunea, dar încurcăturile transferului în diverse epoci istorice,
ascund o bogăție de sensuri satirice cu referire la dictatura puterii.
Versiunea scenică aparținând regizorului Gelu Colceag, denumită “Țarul Ivan își
schimbă meseria”, adaugă piesei “Ivan Vasilievici”, fragmente din proza
satirică a lui Bulgakov și mai alătură unele replici “originale” cu referire la
actualitatea noastră. Exemplele sunt numeroase și penibile, pomenesc de “cazul
bordurilor” , problema drumurilor noastre sau de “vulturul de mare cu peștele
în ghiare”, o reclamă de demult, ce nu au nici o legătură cu intențiile
satirice ale lui Bulgakov. Versiunea scenică, precum și viziunea regizorală,
ambiționează a fi cât mai comic spectacolul, rezultatul fiind un umor apropiat
de stilul teatrului de revistă, dar se ignoră taman substratul major al satirei
lui Bulgakov. Administratorul blocului, Ivan Vasilievici, este rezultat al
ideologiei epocii sale, iar transpunerea sa în Ivan cel Groaznic, subliniază pe
deplin pericolul mentalității unui astfel de individ obtuz, autoritar, dependent de pofta de putere.
Viziunea
regizorală se rezumă numai la comicul elementar al situațiilor, cu dorința de a
îl amplifica printr-o scenografie fastuoasă, dar … aplicată la condițiile unei
scene restrânse, cum este cea a Teatrului Metropolis. Distribuția mai solicită
și douăzeci și patru de interpreți, înghesuiți pe această mică scenă.
Scenografa Ioana Pashca pentru a marca spațiile de joc, trei la număr, solicitate de întortocheata
acțiune, folosește scena rotativă
a scenei și încearcă a le da exagerat personalitate. Mai întâi, camera
inginerului Timofeev (Marius Gâlea) cu mașina sa absurdă a timpului,
vizualizată neconvingător, este încărcată de obiecte, ce sufocă intențiile
acțiunii ; în camera vecinului Spak (Gabriel Costin), un funcționar parvenit,
sunt înghesuite tablouri și obiecte de moblier, care nu au efect vizual comic
esențial prin prezența lor; sala tronului lui Ivan cel Groaznic suferă de
același desen scenic spațial conceput, neconvingător.
Conform acțiunii, scena
rotativă se învârte mereu pentru a localiza scenele conflictului, cu intenție
de montaj filmic. La rândul lor, costumele scenografei sunt lucrate minuțios în
special cele ale personajelor istorice, dar spectaculozitatea lor, încarcă
vizualizarea generală a reprezentației. Scenografia Ioanei Pashca este inventivă ca linie de “traducere”
vizuală a piesei, dar putea fi mult mai potrivită pentru o scenă amplă ca
spațiu de joc. Înghesuiala pe scena mică a acestui teatru de proiecte ambițios,
o dezavantajează.
Distribuția
numeroasă reunește, actori apreciați, cunoscuți, colegi și profesori la UNATC ai regizorului,
alături de tineri aflați la început de drum, în roluri de figurație, argument
al acțiunii. Regizorul Gelu Colceag nu a reușit însă, să armonizeze stilul de
joc al interpreților. Consolidează parțial relațiile dintre personaje și
spectacolul nu are coerență în sublinierea imaginii unei lumi disperate,
distruse de mentalități viciate de ansamblul social în care există, trăiește
fiecare. Într-un rol argument de plan secund, se remarcă Diana Cavaliotti. Este
Zinaida, soția inginerului, frumoasa care se dorește a fi actriță de film.
Tânăra actriță construiește nuanțat personajul, îl dezvoltă admirabil în
relații, impune umor savuros în relația cu Iakin regizorul de la care așteaptă
succesul, un alt rol realizat ireproșabil de tânărul actor, Silviu Debu. La
rândul său, Vlad Logigan, un alt interpret tânăr, este excelent în grămăticul
servil lui Ivan cel Groaznic. Acești tineri, demonstrează o atentă percepere a
partiturilor. Lor li se alătură în figurație activă a suitei țarinei ori prin
“opricinici”, alți tineri, devotați ofertei de a acompania personajele
principale. Cu abilitate comică prin expresii și rostirea cuvântului, se
remarcă Radu Gabriel în hoțul pe care mașina timpului îl plasează alături de
țar. Este motorul comic al reprezentației. În Spak, vecinul inginerului, denotă
haz în caracterizarea cu pricepere a personajului, Gabriel Costin. O
compooziție dezvoltă cu umor, Mariana Dănescu în soția guralivă a
administratorului.
Solicită eforturi din partea actorului Doru Ana, trecerea de
la personajul central Ivan Vasilievici - cel ursuz, bănuitor și autoritar în
funcția de șef al blocului, la cea de țar, iar actorul compune cu umor aceste
prezențe, în multe scene. Corect, dar fără strălucire apare Marius Gâlea în
inginerul Timofeev. Agitația ansamblului intens speculată de conceptul
regizoral afectează unele interpretări ale personajelor cheie sau argument, dar
și ritmul celor două ceasuri de spectacol , mai apropiat de divertismentul de
la teatrul de revistă, de cât de planul satiric al lui Bulgakov.
“Țarul
Ivan își schimbă meseria” este un spectacol ofertant pentru publicul dornic de
comedie, spectaculos ca imagine. Se va amuza, dar și plictisi uneori, și nu va
rămâne cu sensurile satirei la
adresa mentalității “cultivate” prin forța dictaturii puterii. Implicarea a
numeroși actori și a fondurilor pentru acest proiect, nu are drept rezultat un
eveniment teatral.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu