SPECTACOL GREU DE UITAT
Programul FNT s-a
lansat cu spectacolul “TROIENELE” la Teatrul Odeon în regia lui Andrei Șerban, în cadrul secțiunii
“Legendele scenei”. Ziua de vineri, 25 octombrie a mai cuprins “Evenimente conexe”, în
principal fiind vernisajul expoziției “SPAȚII IMAGINARE” (machete – schițe – video) a scenografului HELMUT STURMER, la Fundația
Lowendal , mereu activă în domeniu.
Anul 1990, rămâne
pentru teatrul nostru punctul renașterii sale pe calea inovației, prin venirea
lui Andrei Șerban la direcția Naționalului bucureștean , unde prezintă ca
regizor , memorabilul spectacol, “O trilogie antică”. Am vizionat de mai multe
ori acel spectacol, ce nu se poate uita. Într-o teatralitate ce îți tăia
respirația, te introducea sensibil în lumea antică de unde au pornit căile
esenței civilizației și prin intermediul teatrului. Acel spectacol a descătușat
inovația teatrală la noi.
După 23 de ani,
Andrei Șerban montează din nou, la Opera Națională din Iași, doar “Troienele”
din cele trei părți ale “Trilogiei antice” după Euripide și Sofocle, provocând
din nou revitalizarea teatrului ca act cultural major. Noua montare la Opera
Națională din Iași folosește soliști, corul, instrumentiști, înlocuind actorii.
Acesta ar fi principalul aspect diferit față de spectacolul din 1990. Conceptul
regizoral rămâne același, de o teatralitate funcțională uluitoare. Spectatorii
sunt integrați acțiunii, considerați a fi martori activi ai conflictelor ce
distrug Troia. Alegerea “drumului” … prin Troia, sugerarea spațiilor cetății
prin schele de lemn sugestiv desenate, aparțin lui Andrei Șerban, iar imaginea
are un plus de expresie prin costumele Doinei Levintza.
Atmosfera magică a
reprezentației se completează impresionant prin muzica originală creată de
compozitoarea americană, Liz Swados, care reface “sunetul epocii” în special
prin incantații. După un timp, publicul este retras din scenă, din spațiul
vital al cetății, trece în sala de spectacol pentru a fi martor detașat al
moralei dureroase și veșnice propuse de Euripide în urmă cu mai mult de un
mileniu, distrugerea unei civilizații și drumul spre o alta. Teatralitatea
acestui spectacol este grandioasă și impresionantă. Jucată și cântată magic în
dialecte străvechi ale limbii grecești, necunoscute privitorului de astăzi,
reprezentația reușește să copleșească prin sensurile imaginii teatrale
emoționante, spectatorul. Se fac înțelese prin imagini și sonoritate, acțiunea
și substratul său moral.
Noua montare câștigă
un plus de credibilitate pe linia muzicală, strălucit susținută de interpreții
Operei Naționale din Iași, dar are unele scăderi sporadice în interpretarea
actoricească a unor roluri cheie. Distribuția cuprinde peste cinzeci de
interpreți dăruiți însă, cu tot sufletul propunerii regizorale.
“Troienele” lui
Andrei Șerban este o “lecție” teatrală strălucită, care incită publicul, îl
determină să trăiască interior sensibil, “legenda” clasică a cetății distruse
din care, iată că peste multe secole a rămas “miezul” unor idei veșnic actuale.
P.S. Sâmbătă, 26 octombrie, alături de reprezentația cu “Troienele” și
o serie de “Evenimente conexe”, s-au mai prezentat spectacolele comentate pe
acest blog la data premierei: “YENTL” de la Teatrul Evreiesc de Stat, la secțiunea “Teatrul
de mâine”, apoi în cadrul “Actorii în prim-plan” – “ILUZII” de la Teatrul Act
și “ÎNSEMNĂRILE
UNUI NEBUN” de la ArCuB.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu