vineri, 28 februarie 2014

“ VIVA REVISTA !” – TEATRUL DE REVISTĂ “CONSTANTIN TĂNASE”

INTENȚII REUȘITE, DAR …
         Teatrul de revistă, prețuit de public, este un gen dificil, cu totul special. Are aproape un secol și jumătate de existență. Și-a consolidat de-a lungul vremii un statut prin nume celebre de crearori, pornind de la Matei Milo, ajungând la Constantin Tănase și urmașii lor de astăzi. Solicită spectaculozitate, fast prin unirea obligatorie a interpretării actorilor cu muzica, baletul, având la bază “scenarii” comice și de satiră acidă. Marele Public caută insistent buna dispoziție, vrea să râdă și aplaudă entuziast în special cupletele, scheciurile, ce au un demers satiric cu adresă directă la actualitate. Un spectacol de revistă trebuie să bucure prin strălucirea imaginii, prin vigoarea baletului, prin contribuția unei orchestre moderne și în principal prin actori deosebiți. Acestora le revin scheciurile și cupletele în care definesc doar în câteva minute, mai multe tipologii aplicate unor situații din viața curentă. Peste toate, actorii trebuie să cânte și să danseze.
Teatrul de revistă solicită talente speciale, carismatice și … fonduri pentru a realiza spectacole fastuoase de succes. În prezent și Teatrul de Revistă “Tănase”, ca și cele de proză, sunt afectate de o gravă criză financiară. Totuși “Tănase” oferă premiera “Viva Revista!”, un spectacol ce merită prețuirea publicului, chiar dacă se fac simțite dificultăți în aplicarea deplină a regulilor ce definesc acest gen.


         În sfârșit, în “Viva Revista!” contribuie pentru strălucirea reprezentației, orchestra plasată în fundalul scenei ce oferă  acompaniamentul live al diverselor momente. De asemenea, baletul s-a împrospătat prin tineri dansatori, dar … coregrafia lui Cornel Popovici cere modernizare în concept și îndrumarea expresiv participativă a dansatorilor la fiecare moment; Vali Roșca, dansator cu expiedență, rămâne un exemplu de implicare în situații, nu doar un executant al diverselor stiluri de dans, un exemplu ce trebuie preluat și de noi veniții dansatori. Scenografia – decor și costume – realizată de Ana Iulia Popov este atractivă, dar … se pare că autoarei i-a fost limitată inspirația prin constrângerile financiare. Spectacolul se derulează pe texte semnate de personalități: Mihai Maximilian, Nae Lăzărescu, Aurel Storin, Octavian Sava, Vasile Muraru, Dan Mihăescu, fiecare cu stilul său de scriere, mai acid satiric sau mai trivial, dar … “scenariul” rămâne un montaj încropit, fără coerență în prezentare. Publicul aplaudă mai ales momentele satirice cu adresă directă la politicieni și “politichia” practicată de dânșii astăzi. Se constată la Teatrul de revistă absența unor scriitori de marcă precum au fost Mihai Maximilian și Dan Mihăescu. Absența unor astfel de personalități funcționează și în așa zisul divertisment tv. sufocat de vulgaritate. Teatrul de revistă are nevoie și de un P.R. activ pentru promovarea producțiilor sale. La premiera cu “Viva Rrevista!” nu exista nici măcar o foiță cu distribuția pentru a populariza tinerii participanți la reușita reprezentației. Plasmele din holul elegant renovat al teatrului, nu funcționau pentru a face publicitate repertoriului atractiv de la “Tănase”.
         Cu vigoare au evoluat actorii și cântăreții, dar… regia lui Cezar Ghioca nu le specula calitățile pe deplin, era modestă în intenții. Reprezentația nu dovedea inventivitate regizorală; are un ritm tern ce îi lungește durata și nu cizelează interpretarea tinerilor. Sunt corecți Liliana Mocanu, Anamaria Donosă sau Cristian Simion, dar… nu reușesc strălucirea solicitată de partituri. Un posibil interpret aparte ar putea deveni Nae Alexandru, dacă își va găsi texte pe expresia personală și un regizor care să o speculeze. Se simte la tinerii actori lipsa pregătirii specifice pentru teatrul de revistă, necesar a fi efectuată în numeroasele noastre universității de artă. De la UNATC până la universitatea X particulară, nu funcționează nicio secție dedicată teatrului de revistă.


         Actori cu experiență în acest gen ce au devenit nume de rezonanță ale teatrului, ridică ștacheta reprezentației. Este ireproșabilă Cristina Stamate în cupletul său, o actriță ce are știința de a dezvolta un comic amar, uneori chiar cu lacrimă în ochi. Vasile Muraru reușește din nou, să cucerească prețuirea publicului prin remarcabila sa abilitate de a specula fiecare tipologie interpretată, cu umor și fantezie expresivă. Stânjenită de microfon apare Valentina Fătu, actriță cu temperament prin rostirea cu stridență a replicii. “Bunurile naționale” cum îi definea cineva pe Stela Popescu și Alexandru Arșinel, sunt punctul forte al succesului reprezentației pentru că în afara experienței profesionale, dețin harul rar de speculare a cerințelor multiple cerute de genul teatral al revistei. Se transformă rapid în diverse tipologii, cântă și dansează dezinvolt. Sunt doi mari artiști pentru care teatrul de revistă nu mai are secrete. Strălucit colorează Stela Popescu un cuplet în care ia drept parteneri direcți o serie de spectatori, coborând printre ei. Îi sfătuiește cu finețe … “bărbate nu mai bea”! Cu farmec comic, la nuanță, susține un scheci alături de Alexandru Arșinel. Măestria compoziției o dovedește Alexandru Arșinel  în cupletul bărbatului căzut în mrejele beției. O astfel de tipologie este foarte dificil de interpretat, dar actorul prin nuanțarea fiecărui sens al cuvântului, declanșează un torent de efecte comice, cu măsură dirijat. Firește că în final, cu vocea sa specială, meșterul prezintă un cântec live și stârnește aplauze. Stela Popescu și Alexandru Arșinel sunt în prezent așii teatrului de revistă. Rămâne însă întrebarea, dar… ce tineri se încumetă să îi concureze?

         Un moment cu totul aparte, reușit din spectacol se datorează Adrianei Trandafir, o artistă de înaltă clasă profesională care a optat pentru acest gen, după remarcarea în teatrul de proză. Prezintă excelent un potpuriu din cântecele Maria Tănase “pasărea măiastră”, personalitate recunoscută drept  patrimoniu cultural, ce a activat și la Teatrul “Tănase”. De ce oare teatrul nu a reușit să ofere în memoria Mariei Tănase, când s-au aniversat o sută de ani de la nașterea sa, un spectacol dedicat acesteia? Adriana Trandafir este unul din capetele de afiș ale teatrului, capabilă de evoluții deosebite, dar … îi sunt minor folosite capacitățile de actriță pe care le deține și le-a demonstrat în multe spectacole.
         Ana Maria Mirică și Alin Gheorghișan sunt soliștii momentelor muzicale, nume tinere ce merită atenție. La început de drum dovedesc talent și adaptare la solicitările unui spectacol de revistă. Dar … au nevoie de cineva care să le cizeleze repertoriu în funcție de tematica unui scenariu.
         “Viva Revista!” este un spectacol recomandabil publicului aflat în căutarea bunei dispoziții. Rămâne însă, acel “dar”… se poate oferi mai mult. Se simte absența celor specializați în acest gen, scriitori, regizori, a unor tinere talente carismatice și a … fondurilor necesare!


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu